Gisteravond lekte hij vlak voordat Audi dit wilde, maar nu hebben we alle officiële info van de rode krachtpatser uit Neckarsulm, precies op tijd voor Sinterklaas. Audi levert met de nieuwe RS6 een koppelbeest pur sang af (700 Nm), dat met 560 pk een heel klein stapje terug doet ten opzichte van zijn voorganger.
De Quattro-machine accelereert in 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 305 km/u. Dan moet je wel het duurste pakketje nemen, het Dynamic plus package. Neem je het Dynamic package, dan houdt de naald bij 280 op met klimmen (yay, marketing!), en standaard doet de RS6 natuurlijk een herenakkoord-fähige 250 km/u.
Als gezegd, ten opzichte van de vorige RS6 heeft deze Audi 20 pk minder. Is dat erg? Nee, hij heeft ook 2 cilinders en 1000 cc minder, en schijnt met slechts 9,8 l/ 100 km (mede dankzij cilinder-on-demand) maar liefst veer-tig (40) procent zuiniger te zijn dan zijn dorstige V10-voorganger. Daarnaast is de RS6 ongeveer 100 kg lichter geworden, wat betekent dat de pk/gewichtsverhouding gunstiger is geworden, en de power-Avant zonder passagiers nog iets verder onder de 2 ton duikt.
De RS6 Avant meet 4.979 x 1.936 x 1.461 mm, en als de engineers net zo’n kunststukje hebben geleverd als bij de S8 (die dezelfde 3.993 cc grote V8 aan boord heeft) dan zweef je in de RS6 op nooit aflatende zeëen van koppel. 700 Newtonmeters tussen 1.750 en 5.500 tpm om precies te zijn, waarden waar een dieselblok trots op zou zijn. Het vermogen wordt in combinatie met een achttraps tiptronic (met de 8e versnelling als overdrive) naar de wielen gedirigeerd. In tegenstelling tot het platte hendeltje uit de S8 krijgt deze hier een golfbal-knop mee.
Standaard rolt de sterkste Audi uit het assortiment (die de R8 V10 Plus net van de troon stoot) op 20 inch lichtmetaal, optioneel is dit tot 21″ te vergroten. De standaard Xenon Plus-lampjes zijn te vervangen voor full LED’s, en eveneens optioneel zijn de 420 mm carbon keramische remmen, een stugge sportvering met stalen veren, dynamic steering, en een sportdifferentieël op de achteras.
Bevallen de Quattro-letters in de grille je niet? Dan zal het je als muziek in de oren klinken dat dit eveneens optioneel is.
Mocht je je afvragen waarom de redline zo laag lijkt op de foto’s: dit is afhankelijk van de temperaturen aan boord. Naarmate de Duitse Hulk zijn warmup heeft gedaan verschuiven de rode lampjes verder richting de 8.000 toerengrens. Het maximumvermogen wordt immers behaald tussen 5.700 – 6.700 tpm. In Q2 2013 komt de geweldenaar op de markt, dus we verwachten een introductie in Genève (maart 2013).
B_Mulsane zegt
Heerlijk! Die v8 gaat mij wel om krijgen!
flippert zegt
Lichter? 40% minder verbruik? Dat wordt een 14%’s bijtellertje, yes!
3246cm252kw zegt
@flippert: haha grappenmaker
Henkhenk zegt
Zo zie je maar dat downsizen niet altijd een eng woord hoeft te zijn.
kickass zegt
@Henkhenk: Ik had toch liever de V10 gehad, desalniettemin is 40% zuiniger toch wel een groot verschil.
Donstil zegt
@kickass: waarom heb je liever de v10 dan? Behalve om het internet na te praten kan ik geen goeie reden bedenken, sneller, zuiniger, krachtiger. Ik zeg doen!
kickass zegt
@Donstil: Geluid. ‘Nuff said.
autobart zegt
@kickass: http://www.youtube.com/watch?v=rSk2sx6TuFU
Wat zei je ook alweer?
kickass zegt
@autobart: http://m.youtube.com/watch?feature=fvwrel&v=sPBIcvsyQJE
Wat zei je ook alweer?
kickass zegt
@autobart: Oeps dat was de mobiele versie.
http://www.youtube.com/watch?v=sPBIcvsyQJE
Snap je wat ik bedoel? ;)
autobart zegt
@kickass: Nou ja, de V10 klinkt heerlijk, maar ik vind dat de V8 daar zeker niet voor onderdoet… Het is gewoon een totaal ander geluid.
rodger zegt
Winterklappers eronder, skibox op het dak en met 280 naar je wintersportgebied vlammen. Priceless
Pordon zegt
@rodger: prima winterbanden moet je dan hebben wil je er 280 op gaan rijden.
motoragent zegt
@Pordon: Om over die skibox nog maar te zwijgen…
911GT2 zegt
@motoragent: ach als het op de agera kan…
jrk68 zegt
@911GT2:
Je wilt echt niet weten hoeveel lift zo’n schoonmoedersverblijf genereerd bij 280….
bmwpowerm5 zegt
@jrk68: valt mee heb een thule ski koffer van 8 jaar oud rij er op het gemak 250kmh mee dan zit je wel te bidden achter het stuur dat die 4 m6 boutjes het houden
Pordon zegt
@motoragent: Inderdaad mag toch eigenlijk wel hopen dat je die thuis kan laten met een RS6 Avant. Zo niet, dan heb je teveel spullen mee.
StijnB zegt
Eindelijk een einde aan de pk-wedloop?
sir_smokalot zegt
@StijnB: Wellicht, maar alleen in de top. De lagere modellen (S3 bijv) krijgen wel nog meer pk’s tov hun voorganger, dus Audi brengt hun gamma dichter tot elkaar.
Overigens vermoed ik dat deze motor eigenlijk meer vermogen levert, de S8 heeft op de rollenbank ook al laten zien ‘ondergewaardeerd’ te zijn.
StijnB zegt
@sir_smokalot:
En vermoedelijk dan enkel aan de ‘sedantop’, (super)sportwagens zie ik ook nog wel even verder opbieden.
Zou best kunnen, en vroeger overschatte Audi blijkbaar wel eens het vermogen van hun krachtigste bolides.
flippert zegt
@StijnB: hoezo ‘eindelijk’? Wat is daar mis mee dan?
StijnB zegt
@flippert:
Op zich niets alhoewel het niet zaligmakend is. Die eindelijk sloeg eerder op de reeds lange duurtijd van de wedloop en de steeds grotere sprongen voorwaarts die werder gemaakt.
wimpster zegt
Ik hoop dat dat quattro logo onderin de grille een optie is. Verder is dit keiharde porno!
TimoBac zegt
@wimpster: Absoluut! Dat Quattro is me net iets te sjoniej
peterv zegt
Als Mercedes Benz fan moet ik zeggen, mooie wagen!!!!
BJ zegt
Wat een gaaf ding. Standaard 20″ is trouwens wel echt bizar…
spellingscontrole zegt
3.9 seconden. Halleluja.
kickass zegt
@spellingscontrole: Zal je hond leuk vinden in de achterbak.
spellingscontrole zegt
@kickass: ik heb mijn hond onlangs moeten laten inslapen :(
wimbers zegt
downsizing, dat wordt natuurlijk een bijnagratis stukje audi met onze belastingregels in NL.
jordy14 zegt
Wat een heerlijke bak met een prachtig interieur! Klasse audi
kickass zegt
Ik ben nu al helemaal fan van deze auto! Erg gaaf ook die verschuivende redline.
Megakix zegt
@kickass: de E39 van BMW had deze al in 1999…Vorsprung durch technik..tsja..
E34M5Touring zegt
@Megakix: Net als de E46 M3 en de X54.6Is en 4.8Is.
Megakix zegt
@E34M5Touring: check !
dheep zegt
@Megakix: dont care wat bmw wel en niet had. Het gaat alleen maar om dit beest.
Megakix zegt
@dheep: ontnuchtering doet soms pijn…^^
kickass zegt
@Megakix: Ik zeg ook niet dat ik het bij de E39 niet gaaf vond.
BMW330Ci zegt
@Megakix: BMW E60 540i heeft het ook gewoon
E34M5Touring zegt
@BMW330Ci: Een E60 is nooit als 540i geleverd. Denk dat je de 545i bedoelt.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Jawel :D
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: HUH ken die hele motor niet. 306pk? Dacht dat ze de E39 540i motor meteen vervingen door de 45 motor uit de 6 serie. Nog nooit gezien, ook niet in een prijslijst.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Hij kwam ook wat later, 400cc minder inhoud, maar denk dat het misschien iets met uitstoot te maken heeft gehad..
Moet je zeggen dat ik me er ook wel is in vergis als ik naar die dingen zit te kijken op trader.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Nou, zo zie je maar. Weer wat geleerd. Dacht altijd dat ze begonnen met de 45 en die later vervingen door de 50i
E34M5Touring zegt
@BMW330Ci: Excuus, schijnt dat ik gewoon beter mijn mond kan houden :)
BMW330Ci zegt
@E34M5Touring: Dit houdt ons scherp. Beetje niveau hier op autoblog kan geen kwaad ;)
MLTB zegt
Jezus, dat ding is wel bruut vet geworden :D
dotternetta zegt
Huh, deze was er toch 4 jaar geleden ook al? ;-)
FelixF zegt
@dotternetta: Haha, dat dacht ik inderdaad ook :D
Ziet er nog steeds bruut uit though.
osmo zegt
Het enige wat ik eraan zou veranderen is dat grote quattro logo laten weghalen :)
TDI-goeroe zegt
als ik hem een heel jaar lang mocht testrijden, op de Nordschleife, of even een blokje om in het dorp, of er boodschappen mee mocht gaan doen in Zuid Frankrijk, of hier om de hoek, je hoort me niet klagen!
wat een auto!!!!
jrk68 zegt
@TDI-goeroe:
Zo’n hok wil je niet rijden op de Nordschleife….
Bij de eerste bocht wordt je vernederd door de eerste de beste Megane RS en na 3 bochten staan je remmen in de fik….
Leuk voor de autobahn maar op een citcuit heeft dit niks te zoeken….
aventadorsv zegt
Heerlijk dit! Moet te verkopen zijn.
whoppie zegt
Je zal het aan de rechterkant van de auto wel warmer krijgen dan aan de linker van de auto. Gezien de “perfecte” gelijke climate control
alassad zegt
Ben benieuwd wat de prijs wordt. Zou me niets verbazen dat ze de voordelen van minder uitstoot in hun eigen zak steken. Of anders door veel te vragen voor opties die eigenlijk standaard horen te zijn op het topmodel.
Alpinaa zegt
Mooie auto, maar door het ontzettend dikke uiterlijk lijken die audi’s vaak zo plomp.
Vreddy_B zegt
Ik ben geen Audi fan. Maar dit is toch oprecht een gave auto!
Wat prijs doet is niet zo belangrijk. Al gaat hij de helft kosten van het vorige model.. dan kan ik hem nog niet betalen.
dejviisz zegt
Yeey Audi partner in crime .
Weer een supersnelle en lichte vluchtauto gericht gemaakt voor criminelen
griffendahl zegt
Ik hoopte even dat dat Quattro voorop een watermerk in de foto was, maar ’t zit op elke foto…
Een van de weinige Audi’s van de laatste tijd die bij mij een wannahave gevoel oproept. Eindelijk zijn de RS details een keer een verbetering ipv een verslechtering.
fean zegt
wa nou? van 580pk naar 560? Dat is nou niet wat ik verwachte van het flaggenschip.. eerder 600+.
Ik las onlangs dat de M5 standaard 610-620 had ipv de opgegeven 560.. ik ben benieuwd wat deze RS6 opgeeft.
sir_smokalot zegt
@fean: Zet de RS6 C7 naast de C6 en de nieuwe versie komt er ongetwijfeld beter uit. Ook al heeft hij 20 pk’tjes minder. Maar waar gaat dat nog over bij aantallen ver boven de 500?
motoragent zegt
@fean: ‘vroegah’ hadden echte supercars nog maximaal 300 á 400 pk, en dat was méér dan genoeg om heel veel plezier te hebben. Een stationwagen met 600 pk vind ik al ronduit belachelijk, nergens voor nodig. Het wordt tijd dat het zoeken naar alsmaar méér en méér pk’s eens afgelopen is en de fabrikanten weer terug gaan naar waar het echt om draait; rijplezier. Helaas blijven er altijd types die alleen maar naar cijfertjes kijken (hij is toch een pak sneller van de vorige? Wat maken die -20pk dan in godsnaam uit?)
popoff zegt
@fean: Gewoon even langs Herr Mayer gaan (MTM) dan zit je rap boven die waardes
meneersander zegt
Wat een machine!
moveyourmind zegt
Wat een sublieme auto! Gewoon een stiekem monster met een topinterieur verpakt als een ingetogen stationwagen. Hiermee blaas je al die zeurpieten die Audi een veredelde Volkswagen vinden met het grootste gemak van de weg af.
tweede_woning zegt
@moveyourmind: een coureur zet deze auto na 1 ronde in de pits , hij wil nl. actie en levendigheid en handling , en dat is niet synoniem met pk’s.
baasbas zegt
@Tweede Woning: En je punt is? Dat je voor een circuit een andere auto moet hebben? Dat vind ik een open deur.
solmatje zegt
@Tweede: de gemiddelde bestuurder van een RS6 zit niet op het circuit en wie is hier coureur? Dus je comment slaat nergens op! Het gaat over iemand van de weg blazen en dat gaat zeker lukken met deze wolf in schaapskleren..
popoff zegt
@Tweede Woning: Ben ik volledig met die coreurs eens. Maar voor dagelijks gebruik hoef ik dat niet. #doemijdezemaar
moveyourmind zegt
@Tweede: Deze auto is ook niet bedoeld voor op het circuit. Ik zou er wel van kunnen genieten als ik dit als daily drive zou hebben. Dan zou ik niet vaak meer op Autoblog zitten. Alleen zorgen dat het thuisfront de branstofrekeningen niet onder ogen krijgt :)
motoragent zegt
@moveyourmind: Als ik een auto moet aanwijzen die het woord ‘ingetogen’ goed omschrijft is het deze wel inderdaad… *proest*
moveyourmind zegt
@motoragent: *bloos* was even vergeten dat je in dit Calvinistische prutslandje nog geen milimeter boven het maaiveld uit moet steken. Was in mijn enthousiasme even teveel out of the box aan het denken.
Polo90 zegt
Wat is ie ongelooflijk dik … lekkerste audi momenteel wat mij betreft!
Tommy2 zegt
Extreem wrede bak! Zou hij vanavond op pakjesavond nog geleverd kunnen worden?
sven31 zegt
Dik! Ook nog eens een halve tel sneller naar de 100 dan de M5.
Svda zegt
Diegene die het net had over dat Audi de redline van BMW heeft, zullen we nu omdraaien wat BMW van Audi allemaal heeft?
Maar heerlijke car is dit maar heb hem liever in blauw of ander fris kleurtje.Zal ongetwijfeld de M5 weer voorblijven( en nee het filmpje op M5board betreft om een gechipte M5 tegen de ”oude” Rs6 voordat mensen daarover beginnen)
griffendahl zegt
@dahlback: En toch zou ik liever de BMW hebben, al was die voor 99% gejat, dan hebben ze met die 1% toch minstens gewoon lekker een RWD powersedan gemaakt… Ach stom, RWD is natuurlijk ook gejat…
baasbas zegt
@griffendahl: Als je aan het verdelen bent: doe mij de CLS shooting brake 63 AMG (wat een naam) maar dan :-)
baasbas zegt
@griffendahl:
http://www.youtube.com/watch?v=7xgakhV3hEw&hd=1
bsxc2 zegt
Ik vind hem teveel op zijn voorganger lijken, niets vernieuwends.
1:10,4 geloof je het zelf! Zal wel onder de 1:4 uitkomen.
Pordon zegt
ongetwijfeld een heerlijk kanon maar wat een lelijke stoelen zeg. Hoe mooi ‘afgewerkt’ een audi interieur er ook op het oog mag uitzien, zolang de knopjes allemaal rode verlichting hebben blijft het een ontzettende kermismobiel. Zeker op deze foto’s is het niet echt mijn smaak, erg donker en saai allemaal.
paulaner zegt
Geweldig mooie wagen. Maar hij zal ongetwijfelt minder goed sturen dan de M5. Ook zal die gewichtsbesparing van 100 kilo grotendeels door de andere motor komen?
jeanclaude zegt
Oei, alle Bmw fans (ik ook) riepen moord en brand, toen de nieuwe M5 0.1sec sneller op de 0-100 sprint was dan de vorige RS6, Nou verpulvert een AVANT de nieuwe M5 en hoor ik die fans niet.
kaasboerin zegt
@jeanclaude: Er is 3.7sec neergezet met de M5, dus eerst maar eens kijken wat deze in ‘de realiteit’ doet. :)
Desalniettemin verdomd snel natuurlijk, deze autobahn cruiser.
berlinetta zegt
@jeanclaude: quattro vriend, geef deze beul ook rwd en dan haalt hij die 3.9 van zijn lang zal ze leven niet.
bempi zegt
@jeanclaude:
Wacht dan op de volgende M5 -_-‘
popoff zegt
Een goed vervolg op de andere generaties RS6-en.
En gelukkig geen ‘motor-geluid’ over de speakers zoals BMW dat doet. Maar dan ook de Audi had op alle 3 de generaties RS6-en al turbo’s staan en moeten hier waarschijnlijk minder aan wennen dan BMW. Maakt de BMW toch meer ‘nep’ ook al is het verder een even heerlijk auto zo’n M5.
Zou ik in de luxe positie zijn om ziets aan te schaffen (oudejaarsloterij ???) Ging ik toch voor deze RS6, maar dan wel in dat prachtige RS blauw. Kan eindelijk m’n RS4 (B7)wat rust meer krijgen.
norge zegt
Ik hoor het woordje optie al tig keer vallen…
mashell zegt
@norge: ik zou de optie witte dakhemel nemen. Dit zwart mag dan wel “sportief” zijn maar ik vind het er niet uitzien.
norge zegt
@mashell: Moet je daar ook een trekhaak bijnemen?
Cantago zegt
Minder mooi van binnen, minder mooi van buiten, minder vermogen?! Minder cilinders, minder motorinhoud en de topsnelheid is ook al niks meer. Lijkt me dus op veel belangrijke vlakken een mindere auto dan de vorige RS6. Maar ik wil graag eens in beide rijden om tot een goede conclusie te komen.
damster zegt
Wat een lelijk hok! Dit ziet er niet uit. Herdefinitie van een roodgeverfde kartonnen doos. Motor is jammie jammie, maar de rest ziet er uit als een inspiratieloos -met een lineaal angstvallig ontworpen- geheel. En dan die strookjes zilverkleurige meuk om de onderkant te accentueren; kom op gasten, kunnen jullie niets beters? Verder, de symmetrie is er niet, kijk maar naar de foto van de achterkant; loopt van smal boven naar breed beneden op een niet logische manier. Verkeerde rims, moeten enkelspakige-alloys met minimaal 10 spaken onder. Simplistische LEDs achter, man, man….Audi trek eens blik esthetiek open, de godver en offer niet alles op aan de rechte designlijn. Wat mij betreft doen we meteen al de FL MY2013 in productie.
damster
schellekens006 zegt
Nieuwe trend we gaan alle auto’s weer minder pk’s geven maar maken hem wel lichter… Maar wat een kanon, mooi hoor. M5 vind ik nog net wat gaver maar deze komt zeker op nummer 2.
stasz zegt
Wauw wat een plaatje!
Alleen waarom monteert Audi nu op de RS modellen die nepuitlaten in de bumper!
Op de foto duidelijk te zien bij de nieuwe RS4:
http://s1.aecdn.com/images/news/gallery/geneva-2012-audi-rs4-avant-live-photos_12.jpg
Tommy2 zegt
@stasz: Wat jij bedoeld zijn de sierstukken, de uitlaten zijn gewoon 2x dubbel.
4x4wheels zegt
@Damster,
Kan jij het beter dan? Ik zou zeggen, laat je creativiteit zien ;)
Homer55 zegt
Toch wel een forse auto hoor..
agera zegt
Zwart of blauw die ook goed stond bij het vorige model en dan is die voor mij helemaal af.
Audi maakt gewoon de mooiste stations, stations bij Audi zijn mooier dan de sedans.
jrk68 zegt
@agera:
Als ik jou was zou ik Pon voor elke propaganda reactie laten betalen….
Misschien dat je dan, als je later groot bent jij je nattedroom kan waarmaken….
popoff zegt
@jrk68: Misschien kan jij hetzelfde bewerkstelligen bij de concurentie van PON/VAG. Dan loop jij veel sneller binnen dan agera. D’r is werkelijk niet één topic waar jij geen anti-VAG commentaar achterlaat. Word je daar zelf nou niet moe van ? Ik blijf erbij een Narcistisch mid-life crisisje.
azuli zegt
Wat een verschrikkelijk lomp stuk plaatwerk weer van Audi. Die achterkant en vooral van de zijkant. Bah!
Nou ja smaken verschillen.
stasz zegt
Ja tommmy2 je kunt ze ook sierstukken noemen, maar snap niet waarom dit moet op auto’s van een ton plus.
MAB zegt
Mijn droom wagen..
TDI-goeroe zegt
Dan heb je helemaal geen wensen meer en komt Audi met de nieuwe RS6…nou zet um hier maar neer dan!
grandmasterb zegt
Te dure vertegenwoordigersauto met snelle motor. Koop liever de gewone stationcar en voor de rest van het geld een fraaie sportwagen, daar heb je veel meer plezier aan en het oogt ook veel beter.