De power-SUV van het jongste VAG-merk heeft een prijs.
Ineens was daar CUPRA. We kennen het als label voor topmodellen van SEAT, zowel de León als de Ibiza kwamen uit met een Cupra-versie aan de top. Het is je wellicht wel eens opgevallen dat er achterop een Ibiza Cupra of León Cupra alleen in grote letters ‘CUPRA’ onder het SEAT-logo staat. Dat was misschien al een hint naar de koers die SEAT wilde zetten met het label in 2018: het is vanaf nu een eigen merk.
Verwarring alom, want de gaafste CUPRA, de León CUPRA R (rijtest) is nog een SEAT. Het harde randje van de CUPRA R zet echter de basis voor wat het nieuwe merk wil doen met de powerversies van SEAT. Maar goed, als eerste model is er de CUPRA Ateca.
Deze krachtige SUV (rijtest) ziet er agressief uit, met de CUPRA-logo’s die het SEAT-aspect van de auto moeten doen vergeten. Toch is het wel een beetje meer show dan go, want hij krijgt exact dezelfde aandrijflijn als de León CUPRA, die hij weer deelt met de Golf R. Een tweeliter TSI met 300 pk, verdeeld over de vier wielen. Leuk, maar een bekend recept.
En de kosten van al dat moois? 57.950 euro. De CUPRA Ateca is momenteel nog vrij uniek, omdat de meeste power-SUV’s van een groter kaliber zijn. Daarom is vergelijkingsmateriaal lastig, omdat auto’s als de BMW X3 M40i of Audi SQ5 een prijsklasse boven de Ateca zitten. Bovendien hebben die allebei meer dan 350 pk. Eind november kun je de CUPRA Ateca kopen bij de CUPRA-dealer, daarvan zijn er al vier in Nederland: Century in Groningen, A-Point in Amsterdam, Rijnwoud in Rotterdam en Van den Udenhout in ’s Hertogenbosch.
right zegt
Nutteloos merk.
rednasnamsob zegt
@right: zijn er zoveel van. Ligt helemaal aan je persoonlijke voorkeur. Een Ferrari is ook nutteloos als je het dan zo bekijkt, maar die zou ik best graag op mijn oprit hebben staan… Als ik een oprit had
lekkerlinksrijden zegt
@rednasnamsob: ben ik niet met je eens, dit is gewoon een Seat Ateca in cupra uitvoering. Het is niet zo dat het een andere auto is. Seat kan prima zonder Cupra maar andersom niet, dan bestaat het simpelweg niet, het is een afdeling van Seat en geen eigen merk. Ferrari is gewoon een eigen merk
dawwg zegt
@lekkerlinksrijden: De Ateca is juist de leukste Seat in tijden en nog een vrij aanschouwbare en betaalbare SUV ook. Jammer dat de Cupra niet 1 of 2 ovalen pijpjes heeft ipv de 4 ronden, dat stond de Leon ook altijd goed.
henkhekje zegt
@dawwg: ik vind 57k voor een Seat helemaal van de zotte.. gaat Dacia nu ook ineens premium suv’s maken?
g60gti zegt
@lekkerlinksrijden: ferrari is een merk van fiat ?
g60gti zegt
@g60gti: ook niet meer waar trouwens haha
rednasnamsob zegt
@lekkerlinksrijden: maar beargumenteerd het tenminste daar kan ik wat mee… Zo’n opmerking als “nutteloos merk” raakt kant noch wal…
rednasnamsob zegt
@rednasnamsob: jij beargumenteerd het….
saxoke zegt
@lekkerlinksrijden: zo werd destijds niet geroepen over DS.
audirs3 zegt
@saxoke: ik riep dat anders wel. Maar los daarvan heeft DS wel z’n eigen modellen, en niet zoals CUPRA opgevoerde SEAT’s. Beetje net als Quattro of AMG een eigen merk zouden worden.
fouadski zegt
@lekkerlinksrijden: beetje zoals alpina? Want die zijn allemaal gebaseerd op een bmw. Als bmw niet bestaat is er ook geen alpina?
eklasse zegt
Ik kan me niet voorstellen dat het merk Cupra ooit gaat werken. Het is nog vreemder dan het besluit van Citroën om DS apart in de markt te zetten. Lijkt wel op een ideetje van een of andere stagiair.
mashell zegt
@eklasse: en die stagiair heeft het bij Fiat afgekeken, dat heeft Abarth als sportief submerk. Overigens probeert ook Mercedes van AMG een submerk te maken. En hoewel formeel onafhankelijk is Alpina ook niet veel meer dan een submerk van BMW. Met zo’n submerk is gewoon meer marge te maken. Die stagiaire marketing verdiend gewoon een diploma.
eklasse zegt
@mashell: ja, het principe is ook zeker niet uniek maar ik vraag me af of Cupra net zoiets kan worden als Abarth of AMG. Zeker als je dan als eerste versie met een nogal ‘saaie’ weinig spectaculaire SUV komt. In dat opzicht doet Abarth het beter met 500tjes en een cabrio.
DS als los merk kan ik ook wel begrijpen maar de keuze van een stokoude DS3 en een 13 in een dozijn SUV dan weer niet. Dat had een luxe 4 deurs coupe achtige moeten zijn zoals de Oer-DS. Dat was mijn inziens logischer en waarschijnlijk succesvoller. Peugeot brengt in dat segment ook gewoon zo’n model.
Enfin, ze beginnen met een achterstand en dus zeker niet cum laude geslaagd, die student.
audirs3 zegt
@eklasse: eens. En het is een vrij dom idee. Want misschien wordt zo’n submerk wel begeerlijk, maar anderzijds zijn de snelle versies van de huis-tuin-en-keuken modellen (zoals VW R, Audi S/RS, Seat Cupra) enorme image builders voor zo’n merk. Als audi de S en RS modellen in een los merk gaat onderbrengen wordt dat natuurlijk wel een erg cool merk. Maar aan de andere kant van de medaille wordt Audi dan heel erg suf. Zelfde gebeurt met Citroën, de DS modellen maakten Citroën weer uniek, nu het een los merk is is Citroën weer suf merk geworden met Berlingo’s
g60gti zegt
Leuk voor het straatbeeld.
civicfk3 zegt
En hoeveel BPM zit erop? Wat gaan onze buurlanden betalen?
reactief zegt
@civicfk3: Who cares?
Zodat we hier weer kunnen gaan janken over prijzen?
lecomte zegt
Ik heb een Cupra. Een watte? Is dat een nieuwe cup-a-soup?
WinkeB zegt
@lecomte: Leuk geprobeerd, al hoop ik wel dat je geen carrière als comedian ambieert.
lecomte zegt
@winkeb: Nee dat verdient te weinig
ikleesookoverautos zegt
@lecomte: als je een goede bent kan je er miljoenen mee verdienen.
lecomte zegt
@ikleesookoverautos: Ik refereer naar mijn voorgaande reactie.
allesmetturbo zegt
Ik vind het best een geslaagd ding. Als je zou moeten kiezen om wat voor reden dan ook, dan was dit zeker een goede kanditaat geweest. Haldex, DSG en de super goed te tunen blok en ziet er nog redelijk dik uit ook (voor een crossoverdinges).
Maar deze gaat met wat leuke opties naar de €70k en dan zou ik sws kiezen voor een Stelvio.
Rijdt zo fantastisch, zo’n Stelvio, daar kan geen vag tegen op (op porsche na).
moveyourmind zegt
Niks mis mee met Seat, maar de naam Cupra klinkt wel even een stuk lekkerder en duurder.
En ook al zijn we nog zulke autokenners, en hebben we het trucje helemaal door, we zijn er allemaal gevoelig voor.
Ik in elk geval wel, trots als ik was op mijn Fiat Stilo in een Alfa Romeo, of mijn Zweedse Opel Vectra 9-3 cabrio… Om nog maar te zwijgen van mijn Lincoln met leaper op de motorkap.
Onehp zegt
@moveyourmind: idd, op mijn CUPRA staat er geen C U P R A op de achterklep, maar de net niet superspecialisten die niet reeds van 300m afstand exact weten wat het is, vragen me wel steeds als eerste vraag ‘is het een CUPRA??’. Dus Cupra is toch echt onderscheidend met een grote stap tussen een gewone SEAT en dus een Cupra. Voor mij persoonlijk maakt het weinig uit, en heb dus liever dat er niks opstaat, dan hoef ik ook niks uit te leggen aan mensen die er toch niks van snappen…
Henk_he zegt
Doe mij voor rond de 60K dan maar een Volvo XC40 T5 R-line. Die paar peekaa minder wordt wel gecompenseerd door een (in mijn ogen) mooiere, beter afgewerkte, veiligere, luxere en gewoon betere auto.
https://www.volvocars.com/nl/car-configurator/xc/xc40/r-design/t5-247-pk-8-traps-geartronic-awd?s=2W65658
mashell zegt
@henk_he: zit je XC40 (inderdaad een betere keuze) te bekijken. Ziet er goed uit, er ontbreekt alleen wat kleur in het interieur (ook een typisch Seat probleem) dus ik kies ik lavarood als vloerbedekking. Is daarna de wagen zwart. Je mag bij Volvo geen rode wagen met rode vloerbedekking hebben?!? Wat is dat voor onlogische bemoeizucht, laat de klant zelf kiezen! Iemand die een rode wagen kiest, die houdt van rood, dat die persoon ook rood in het interieur wil is gewoon logisch. Met soort bemoeizucht verliest een merk mij als klant.
inbedrijf zegt
Ik wacht wel op de Seat tarcotta…. cracota eeehhmm na ja een Spaanse plaatsnaam Seat, die groter is dan de Alteca en dan als cupra :-)
ikleesookoverautos zegt
@inbedrijf: het is Ateca
inbedrijf zegt
@ikleesookoverautos: Dat bedoel ik….
Onehp zegt
“… de BMW X3 M40i of Audi SQ5 een prijsklasse boven de Ateca zitten. Bovendien hebben die allebei meer dan 350 pk.”
Voor de volledigheid:… en wegen ze in de praktijk 300-400kg meer. Ook de 4-cilinder Stelvio, Macan en E-pace zijn gelijkaardig, 200-300kg meer. Ook allemaal prettige auto’s, maar op een andere manier.
Zeker is dat als je een echt leuk rijdende SUV (contradictio i terminis) zoekt, dan ben je met de CUPRA Ateca hoogst waarschijnlijk aan het goede adres, onafhankelijk van de prijsklasse….