Zo blijkt maar weer eens dat geruchten lang niet altijd zomaar uit de lucht komen vallen. Begin dit jaar bleef Porsche hardnekkig de geruchten ontkennen dat men zou werken aan een hybride sportwagen. Wat zien we hier? Precies, een hybride Porsche sportwagen.
Deze Porsche 911 GT3 R Hybrid is gebaseerd op de Porsche 911 GT3 R die gebaseerd is op de Porsche 911 GT3 Cup die gebaseerd op de Porsche 911 GT3 RS en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
De 911 GT3 R Hybrid wordt net als z’n donor achterwiel aangedreven door een 480 pk sterke 4,0 liter 6-cilinder. Beide voorwielen worden aangedreven door een elektrische motor. In de ruimte achter de voorstoelen is een vliegwiel geplaatst die de remenergie opvangt en daarbij rotatiesnelheden van 40.000 tpm kan halen. Denk daarbij aan een systeem vergelijkbaar met het KERS systeem uit de Formule 1.
Zodra er voldoende energie is opgeslagen kan tot 120 kilowatt (zo’n 160 pk) worden losgelaten op de voorwielen waarmee de auto gedurende 6 tot 8 seconden een flinke boost krijgt. Deze powerboost kan de bestuurder inzetten via een knopje aan het stuur.
Porsche heeft nog geen details vrijgegeven ten aanzien van de prestaties, want de Porsche 911 GT3 R Hybrid wordt volgende maand in Genève officieel gepresenteerd. Op 15 mei zal deze auto deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. Deze race zal Porsche gebruiken om de nodige ervaring op te doen. Het is de bedoeling dat een verder verfijnd model van de 911 GT3 R Hybrid in 2012 zal deelnemen aan de 24 uur van Le Mans.
Bewegende beelden, maar helaas zonder geluid. Zou ‘ie echt zo stil zijn? ;)
LJ zegt
het is toch altijd weer prachtig om te zien hoe merken hun eigen uitspraken tegenspreken..
maar wel een vette auto met een prachtig innovatief systeem!
John zegt
Soort van lachgasinjectie maar dan groen?
sjaak zegt
hoeze hybrid? dan zouden de F1 wagens met kers ook opeens hybrid auto’s zijn zeker??
Dennis zegt
@sjaak: Jazeker! Een hybride auto is een auto die een combinatie van verschillende technieken gebruikt voor de aandrijving. Dat is nou precies wat hier gebeurt.
sjaak zegt
@Dennis: ja klopt, maar is hier een misplaatste term vind ik, het heeft totaal geen enkel voordeel ten opzichte vande niet hybrid versie. niet op het gebied van besparingen zeg maar. Je krijgt alleen tijdelijk meer “groen” vermogen
Bobby_Orlando zegt
Een sportieve hippieproof muesli-auto.
Bert zegt
Zo’n zwaar vliegwiel tegen 40.000 tpm tussen je voorwielen, beïnvloedt dat niet heel erg het stuurgedrag? Denk maar hoe moeilijk het is om een powerbal die tegen 10.000 toeren draait te bewegen.
jurrian zegt
@Bert: inderdaad, tenzij ze hem dwars voorin leggen wat dan weer het je acceleratie in de rechte lijn beinvloed.
in ieder geval zou ik als porsche eerst nog wat sleutelen aan de gewone R ik geloof dat bij de vorige keer le mans niet 1 de finish gehaald heeft, er er waren er best een hoop!
w0o0dy zegt
@Bert: afgezien van een hoger totaalgewicht is het voor een 911 waarschijnlijk een voordeel om de balans meer naar voren te kunnen leggen… zo kan de auto een betere gewichtverdeling krijgen…. KAN, of het zo is weet ik niet aangezien we nog maar weinig weten over de techniek van het ding en de specificaties (zoals gewicht en verdeling voor/achter)
911GT2 zegt
@Bert en w0o0dy: Volgens mij staat er toch echt dat het vliegwiel zicht achter de voorstoelen bevind?!
Beetje raar omdat een GT3 R natuurlijk geen achterstoelen heef, maar los van dat ligt het gewicht dus centraal in de auto!
w0o0dy zegt
@911GT2: voor een 911 is 160kg tussen de assen extra een verschuiving van de balans naar voren want de motor hangt nog altijd grotendeels ACHTER de achteras. Bovendien is dit gewicht ZO HOOG dat het bijna net zoveel is als de complete motor en versnellingsbak samen…. Aangezien er voorin ook nog een electromotor ligt met aandrijfassen etc zal de balans behoorlijk wat richting vooras verschoven zijn… dus 46/54 ipv 40/60 of zo? Moet schelen met de turn-in en de balans mid-corner
Dennis zegt
@sjaak: Hybride heeft in de pure betekenis van het woord helemaal niets te maken met zuinig. Gerelateerd aan auto’s is hybride soort van synoniem geworden voor “zuiniger”. Niet te verwarren met “zuinig”, want er zijn genoeg hybride modellen te bedenken die weliswaar zuiniger zijn dan de niet-hybride variant, maar nog altijd alles behalve zuinig. Desondanks ben ik van mening dat de term hybride in het geval van deze Porsche niet misplaatst is. Je moet de term alleen iets ruimer opvatten.
Bennink zegt
Vet! 14% bijtelling?
911GT2 zegt
Tja ik vind het een slim plan. Uiteindelijk gaan de milieuhippies ook over het autoracen vallen. Dit soort intiatieven kan ik daarom alleen maar verwelkomen. Al wil ik wel dat racen nog steeds met een echte motor gebeurt en niet 100% electrisch.
Des zegt
indien niet te veel extra gewicht is dit toch leuke technologie? 160 pk erbij op je voorwielen, dat voel je
Merry zegt
Dus Porsche heeft binnenkort ook een terugroepactie voor de remmen?
Je moet wel in de mode blijven natuurlijk.
Maar serieus, je mag toch geen AWD hebben in de FIA GT3?in de GT1 en 2 ook niet, dus hoe zit dat dan?
DRU zegt
Slim hoor. Puur naar de definitie kijkend is het een Hybrid, maar stiekem is het extreem vet en performance verhogend wat hier gebeurt. En dan straks BPM en bijtellingsvoordeeltjes halen. I like it!
Stijn zegt
Niet echt verwonderlijk. Er zijn al langer geruchten dat Porsche tijdens het voorjaar nieuwe autosportplannen zou bekendmaken, dit meer dan waarschijnlijk over deelname (volgend jaar) aan Le Mans met een hybride prototype. Dit is dan meer dan waarschijnlijk de voorbode…
Doekse zegt
en hoeveel kg weegt dit meer dan de standaard R?
Bert zegt
@911GT2
Daar had ik over gelezen.
BLijft toch dat een vliegwiel een gigantische neiging heeft niet van richting te willen veranderen – reden waarom een tol niet omvalt zolang hij draait. Dus die auto wordt in een bocht dan toch rechtdoor geduwd. Met het vliegwiel in het midden zal dit zonder tollen gebeuren – maar ’t lijkt me toch niet ideaal.
Misschien komt het in de praktijk neer op sneller maar controleerbaarder driften?
Steiger zegt
@Bert:
.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Het vliegwiel hoeft namelijk niet van richting te veranderen, die blijft altijd in de zelfde hoek staan ten opzichte van de auto en roteert op een vast punt. De auto verandert alleen van richting. Je kan dat niet met een tol vergelijken. Alles wat massa heeft, of het nu draait of niet, wil door het voorwaartse momentum rechtdoor blijven gaan in de bocht.
bakkerst zegt
mierenneuk modus aan:
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
verder leuk innitiatief, je moet je alleen wel afvragen hoe serieus je porsche nog kunt nemen in hun uitspraken.
– geen diesel.. (check)
– geen hybride sportwagen.. (check)
– we nemen volkswagen over.. (check)
– de vierdeurs sedan komt snel.. (check)
duss..
En om even mee te doen over dat vliegwiel, ik denk dat je de massa van de auto niet moet verwaarlozen wanneer het gaat over het niet van richting willen veranderen.
bussen hebben al jaren vliegwielen, grote en zware, en di gaan ook nog steeds de bocht om.
bovendien denk ik dat het vliegwiel alleen op bepaalde momenten gebruikt wordt om kortstondig electriciteit op te wekken. daardoor remt het vliegwiel automatisch af. (wet van behoud van energie)
ben benieuwd naar de technische uitwerking en de specificaties..!
Kuyl zegt
@Bert, klopt over het vliegwiel dat het eigenlijk amper veranderd van richting. Maar het vliegwiel bij deze auto zit achter de stoelen en zorgt voor de aandrijving van de wielen. Die kunnen op hun beurt wel gewoon van richting veranderen.
Ontopic: Als ik iemand was die zou kunnen gaan racen door mijn financiele middelen. Had ik dit lekker achterwegen gelaten, ook al ga je harder en zo. Racen hoort juist puur te zijn.
Guust Flater zegt
Voor een raceauto vind ik het niets. Inhalen dient te gebeuren doordat een coureur beter rijdt of later durft te remmen. Niet door op een knopje te duwen. Verder belemmert het juist het inhalen, omdat de voorligger ook op het knopje kan duwen. En bij een straatauto heb je niets aan af en toe een paar seconden lang extra vermogen, terwijl je wel het gewicht van het systeem meezeult. Dit is dan gewoon een overbodig show-item, net zoals launch-control.
olivier zegt
Echt innovatief is het niet, want zo’n systeem bestaat al jaren voor bussen.
Laurens zegt
Leuk voor een circuit, als er continue geremd en opgetrokken wordt, en brandstofverbruik een rol speelt. Gewicht systeem zal dan wel veel minder dan 160 kg moeten zijn…
Porsche_fan zegt
De geruchten waren er al hoor!!
Relief zegt
@olivier
Zoek eens de term van innovatie of innovatief op. Het is wel degelijk innovatief, omdat dit systeem voor het eerst in een productiewagen wordt toegepast ;)
RaKiM zegt
zonder geluid of is die nou zo stil :p
killioq zegt
noem hem dan 911 kers en niert hybrid. jammer, maar hi ziet er wel goed uit.
D-Racer zegt
Er worden tegenwoordig echt HEEL VEEL hybride auto’s gemaakt… Ik word er gek van! Straks hebben we nog een Bugatti Veyron die elektrisch is,,maar alleen maar 200 kmph kan rijden :S
trigger565 zegt
mooie wagen :) lijkt me circuit Paul Ricard
Alex zegt
Dit is het systeem zoals williams het ontwikkeld heeft. Dat ze helaas nooit in races hebben gebruikt. Dus is het wel interessant dat porsche het nu gebruikt.
BananaFlip zegt
Mooi dat Porsche het hybridesysteem uitsluitend gebruikt voor extra sportiviteit en nog dikkere prestaties. Zo hoort het :D
porsche_fan zegt
weet niet of dat vanmiddag al was.
maar op de site van porsche zie je achter deze Porsche 997 GT3 R hybrid de nieuwe Porsche Cayenne staan!!
http://www.porsche.de
BananaFlip zegt
@porsche_fan: Aah, scherp!
C6_R zegt
Binnenkort de hybrides versus de diesels op de circuits. Ik zie de geërgerde blikken al voor me als er iemand kucht of z’n telefoon overgaat… :lol:
w0ut zegt
Tuurlijk geen geluid. Da’s een elentrieke oto he, die maken geen geluid. ;-)
Mr. Dj M. zegt
Dat liegen lijkt wel goed voor de geloofwaardiheid :P Wel leuk systeem in ieder geval. Gebruik maken van bestaande simpelheden, dat kan echt doeltreffend zijn!
Mtyn zegt
Nog even over het vliegwiel, ik denk dat ze er net als bij de F1 juist gebruik van maken. Je kunt het gebruiken als een soort gyroscope, door het te kantelen in een bocht (de juiste kant op) zorg je ervoor dat zo’n wagen juist minder helt. Dan ga je een deel van zijn energie juist voor de wegligging gebruiken en niet tegen. Ik weet dat het vliegwiel bij de F1 gebruik maakt van 1 zogenaamde gimbal, waardoor hij in de bocht vanaf horizontaal een beetje kan kantelen in de gewenste richting. Dit plaatje geef dat een klein beetje aan:
Ik denk dat Porsche zoiets ook toepast, anders is een vliegwiel inderdaad vrij nadelig voor de wegligging.
Mtyn zegt
Oops, deze afbeelding bedoelde ik. ;)
Cantago zegt
JA HOOR! Zo hoort het! Lekker veel vermogen op de achterwielen, en de boost op de voorwieltjes:) Super! Alleen mijn eerste reactie van een vliegwiel die 40.000TPM draait: giroscopische krachten? Zometeen kan je met je Porsche niet meer de bocht om! Alleen als je een giroscoop inzet om te wagen te sturen, het lijkt mij dat je dan een auto kan maken die gruwelijk snel door bochten gaat!
MichaelvdBroek zegt
wat ziet dat er gaaf uit! :D