Het ambitieuze Jaguar – Land Rover-concern (JLR) doet er nog een schepje bovenop (*badum tss*), want de aangekondigde Chinese samenwerking met Chery is nu officieel een feit.
Na een aantal blauwtjes te hebben gelopen bij andere Chinezen leek JLR in maart van dit jaar dan eindelijk de ware liefde te hebben gevonden in Chery. De Britten met een vleugje Indiaas (Tata-)bloed willen namelijk dolgraag de Chinese markt hard en diep penetreren, maar in het geval van China wordt er niet gejongd zonder toestemming van een streng vaderfiguur: vadertje Staat wel te verstaan.
Eind september zetten beide partijen met een verloving een belangrijke stap in hun relatie, en vandaag werd de relatie definitief beklonken: vaders zegen is binnen, de vergunning is op zak, kortom: alles in kannen en kruiken, en Chery Land Rover Automotive Company Ltd. (hopelijk heeft Chery-JLR een flinke voorgevel) is een feit.
Beide partijen staan nu te popelen om Chinees-Britse liefdesbaby’s te maken, en veel ook. Een flinke geldlozing kan hierbij helpen, en dus wordt er 1,37 miljard euro in het project gepompt. In eerste instantie zal de focus op Land Rovers liggen, daarvan verkoopt JLR er sowieso al veel meer dan Jaguars, en in het SUV-beluste China al helemaal. Daarnaast gaat er ook gezamenlijk aan motoren gebouwd worden in China.
Gisteren werd de eerste steen gelegd, als het goed is, is in 2014 de fabriek afgebouwd. Voor Chery, eigenaar van Riich, en voor 50% betrokken bij Qoros, is dit alleen maar positief natuurlijk. Hun modellen blinken nog niet bepaald uit, maar de expansie zit er wel goed in.
Als we in het achterhoofd houden dat Land Rover dit decennium nog behoorlijk wat van plan is qua modellenaanbod, lijkt de nabije toekomst rooskleurig. Maar je kunt ook meer afbijten dan je kunt kauwen natuurlijk….
jrk68 zegt
Cherry Rover?
Klinkt als een alcoholist zonder centen, is dan echt niks meer heilig….
bsxc2 zegt
In Europa worden er werknemers ontslagen en fabrieken dichtgegooid en in het oosten stampen ze lekker veel fabrieken uit de grond.Over een tijd rijdt iedereen in een chinees, ook al ben je er niet van bewust.
nostravinniedus zegt
@bsxc2: Vrijwl alles is gemaakt in China tegenwoordig. Maar met Cuba mag je geen zeken doen van de VS… want schurkenstaat hmmm
moveyourmind zegt
Hopelijk worden in China straks alleen auto’s gemaakt voor de thuismarkt en blijven de fabrieken in Engeland bestaan. De winst gaat nu natuurlijk ook naar Azië, maar het is te hopen dat de werkgelegenheid in de Europese fabrieken behouden blijft.
alcantara zegt
http://www.youtube.com/watch?v=WktoOSxYrXo
w211 zegt
zo te zien zijn ze de europese merken aan het begraven
E34M5Touring zegt
Ach, welke Brit lust nou geen Sherry?
bazzelijn zegt
T lijkt net of ze hun eigen graf graven
Esprit_de_Flandre zegt
Vreemd dat Tata geen aanwezigheid heeft in China. Het zou logischer zijn moest Tata daar z’n eigen fabrieken (in JV weliswaar) heeft, en dat JLR daar aan gekoppeld wordt…
E34M5Touring zegt
@Esprit_de_Flandre: Misschien omdat Tata in eigen land goedkoop genoeg kan produceren? Al neemt dat het exportverhaal niet weg natuurlijk.