Zoals bekend staat de eenheid tussen mens en machine centraal bij Mazda. Of dat ook bij hun splinternieuwe CX-5 het geval is? Uiteraard!
Met het groeiende aantal technieken waarmee auto’s tegenwoordig worden uitgerust, wordt het autorijden beslist veiliger en comfortabeler. Desalniettemin gaan die technieken vaak wel ten koste van de feeling die de bestuurder met de auto heeft.
Om die reden pakt Mazda het geheel anders aan. Onder het motto Drive Together laten de Japanners er geen misverstand over bestaan: auto en bestuurder moeten optimaal met elkaar samenwerken!
De CX-5 is de verkooptopper in het modellenaanbod van Mazda en de nieuwe versie die onlangs werd gepresenteerd zit dan ook vol technieken die de communicatie met de bestuurder verbeteren. Een voorbeeld daarvan is G-Vectoring Control, waar we onlangs uitgebreid op in gingen.
G-Vectoring Control is slechts een voorbeeld, want de verse CX-5 is natuurlijk voorzien van nog veel meer vooruitstrevende techniek om de harmonie met de bestuurder te vergroten. Daarnaast heeft Mazda gezorgd voor optimale communicatie door alle bedieningselementen zo te plaatsen dat die als bestuurder optimaal te bedienen zijn.
Het motorenaanbod bestaat uit twee benzineversies, te weten de 2.0 met 165 pk en de 2.5 met 192 pk. De 2.2-liter diesel is leverbaar met 150 pk of 175 pk. Overbodig om te zeggen, maar de motoren zijn uiteraard voorzien van SKYACTIV-techniek, waar we enige tijd terug een artikel aan wijdden.
Meer weten over de nieuwe versie van Mazda’s populairste? HIER vind je meer info!
waterisnat zegt
op topic; mooie auto. Tijd voor een test mannen.
viezefreddyw zegt
Fraaie auto van een merk dat tegenwoordig een fraaie line-up heeft. Het ziet er allemaal goed uit. Mooie lijnen, vloeiende lijnen met scherpte. Interieur is ook gewoon prima.
Ik zou als voetganger zijnde alleen niet aangereden willen worden met zo’n neus..
karhengst zegt
@viezefreddyw: Niet in de weg lopen danwel Londen vermijden en je zit goed.
Ik deel je mening betreffende de auto verders volledig.
karhengst zegt
Ik moet helemaal niks.
gekketurbo zegt
Prima interieur en prima exterieur. Dit wordt gegarandeerd een verkooptopper!
Ze hebben bij Mazda deze advertorial (bijna) niet eens nodig.
lincoln zegt
Sinds ik Mazda rijd ..
Val ik bijna nooit meer om met de auto ..
Heeft alles te maken met de feelings van togetherness ..
En de centraliteit tussen mensch en mashineriteiten alom .. in de gloria ..
marc94 zegt
En dan zet je hem in een reclame foto op kruiwagenwielen…
Buiten dat een geweldige auto op alle fronten!
kennone zegt
Een van de weinige merken die nog atmosferische 4pitters gebruikt met redelijk vermogen??
leeno zegt
@kennone: mijn vader heeft een nieuwe CX5 gekocht met de 2.0 165pk en handbak en hij is teleurgesteld in de motor. Op de autosnelweg in de ardennen (houfalize) in 6de niet harder als 120kmh bergop. In de stad is er niets mis met de motor maar altijd maar terugschakelen om een beetje deftig vooruit te komen is niet bevordelijk voor het comfort. Hij zal geen atmosferische benzine meer kopen.
v70t6r zegt
@leeno:
Misschien moet die maar automaat gaan rijden, in zijn 6 een berg op en denken dat een motor dan zijn topsnelheid halen kan.. Puur misbruik, gelukkig maar dattie geen muslieturboblok rijd, was die na een paar pogingen de berg op niet meer thuis gekomen ;)
pier zegt
@leeno: dan draait dat blok 2600 toeren, wat gewoon weinig is voor een atmosferisch benzineblok. Aangezien het maximale vermogen van 165pk pas bij 6000tpm beschikbaar is (en max koppel pas bij 4000) zou ik lekker een tandje lager gaan zitten. En dan valt het met het lawaai waarschijnlijk nog wel mee..
marc94 zegt
@leeno: dan heb je gewoon geen idee wat je koopt. Van een atmosferisch blok verwachten dat hij met 2500 toeren boven komt.
leeno zegt
@marc94: dat is juist het punt. Je koopt 165pk maar je hebt ergens heel hoog in de toeren ergens 165pk en om het verbruik te drukken zetten ze er ook nog een veel te lang gespreide versnellingsbak op en je hebt het gevoel dat je niet meer als 100pk hebt. Iedereen vindt het geweldig dat mazda nog atmosferische blokken maakt maar de realiteit is dat het gewoon inferieur is aan een turboblok in het dagelijkse verkeer. We rijden niet op het circuit waar we continu tegen de rode zone aanrijden hé. Als je met 4 of 5 in de auto zit is het niet bevordelijk voor het comfort om continu hogere toeren te rijden. Ja je moet weten wat je koopt maar met 165pk mag je toch wel iets verwachten of niet. In een sportauto atmosferisch maar in een auto voor het verkeer een turbo dat is mijn conclussie. Ze halen een laag verbruik voor een 2.0l maar een 1.4 of 1.5 turbo met gelijk vermogen is net zo zuinig dus geef mij dan toch maar de power van een turbo. Gr
rufctr01 zegt
@leeno: Een atmosferische motor heeft zijn maximale vermogen gewoon hoger in het toerengebied liggen. De cabrio hier heeft 180 pk (atmosferisch) en het maximale vermogen komt er bij deze auto ook pas bij 6000-6500 toeren er uit.
Persoonlijk zou ik niet in de 6e versnelling een berg op rijden, dat is gewoon verschrikkelijk slecht voor een blok. Straks brand je al je zuigers er uit, want zo’n blok moet er teveel moeite voor doen. Een versnelling lager is helemaal niet erg, dat hoort eigenlijk zo. maar als je pa met 2500 toeren in de 6e versnelling een berg op wil rijden dan zou ik een diesel aanschaffen, die trekt het misschien wel. Je zult merken als je een automaat neemt dat die dan ook gewoon terugschakelt.
kennone zegt
@leeno: Of het nou een turbo 4pitter of een atmosferische 4pitter. Denk bij een bergpasje dat de motor het sowieso wel lekkerder vind om even 1 of 2 verzetjes terug te gaan. Zo houd je de boel ook wat langer heel..
toyotafortuner zegt
2.5 erin. Soul Red. Iets mooiere velgen eronder knallen. En dan heb je toch wel een van de mooiste wagens in t segment!