Bizar. Een tuningkitje ontwikkelen voor een auto waar slechts 80 exemplaren van gebouwd zullen worden en bovendien al volledig is uitverkocht. Maar ach, we hebben het hier over Novitec rosso, die hangen wel vaker het gekkie uit.
De Duitsers weten dus 888 pk uit de V12 van deze 599 Cabrio te trekken. Dat is inderdaad precies evenveel als de 888 pk sterke 599 GTO van Novitec. Om deze schofterige getallen te bereiken heeft de tuner een bi-compressor gemonteerd, die zijn koude lucht van een watergekoelde intercooler krijgt. Ook zijn de injectoren en luchtfilters aangepast op de set-up, evenals het motormanagement.
De originele uitlaat van de SA Aperta kreeg een enkeltje Maranello en daarvoor in de plaats kwam een RVS-exemplaar met zwarte, 90 mm grote eindpijpen. Ergens in deze uitlaat is een elektrische bedienbare klep gemonteerd, zodat je met één druk op het stuurknopje een soort apocalyptische motorroffel tevoorschijn kan toveren.
Novitec claimt dat de dakloze 599 met deze modificaties in 3,1 seconden naar de honderd km/u gelanceerd kan worden. Dat is dus sneller dan een GT-R van de nieuwste lichting. Na 9,1 seconden passeer je de 200 km/u en je doet er 21.9 tellen over om de 300 km/u-grens te doorbreken. Uiteindelijk moet een Vmax van 340 km/u haalbaar zijn.
De voor- en achterbumper hebben spoilerlipjes gekregen, er zijn zijskirts tegen de SA Aperta aangeplakt en er is ruiterlijk gestrooid met koolstofvezel. De achterlichten zijn op het Novitec-exemplaar donkergetint en aan de voorzijnde zijn 21 inch jetsers gemonteerd terwijl de achterkant 22 inch telt. De toch al vrij lage SA Aperta wordt verder naar beneden geschopt door een verlaginssetje (25 mm) maar kan wel worden uitgerust met een front axle lift-systeem. Eat that, dempels!
Nu maar afwachten hoeveel van die 80 SA Aperta-rijders zich laat overhalen tot een Novitec-conversie. In ieder geval hebben ze al één model te grazen genomen, te zien op DEZE FOTO’S.
pier zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sjaakk zegt
@pier: lol
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Eat that, d(r)empels!
meneersander zegt
88 pk nou nou stoplichtsprintje met de VW up!?
TimoBac zegt
Beest!
vale46 zegt
Uber Ferrari!
Bye Bye 485 roadster!
Veelbelovende cijfertjes, al twijfel ik aan de 3.1s naar de 100. Dat zijn immers getallen die je niet met een achterwielaangedreven auto met de motor in het vooronder kan gebruiken.
Maar met semi-slicks en een heel plakkerig stukje asfalt kan men veel bereiken om knappe cijfertjes te bekomen, de realiteit is wel anders.
Doch is de 0-200 & 0-300 tijd verbluffend snel.
Ondanks dat ik heb in het begin lelijk vond, is deze nu een van mijn favoriete cabrio’s!
Al zou ik hem minder zwart nemen, hij mag een beetje feller zijn, zo’n beest.
vale46 zegt
458 uiteraard *
vale46 zegt
bereiken*
Dimglor zegt
Misschien zijn er sommige mensen die 80 exemplaren niet uniek genoeg vinden…
euro95 zegt
@Dimglor: Daarom hoop ik, dat deze als enigste novitec rossi is en blijft! Niet omdat ik het kitje lelijk of niet kewl vind! Maar juist omdat deze dan echt uniek is! Het is dat 1 van de 80, maar ook de bruutst getunede!
560pkferrari zegt
Ik dacht dat sde GT-R in 3.046 seconde naar de 100 gaat, dus is deze wagen langzamer :p
Wel een supervette bak, alleen jammer dat de originele Ferrarimotor niet meer helemaal bloot ligt…
kraakensmaak zegt
Een GT-R trekt toch in minder dan 3 seconde naar de 100?
euro95 zegt
@kraakensmaak: Waar lees jij dat dit een GT-R is dan? Dit is een Ferrari jonguh! Maar ja, om je off-topic vraag te beantwoorden naar beste kennis, trekken de meeste (volgens mij alle) GT-R’s wel op in een fractie minder dan 3 seconden op naar de 100 ;)
gedwongenleaser zegt
@euro95: wellicht moet je zelf even beter lezen.
mightymike zegt
@gedwongenleaser: gaat toch om die ferrari niet dat er een GT-R genoemd word in het stukje. En nissan is 4 wiel aangedreven ferrari niet. Persoonlijk ziet dit er beter uit dan een GT-R
birdboy zegt
Grijs staat m goed, misschien wel beter dan Rood.
Vond de zilveren coupe met gele streep wel mooier.
gedwongenleaser zegt
Vind dit zwart hem niet echt staan, mag wel een knallende kleur zijn, daarnaast blijf ik die smoked achterlichten altijd erg lelijk vinden dus die mogen wel standaard blijven. Wat betreft de performance upgrade, tja het origineel was niet vooruit te branden dus altijd welkom ;).
spykerboy zegt
heerlijk. alleen mag een auto van dit kaliber van mij wel wat knallender…
masterstig zegt
@spykerboy: Fel rood!! Dat zou een stuk beter staan.
spykerboy zegt
@masterstig: doe echt is gek, paars/roze/gif groen ;)
masterstig zegt
@spykerboy: Roze, roze, dat gaat wel een beetje heel erg ver ;), maar gif groen lijkt mij wel goed staan. Paars trouwens ook.
spykerboy zegt
@masterstig: valt teminste wel op roze ;)
maxx1 zegt
wat een mafkezen. Dit wordt een collectors item….? naja niet deze met die achterlijke kit dan…
MLTB zegt
599 blijft erg vet :), wist niet eens dat er een cabrio/spider versie van was?
Nette prestaties ook.. Beest van een wagen!
theblackdude zegt
ding ziet er masterlijk uit. en de specs zijn ook serieus te erg.
PeugeotGTI zegt
Ik ben en blijf fan van Novitec Rosso.
Serieuze tuning wat die gasten doen.
Deze ziet er ook weer te dik uit en gaat veel te hard.
Hopen dat de superchargers niet de V12 overstemmen . . .
rotarypowah zegt
Bi-compressor. Geniaal. Wist niet dat dat bestond, alhoewel het zo raar niet is, gezien andere configuraties op de markt.
Die afdekplaat onder de motorkap moet echt weg, die kan echt niet. Kan me niet voorstellen dat clientèle daar genoegen mee nemen.
bozewolf zegt
Wat meer info over dubbele blower? Hoe precies hebben ze t gedaan? Aparte blower voor de beide cylinder banken?
Of is het een echte two-stage supercharger? Dat zou wel bruut zijn! Maar dan gok ik toch maar op de eerdere optie.
bozewolf zegt
@bozewolf: Arf, ik moet naar de plaatjes kijken voor ik iets post. Lijkt duidelijk op parallel, ééntje per bank dus.
a3aan zegt
Ik vind het lekker!