Wopke says no.
Er kwam goed nieuws voor fans van de verbrandingsmotor vanuit het Europese Parlement. De grootste partij in dat parlement, de Europese Volkspartij (EVP), werkt aan een plan om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogelijk te houden. Klimaatcommissaris Wopke Hoekstra wil echter niet meewerken aan dit plan.
Afgelopen woensdag maakte de Europese Volkspartij bekend dat het geplande verbod op nieuwe benzineauto’s niet doorgaat. Althans, als het aan de partij ligt. Daarnaast krijgen autofabrikanten geen boetes als ze in 2025 te veel CO2 uitstoten. Deze straffen zijn volgens de Volkspartij onaanvaardbaar. Het geld dat naar de EU gaat, kan beter geïnvesteerd worden in zuinigere auto’s.
Het EVP wil dat de focus komt te liggen op verschillende technologieën en brandstoffen om richting een klimaatneutrale toekomst te werken. Wat er ook gebeurt, de Europese auto-industrie moet overeind blijven. “We hebben het over miljoenen banen en over 7 procent van het Europese bruto binnenlands product”, zegt EVP-voorman Manfred Weber.
Wopke says no tegen benzineauto’s
Maar onze landgenoot ligt dus dwars. Hij wordt gevraagd of hij overweeg om de CO2-regels aangepast. ”Nee, het antwoord is nee”, zegt hij tegen Reuters. Bijzonder, want Hoekstra maakt net als de voorzitter en de meerderheid van het parlement deel uit van de EVP. We zijn benieuwd wie er uiteindelijk zijn zin krijgt: Hoekstra of zijn partij.
Foto: European Union 2024 / Mathieu Cugnot
mashell zegt
De Wopke die we kennen had een ruggegraat zo flexibel als een skydancer (geen CDA lijsttrekker kandidaat toch CDA lijsttrekker…) ik dus vrees ik dat hij soepeltjes bijdraait naar wat de partij wil.
citroen55 zegt
Inderdaad! Ik herinner mij nog de tijd van vóór Brussel, toen kwamen er hele andere woorden uit zijn mond. Het vaantje en de wind 🚩 🔄
Johanneke zegt
Als iedere normale auto ondertussen een betrouwbare, aerodynamische Atkinson hybride was geweest waarmee je 1 op 25 haalt, dan hadden we al veel minder uitstoot gehad en meer tijd voor die EV. Maar nee, we rijden in hoge zware auto’s met fragiele 3 pitter die hopelijk de 250k haalt met een boel onderhoud.
Snap het opzich ook wel, als iedereen 500k met een prius rijdt verkoop je de helft van de auto’s.
mashell zegt
Ik heb collega’s die 1:25 rijden met een Skoda Octavia station met zo’n 1.0 TSI motor. Als je zo’n aandrijflijn van PHEV techniek kan het nog zuiniger maar dat is zinloos want als je weinig energie wilt verbruiken moet je gewoon naar vol EV.
Johanneke zegt
Moet je wel heuvel af gaan. Of enkel en alleen met 80 in zijn 6. Want gemiddeld ga je echt geen 1 op 25 halen. Ja ik rij ook wel eens 1 op 16 in mijn auto. Maar niet over 10.000km.
rogerzz zegt
Nou, dat lukt een 1.0 Octavia wel redelijk in de praktijk. Zoek eens op “Autoweek Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115PK Greentech”. Daar rijden ze gemiddeld over 50.000km met 4.3 liter per 100km, ofwel 1:23. Die dingen zijn zuiniger dan je denkt, ook vrij logisch met een kleine motor, doable aerodynamica, laag gewicht, 6 versnellingen en een 6e versnelling die laag in de toeren pruttelt. Toevallig heeft mijn zus er ook één (heeft bijna nooit haast in alle eerlijkheid) – en gaat ook zo richting de 1:25 qua gemiddeld verbruik.
Andersom: zoek op een “Renault Twingo 1.2 Authentique (2008)” en zie dat het verbruik 1:14 is met 58pk, 5 versnellingen, Franse techniek, en de aerodynamica van een schoenendoos. Echt om te janken. De techniek staat niet stil, het jaar 2008 is vanzelfsprekend ook al oude rommel, maar de sprongen zijn vrij groot alsnog.
Johanneke zegt
I dunno man. De WLTP is 1 op 20 – 1 op 21. Lijkt mij vrij bijzonder als je daar 20 – 25 % boven kan zitten.
Tonnie zegt
Moet prima kunnen. Ik had ook collega’s die er ook zo’n sport van maakten. Zelf kwam ik met flink trappen eigenlijk ook niet onder een gemiddelde van 1:18 net zo’n 1.0tsi. Het was alleen absoluut geen fijne auto, behalve dat ‘ie nieuw en lease was dus lekker zorgenvrij.
Johanneke zegt
Dat is behoorlijk knap. Ik heb maar 1x met zo’n auto gereden, een troc cabrio met 1.0. Was niet prettig. Zijn dus wel zuiniger dan ik had verwacht.
rwdftw zegt
Het gewicht van de auto wordt bepaald door de regels. Meer en meer veiligheid is meer en meer gewicht. Het formaat auto bepaalt de koper zelf. Hoge zit, makkelijk instappen en…. ik heb een kind.
Die Priussen schijnen overigens niet goed genoeg te zijn om de 5 ton te halen. Een electrische waterpomp en enorm veel heat cycles zorgen ervoor dat koppakkingen er aan gaan.
Johanneke zegt
Ha, ik heb kinderen. Daarom een MPV als 2e auto. Poeh je zou maar zo zwak en dik zijn dat je niet meer in een auto kan stappen zonder fysiek ongemak terwijl je hopelijk like onder de 40 bent ofzo.
Overigens:
De prius haalt de miljoen als taxi met gemak. Waterpomp en koppakking moet je wel op letten ja, die 1e elke x km vervangen, de 2e is iets wat iedere auto kan krijgen op hoge kmstanden. Niet bijzonder slechter of beter voor zo ver ik weet.
auto62 zegt
Hoe werkt Democratie?
iphonistvongates zegt
Tactische dwang en geregisseerde manipulatie dat is de zgn. Tradecraft die leiden naar een gedoogde democratie geleefd door semi vrije godvrezende en hoge belastingen betalende mensen. Ik voel me thuis in de EU!
harrie zegt
Iedereen angst aanpraten en vervolgens jezelf als oplossing aanbieden.
Werkt van links tot rechts!
kniesoor zegt
Hoekstra moet wel, wil-ie z’n baantje houden. Misschien vindt-ie die belangrijker dan die van die ‘miljoenen’ anderen.
ericc zegt
Exit Wopke!
harrie zegt
Hoekstra is het schoolvoorbeeld van een carriere politicus, ziet een partij en diens standpunten enkel als een vehikel om zelf hogerop te komen.
Dus ook dit zal wel een opportunistische en/of tactische carrieremove zijn, het klimaat zal hem verder aan zijn reet roesten.
unimog406 zegt
Eigenlijk boeit het niet zoveel… geniet nog even van wat je nu hebt en rijdt, over 5 jaar en tot 2035 hebben wij en de wereld heeel andere zaken om ons zorgen over te maken dan CO2-uitstoot of de autootjes waarin we rijden!!
Ad fundum jongens, zolang het nog kan! 🥂