Het dagelijkse moment van tijdsbesef is hier, met de Mercedes E-Klasse W210 in de hoofdrol.
Het einde van het jaar is de tijd van zowel terugkijken als vooruitblikken. En in het geval van dat laatste: 2025 is een bijzonder jaar. Het is op dat moment een kwart eeuw geleden dat we een nieuw millennium inluidden en dat voelt alsof het nog vers op ons netvlies staat. Tenminste, ondergetekende was er nog niet op het moment van de millenniumwisseling (ik had vijf maanden vertraging), dus nu voel je je waarschijnlijk erg oud.
Mercedes en tijdsbesef
Een grotere bom wordt gedropt door Mercedes, qua tijdsbesef dan. Het merk publiceert de auto’s die volgend jaar vallen onder de oldtimerregeling van Duitsland. Dat zijn de auto’s met een kenteken dat eindigt op een H (en dus ook de H-plaat wordt genoemd). Je maakt dan eigenlijk van je auto een soort historisch erfgoed. Sterker nog: je mag alleen een H-plaat aanvragen als je de auto volledig standaard, of zoals Duitsland het noemt, ‘authentiek’ houdt.
En ja, we hebben het al verklapt: op die lijst staat dus ook de Mercedes E-Klasse (W210). Want de jaargrens voor een H-plaat is 30 jaar. De derde generatie E-Klasse had de zware taak om de W124 op te volgen en stond garant voor een hoop primeurs.
Natuurlijk niet alleen qua technologie, wat zoals altijd een hele waslijst is. Vooral vanwege zijn design. Dit was voor het eerst dat er meer rondingen kwamen in het design, maar het meest bekend is dat de W210 de designtaal met de vier ronde koplampen in leven bracht. Deze zou terugkeren in een hoop volgende Mercedessen (CLK, C-Klasse) en natuurlijk de opvolgers van de W210, de W211 had ze ook en vanaf de W212 was het zelfs controversieel dat de facelift ze ietwat overboord gooide.
AMG
Uiteraard komt de Mercedes E-Klasse W210 ook uit de tijd dat AMG opgenomen werd in Mercedes’ eigen portfolio. E36, E50, E60 en zelfs E60 6.3: ze waren er allemaal. De bekendste is de E55, waar een 5.5 liter grote AMG V8 (M113) goed was voor 354 pk (later 359). De ’55 AMG’ werd een beetje de voorloper van de huidige lijn ’63 AMG’-modellen, als de ‘middenklasse’ AMG.
Let wel dat de AMG-modellen pas later kwamen, behalve de E50 AMG en E36 AMG. De E55 en de latere facelift (of zoals Mercedes zegt, Modelpflege) maken dus nog geen aanspraak op de H-plaat, modellen uit 1995 wel. Dat zullen dus de reguliere versies en de Estate (T-Modell) zijn.
Dan volgt dus de vraag: voel je je oud? Dat de E-Klasse die invloed heeft gehad op vele moderne Mercedessen al 30 jaar oud is, dat besef kwam bij ons in ieder geval redelijk hard binnen. In 1995 is het ook al 30 jaar geleden dat Mercedes met de Sprinter kwam, wat ze een beetje beschrijven als de E-Klasse onder de busjes. Dus eh, gefeliciteerd!
volvo480gtt zegt
Leuk artikel. Ook leuk wat te leren over de H-plaat. Maar wat betekent authentiek houden? Mag je bijv. geen andere velgen monteren? Of wel maar dan alleen originele accessoires?
barchettadriver zegt
Helemaal authentiek hoeft niet. Mijn barchetta heeft bv een ander interieur (leer ipv de oorspronkelijke stof), en zo nog tal van wijzigingen, maar omdat de wijzigingen allemaal period-correct zijn is dat toch goed voor het H-kenteken. Je moet er dan weer geen LED-lampen in gaan stoppen.
Voordeel van H kenteken is met name bij grote motoren van toepassing en voor milieuzones. Je mag met je ranzige diesel zelfs door het centrum van Stuttgart.
Deze Benz is wel het hoogtepunt van de roest-jaren. Je ziet ze nog maar weinig.
mattr zegt
Toffe auto. Was dit niet de eerste Benz met xenon licht? De CDI’s van na de facelift waren rap, de pre facelift 290 turbodiesel een rookmachine. HIj herinnert me verder aan lelijke ei achterlichten en roest. Veel roest
moveyourmind zegt
Als sedan bij langexna niet zo mooi als zijn voorganger naar mijn mening. Toen niet, en nu nog steeds niet. Maar de W124 kwam ook uit een periode dat bij Mercedes de boekhouders pas helemaalaan het eind van de ontwikkelingsfase aan de beurt kwamen. En getekend door een ontwerper die begreep hoe een Mercedes eruit hoort te zien.
Maar de CLK vind ik wel weer mooier dan de E-Klasse coupé. Die CLK heeft ook een tijdloze uitstraling. Wel de tijdloze uitstraling van een beetje foute auto, maar dat maakt hem juisr mooi.
pjotr zegt
Ik mocht er altijd eentje lenen van mijn baas om de trailer met raceauto te trekken. Comfortabl cruisen na een dagje Zamdvoort: een groter contrast was er niet. Soms kijk ik er met een schuin oog naar potente 6 of 8 cylinder station, maar die roest verhalen…