De elektrische Mercedes G lijkt een zekerheidje te zijn. Een hele zware zekerheid!
Meer en meer auto’s worden elektrisch. Ondanks dat sommige fabrikanten kijken naar waterstof en een paar synteische brandstoffen interessant vinden, zal de nabije toekomst volledig elektrisch zijn.
Ondanks de extreme nadelen van de accu (hoog gewicht, weinig range) is het de snelste oplossing voor fabrikanten. De verbrandingsmotor is binnenkort in heel veel landen zo illegaal als heroïne verschepen naar Singepore. Sommige auto’s zullen niet al te veel hinder ondervinden van een conversie naar een elektrische aandrijflijn.
Elektrische Mercedes G
Zoals de Mercedes G-Klasse. Sterker nog, dat opperden wij al een tijdje geleden dat Mercedes dat eens moest gaan doen. Niet zozeer dat het door onze argumenten kwam, maar die Elektrische Mercedes G gaat er dus wel gewoon komen. Dat niet alleen, de auto zal al heel erg snel komen. Dat bevestigt mbpassionblog.
De verwachting is dat de Mercedes EQG (zoals de auto zal heten) in concept-vorm getoond gaat worden op de IAA in München. Volgens Mercedes baas Ola Källenius was het al lang de bedoeling dat er een elektrische G-Klasse aankwam. De naam ‘EQG’ is al langere tijd vastgelegd.
Gewicht
De elektrische G-Klasse zal precies dat zijn: een gewone G, maar dan met elektromotor. Het zal niet een apart model worden. Nu zijn de vierkante styling en terreinwaardigheid de grootste USP’s van de auto. Met een elektrische aandrijflijn wordt daar niet aan getornd. Naar verluidt krijgt de elektrische Mercedes G twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 500 pk. De 105 kWh-grote batterij moet zorgen voor een acceptabele range van 500 km. Het gewicht? Zo’n 3.000 kg…
Overigens is het idee van een elektrische G-klasse niet nieuw. Al in 2017 toonden de Oostenrijkse specialisten van Kreisel Electric dat de ombouw mogelijk was. Die versie had 482 pk en een accupakket van 80 kWh. Daarmee moest je 299 km kunnen halen op een accu. Wel was die versie 400 kilogram lichter dan de officiële versie gaat worden.
De elektrische Mercedes G wordt dus binnenkort als concept voorgesteld, de onthulling van de straatversie zal in 2022 of 2023 plaatsvinden.
ghostnl zegt
Die range icm met ‘maar’ 100kwh accupakket lijkt me onrealistisch.
Zeker gezien het gewicht en de allesbehalve aerodynamische vormgeving van een G…
Gewicht is geen verassing natuurlijk. De Hummer gaat meer dan 3500kg wegen.
ghost zegt
@ghostnl: verzin ff een andere naam copycat…
faalhaas zegt
Ah de Panzerkampfwagen IX, ook Lieutenant Hubert Gruber zal moeten overstappen op elektrisch.
bfvo zegt
@faalhaas: doe mij maar de VI
osmo zegt
Zo’n zeecontainer elektrisch laten rijden is toch verkrachting van de hele ideologie die achter het elektrisch rijden zit: milieubewust bezig zijn.
Krijg je bij aankoop ook een steenkoolcentrale om het ding aan het rijden te houden?
jappebak zegt
Tesla Model X?
Ik dacht dat de ideologie achter het elektrisch rijden een lage bijtelling bij een grote, snelle wagen was. Maar misschien heb ik het fout.
993carrera4s zegt
@jappebak: die heeft een best nette cw waarde hoor, itt deze G
towi1989 zegt
3000kg? Met 5 man in deze auto en je mag dus geen bagage meer meenemen.
fanboy zegt
@towi1989: En je vrienden kunnen niet te dik zijn :P
meneerdemeneer zegt
Best wel belachelijk zo’n elektrische G klasse.
Maar hij zal best goed verkopen, zeker in Californië.
kevertje zegt
Elektrisch transport op Lithiumbatterijen. Er zijn zoveel nadelen aan dat je met de dag minder begrijpt waarom de (EU-)politiek en media dit nu plots als een schaalbare ‘ecologische transitie’ gezien hebben. Weerom gevolg van een nefaste mix van politiek simplisme en lobbywerk? Je moet niet te diep inzoomen op de rechtstreeks gevolgen voor natuur en mens, rond de ontginning van alle ‘nieuwe’ grondstoffen om te begrijpen over wat voor desastreus rampenplaatje we praten. Nadat we en masse nieuwe centrales bijgebouwd heb – op gas nb, een veel zwaardere netverdeling op poten hebben én overal laadpunten geïnstalleerd hebben (alles met behulp van heel zware, niet-elektrische machines nb), is het eventuele premium aan CO2 al voor decennia verdwenen… terwijl een gigantische oppervlakte van deze planeet vernietigd gaat worden door de nieuwe mining-noden (tot in Europa toe). Alle auto’s worden dus ook 1,5 tot 2x te zwaar voor een beetje autonomie wat alleen maar zal bijdragen aan veel extra asfalt (… een product uit de zwaarste en meest-milieuonvriendelijke raffinage van de petroleumindustrie) én heel veel fijn stof (zwaardere remmen). Proficiat, Mr Timmermans, voor mij duidelijk is één ding duidelijk, we zijn op de goede weg – het klimaat wordt gered.
mashell zegt
Je kent zoveel moeilijke woorden maar begrijpt zo weinig… Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld helemaal geen zwaardere remmen, want ze recupereren. Zo’n zware ID.3 kan zelfs af met trommelremmen achter af. Een auto vormt geen serieuze fysieke belasting voor de wegen, ook niet als deze 2,5 ton weegt. Daarvoor heb je een 40 tons vrachtwagen nodig. Wegenbelasting gaat op geweicht van de wagen om te kunnen differentieren (de sterkste schouders het meest laten betalen) maar dat dat heeft niets met slijtage van het wegdek van doen. De delving van het lithium is niet veel erger dan die van het bauxiet voor het aluminium motorblok. Gascentrales zijn bijzonder schoon. De netten moeten vanwege de zonnepanelen toch al aangepast worden. En ja Timmermans heeft gelijk, het leefklimaat in de steden wordt een stuk beter als we elektrisch gaan rijden.
herve11f zegt
@mashell: Jij moet lobbyist worden voor groen, als je het al niet bent.
993carrera4s zegt
@mashell: niet helemaal, regenereren kun je niet van uit gaan. Werkt namelijk niet altijd, koude accu, volle accu. Dus de remmen moeten berekend zijn om het alleen aan kunnen.
HB zegt
@kevertje: Eens. EU politiek zou focus op bredere innovatie gericht op milieu moeten hebben en hierbij zou gewicht een speerpunt moeten vormen. Auto’s van boven 1800kg kunnen wat material gebruik nooit milieuvriendelijk zijn (de materiaalefficiency is gewoonweg te laag).
HB zegt
@heinb: persoonlijke mening – auto gewicht moet weer terug naar 1000kg
jappebak zegt
Dat kan een mening zijn, maar ik heb liever een veilige wagen met een redelijke actieradius dan een auto van minder dan 1000kilo.
mashell zegt
Als efficiency een thema is dan is een totaal verbod op verbrandingsmotoren noodzakelijk, een rendement van minder dan 35% is eigenlijk onacceptabel.
florisje zegt
@kevertje: wat is je alternatief?
kevertje zegt
Een heel goeie vraag hé. Eén die op basis van echte wetenschappelijke gegevens, haalbaarheidsstudies – het totaalplaatje – en niet met vage percepties, halve waarheden of nog erger: uit puur opportunisme gemaakt moet worden. We leven in een consumptiewereld die ook producten integraal vervangt ipv. ze up te graden, of gewoon langer te gebruiken. Ik zeg maar iets, ik denk dat heel wat Volvo Amazon rijders, die hun auto 30 jaar bleven gebruiken en veel kleinere ecologische voetafdruk hadden dan de Tesla-jongens, die hun lithium-nikkel-schip na 5 jaar aan de haak hangen. Ik betwijfel ook nog steeds of de mens zo’n geweldig impact op CO2-productie heeft. Al eens gedacht hoeveel een gemiddelde vulkaan aan C02 uitstoot? Hoeveel alle levende wezens aan CO2 produceren, elke dag? De remedie kent iedereen, maar wil niemand horen, wat dat betreft: we leven qua bevolking op het kantje van wat deze planeet nog kan trekken, helaas.
piebepost zegt
En minder vlees eten. Nog zoiets wat je niet mag zeggen. Overigens geef ik zelf wat dat betreft beslist niet het goede voorbeeld.
faalhaas zegt
@kevertje: Wellicht doen wij collectief een verkeerde aanname, de (EU)overheid wil 0 uitstoot bij auto’s bij gebruik. Of we die auto BEV of FCEV of op hemelwater laten rijden maakt niet zoveel uit… Als het maar 0 uitstoot is. Dat de industrie massaal accu’s gebruikt is een keuze. Wellicht is een tosti ham-kaas een betere energiedrager.
LaLancia zegt
En korting op de HSB. Geweldige tijden…
C220AMG zegt
Het verhaal gaat dat Arnold Schwarzenegger ook daadwerkelijk de reden is dat er in eerste instantie over een elektrische G klasse werd nagedacht. Daimler dacht bij het Kreisel project destijds, dat kunnen wij zelf beter! Het heeft even geduurd maar het lijkt er dan toch van te komen.
Charles Taycan 4S zegt
G-Weldig, heerlijke auto de G, tijdloos icoon! 👌Eind 2022 komt de EQS SUV, in 2023 de EQE SUV en eind 2023 deze EQG….en eind 2023 begin 2024 de nieuwe EQC…. volop EV SUV keuze bij MB dus….
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: ik ben meer benieuwd naar de normale EQE, hoop ook als estate. Waarom geen mooie stations als EV?
Jantje_555 zegt
niet langer de ideale trekwagen voor je boottrailer of paardenvan dus…
jappebak zegt
Waarom niet? Een elektrische wagen kan tegenwoordig ook trekken. Een model X trekt 2250kg en die is 500kg lichter dan de elektrische G.
monsieurleloure zegt
Het ironische is dat juist diegene die heroïne naar Singapore verschepen zo’n apparaat kunnen betalen 💉
schreute01 zegt
Obesitas en Duitsers…..
fanboy zegt
Jemig. 2500 kilo of wellicht 2600 kilo was nog wel te verklaren, maar 3000 is echt wel extreem. Ja 105kwh weegt ongeveer 600 kilo, dat is niet niks, maar die V8 en turbo’s en zware versnellingsbak + tussenbak weegt ook erg veel.
Bij een Landcruiser weegt dat in ieder geval meer dan dat accu pakket, en is bij een EV niet meer nodig.
MarcoM zegt
In Den Haag wrijven ze nu al in hun handen als vanaf 2025 wegenbelasting wordt ingevoerd voor de EV, weliswaar eerst een beetje, maar daarna binnenharken.
jappebak zegt
Allemaal heel leuk, maar als hij geen bevestigingspunten heeft om onder aan een Chinook te hangen, hoef ik hem niet te hebben.