De beslissing is genomen!
Het heeft even mogen duren, maar Tesla heeft eindelijk besloten waar de nieuwe Gigafactory in Europa moet komen. De eerste grote Tesla-fabriek staat in de buurt van Reno, Nevada in de Verenigde Staten. De tweede Gigafactory is te vinden in Buffalo, New York. Nummer drie is momenteel in aanbouw in Shanghai, China en in Europa moet alweer de vierde fabriek van Tesla gaan komen.
Via Twitter (hoe kan het ook anders) heeft Elon Musk wereldkundig gemaakt dat de Europese fabriek in Berlijn, Duitsland gaat komen. Een verrassende aankondiging, want aanvankelijk werd door velen gedacht dat ome Elon juist het Verenigd Koninkrijk voor ogen had. De Tesla-topman deinst er niet voor terug om vanuit het hol van de leeuw te gaan opereren, zo blijkt.
Will build batteries, powertrains & vehicles, starting with Model Y
— Elon Musk (@elonmusk) November 12, 2019
Toen Tesla enkele jaren geleden bekendmaakte de ambitie te hebben om in Europa een Gigafactory te bouwen stonden diverse landen te springen om gekozen te worden. Ook Nederland deed een tijdje mee in de race om de fabriek. De provincies Friesland, Groningen en Drenthe hadden zelfs de handen ineengeslagen en een speciale website gebouwd om Elon te verleiden.
Musk stelt dat de fabriek in Berlijn batterijen, aandrijflijnen en auto’s gaat produceren. De Model Y zal de eerste auto zijn die in Duitsland van de band zal rollen. De komst van de Tesla-fabriek moet 10.000 banen gaan opleveren. Het is de bedoeling dat de Gigafactory in Berlijn al over twee jaar operationeel is.
Met dank aan iedereen voor de tips
staal zegt
Goed nieuws voor de mensen daar in Oost Duitsland.
melkkoe zegt
@staal: echt een hele fijne werkgever lijkt me inderdaad
Hubert zegt
@melkkoe:
Maar wel beter dan helemaal geen werkgever.
ghost zegt
@Hubert: hoezo? Uitkering is toch lekker! Gewoon niks doen, toch geld!
114i210pk zegt
@ghost: Op je muil, GAUW.
mikje90 zegt
@melkkoe: Ook Tesla heeft zich te houden aan de Europese wetgeving omtrent werknemers. Ik maak me hier niet zo’n zorgen om.
Volvo_440_turbo zegt
Ik dacht dat 40% van de Berlijners werkloos zijn? Een goede zaak dus! Negatief puntje is dat ze dan minder tijd hebben om te relaxen aan hun naaktstranden om hun spreekwoordelijke batterijen op te laden :p
Robert zegt
@volvo_440_turbo: 40% werkloosheid? Ik wist niet dat Berlijn in Zimbabwe lag…
Het is jammer dat deze fabriek niet naar Nederland komt, maar veel verbazingwekkender is het, dat men dus kiest voor een ‘duur’ land (als in: hoge lonen en dure secundaire arbeidsvoorwaarden) kiest, en niet voor de goedkopere en meer voor de hand liggende landen als bijvoorbeeld Polen of Slowakije.
Hubert zegt
@rrrobert:
Er zullen daar veel oost Europeanen aan de slag. Lekker goedkoop en de auto komt toch uit Duitsland.
Slimme zet.
Robert zegt
@hubert: dan moeten die Oost-Europeanen nog steeds conform Duitse wet- en regelgeving worden betaald. En er wordt hier nogal eens gemopperd over de vakbonden; daar in Duitsland zijn die bonden véél groter en machtiger.
Volvo_440_turbo zegt
@rrrobert: ik heb mijn ANWB gids er even bijgehaald, 38,6 % leeft van overheidssteun, de gids is in 2017 gedrukt lees ik, hieronder gaf Roquez 7,8% aan. Nu, bijna 40% is wel heel erg veel inderdaad en tussen deze 2 cijfers is er wel een héél groot verschil. De vraag is nu, welke zijn de echte cijfers?
Robert zegt
@volvo_440_turbo: ‘overheidssteun’ kan ook betekenen dat men een staatspensioen (AOW) of een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Vooral die eerstgenoemde bevolkingsgroep is niet te onderschatten qua grootte.
Volvo_440_turbo zegt
@rrrobert: zo ver nog niet nagedacht, dank je. Bij oudere Duitsers is er trouwens veel armoede wegens pensioenproblemen, iets ivm dat als de baas niet spaart voor hen men nauwelijks pensioen heeft (of zoiets) Ik ken zo een koppel die genoodzaakt blijven werken.
slickrick zegt
@rrrobert: Het is helemaal niet verbazingwekkend, in Duitsland is het minimum loon circa EUR 1500 bruto per maand, in Polen lager, alleen hebben ze in Polen een schreeuwend tekort aan arbeiders. Er zijn talloze fabrieken onderbezet. Daarbij is de grond prijs in Oost Duitsland nog gunstig, goed opgeleide engineers uit de automotive te vinden, je zit tussen een grote groep automotive toeleveranciers die in Oost Europa produceren, groeiende afzet markt met de Duits EV ambities…….logische keus dus.
roquez zegt
@Volvo_440_turbo: werkeloosheidscijfer in Berlijn ligt momenteel op 7.8%.
Volvo_440_turbo zegt
@roquez: stond in een recente reisgids, ik ben er deze zomer geweest, gelukkig was de info van de naaktstranden wel up to date ;)
berlinetta zegt
@volvo_440_turbo: Veel braadworsten gezien zeker?
ericc zegt
Goed voor de mensen maar minder goed als ze hun belastingen gaan nakijken. Als een bedrijf een nieuwe fabriek bouwt gaat dit gepaard met de nodige “biedingen” van overheden naar zulke overheden. Er zal wel veel gestrooid zijn door de Duitse overheid naar voordeel op het minder betalen van belastingen, infastruc- tuurwerken van en naar de nieuwe fabriek, minder sociale bijdrage de eerste 10 jaar,….. Duitsland zal het meest “geboden” hebben aan Elon om de fabriek daar te krijgen maar de belastingbetaler zal de “beloftes” wel moeten bijpassen.
flutterby zegt
@ericc: Nevada heeft Elon ook verleid met fiscale prikkels en uiteindelijk hebben ze daar een gigantisch rendement mee behaald. Dat Tesla voor Duitsland kiest in een simpele optel som, vervolgens blijft het Europese hoofdkantoor in Nederland vanwege het fiscaalbeleid hier.
ericc zegt
* infastructuurwerken (afkappingsteken stond juist bij het tippen, tekst wordt breder bij uplouad?)
fanboy zegt
Ok, dat worden over 2 jaar Tesla’s zonder import tax en wat verschepingskosten. Dat gaat een stuk beter concurreren als de belastingvoordelen grootendeels weg zijn.
flutterby zegt
@fanboy: nu maar hopen dat het voordeel doorberekend wordt aan de klant en niet aan de aandeelhouders. Tot nog toe kent Tesla maar weinig concurrentie.
P1m zegt
En zo is een Tesla straks een ‘Duitse’ auto ? prijzen 10% goedkoper door belastingvoordeel. Go Elon ?
harrie zegt
Slim, ben je in 1 klap priemiejum.
barendbotje zegt
Deze fabriek komt dus op 10min rijden van waar ik woon. Hoop niet dat hierdoor t aandeel tesla’s in de buurt toeneemt nu ik deze net ontsnapt ben in Nederland. Echter vrees ik t ergste ?
Edge zegt
Ik snap wel dat Tesla Nederland links laat liggen. Voor je het weet ligt de bouw maanden stil vanwege allerlei rechtszaken van clubjes die vinden dat er teveel PFAS vrijkomt bij de bouw of dat het leefgebied van de Konthaarkikker in het gedrang komt. Regio Berlijn is dan een prima alternatief. Redelijk centraal, goed bereikbaar, Hamburg en diens haven op redelijke afstand en personeel dat niet bekend staat als stakingsgevoelig of drugsgebruikend *kuch*VDLNedcar*kuch*. What’s not to love?
dick1980 zegt
@edge: precies dit.
barendbotje zegt
@edge: Drugsgebruik is juist in Berlijn een ding wegens de techno clubs daar, alleen wordt dit gedoogd en spreekt men daar eigenlijk niet over
flutterby zegt
@edge: zijn we de bouwcrisis alweer vergeten…?
flutterby zegt
@flutterby: daarmee bedoel ik dat het risico om de fabriek te bouwen al veel te hoog is voor een scale-up. Zeker met de cijfers van Tesla kan een vertraging of uitstel de gehele organisatie de nek kosten.
Dutchcarwizard zegt
In het hol van de leeuw!
mashell zegt
@baidu: de fabriek komt in Brandenburg niet in Bayern.
Dutchcarwizard zegt
@mashell: ??
karaya zegt
Heel slim, kunnen ze Porsche domineren in eigen huis.
lithiumion zegt
Ben benieuwd of dat ook gevolgen gaat hebben voor de assemblage-lokatie in Tilburg?
cazzo046 zegt
Slim, veel goed geschoolde arbeiders met ervaring in de automobielindustrie in Duitsland.
En VAG en consorten zijn net allemaal bezig met ontslagronden.
mcshine zegt
Heel slim, de M3 heeft ook al Das Goldene Lenkrad gewonnen in het jaar dat zowel een nieuwe 3-serie als een nieuwe A4 werd gepresenteerd. Je kunt van Tesla vinden wat je wilt, ze schudden wel de (Duitse) concurrentie wakker.
Dutchdriftking zegt
Mogen ze die fabriek wel bouwen? Wellicht dat stikstof regels de boel dwarsbomen…. O nee, in Duitsland doen ze niet zo idioot.
subzero079 zegt
Slimme keus, jammer voor NL. Duitsland is de grootste automarkt van Europa en Duitsers zijn gevoelig voor een produkt uit eigen land. Als je wil concurreren met de Duitse premiums op de grootste makt, helpt het erg als je fabriek in dat land staat.
Daarnaast is het natuurlijk ook typisch Tesla om het lef te tonen om zich in het hol van de leeuw te vestigen.
flutterby zegt
@subzero079: daarnaast is Duitsland de trekker van de EU en wil Tesla natuurlijk zo snel mogelijk versoepelde regelgeving voor autonoom rijden.
nietcreatief zegt
Dat is wel zonde, NL had hier wel ff meer op mogen inzetten. De ideale plek had toch wel stijf midden op het Tata terrein geweest. Hoefden ze enkel op wat van de braakliggende stukken grond een fabriek uit de grond te stampen, alle andere faciliteiten (150/50kv net, stikstof, zuurstof, argon, noem er nog een paar, diepzee haven, spoornetwerk, koelwaters, mogelijkheid tot grondstoffen transport transportbanden verbinding vanuit de diepzee haven en een leverancier die wereldwijd bekend staat om electrical steel) daarnaast had Tata de imagoboost wel kunnen gebruiken.