Hoewel de Partij van de Arbeid, D66, GroenLinks, de ChristenUnie en het CDA nog zo graag van die verdraaide MRB-vrijstelling voor oldtimers af wilden, staatssecretaris Joop Atsma heeft aan de Kamer laten weten dat de regeling blijft. Maar hó, berg die slingers eens heel snel op, en trek die feestmuts van Alwoods hoofd, want er komt wel een onderzoek naar de invoering van milieuzones voor oldtimers.
Leeftijdsdiscriminatie voor auto’s, Joop Atsma wil het daadwerkelijk laten onderzoeken door de RDW. AutoenFiscus laat weten dat gemeenten daadwerkelijk bevoegd zijn om milieuzones voor onze geliefde automobiel-op-leeftijd in te stellen. Door de politiek geopperd om oude stinkwagens, voornamelijk vierkante diesels van een niet nader te noemen Duits merk, uit de binnenstad te weren in een poging de lucht schoner te krijgen.
Hierbij wil Atsma wel oldtimers van liefhebbers ontzien. Hoe precies? Nou, door de RDW te laten onderzoeken of er speciale dagen kunnen komen waarop met oldtimers in milieuzones mag worden gereden. Lekker met z’n allen alsnog een bommetje aan NOx & CO2 de stedelijke straten inblazen.
Kortom, je auto van minimaal dertig jaar oud blijft goedkoop wegens het niet hoeven te betalen van wegenbelasting, maar dankzij ons ó zo fijne poldermodel binnenkort wellicht niet meer welkom in de centra van steden, tenzij het een door de RDW aangestelde dag is waarop het weer wél mag.
Politiek, moeilijker kunnen we autorijden niet maken, wel bureaucratischer.
Jaapferrari zegt
Mooi! Dan blijft ik mooi z’n baasje!
carmasterr zegt
Gaat dit dan alleen gelden voor diesels?
Of is mijn trouwe (en relatief schone) LPG Opel straks ook slachtoffer?
toeter11 zegt
@carmasterr: Ik denk dat wij lpg rijders gestraft gaan worden, omdat wij z\’on schone auto rijden.
hammerman zegt
@carmasterr: Ik kan me voorstellen dat het vergelijkbaar wordt met het Duitse systeem!?
carmasterr zegt
@hammerman:
Daar ben ik niet bekend mee. Leg eens uit?
The360box zegt
@carmasterr: Vrij simpel, als je een oude bak die stinkt hebt mag je de stad niet in tenzij je een sticker koopt, dan mag je wel de stad ‘vervuilen’. http://www.milieusticker.eu/
Het hele idee slaat natuurlijk nergens op en is van de ratten besnuffeld maar goed..
toeter11 zegt
@hammerman: wat is dat duitse systeem?
slipstreamer zegt
Is dit nieuws ofzo? Als we daarvoor moeten betalen zetten we toch gewoon nog zo een s-max in de fik!
pivo zegt
Zoals k t begrijp op alle brandstoffen.
awesome zegt
En Joop Atsma is van de 50+ partij?
kaasboerin zegt
Wat een ontzettend mooie Volvo overigens..
Doet me denken aan jag.
xxxx zegt
Overwegend randdebielen in de politiek. Word er moe van.
Alfarobert zegt
Over oldtimers en klassikers moet je helemaal niet gaan zeuren.Wees blij dat er nog zoveel liefhebbers zijn in Nederland.Stel je voor dat er geen auto’s zouden bestaan van 25 jaar en ouder.Moet je toch niet aan denken.(ook geen veilingen meer van miljoenen kostende auto’s,etc.dus).
hammerman zegt
@Alfarobert: “Wees blij dat er nog zoveel liefhebbers zijn in Nederland.”
Dat is nu net het probleem! De liefhebbers nemen verhoudingsgewijs af. Er komen steeds meer calculerende automobilisten die geen ruk geven om de old- of youngtimer, zolang er maar mrb-vrij gereden kan worden.
Hupke zegt
Dat je een oude diesel z’n toegang tot een stad ontneemt kan ik begrijpen maar een oude benzine motor doet toch minder kwaad dan de gemiddelde 7 jaar oude golf diesel.
mashell zegt
@Hupke: denk je dat echt? De meeste diesels uit 2005 hebben een (al dan niet retrofit) partikel filter.
Hupke zegt
@mashell:
retrofit al zeker niet. M’n peugeot 407 uit 2007 heeft zelfs geen partikel filter.
Daarnet overigens nog een golfje type 5 dat vertrok in een wolk van roet in een parkeergarage. Niets roetfilter erop dus.
awesome zegt
Ik pleit voor kilometerregisratie bij de APK van een oldtimer.
Rij je minder dan X kilometers binnen de APK periode, dan heb je een Oldtimer.
Kom je in dezelfde periode boven de X kilometer, dan heb je gewoon een dagelijks vervoersmiddel en betaal je wegenbelasting, net als elke andere automobilist.
mashell zegt
@awesome: echte oltimers hebben geen kilometerteller of 1 die heel gemakkelijk te manipuleren is. Dus er 190D en 200D zullen allemaal “echte oltimers” blijken te zijn.
Alwood zegt
Nou… Klein zuchtje opluchting… Maar wat lopen ze alsnog weer te neuzelen.
Leuk idee die milieuzones maar krijgt mijn oldtimer benzine MET geregelde katalysator straks dan wel vrijstelling in alle steden?!
awesome zegt
@Alwood: Als je maar genoeg betaalt aan keuringen en controles: vast wel!
Alwood zegt
@awesome: ik hoop het ;-) 4-gas metingen slaag ik sowieso met vlag en wimpel. Uitstoot is die van een 10-15j jongere auto. Een hoog verbruik staat daar weliswaar los van…
Aan zorg en onderhoud geen tekort in huize Alwood…
awesome zegt
@Alwood: echte liefhebber dus :)
hollow zegt
Sorry maar als autoliefhebber is Nederland écht wel hét slechtste land om in te wonen.
Geef mij (voorlopig) maar België, zelfs als is er hier en daar een putje in de weg.
Ik zeg voorlopig want onze regering heeft zo de neiging om alle kutmaatregelen uit Nederland over te nemen. Denk aan trajectcontrole. Bedankt hiervoor…
heidekonijn zegt
@hollow: Inderdaad niet normaal. Alsje er vijf meter rijdt heb jeen boete vast. Maar lekker strakke wegen om te fietsen, of skileren. Hoihoi..
desjonnies zegt
@hollow:
zwitserland
bobb zegt
Is het met die brandstoftoeslag nog wel lucratief om zo’n oude Benz dagelijks te rijden? En wat daar nog vrij van is wordt ook steeds ouder=lees hoge onderhoudskosten, zo zag je een aantal jaar geleden veel Amazones op gas…waar zijn ze gebleven?
flippert zegt
@bobb: die brandstoftoeslag geldt niet voor auto\’s tot 1987. En reken maar dat de hele aardkloot wordt afgezocht tot de laatste snik aan verrotte 190d\’s door hollanders. Geen belasting is gewoon niet te weerstaan. De komende jaren zullen er nog zoveel worden geimporteerd dat het uiteindelijk toch wel weer aan banden zal worden gelegd. En terecht overigens, oprotten met die ouwe zooi, ga maar fietsen als je geen auto kunt betalen..
desjonnies zegt
@flippert:
Gek
Iedereen zoekt een 190 D
Terwijl er 505’s van mijnheer Peugeot in keurige Turbo Diesel staat op NL kenteken te koop staan.
http://www.autowereld.nl/peugeot/505/2-5-srd-turbo-belastingvrij-2909293/details.html
Citrofiel zegt
@desjonnies: Sssssst! Als ze die niet kennen worden ze ook niet opgereden.
Emile_Benz zegt
@Citrofiel: zal wel met de opties te maken hebben… ;)
hasanvandersnor zegt
kunnen al die petjes nog meer verotte Mercedesjes invoeren abi ik heb weer nieuwe haha welouh bilasting:)
leandro zegt
Wie wil mijn kever kopen :p
cherokeechris zegt
Moet in NL nou echt alles geregeld en belast worden? Als ze niks doen en alles ouder dan 30 jaar (of terug naar 25) onbelast laten kunnen de liefhebbers een paar km per jaar in hun klassieker blijven rijden. die handvol duitse stinkmobielen verdwijnen vanzelf als het onderhoud te duur wordt. Tot die tijd doen ze ff stinken en roken maar procentueel zijn dat zo weinig auto’s dat het de moeite van de extra regels toch helemaal niet waard is? En zonder de regels hebben we misschien ook nog een soort van gevoel van vrijheid.
Ik woon nu voor een paar maanden in Dubai. Nou hoor ik hier wel eens mensen zeggen dat de regels streng zijn. Maar als ik het vergelijk met NL kan je hier alles doen en laten wat je zelf wilt. Behalve dan overal alcohol kopen, stelen of dronken over straat zwalken. Als je dat doet word je opgesloten en daarna wordt je het land uitgegooid om nooit meer terug te hoeven komen. Maar weet je wat? Hier kan je dus om 4 uur ’s nachts de straat op. Vrouwen ook. En kinderen. Zonder lastig gevallen te worden door dronken stap tokkies. Kan ook m’n auto in een winkel centrum parkeren en m’n laptop achterin laten liggen. En als ik terug kom ligt alles er nog. En ik kan dus ook een benzine slurpende, brullende auto kopen, er mee door de woestijn raggen en het ding midden in de stad parkeren zonder dat iemand je staat aan te kijken van “Foei, hoe durf je met zo’n asociaal ding?”. De benzine is ook nog eens spotgoedkoop en auto’s zelf kosten ook niet al te veel. Wat weer tot gevolg heeft dat hier niet heel veel auto’s ouder dan een jaar of 10 rondrijden.
Ik wil nu niet direct pleiten voor sharia wetgeving in nederland maar zou wel graag zien dat alle vrijheid beperkende regels en belastingen geschrapt worden en vervangen voor regels die daadwerkelijk onze veiligheid en leefomgeving verbeteren.
desjonnies zegt
@cherokeechris:
Dat -in mijn beleving- heet vrijheid.
flippert zegt
@cherokeechris: punt is dat het geen handvol is, het gaat alleen al om duizenden 190d\’s die er jaarlijks bijkomen hier op de weg, in de grote steden ziet het er letterlijk zwart van..
cherokeechris zegt
@flippert: En 15 jaar geleden niet? Toen was het percentage vervuilende auto’s natuurlijk nog veel groter dus netto zijn we er op vooruit gegaan lijkt me. Waarom moeten we dan zo nodig een relatief klein beetje verbetering forceren terwijl we ook best nog een jaar of 5 tot 10 kunnen wachten tot al die bakken echt niet meer rijden.
Laten we in plaats daarvan de energie die we hieraan besteden in de ontwikkeling van groene energie stoppen. Lijkt me een positievere manier van veranderen die niet onze vrijheid inperkt.
darrock zegt
stel dat je nu al een auto hent van 27 jaar oud, blijft deze dan ook belastingsvrij, of gaat het nu in een klap naar 30 jaar?
911GT2 zegt
Ik vind het prima. Mijn kevertje gebruik ik echt niet om het centrum van de stad in te gaan, maar om lekker te toeren.
jrk68 zegt
En terecht dat ze die stinkende nepklassiekers uit de binnensteden willen weren….
Die stinkhokken worden alleen gereden door paupers die er geen donder om geven en gewoon goedkoop willen rijden.
Voor mijn Youngtimers die gegarandeerd nu al meer “klassieker” zijn blijf ik met liefde belasting betalen. Met 683kg en 765kg kost dat toch geen drol.
moveyourmind zegt
@jrk68: helemaal mee eens, vind het geen enkel probleem wegenbelasting te betalen voor mijn youngtimer. Zelfs volkomen terecht, want maak er dagelijks gebruik van. Als liefhebber zorg je ook voor een goede staat van onderhoud, daarnaast rijdt je wat behoudender. Hierdoor zal de extra uitstoot ook niet onnodig veel meer zijn.
xxxx zegt
@jrk68:
Jank niet met je youngtimer.
Zit niet politici naar de mond te praten.
RobinM zegt
“Kortom, je auto van minimaal dertig jaar oud blijft goedkoop wegens het niet hoeven te betalen van wegenbelasting”
Is toch minimaal 25 jaar voor wegenbelasting vrij en minimaal 30 jaar voor Oldtimer APK??
M’n 5-serie wordt 5 april volgend jaar pas 30 :D
knalfa zegt
Vind dat geen slecht idee, speciale oldtimerdagen in het centrum van steden.
Ten eerste omdat je ritje met je oldtimer dan ook echt een “uitje” is. Je moet het dan ook een beetje plannen om ergens heen te gaan en je kan bijvoorbeeld iedere keer een andere stad aandoen.
Ten tweede zullen de steden dan op die dagen ook wat drukker zijn met oldtimers, zie je ook nog eens wat meer klassiekers tegelijk.
Wordt een klassieker ook nog een echter bijzonderheid ipv een goedkoop dieselhok wat bijna uit elkaar valt van ellende.
veloce zegt
Ik woon midden in het centrum en rijd ook nog eens in een oldtimer. Mag ik dan niet meer voor m\’n eigen deur parkeren??
flippert zegt
@veloce: nee
knalfa zegt
@flippert: Haha, je moet je oldtimer ook niet buiten zetten!! die moet je binnen stallen en koesteren!
madoow zegt
Slaat nergens op, die auto’s gebruiken de weg toch ook gewoon?
ArnoldH zegt
Milieuzones waar oltimers niet mogen komen… Als die regeling er komt emigreer ik echt naar Nürburg -_-
The360box zegt
@arnoldh: Duitsland was zowat de eerste met dergelijke regelingen waar je wel de stad in mag als je betaald..
jawi94 zegt
MGB GT!!!
alcantara zegt
@jawi94: ??
jawi94 zegt
MGB GT toch op die foto?
jrk68 zegt
@jawi94:
Nope, Volvo P1800 ES.
alcantara zegt
@jawi94: Ken je klassiekers.
martijnvt zegt
Auto’s zijn auto’s, of ze nu jong of oud zijn. Wil je ermee rijden dan moet je gewoon betalen. De regeling van geen wegenbelasting voor oldtimers slaat nergens op. Dit is een hobby en daar moet je gewoon voor betalen. Daarnaast en gewoon logisch, wordt er dramatisch misbruik van gemaakt. Zie de enorme hoeveelheden 190D’s en dergelijke die uitgekost in Duitsland, weer terugkeren in Nederland. Weg met die oude stinkbakken, gewoon betalen!
Auto’s op LPG zijn niks beter, de olie en andere rotzooi die ze uitbraken zijn ook al goed voor forse milieu delicten. Heel simpel, heb je een auto, dan kost dat geld! Geen uitzonderingen. Ik ben zelf een bewust 25% bijtelling rijder.
The360box zegt
@martijnvt: Jij snapt echt werkelijk niet wat je uitkraamt hè? Waarom denk je nou dat oldtimers zijn ontzien van de belastingen en LPG net zo vies…?
tmenges zegt
@martijnvt veel plezier in je prius!!!!!
lamborgfan zegt
@tmenges: een prius met 25%? Dat is dan de prius RS gti neem ik aan..
tmenges zegt
@lamborgfan:hahah bedoelde het niet letterlijk maar zijn mening is een beetje anti auto als je t mij vraagt, heb zelf een 280 sel gehad die 1:5 zoop maar verder prima liep, geen olie zoop en inderdaad op lpg draaide en dat was schoner dan menig zuinig tdi-tje
The360box zegt
Die hele zones zijn natuurlijk de grootste walgelijkste bullshit, in Duitse steden mag je prima met je ‘oud stinkende’ bak de stad in maar wel even betalen, dan mag het opeens wel?!
luwek zegt
@The360box: klopt niet helemaal. Als je een oldtimer hebt krijg je een rode sticker. Deze mag niet verder dan de verste buitenwijk van een stad naar binnen. Je hebt ook nog oranje (iets schoner, dus iets verder de stad in) en groen (volledige vrijheid. Het is dus niet dat je betaald en dan mag rijden waar je wil! De regeling heeft vervuilende autos met succes uit de centra geweerd, er is echter geen significante verbetering van de luchtkwaliteit opgetreden. Dusjah..
lemans96 zegt
Nou is mijn ‘youngtimer’ uit laat ’90. Over drie jaar is ie dus vijfentwintig jaar oud. Is mijn liefje dan belastingvrij?
Emile_Benz zegt
@lemans96: Nee… -.-
rob84ga zegt
Is een soort van dagkaart een idee? Je krijgt een X aantal vrijgestelde dagen/ dagkaarten, daarna vervalt de vrijstelling en betaal je voor gebruik.
Geen 190D\’s wel mooie Volvo\’s zoals hierboven..
silverline zegt
Allemaal leuk en aardig maar er word zoveel gezeurd over het milieu overal kijk naar die stink diesels van vroeger wat die uitstoten ik vind iedereen moet wegen belasting betalen ze rijden toch ook op de weg das weer voordeel voor de rijken wie van de normale burgers hier kan zich er ferrari of lambo of
porsche of jag permiteren als je kijkt naar het gewicht ervan hier in dit
apen land naar gewicht moet dokken per maand word je niet vrolijk van gewoon
zender zegt
@ricardo: In het nieuwe regeerakkoord kwam ik dit tegen ”De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft.”
mobilist zegt
….en afgebeelde auto rijdt op LPG, niet echt toepasselijk voorbeeld. Wel een mooie;-)
groet,
Mobilist
lancer56 zegt
Ze hadden de inport van die zware stink oldtimer diesels al lang moeten verbieden .
Milieu , je word er schijt ziek van , A Labels , er klopt geen zak van .
Een nieuwe Fiat 500 loopt 1 op 13 , soms 1 op 8 als je flink door rijd !
gooi die energy labels , van auto’s gewoon in de prullenbak , en gewoon wegenbelasting betalen !
Zijn net zo goed Stink bakken ! en veel te zwaar ,
Alles wat je mee sleept aan gewicht kost Energy ,
Panda 3 980 kg !!! met een 2 cilinder , om je dood te lachen .