Hoewel de Huayra, net zoals elke andere Pagani, een toonbeeld van een welhaast zelotische toewijding aan details is, weet ik nog steeds niet zeker of ik hem wel zo mooi vind als de Zonda. De klanten zijn het in ieder geval met me oneens, want er zijn er al meer dan 85 van besteld. En dat betekent: lange wachtlijsten!
Je kunt je wellicht voorstellen dat de Huayra’s (epische video op autojunk) niet bij bosjes van de lopende band komen rollen. Al dat detailfetisjisme kost geld, en vooral veel tijd. Daarom worden in 2012 slechts 25 Huayra’s gebouwd, en in 2013 nog eens 40 stuks.
Een voordeel voor de Europese wachtenden is dat de auto in de VS nog gehomologeerd moet worden, dus daar hoeft nog even niets naartoe (sinds november 2011 is de Huayra wel Euro5-gecertificeerd). Volgens de plannen wordt de eerste Amerikaanse Huayra in 2013 geleverd.
Ondertussen werkt Pagani wel aan het vergroten van de capaciteit, want de vraag zal ook alleen maar toenemen (Azië!). Onder andere de R&D-afdeling krijgt een flinke boost (40% meer oppervlak). Niet dat de productie daar nou sneller van gaat, maar ook aan die zijde wordt uitgebreid.
Is de Huayra momenteel het enige wat Pagani produceert? Nee. Ook de productie van de Zonda R loopt nog. In totaal worden er hier 15 van gemaakt (aanvankelijk was zelfs sprake van 10 stuks), waarvan de laatste 5 exemplaren dit jaar in elkaar geschroefd worden. Mocht je naast de 1,4 miljoen euro kostende racer gegrepen hebben, dan moet je je maar tevreden stellen met de gameconsole. Het is niet anders.
norge zegt
Het mooie is dat een supercar niet mooi hoeft te zijn…
meneersander zegt
@norge: aldie maar duur is.
dawwg zegt
@meneersander: En goed klinkt … oww wacht, de Huayras klinkt helemaal niet zo goed als de oude Zonda of een willekeurige andere NA Lambo, Ferrari, Porsche GT ;)
themanjeroen zegt
@dawwg: Ik ben het er niet mee eens. Dat geluid van die turbo’s is gewoon geweldig. Ik vind het persoonlijk het mooiste geluid dat er is. Die geweldadige zuigkracht dat door de cockpit dendert. zie minuut 3:00
http://www.youtube.com/watch?v=mRBCbMy_Tw0
syliaca zegt
@norge: Voor de arabiertjes maakt dat niks uit, price is all.
RubenPriest zegt
Blijf het een lelijk hok vinden
The360box zegt
@rubenpriest: +1!
Carreza zegt
Ik vind het in ieder geval een waardige opvolger van de Zonda. Er is ook niet zo erg veel veranderd om dit ineens een lelijk hok te vinden…
RubenPriest zegt
@Carreza: toch wel. Alleen al dat turbo scheet achtige geluid wat die produceert doet een Zonda 200000x beter.
Carreza zegt
@rubenpriest: Ieder zijn mening natuurlijk maar ik vind het geluid nog heel goed meevallen. Volgens mij is de Hyura alleen wat “volwassener” of “beschaafder” geworden. Zowel in design als geluid.
Carreza zegt
@Carreza: “Huayra” moet dat zijn (de naam is meteen mijn enige punt van kritiek :D)
Revvji zegt
@Carreza: Inderdaad. De Zonda was gewoon anders. Ik vind de Zonda mooier, beter klinken, etc., maar dat maakt het volgens mij niet per se een betere auto. De Huayra is, net als de Zonda, eigenzinnig en een kunstwerk van de hand van Horacio Pagani. En in die zin is het een waardige opvolger van de Zonda. De motor klinkt niet zo muzikaal als de vorige V12, maar dat moet ook niet, deze V12 past bij de filosofie van de Huayra en daar draait het om. De Huayra beoordeel ik niet zoals andere auto’s, Pagani is een geval apart..
technopatat zegt
Ze zijn nog volop bezig met hun nieuwe werkplaats in te richten! Toen ik daar was (augustus ’11) hadden ze net dat gebouw gekocht en diende het als opslagplaats voor hun 15 Zonda R’s (als ze er niet aan het werken waren tenminste)! Ze waren al een paar dingen aan het verhuizen maar niet overdreven veel!
En 40% R&D meer? Ze hadden nu al niet veel meer plek dan de gemiddelde directeur z’n bureau! Met die 40% meer zal er misschien een auto binnen kunnen :o, nog niet echt veel hé…
dennisr zegt
-=edit: check!=-
ik zou hem niet kopen, VEEEEEEL liever de koenigsegg.. geen idee of het zelfde klasse is wat betreft prestaties of prijs.. maar ik zou die kiezen! :lol:
agera zegt
@dennisr: Yup zelfde klasse Agera, Enzo, Huayra, Zenvo ST1 etc.
Dimglor zegt
@dennisr: Qua prijs liggen ze allebei in dezelfde klasse… Beide onbetaalbaar ;-)
(volgens mij kosten beide + 1 miljoen)
Qua prestaties is de Koenigsegg waarschijnlijk wel iets rapper, maar de Pagani is zeker ook geen stakker… Wat de Pagani wel voor heeft op de Koenigsegg is het waanzinnige oog voor detail… Echt alles in de Pagani (zelf de dingen die je niet kan zien) zijn perfect afgewerkt!
dennisr zegt
@Dimglor: ja ik had al eens zoiets gehoord, het schijnt dat het perfect schuin afgeslepen verchroomde 3-kant boutje (jaja, nooit eerder gebruikt) achter het dashboard, waarmee de computer aan zijn beugeltje vast zit.. dat die echt heel mooi is.. maar dat is nog nooit bevestigd.. :P
maar serieus, afwerking schijnt idd subliem te zijn.. iets wat ik ook wel verwacht voor een 1 miljoen+ speeltje..
agera zegt
@dennisr: Als ik een Huayra zou bezitten let wel zou, zou ik niet eens durven om deze auto te rijden. Alles ziet er zo mooi uit met name het interieur dat de koper deze auto alleen naar buiten rijdt voor de apk keuring :P
dennisr zegt
@agera: waarom APK als je er toch niet meer rijd :lol: kan je weer 35 euro besparen :mrgreen:
als ik zo’n auto had was ik waarschijnlijk toch stinkend rijk dus zou ik er wel me rijden, gaat ie stuk? jammer dan.. leuk project :lol:
xilver zegt
@dennisr: Deze komt uit op een kleine 800.000€ ex BTW. Een Koenigsegg is geloof ik iets duurder maar je krijgt ook meer. Deze is veel ruwer afgewerkt en de prestaties zijn minder goed als die van een Agera R.Dus wat mij betreft sluit ik me bij je aan en ga ik ook voor een Agera R.
KEV9 zegt
daarvan zijn er precies nul van mij. kom net een paar ton te kort voor dit ding
Bo1972 zegt
Mensen die woorden gebruiken als lelijk voor dit niveau auto’s, hebben na mijn idee een zeer beperkt inschattingsvermogen. Dat het je niet aanspreekt, dat kan altijd. Gebruik wel de juiste woorden. Ik vond de Zonda nooit overtuigend mooi, maar vind hem nooit lelijk. Net als een Ferrari 599 spreekt me ook niet aan, maar lelijk is ook deze niet. Mensen moeten beter nadenken welke woorden ze gebuiken. Interieur is kwa afwerking denk ik het hoogste niveau momenteel in de auto industrie.
RubenPriest zegt
@Bo1972: Mijn inschattingsvermogen functioneert prima en ik vind dit een lelijk hok. De mening van een persoon heeft niks met inschattingsvermogen te maken.
dennisr zegt
@rubenpriest: tenzij jij je inschattingsvermogen gebruikt om je mening te onderbouwen.. maar dat is nu niet het geval :mrgreen:
agera zegt
@rubenpriest @motoragent: Boys maar de Agera is toch wel mooi :P
motoragent zegt
@Bo1972: Dus omdat een auto duur en snel is mag ik ‘m niet lelijk vinden? Sorry hoor, maar dan ben JIJ toch degene die hier kortzichtig is?
Een zonda is ontzettend gaaf, dat geef ik toe, maar ik vind ‘m strontlelijk. Deze Huayra vind ik zelfs nóg erger, veel te bol, het is net een Zonda met obesitas. Oh nee sorry, dat mag ik niet zeggen, hij heeft tenslotte wel 700pk..!
syliaca zegt
@motoragent: En kost je net zoveel als 6 huizen ;)
kaasboerin zegt
Dat is toch zo’n 3-4 per maand.. Goed bezig in ieder geval, hup pagga ni hup!
Jansen zegt
@kaasboerin: Ja, precies, goed bezig! Ik weet een autoproducent uit Zeewolde die dat al jaren slechter doet!
Dimglor zegt
@kaasboerin: Zeker en vast als je weet dat Koenigsegg er maar 12 produceert per jaar… ;-)
potver7 zegt
Zelotisch… dat moest ik even opzoeken hoor! (http://www.encyclo.nl/begrip/zelotisch)
OT: Crisis? What crisis!
stig4life zegt
Nee, vond de zonda wel wat mooier eigenlijk, maar ze moeten eens iets anders proberen te maken dan alleen maar heel veel geluid en scheermessen aan alle kanten, kijk naar de gemiddelde ferrari, daar praat je pas over design. Hier niet zo vind ik
lambo4all zegt
verbaasd me dat ze zoveel huayra’s gaan maken! bij de zonda kwam er bijna elke 2 jaar een snellere lichtere versie. waardoor er van elk soort maar een stuk of 20 zijn gebouwd.
agera zegt
Ik ben benieuwd of er uberhaupt een overzicht is van alle verkochte hypercars zoals de Enzo, Agera, Huayra.
Goed gedaan van Pagani het aantal is niet slecht, zeker als je kijkt dat de Huayra de VS wel in mag. Dat zal zeker zo zijn voordelen hebben. Horacio Pagani zal in zijn handen wrijven aangezien de Ferrari Enzo pas aan van het jaar komt en in 2013 pas in productie zal gaan.
fluvioglacialeafzetting zegt
Machtige auto vind ik!
jrmpower24 zegt
Wat een beest! echt een prachtig ding. doe mij deze maar:
http://www.youtube.com/watch?v=XkehKfTccvk
agera zegt
@jrmpower24: Thanks voor de video was mij nooit ieder opgevallen dat de Huayra er zeer fraai uitziet in het wit.
syliaca zegt
@rubenpriest: Goed verwoord!
jordy14 zegt
Achterkant is mooi maar de voorkant kijkt een beetje sip.
dennisr zegt
@jordy14: Hoe zou jij kijken als ze je ”bek” zo schuin afhakken, om vervolgens je neus je bewerken met een puntenslijper..
porteno zegt
passionele wagen!Echt iets voor een Porteño;-)
treser zegt
hoeveel mensen die dit een leijke auto vinden hebben hem daadwerkelijk gezien?? zelfde geldt natuurlijk voor een zonda.
juakali zegt
Puur objectief gezien is het gewoon een auto waar je met 2 in kan.
Maar hij is zo lekker. Moest ik het geld hebben zou ik voor de Zonda Cinque gaan.
The360box zegt
Het zal smaak zijn maar vind hem zo lelijk, waarom? Omdat het net op een soort Zonda concept lijkt en net niet af is met name de achterkant waar een spoiler wel mooi gestaan had.
xilver zegt
Omdat dat ding ook overheerlijk is.
Scorso zegt
Correcte Uitspraak ‘Huayra’
Scorso zegt
@Scorso: http://www.youtube.com/watch?v=FPRZPiNT1YY
dennisr zegt
@Scorso: dude.. WTF! xD waarom post je die.. maar nog erger, waarom staat zoiets op youtube xD
ytrewq zegt
Ehm… Als ik 1 euro per week apart leg dan moet ik lang sparen:
€800.000 / (52×1) = 15385 jaar sparen
(ik denk dat een occasion ongeveer €800.000 is)
mellie zegt
zozo die hebben dus geen last van een krediet crisis