Wanneer een auto per vliegtuig vervoerd moet worden, dan werkt dat net even iets anders dan wanneer je met je auto de boot naar Engeland op rijdt. Bij vervoer door de lucht, worden auto’s meestal eerst vastgezet op een palette, waarna het geheel netjes in het vrachtruim wordt geladen. Dat gaat in Kirgizië toch iets anders.
Deze logistieke helden hebben erg veel moeite gehad om de Ferrari F430 aan boord van het vliegtuig te krijgen. Pogingen om de auto op eigen kracht naar binnen te rijden mislukten, getuige de dikke bandensporen op de zesde foto. Dan maar met zes man even de kuiten oprekken en de auto naar binnen duwen. Nu maar hopen dat ze ‘m eenmaal aan boord goed vastzetten.
Het verhaal achter de foto’s ontbreekt, maar op basis van wat we zien, hoop ik voor de eigenaar dat hij hier niet bij is geweest, want ik zou er nogal zenuwachtig van worden. (via: jalopnik)
Ernest zegt
En wat is nu de C02 uitstoot van deze auto per kilometer?!
Blaaah zegt
En die leger dude maar toekijken… :)
C70T5 zegt
Hij mag de auto niet aanraken, vandaar dat ie slechts toekijkt. Maar ehm: kirgizië+ferrari=crimineel
@Ernest: LOL
Peter zegt
Die militair krijgt geen koude handen….
Wat ik me afvraag is of hij gaten in zijn broekzakken heeft zodat hij zijn ‘gereedschap’ warm kan houden ?
San Sebastiano zegt
Die militair is waarschijnlijk de eigenaar…
Rich zegt
En die twee stoeltjes? Moeten die niet mee?
Stefaan Dewinter zegt
Op verscheidene fotos zie je hoe op de achterlichten geduwd wordt om de auto vooruit te duwen,hoogstwaarschijnlijk zal bij aankomst blijken dat de achterlichten los staan daar de steunen langs de binnenkant zullen blijken afgebroken te zijn door de te hoge druk.Ik bezit zelf zulke wagen en spreek van ondervinding,blijkbaar achte iemand het nodig om de juiste foto te schieten er met zijn elleboog op te gaan steunen en daar deze achterlichten lichtjes uitsteken breken de steunen zo af,met de nodige hoge kosten als gevolg.
Rob zegt
@Stefaan: Dan zou het leuk zijn als je Autoblog eens een rijtest met jouw F430 laat doen! Hij is natuurlijk alweer een tijdje op de markt maar beter laat dan nooit (-:
august zegt
Tjonge, op welke foto’s zie je dat dan, Stefaan?
Jan C. zegt
@august: Nr 6 misschien?
JRDN zegt
maak eens een filmpje voor autoblog stefaan! :D
ik heb feen F430 maar zou toch niet op die lichtjes gaan duwen! beetje logisch nadenken!
vla zegt
Dat vliegtuig: C13?
Wouter zegt
De vleaminck:
Ik vermoed dat je een C130 bedoelt, maar ‘k denk dat het een Russisch kistje is. Een C-130 ‘look-a-like’ ‘k vermoed een Antonov, die zijn ook gespecialiseerd in vrachtvliegtuigen.
Dat zouden ze toch niet mogen doen met die Ferrarie mocht het de mijne zijn… ‘k Zou ‘m tot thuis rijden. :p
Pino zegt
die leger-dude, hilarisch :-D haha
vla zegt
@ Wouter
De Antonov kost wel €450.000 per dag.
august zegt
@Jan C., als je nogmaals kijkt zul je zien dat die makkers hun handjes niet óp de achterlichten hebben geplaatst maar ernaast.
CvD zegt
Als je op het kenteken van het vliegtuig zoekt, kom je al snel plaatjes tegen van vliegtuig spotters.
Het is een An-12, best lelijk: http://www.planepictures.net/netshow.php?id=695216
TweetyV6 zegt
@Stefaan
Als je zo rijdt als je schrijft, dan zal je Ferrari het niet lang doen, ben ik bang.
Race_Kees zegt
Nee een Antonov AN-12BP van Click Airways : http://nl.wikipedia.org/wiki/Click_Airways
PantheraLeo205 zegt
Aanloopje nemen
Een betere ontwerper zegt
Als ze dit paard al niet in dat ding krijgen, wat zal er gebeuren met een lambo?
Einser zegt
Ik heb zelf zo’n Antonov. Ik kan uit ervaring melden dat wanneer een lage sportwagen over de drempel van de laadvloer schraapt, de afdichtingsrubbers van de laadklep beschadigen. Vervolgens krijg je een vreselijk irritant fluitend geluid tijdens het vliegen. Om dit te laten herstellen door Antonov, moet heel de bodem uit het vliegtuig, met zeer hoge kosten als gevolg…
JanJansen zegt
@ Stefaan Dewinter
Respect dat je zo’n wagen hebt!
Zeker gezien je taalprobleem.
Rene zegt
nou als ik dat moet toen zijn als datme auto was werd ik helemaal gek
gunmeat zegt
Einser PoWnEd Stefaan de Winter?.. ;-))
lexie2797 zegt
die kerel van het leger(luchtmacht gezien de vliegtuigen op de achtergrond) houd gewoon toezicht omdat het militair terein is denk ik:P
audi0freak zegt
@Race kees, lol, dat plaatje werkt niet, maar die link, lol. Click Airways is wegens twijfelende veiligheid niet toegestaan op Europese luchthavens.
@Elinser, je houdt gewoon Stefaan voor de gek, of niet?
B100 zegt
Ik heb zelf zo’n vliegveld. Telkens wanneer mensen dit soort auto’s in een vliegtuig gaan stoppen ontstaan er lange vertragingen. Dat is de reden dat jullie vaak te laat aankomen op je vakantiebestemming.
Jochem zegt
en dan staat er helemaal onder
geen opslag??
tja, mooier kan je het niet hebbe
august zegt
Feck, ik heb zelf zo’n vakantiebestemming en ik kan de tent wel sluiten doordat die vliegtuigen van Einser de boel ophouden en de aanvoer van toeristen via B100’s vliegveld stagneert.
En dat allemaal door Stefaan Dewinter. Me dunkt.
Jorge zegt
Accu moet ontkoppeld zijn en er mag geen benzine in de auto zitten bij vervoer per lucht !
Een heftruck zet je hier ook niet zomaar onder ! Met de pallet wordt een vliegtuigplaat bedoeld.
Ferrari op een pallet ? daar krijg je zelfs geen smart op !
De heren doen het op de juiste manier, gezien het ontbreken van middelen, schrijver van het artikel had zich even beter moeten laten informeren, je kan de auto niet naar binnen rijden, de genoemde bandensporen zie ik dan ook niet……
Race_Kees zegt
Jorge, Laat jij je maar eens beter informeren. Vaak genoeg een exotic op een pallet/in krat per vliegtuig vervoerd zien worden.
Een bezoekje aan de opticien kan ook geen kwaad.
Einser zegt
@B100 & August;
– Lachen! –
Guan zegt
Ik werk op zo’n vliegveld, en heb zelf zo’n stoel. Die wordt dan voor mij naast de laadklep neer gezet, zodat ik gemakkelijk toezicht kan houden.
Als dit op mijn vliegveld was gebeurd was ik er dus echt niet uitgekomen he, lekker blijven zitten, toekijken en lachen. Net als die militair. Bij ons heet die Sjaak, iedereen noemt hem ‘Domme Sjaak!’
vla zegt
Ik heb zelf zo’n camouflagepetje en outfit, en wens dat wij, mensen met petjes die passen bij de outfit, serieus genomen worden!
Maar ik geloof Stefaan wel!
RenJie zegt
@Stefaan Dewinter
Je schrijft echt als crap.. wat ga je nou deftig doen met je taalgebruik, het komt niet eens serieus over door die fouten -.-‘
Wouter zegt
@De Vlaeminck:
‘k Wou nog zeggen dat dit niet de An-225 is, maar een of andere Antonov, maar iemand was me voor. :)
‘k Vind het toch grappig dat 400+ paardjes ‘m er niet in krijgen, maar 4 sukkels wel :p
luc be zegt
Destijds werkte ik vlakbij Ferrari België en herinner me aldoor voorbij scheurende Ferrari’s. Omdat ze verscheept zouden worden per vliegtuig moest de brandstoftank leeg zijn, om veiligheidsredenen weet je wel. Dus ik denk ook dat hier geen brandstof meer in de tank heeft gezeten.
Thijs zegt
Leuk, gebeurt zelden dat je werk en hobby gecombineerd krijgt in een post.. Er is prima materiaal beschikbaar om exoten door de lucht te vervoeren zonder gestuntel:
Endlezz zegt
@Thijs
ik hoop voor die bovenste BMW dat die laadklep van dat vliegtuig ver genoeg openstaat ;)
joop zegt
@stefan, rob idd, miss kunnen ze even wat tunnetjes pakken met je f430, en kan je die achterlichten eens goed laten zien
Einser zegt
@Thijs;
Oóóóhhh, die onderste foto! En het is morgen 5 december!
Ik hoop toch zó dat dat kratje morgen voor mijn deur staat…!
jerico zegt
@ Stefaan
Dan moet je toch eens een echte kopen en niet steeds zo een replica…
Nick zegt
Hoe, die is niet binnen te krijgen ?? hebben ze het achteruit geprobeerd ??
achteruit binnenrijden , moet normaal gaan , want het achterste van deze auto is veel zwaarder
marco zegt
uitstoot…?? ZEKER minder dan het vliegtuig waar hij in word gezet….
Vincent996 zegt
Luchttransport zou moeten gaan zoals Thijs laat zien. Maar hier heb ik toch niet zoveel vertrouwen in. Ik zou mijn lieveling (F430) niet laten ‘handelen’ door een Kyrgische crew. Laat staan ermee vliegen. Gelukkig vliegen die An-12 wel goed.
Ik zegt
-edit: leer eens schrijven-
Poepchinees zegt
Als ik zo’n bak had had ik hem gewoon terug gereden..lima bravo
ray zegt
idd, wat een rampen plan om zo je wagen te vervoeren ,en idd die “boeren” hebben geen benul wat ze in die plane duwen, die lampen zullen idd wel los liggen dan , maargoe, als je geld genoeg heb om zo een auto te bezitten en per lucht te vervoeren zal je ook echt niet wakker liggen van de reparatie kosten, , gelukkig is het geen lambo, dat zou echt ’n zonde geweest zijn , lol .
den Hollander zegt
Die auto’s zullen wel weer naar ene of andere rijke oliesheik gaan. Die hebben duidelijk geen last van de kredietcrisis.
jan zegt
’t is maar een ferrari..
Elisa. zegt
deze auto is liefde.
M Meijer zegt
Als Ferrari liefhebber zou ik blij zijn als het mijn Ferrari was dat ik er maar even niet naar zou moeten kijken hoe die bezig zijn :P
@Ernest: Hoeveel rijden er van rond? Verbter de wereld verbied de Hummers en andere vergelijkbare wagens met dergelijk verbruik en uitstoot :P lol
haris zegt
ten eerste die leger dude is dus echt wel grappig met zijn pliejee voeten en hij mag zeker helpen maar in het leger zijn ze gewoon lui en daar worden ze voor betaald dus hij doet zijn werk uitstekend :) ten tweede die opmerking over dat duwen op die lichten heeft meneertje uitgevonden om maar iets over zijn ferrari te kunnen wertellen … ja we weten het nu je hebt een ferrari en waarom heb je op u lichten zitten duwen was je benzine op?! haha… achterlijke… wie rijd nu met een ferrari als belg staat toch niet man koop dan een porche.. en ook geen problemen dan met die lichten zever ! ! zoveel geld en je kan niet eens duwen op de lichten zielig ;) en ten derde ZWIJG niet geageren zwijg gewoon :p
alex zegt
inladen en boven italie klep los en ach wat zonde nou weg ermee inport
net als een italiaan agressie gauw op teentjes getrapt en aangebrand.
finito capisch
gelukkig zijn deze mensen beter dan het landsproduct.
ali zegt
haha hoelang zou dat wel geduurd hebben