Motorensamenwerking, wie doet er niet aan tegenwoordig? BMW vent zijn blokken over de hele wereld uit, en zo zijn er nog legio samenwerkingsverbanden te noemen. Alleen de Britten (Jaguar-Land Rover en Lotus) zijn eigenwijs, en maken juist de tegenovergestelde stap. Nissan en Daimler zoeken de samenwerking op allerlei gebied op, en nu laat Daimler weten in Noord-Amerika zelf geen benzine-vierpitters meer in elkaar te schroeven. Dit mag Nissan voor ze gaan doen.
De persberichten gaan overigens over een Noord-Amerikaanse samenwerking, dus ik denk dat de Europese motorbouwafdelingen van Mercedes rustig kunnen slapen. Maar in de VS ligt bijvoorbeeld dezelfde 1.8 liter turbomotor onder de motorkap van de nieuwe C-klasse als in Europa. Zouden ze die dan voortaan bij Nissan in elkaar gaan schroeven? De deal treedt overigens pas in 2014 in werking.
De samenwerking tussen de twee concerns krijgt ook in Europa waarschijnlijk nog meer body. Een maandje geleden zoemde door de wandelgangen dat Infiniti in Europa gebruik gaat maken van Mercedes’ viercilinder instappers – de 1.8 benzine en de 2.1 dieselmotor. Dit lijkt me essentieel, wil Infiniti zijn zeer ambitieuze verkoopdoelstellingen in Europa waar maken.
Het is wel opvallend hoe ver de samenwerking tussen beide partijen gaat. Motoren, accu’s, elektromotoren, versnellingsbakken, alles wordt uitgewisseld. De concurrentie kijkt waarschijnlijk met Argusogen hoe beide partijen elkaar in het zadel helpen. In het Engels zetten we nog even uiteen wat ze zoal samen doen:
The collaboration began with three project pillars:
1) Joint smart/Twingo architecture: The project is on track for launch in the early first quarter of 2014. Two-seater smart vehicles will be produced at Daimler’s plant in Hambach, France, and four-seater smart and Renault production are slated for Renault’s plant in Novo Mesto, Slovenia.
2) All-new entry-level city van project for Mercedes-Benz: The project is on schedule with expected launch in late 2012.
3) Powertrain cross-supply: The Alliance is supplying Daimler with compact three-cylinder gasoline engines to be used in smart and Twingo vehicles and four-cylinder diesel engines to be used in the jointly developed light commercial vehicle and in Mercedes-Benz’s next generation of premium compact cars. Daimler will supply Nissan and Infiniti with four- and six-cylinder gasoline and diesel engines from the current and future engine portfolio as well as with automatic transmissions.Since its founding in April 2010, the collaboration has been gradually expanded. In addition to the announcement this week about North American engine production, the companies had decided earlier to partner on:
Platform sharing: Infiniti plans to base a premium compact vehicle on the Mercedes compact-car architecture, starting in 2014.
Zero-emission vehicles: Daimler will provide batteries from its production facility in Kamenz, Germany, and Renault-Nissan will provide electric motors for the use in electric vehicles (smart and Twingo ZE). First releases will occur in 2014.
norge zegt
Dat worden de beste motoren die Mercedes ooit (niet)gemaakt heeft.
G-Ammo zegt
@norge: Wel grappig, denk je een ”Premium” *KUCH* Duitser te rijden, heb je gewoon een Jap onder de motorkap! :D Zo hoort dat!
Northwestern zegt
@G-Ammo: Volgens mij is het een Duitse motor, gebouwd door Amerikanen die voor een Japans bedrijf werken. En dat Japanse bedrijf dan weer werkt voor een Frans bedrijf onder leiding van een Braziliaan.
bigcar zegt
@Northwestern: plus 1, juist ;)
roestvrijstaal zegt
@norge: +1. Maar Mercedes staat er nou niet bepaald om bekend slechte motoren te maken.
Benjamin1 zegt
Waarom zeggen jullie niks over de samenwerking voor de Twingo/ Smart en dat er een 3 cilinder benzine in komt?
Staat in het persbericht….
alcantara zegt
@Benjamin1: omdat 3-pitters totaal niet boeiend zijn.
G-Ammo zegt
@alcantara: Nou… 89PK uit een 1.0 3-pitter pompen is best wel interessant, niet? Nog even en ze kunnen er al 100PK uit krijgen. En dat met een zuinig motortje!
CapsLock zegt
@G-Ammo:
Het betreft een nieuwe 0.9 turbobenzinemotor (ontwikkeld door Renault, versnellingsbak komt van Nissan, debuut in Twingo III), met vermogens vanaf 85pk. Waarschijnlijk gaat dat maximaal naar 110pk, afhankelijk van emissie-eisen. Het gaat hier dus om een nieuwe motor, en niet de supercharge-motor die in de Micra ligt. (Die wordt uitgefaseerd in Europa met de facelift.)
Overigens staat het er verder niet in, maar ook het platform voor de A- en B-klasse is i.s.m. Renault-Nissan ontwikkeld. Van deze samenwerking gaan we nog wel meer horen, want als je kijkt naar de huidige lineups van deze merken en wat er in de toekomst gaat komen (vanaf 2014) krijg je deze modellen die op hetzelfde platform staan:
Smart ForTwo/ForFour/Twingo
A-Klasse/B-klasse*/Clio/Mégane*/Micra/Qashqai*/Juke/Infiniti Small Car Project
C-klasse/Laguna*
MB Light-commercial van/Kangoo
En er zijn plannen om ook de grotere busjes te gaan delen, maar dat zal niet voor 2016 het geval zijn.
*Vergroot platform, zelfde onderliggende techniek.
Het mooie is dat de platformen die gebruikt worden voor de consumentenauto’s zeer flexibel zijn (stukje eraf, stukje erbij etc.).
Nog veel mooier is het natuurlijk dat de Smarts en Twingo’s achterwielaandrijving zullen hebben :P
lincoln zegt
@CapsLock:
thanks for the input ..
timberleek zegt
@G-Ammo:
de nieuwe focus krijgt 125pk uit een 1.0
Renesis zegt
@Benjamin1: Omdat autoblog geen interesse toont in muesli motoren/auto’s? Het is namelijk net zo interessant als de facelift van de tata nano
Benjamin1 zegt
@Renesis: en die 1.8 turbo is wel retespannend natuurlijk. Gaaaaap
dennisr zegt
@Benjamin1: Zal wel op Groen7 komen
Esprit_de_Flandre zegt
@Benjamin1: Omdat daar al eerder over bericht is. (Links chronologisch te volgen)
En dit Nissan-Merc-Motor-Coop is nieuw nieuws…
HDM zegt
Geen grap: er zijn ook al mules gespot van Renault Kangoo’s die volgens geruchten ook deel uitmaken van de samenwerking tussen MB en Renault-Nissan. De betreffende Kangoo’s zouden worden omgebadged tot een vermoedelijke Mercedes-Benz City Van, een licht commercieel voertuig voor onder de Viano/Vito. De reden dat men beweert dat het om MB mules gaat zou de camouflagebestickering zijn die merk-typerend zou zijn voor commerciele MB voertuigen.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=55&t=48345
We hebben zeker nog niet het laatste gezien wat betreft de samenwerking.
bobb zegt
@HDM: Dit is toch al vrij lang bekend, die wybert eraf en een ster erop.
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: Wist ik nog niet. Hmmm, vreemd. Een Kangoo zullen ze nooit zo goed kunnen vermommen als Mercedes. Een Crafter/Sprinter bvb, die hebben elk een heel eigen neus, waardoor een leek niet ziet dat ze hetzelfde zijn. De rest van de body is immers gewoon ‘standaard bestelwagenvorm’…
Maar bij die kleinere modellen zie je wel meer onderscheid tussen verschillende merken, en zeker een Kangoo valt vrij goed op. Zelfs met een ander neusje gaan veel mensen dus wel doorhebben dat MB plots een ‘camionnetteke van de Post’ in het gamma heeft…
Vraag me dus af of ze dat gaan verkocht krijgen. Een MB-liefhebber gaat het geen MB vinden, en niet liefhebber zal voor de goedkopere Kangoo kiezen…
Ik voel een nieuw Vaneo-debacle aankomen. Zeker als ze die afschuwelijke naam ook nog eens gaan recycleren…
meneersander zegt
Ach, alsof Amerikanen vier cilinders kopen :P
pikes83 zegt
@meneersander: ja dat doen ze al een tijdje.
Esprit_de_Flandre zegt
@pikes83: Voor op hun grasmachien? :P
pikes83 zegt
@Esprit_de_Flandre: ha ha ha grappenmaker.
garp zegt
@meneersander: alle Chevy Malibu (of vergelijkbaar) huurwagens hebben sinds een jaar of twee, tweeenhalf, alleen nog vierpitters. Wat vroeger standaard een v6je in die klasse was.
pikes83 zegt
Wat is er mis met nissan motoren?
widodh zegt
@pikes83: Helemaal niets, maar er zijn genoeg mensen die altijd maar moeten afgeven op alles.
De Jappen maken gewoon prima spul. Alleen zit er op AB een groepje mensen wat vind dat een auto minimaal een V6 moet hebben en 1:5 moet rijden, anders is het geen “auto”.
au·to [autoo, ootoo] de; m -’s; autootje vierwielig voertuig, aangedreven door een motor, voor het transport van personen of goederen
dawwg zegt
@widodh: De V6 uit de GTR met 530pk is niet slecht ;)
jzaero zegt
@widodh: Haha, win dat laatste deel :p Blijft inderdaad maar relatief hoe mensen over motoren denken. Eenmaal een Nissan badge erop, is het opeens een slechte motor. Nee hoor, Nissan maakt dijken van motoren. Dat blijkt wel weer uit de R33 JUN met 1000pk, die nog gewoon dagelijks rijdt. Een bejaarde auto die nog steeds niet opgeblazen is. Of eigenlijk elke willekeurige Nissan. Weleens in een heerlijke Silvia S14 gezeten, 250pk turbocharged, performance exhaust, maar uiterlijk standaard gelaten op een setje 5-spaaks Rays na. Wat een dijk van een auto! Hij heeft er jaren mee gereden, Nissan bouwt gewoon hele goede auto’s. Standaard ietwat saai, maar met een liefhebbershart erop zoveel potentieel. Maar goed, ik houd ook van BMW’s en Mercedessen, het is jammer dat mensen zo gebrainwashed zijn door bepaalde merken.
Esprit_de_Flandre zegt
@pikes83: Het logo, volgens sommigen. Maar dat is hier geen enkel probleem. Nissan Motor Manufacturing Corporation USA, in Smyrna, Tennessee, gaat een doos met sterretjes uit Duitsland overgevlogen krijgen, en dan gaan ze die op de motoren plakken.
Dan zijn die motoren meteen tip-top-über-Deutschen-Qualität…
amgpowerrr zegt
Welke fabrikant maakt nou nog echt slechte motoren? Weinig tot geen denk ik.
lincoln zegt
@amgpowerrr:
alleen in Duitsland en Italie krijgen ze het nog voor elkaar om onzuiniger te zijn dan 1 op 10 ..
maar voor de rest idd nergens meer ..
KaCh1ng zegt
@lincoln: lol , lincoln , amerika krijgt het nog steeds voor elkaar om onzuinige motoren te maken ;)
jzaero zegt
@lincoln: Klopt, pijn in de portemonnee tijdens het tanken! Maar hoe zuinig je auto is, ligt toch echt aan de bestuurder. Het is heel verleidelijk om hem eens lekker door te trappen, maar verbruik gaat zo hard omhoog daardoor, helaas .. Was het maar andersom! Dan reed iedereen door ;)
zion88 zegt
Duitsers kunnen geen mooie klank in een auto krijgen en de Japanners wel kijk maar naar de nissan maar waarom dan een 4 cilinder ik bedoel dat kunnen ze toch ook zelf ?!
jzaero zegt
@zion88: Zelf ontwikkelen kost meer dan het inkopen van motoren. Geen mooie klank trouwens? Weleens de nieuwe SLK V6 gehoord? Of de 6 cilinder in-lijn performance exhaust van BMW? Die klinken toch beduidend beter dan een standaard Nissan GTR!
koenmb zegt
Ik denk dat ik later in Munchen ga shoppen…
Ik ga geen Duitse prijs betalen als ik in een half Franse/Japanse auto moet rondrijden.
jzaero zegt
@koenmb: BMW en PSA werken ook samen aan motoren, weliswaar niet direct in hun ‘echte’ BMW’s, maar wel in hun Mini’s en ik verwacht dat deze joint venture meer gaat opleveren.
koenmb zegt
@jzaero: Een A-klasse en een B-klasse zijn ook geen “echte” Mercedessen, dus daar kan ik mee leven als er een en ander gedeeld wordt met andere merken. Maar er wordt gepraat over 4 cilinder diesels die mogelijk zelfs in een C of E-klasse terecht komen. Als ik CapsLock mag geloven wordt de volgende C-klasse een Laguna met ster… Mercedes heeft zich altijd kunnen onderscheiden door zijn rijcomfort, ruimte, styling,… Allemaal zaken die je niet zomaar kan aanpassen of perfectioneren als je platform al gemaakt is. Dus dan zijn er twee opties: Nissan/Renault krijgen dan Mercedeplatforms zodat de wagens duurder worden, of Mercedes krijgt Nissan/Renault platforms om de prijs te drukken. Dan zal het de tweede optie wel worden… Belangrijker is dat je voor de Mercedes nog steeds de Mercedesprijs zult betalen terwijl je eigenlijk in een veredelde Renault/Nissan rondrijdt…
En wat het verhaal BMW/Mini betreft, dat daar PSA motoren inzitten vind ik helemaal geen drama: je hebt (in België) een praktisch volledig uitgeruste Mini Cooper D voor iets meer dan 20000 euro.
jzaero zegt
Wie durft er nu nog te roepen dat Nissan met haar GTR niet genoeg status heeft, als zelfs Mercedes bij Nissan shopt?