Voor iedereen die geen M kan (of wil) betalen maar die wel net wat sportievers wil dan een standaard BMW. Of een diesel bijvoorbeeld!
In Genève gaat BMW ons een nieuwe lijn auto’s laten zien van het zogenaamde M Performance Automobiles, een nieuwe tak van BMW en M GmbH die auto’s gaat maken die net wat sportiever zijn dan het standaard BMW product en net iets minder hardcore dan het standaard M GmbH product. Klinkt goed toch?
De nieuwe M Performance tak gaat auto’s bouwen in de traditie van -en dit gaan de liefhebbers waarderen- BMW M535i uit 1980: een in de basis comfortabele auto met extra sportiviteit. De line-up zal ook dieselmotoren bevatten en zal een uitgebreide en gevarieerde reeks auto’s worden volgens Dr. Friedrich Nitschke.
We riepen dit natuurlijk al jaren: extra modelletjes om het gat tussen gewone en M producten te vullen en sportieve BMW’s te verkopen met xDrive en diesels. Meneer Nitschke -eindbaas BMW M GmbH- zegt dat het vooral bedoeld is als product voor mensen die keihard willen gaan zonder dagelijks comfort op te willen geven. Grappig, want ze riepen altijd dat hun M producten ook zo prima dagelijks te rijden waren. Het geheel is daarnaast natuurlijk ook een beetje een excuus om bijvoorbeeld een 5GT M te kunnen bouwen in de toekomst of een 7 serie in M trim of een X1 M, zonder dat die afbreuk doen aan het “echte” M merk. En natuurlijk de aanstaande BMW X6 M50d.
Marketing, het is een mooi vak.
RubenPriest zegt
Wat is het verschil met de BMW Performance lijn dan? http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/11/bmw-performance-meer-sportiviteit-voor-je-beemer
griffendahl zegt
@rubenpriest: zo te lezen is dat veel meer hardcore en puur een losse accessoirelijn. Dit is gewoon een speciaal extra potent model. Volgens mij zijn dit de modellen zoals je die nu van Alpina ziet…
RubenPriest zegt
@griffendahl: hm oke
broodje_aap zegt
@griffendahl: Ik wou net zeggen.. Eigenlijk dus wat Alpina al jaren doet.
raoulkroes zegt
@broodje_aap: Alpina is een merk gebaseerd op BMW. Het zijn dus geen accessoires of tuning pakketjes!
Cubix zegt
Zijn deze modellen dan vergelijkbaar met de Audi S modellen (tov RS)?
Megakix zegt
@Cubix: nee, je kunt een Audi niet vergelijken met een goeie BMW.
Donstil zegt
@Megakix: +10
NLBUURMAN zegt
bij de BMW M535i zat er natuurlijk nog geen M-model boven he… dat was in die tijd de ‘hardcore 5-serie’
ik ben benieuwd of je ook echt veel verschil gaat merken als je er mee gaat rijden, ik hoop ’t wel, en anders is ’t gewoon goede marketing
amazinglaurent zegt
@NLBUURMAN: Er was wel al een M5 E28 dan ;) Alleen was die volledig met de hand gebouwd in een heel kleine oplage.
Northwestern zegt
Dus ze kopiëren Audi.
griffendahl zegt
@Northwestern: Nee, Alpina… Audi S doet geen diesels…
CasperH zegt
@griffendahl: of -nog- geen diesels…
griffendahl zegt
@CasperH: Dan wordt het natuurlijk al snel de vraag wie wie kopieert ;)
drivingpleasure zegt
@Northwestern: BMW heeft toch ook altijd al het M pakket gehad, net zoals de S line.
NLBUURMAN zegt
feitelijk doen ze dit al jaren, op heel veel bmw-modellen kun je al M-onderdelen af-fabriek laten zetten: bijvoorbeeld een Z3 met M-chassis, of een 3-er met de nodige bumpertjes. of wat te denken van de performance packs voor de 320 Si en de Z4.
Lan_Evo zegt
Hmm zoveel verschil zit er toch wel al niet tuseen de topmodellen en de M modellen (bijv. 135i vs. 1M). Volgens mij krijg je nu gewoon autos die kunstmatig afgeknepen worden, om niet te veel verkopen van de M modellen af te snoepen.
griffendahl zegt
@Lan_Evo: Meer dan je denkt, een auto bestaat uit meer onderdelen als een motor… En eigenlijk wordt het blok van de 1M door kenners ook al niet eens als een echt M blok beschouwd…
Lan_Evo zegt
@griffendahl:
Ja, dat snap ik, maar een onderstel kan je ook zelf aanpassen en voor flink minder geld waarschijnlijk. En wie zijn die ‘kenners’ dan, want als ik aan BMW denk, denk ik aan 6-in-lijn. Alleen omdat er een vies-bah turbo op zit?
griffendahl zegt
@Lan_Evo: Nee, niet vanwege de turbo. Een ‘echt’ M-blok is doorgaans gewoon een complete revisie van een bestaand blok, waarbij die zo grondig verandert dat ze een eigen motorcode krijgen, zo werd de M54 bijvoorbeeld de S54. Het blok van de 1M is eigenlijk gewoon het blok uit de Z4 sDrive35is of de (amerikaanse) 335is…
Lan_Evo zegt
@griffendahl:
Ah ok, op die manier.
kaasboerin zegt
@Lan_Evo: Hier kijkt u puur naar peekaa’s..
ronin1130 zegt
Betekent dit dan het einde van de goede kameraadschap met Alpina?
nelly0183 zegt
@ronin1130:
Dit ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan Alpina, dat vond ik altijd van die goedkope tuning (van de buitenkant dan he), onderhuids was dat altijd een knap staaltje teckniek
ErikkNL zegt
@ronin1130: Dat vraag ik mij dus ook af. Het lijkt mij niet aangezien de Alpina modellen nog een stuk exclusiever zullen blijven mochten de m modellen op de gewone optie lijst komen te staan. Alpina kan zelfs hierdoor nog exclusiever worden.
Entwicklung88 zegt
Wacht effe.. Je hebt dus nu BMW M#, BMW Performance modellen EN de gewone line up?
Of is een Performance Automobile ‘gewoon’ samengesteld uit opties van de Perfomance-lijn?
Lijkt mij logischer..
kaasboerin zegt
@Entwicklung88: Het was dat of 4000 man ontslaan..
pomfriet zegt
Ik wil een echte M.
Freude_am_Fahren zegt
Een beetje een overvloed aan modellen lijkt mij zo.
Gewone line up, modellen met een M-sportpakket, modellen met bmw performance-onderdelen, M-performance lijn, en dan natuurlijk nog bmw //M.
Hoe groot is het verschil tussen de huidige 1M coupe, en een 335i met bmw performance onderdelen? om een idee te hebben van de grootte van het gat dat ze gaan opvullen.
Opzich is het wel een goed idee om de “M” wat exclusief te houden en alles wat snel is maar niet M-waardig daarmee te benoemen. Nu hoeven ze enkel nog de X5M en de X6M van hun M label te beroven, want daar horen ze naar mijn mening niet thuis.
ronin1130 zegt
@nelly0183
als je het hebt over de striping op de Alpina deze kan je (gratis dan nog) kiezen of je ze wel of niet wilt hoor. Voor de rest ziet zo een Alpina er toch ‘sofisticated’ uit vind ik. Erg stijlvol en tegenwoordig sneller dan de M-modellen!
Nerekop zegt
Mooi!
Kunnen ze dan eindelijk de ‘echte M’s’ ook weer echte M-modellen maken. Oftewel, licht, krachtig, messcherp en voorzien van wat nodig is, niets meer.
Dus:
– geen 19-zone klimaatcontrole
– geen airbags voor je rechterknieschijf en middenvoetsbeentje
– geen 45 settings voor comfort, sport, sportplus, corsa, track, launchmode, off-road, snow, blubber
– geen 80 kilo wegende verstelbare zetels met verwarming en massage voor je stuitje
– geen halfslachtig elektronisch diff met fake-sperwerking
– geen multimedia navigatiesysteem met ingebouwde supercomputer en 5 miljard gigabyte ruimte voor je muziek
– geen …. afijn, jullie snappen het.
Gewoon een stuur, geweldige motor, snaarstrak onderstel en eindelijk weer eens de beste van de klas zijn. Een soort M3 CSL meets E30 M3.
RazorHead zegt
@Nerekop:
als ze dat doen dan zijn ze wel de beste ooit, dat zou idd het beste zijn dat ze kunnen doen, terug echte sporters maken en geen dikke modellen zoals de huidige M5 dat helaas is
masterstig zegt
@Nerekop: +1, maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar (miss. wel als apart model), want de meeste M klanten willen gewoon enorm veel luxe. En een snelle auto, dus die luxe dingen zijn nodig voor BMW om goed te verkopen.
Freude_am_Fahren zegt
@Nerekop: Dat is het ja. Terug de echte //M
Al mogen de huidige M3, de M5 en de 1M er best wel zijn van mij. Maar ze zouden zich inderdaad veel meer moeten focussen op sportieve gehalte ipv luxe.
Als je luxe en toch een snelle auto wilt, dan moet je maar voor een 550i of iets dergelijk gaan.
love4sportcars zegt
Dus eigenlijk om de S’ modellen van Audi te beconcurreren?
robbie zegt
@love4sportcars: lijkt mij ook. En een mooi excuus om de ‘echte’ M-modellen vrij te houden van zaken als AWD en dieselmotoren.
Op deze manier zal M (voorlopig) benzine & RWD blijven.
janklaassen zegt
Ik denk dat ik gelijk heb als ik zeg dat BMW Audi achterna aan het gaan is met haar ‘M Performance modelen’ (Audi S) en ‘xDrives’ (quattro)
Wiehoe.