Bedevaartsoorden, slagvelden of gewoon circuits. Voor de liefhebber hangt er vaak iets speciaals om de toegewijde slierten asfalt heen. Voor mij persoonlijk geld dit alleen vooral voor oudere circuits. Waar de F1 tegenwoordig allemaal overheen rijdt lijkt allemaal niet zo interessant. Te glad, te kort en te breed. Tijd om het circus weer naar circuits op mooie locaties te kijken. Voor het volgend seizoen heb ik er vast wat geselecteerd.
Nürburgring Nordschleife
Ja, het is een cliché, maar iedere raceklasse zou de Nordschleife in het kampioenschap moeten hebben zitten. Niet met opgepoetst asfalt, niet met een bredere baan maar gewoon in min-of-meer ongewijzigde vorm het huidige circuit. Opeens staan de F1 auto’s hoger op de poten om de bodemplaat niet te veel af te schuren en alleen de beste coureurs overleven.
SjeikLars zegt
Yas Marina Circuit!
Floc zegt
Brands Hatch absoluut.
MrJones zegt
Ascari circuit van klaas zwart, prachtige baan!
MrJones zegt
En niet te vergeten het Top-Gear circuit!
wimpie zegt
@MrJones: ja idd
bob zegt
Eau Rouge in spa, beste bocht!
Doekse zegt
Silverstone
Assen
bakkerst zegt
@Doekse:
Het huidige TT-circuit bij Assen heeft echt geen reet meer te maken met het oorspronkelijke circuit. ik heb een poosje geleden wat oude beelden gezien, uit de jaren 1950. dát circuit mogen ze wel gebruiken. dat ging gewoon over de openbare weg, met strobalen in de berm, en fotograven in de sloot op twee meter van de weg. dik 200 jakkeren op een opgevoerde brommer met provisorische kuip. en dat commentaar erbij geweldig. het nieuwe circuit is niet heel interessant volgens mij. hoewel er wel plannen zijn het gereed te krijgen voor de Formule 1. bij mijn weten zijn er serieuze overwegingen om de A1 Gran prix naar assen te halen, maar ik heb geen idee of dat ondertussen gelukt is
Loyus-Omega zegt
@bakkerst: je hebt gelijk, in vergelijking met 60 jaar geleden is het circuit van assen totaal anders. maar dat betekend niet dat het NU geen mooi circuit is. want dat is het wel degelijk. de beleving van vroeger was (ook naar mijn mening) idd mooier, maar veiligheid? was er niet eens een klein beetje maar gewoon helemaal niet! dus natuurljik is het anders dan 60 jaar geleden… dat is met elk normaal circuit zo.
van mij mag het TT circuit van assen bij in het rijtje!!
GTA_Torino zegt
Montréal: leuk circuit, gegarandeerd prachtige race, met als mooiste bocht net voor de eindstreep (mét muurtje) !
BananaFlip zegt
Prima rijtje voor de F1. Zouden ze gewoon eens moeten doen.
MiuRa zegt
MrJones [ reply ]
13 March 2010 om 19:07
Ascari circuit van klaas zwart, prachtige baan!
—
Dit
Wat_een_gezeik zegt
Ik ben nog steeds een liefhebber van Mugello, het circuit heeft een super lange start finish en hele mooie vloeiende bochten en daarnaast ook veel hoogte verschillen.
De Sachsenring, word nog gebruikt bij de MotoGP, is een super kort circuit met de meest uiteenlopende bochten. Daarnaast ook veel hoogte verschillen met de start finish boven op een heuvel.
Ik kan het eigenlijk niet bij 2 houden, Philip Island in Australië is ook een super circuit. Mooie bochten, van alles wat, en wanneer je de laatste bocht uit komt lijkt het net of je regelrecht de zee in rijdt……
magux zegt
Nurburgring GP circuit!
timo zegt
En het circuit van Ferrari bij Maranello??
lamborghin__fan zegt
@timo: dat is fiorano
IIIM zegt
spa ftw!
loekiestrike zegt
De oude Hockenheimring (van voor 2002), Interlagos.
Alpinaa zegt
Hockenheim, het oude circuit dat helaas is afgebroken dan wel. Of Silverstone.
supervla zegt
het oude circuit van Hockenheim met 3 heerlijke lange stukken door het bos. http://www.youtube.com/watch?v=9RouJd25lSc
maar ook Zandvoort mag ook wel in het lijstje toch!
Zelf een paar keer er op mogen rijden…en vooral achterin de duinen is het leuk sturen! http://www.youtube.com/watch?v=nXsbE2uCs8s
Linkador zegt
Mijn tuin binnen een jaar of twee met een inside out spiraal. Weliswaar voor het kleinere geschut, vandaag met de maaier, morgen met carts. Toch kijk ‘k er naar uit om het dan op Google Earth te beloeren :D
supervla zegt
nah…binnen 2 minuten tijd dezelfde gedachtes over hockenheim haha!
C6_R zegt
Heeft er al iemand Bathurst geroepen? Nee?
Bij deze dan:
BAT-HURST!
learbuch zegt
Enige suggesties;
Pau,Macau en de onbekende Sudschleife
En niet te vergeten het bloedsnelle(en met kangaroos vergeven)circuit Bathurst
Prachtige races altijd daar Down Under
EJS zegt
Alle circuits die ik er sws in zou willen hebben staan erin, een mooi rijtje! Allemaal plekken waar ik met plezier naar een race zou kijken, en er met plezier ook zelf een keer over zou raggen met een oude auto!
spykerboy zegt
zandvoort en het ascari circuit ;)
laulau zegt
Ik heb al op verschillende circuits gereden maar ik vind de Nurburgring nog altijd het beste
BmwMPower zegt
Bahrein, en het straatcircuit van Valencia.
Ik ben dol op de Nordschleife.
Jer zegt
@BmwMPower: Het stratencircuit van Valencia? What the…..
Zijn er twee stratencircuits in Valencia? Rijdt de Formule 1 dan toevallig op de verkeerde van de twee?
Het F1 circuit in Valencia is wel het meest inspiratieloze saaie kutcircuit dat ik ooit op de kalender van de F1 heb zien staan…
Ontopic: Gilles Villeneuve is een pracht van een circuit, en het circuit in Interlagos is ook niet verkeerd.
paulusrx7 zegt
waar is tsukuba? waar is motegi?
C6_R zegt
@paulusrx7: In Japan als ik het wel heb!
Megakix zegt
@Alwood: die mooiste bocht op Laguna Seca is er ‘uitgehaald’, althans, de snelle daling ná de brug is verbreed en meer rechtuit gemaakt. Dus dooien zullen er niet meer zo snel vallen zegmaar…
Megakix zegt
Overigens is Zandvoort pure ‘shit’ voor de F1…echt jongens, dat circuit kán niet meer ! Doe dan nog beter Assen aan (net als MotoGP). De uitstraling, de betere ambiance, de snellere tijden, de vrije ligging (parkeren). Zandvoort is een oefenbaantje voor allegaartjes in Golfjes…sry..
Gixxer750 zegt
Het oude Hockenheim en Circuit Gilles Villeneuve in Montreal, Canada!
Prutsor zegt
Imola Circuit
Brands Hatch Circuit
JPM zegt
Het is niet alleen hoogst onwaarschijnlijk dat Brooklands terugkomt het is onmogelijk. Ten eerste omdat de baan niet meer bestaat. Er is nog een aardig gedeelte over maar waar de rest van de baan stond staan nu kantoren en andere gebouwen. Daarnaast is het een National Trust geworden geloof ik.
Alpinaa zegt
Imola hoort er ook thuis, net als zolder.
T-Spark zegt
Imola! Waarom deze niet vaker genoemd wordt?? GE-WEL-DI-GE baan!
super458 zegt
@T-Spark: Ja, tuurlijk, Imola, huurmoordenaar des F1
Harry1994 zegt
Hockenheim(in de oude vorm natuurlijk) en TopGear test-track haha.
tt zegt
elke keer weer als ik over het circuit in spa rij met men formule Vee weet ik weer wat er zo super aan is.. het blijft je kriebels in de buik geven. Iets wat zolder toch niet echt doet…
vale46 zegt
Yas Marina & Assen
Bonnoh zegt
ik tel er geen 10 hoor maar 8 xD
jasperd zegt
top gear
Bonnoh zegt
oh ik lees nu verder en zie dat je zelf ook nog 2 mag invullen :P
dus
Top Gear track en Imola natuurlijk
maartenooms zegt
SINGAPORE
dikke richard zegt
Mont tremblan,canada. Super
Laguna Seca hadden jullie gelukkig zelf al bedacht.
Cork screw is echt de mooiste bocht ter wereld!
Edge zegt
Paul Ricard en Imola
Duidelijk zegt
@Bonnoh: Lezen kan soms tot nieuwe inzichten leiden.
Ik moet, zelfs als Belg, zeggen dat Asse een leuk circuit is. Al heb ik het enkel met de moto gezien.
Flamingo zegt
een circuit door de natuur is altijd prachtig vind ik
en gelukkig hebben we de nurburgring relatief dicht in de buurt
IIIM zegt
@Flamingo: en SPA natuurlijk. :)
Ronnie T uit L zegt
Clermont Ferrand en Bathurst zijn de circuits die ontbreken.
Herr Benz zegt
Oulton Park
Elkhart Lake
frist spits zegt
Bathurst
Sebring
Foramen zegt
Ascari en Laguna Seca mogen van mij worden toegevoegd :)
Jos zegt
Mijn favoriete circuit (oke eigenlijk geen circuit) is 11,4km lang en ligt in Parijs:
Waarschijnlijk wel bekend, maar zo ontzettend gaaf, brutaal en asociaal. Eigenlijk zou ik dit ‘circuit’ wel willen rijden!
kro zegt
http://static.autojunk.nl/pictures/2010/0309/210241/image_01.jpg
en deze dan…
kro zegt
http://static.autojunk.nl/pictures/2010/0309/210241/image_02.jpg
het is best groot…
Jos zegt
@kro
is dat die testbaan van VW (en James May)?
kro zegt
Jep dat is die ene circuit met de veyron. ;)
T-Spark zegt
Het valt mij op dat Yas marina alleen maar wordt genoemd door diegenen die niet oud genoeg zijn om échte banen te kennen. Dat is echt een saaie, emotieloze baan bij uitstek!
laulau zegt
Sepang, Silverstone die horen er ook bij vind ik
P8301 zegt
@bakkerst
Assen zou in het weekend van 16 mei de A1GP hosten, maar de hele A1GP serie is gecanceld. In plaats van de A1GP komt de Superleague Formula dat weekend. En dat het huidige circuit niks meer met het oude te maken heeft kan je ook over Monza zeggen, was vroeger een oval en Spa Francorchamps, was vroeger een straten circuit.
dekster zegt
9.Imola
10. Magny Cours
lamborghin__fan zegt
inderdaad ascari race risort prachtig baantje
Wessee zegt
Road America:
RaKiM zegt
EINDELIJK wordt het goed gezegt mazda laguna sega
TDIfreak zegt
Nordschleife roelzzzzz
9 minuten tussen de bruggen met de IbiTDI
mckroket zegt
zoals eerder vermeld: bathurst!
echt een geweldig circuit! super veel hoogteverschil!
Traxxas zegt
NORDSCHLEIFE ! ! !
MACH3 zegt
Mugello en Spa!!
Mr. V8 zegt
Allemaal top! Op Monaco na, dat is alleen maar show en rijden in een treintje.
Karel zegt
Zolder!
reaguurder zegt
Kombaan?
Frankypanky zegt
Niet per sé de beste, wel de leukste waar ik zelf over heb gereden;
“Pukekohe Park Raceway”
http://en.wikipedia.org/wiki/Pukekohe_Park_Raceway
En Mexico City Raceway (AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ).
Lekker “bumpy”! een echte uitdaging voor een F1-technicus / engineer!! Ja, de rijders zouden klagen over het belabberde wegdek…maar ik wil hen dan best vervangen hoor… :roll:
mr.marteen zegt
interlagos niet te vergeten, heeft de laatste paar jaar spannende races opgeleverd
Stalion zegt
oude zandvoort,
en road america
jp zegt
Isle of Man TT stratencircuit.
TnT_180 zegt
Hatzenbach @ Nordschleife… Kenners weten waarom..
Jo-zef zegt
Leuk dat ook Spa-Francorchamps deze top-10 haalt… Dat de Nordschleife op 1 staat is trouwens best OK :)
Deze top-10 is verder wel maar “een voorbeeld”, want je kan er ook nog wel andere samenstellen hoor :P
fuzzer zegt
Een circiut op man? Daar worden de mannen gescheiden van de jongens hehe.
q-oekje zegt
luttenbergring is gratis en het is in nederland dus wat staat er nou op nummer 1
NLBUURMAN zegt
ik stem magny cours en silverstone, 2 prachtige circuits, vooral silverstone.
Rick dos zegt
Bleekemolen race planet Delft. Gewoon een baan over meerdere verdiepingen…
WFR zegt
Fujimi Kaido zouden ze moeten bouwen! Met dit soort bochten :P
http://bulk2.destructoid.com/ul/149877-forza3fk620.jpg
mesutulku zegt
en circuit Mugello en Catalunya(barca) :D
Rick dos zegt
Trouwens….niemand hier die het Yas Marina circuit in Abu Dhabi retestrak vindt?
Headhunterz zegt
@ Rick Dos
Check de eerste comment ;)
Nick_BE zegt
Imola, het oude Hockenheim, en Bathurst mogen er van mij nog bij. (maak er dan maar een top 11 van)
Road America, Silverstone, Brands Hatch, Donington Park en Istanbul Park mogen er eigenlijk ook nog bij. Ik vind het een beetje vreemd dat nog niemand die laatste twee vernoemd heeft.
Hupke zegt
Het oude circuit van Zolder het beste ooit, met de bolderberg er nog in in plaats van die paar uitlopertjes.
En dan Brandshatch zou ik zeggen maar Silverstone is leuker en daar is alles begonnen. Dus toch maar Silverstone.
De_Buurman zegt
Als ik zo de lay-outs zie van de circuits die niet meer gebruikt worden, of slechts een deel ervan, dan kan ik niet anders zeggen dan dat vroeger op dat gebied echt een stuk beter was. Het duidelijkst is dat wel bij de Nürnbergring wat echt een fractie is van het oude circuit (Incl. de Nordschleife)
En Zandvoort…Hoewel het een leuk circuit is om te rijden had ik graag het deel meegenomen waar nu de bungalows staan..maar ja…
Machoman zegt
9. San Luis in Argentinië
10. Hockenheim (oude baan)
W de Viking zegt
Circuit Rotterdam
http://www.youtube.com/watch?v=4T0pYqKfi58
rondje Albers in 2 minuten. Lekker geluid…
Esprit_de_Flandre zegt
De Brussel ring tijdens spitsuur. Daar heb je pas aandacht, reactievermogen en stuurkunst voor nodig.
Majinstar zegt
Monaco moet gewoon op 1 komen en verder om Nederland te promoten: Zandvoort en Assen !!!!!!
corjan zegt
portimao,assen of gaudix….hmmmm
zandvoort ook niet vergeten,en vanwege de geschiedenis ook indy.
gschoots zegt
Als Monaco en Le Mans op het menu staan dan moet ook de Indianapolis Motor Speedway in het lijstje.
Het is alleen Graham Hill gelukt om de Formule 1 race in Monaco, de 24 uur van Le Mans en de Indy 500 te winnen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_Crown_of_Motorsport
Jos zegt
@Esprit_de_Flandre,
haha! de periferique (Parijs) is ook indrukwekkend:
http://www.youtube.com/watch?v=cH1-tieh9rA
Kevski-Style zegt
Om op te rijden mis ik nog: Crois en Ternois en Zandvoort. Assen is en blijft toch minder….
Sander zegt
Paul Ricard:
TheVeenmeister zegt
Phoe… Lastig hoor.
Sowieso al een paar die al veelvuldig genoemd worden.
-Hockenheim (oud)
-Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola (oud/nieuw)
-Adelaide street Circuit
-Autodromo Jose Carlos Pace, Interlagos
-Autodromo Nazionale Monza
-Autódromo Oscar Alfredo Gálvez, Buenos Aires
-Tanaka International Circuit, Aida
-Suzuka Circuit
-Nordschleife
-Monaco
-Macao
-Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Nordschleife zegt
BATHURST !!!!!!!!!!!
Lekker tussen de bergen door racen.
Dimglor zegt
Spa franchorchamps… Belgische trots ;)
Vele f1 rijders vinden dit het beste circuit ;)
Vanquish zegt
Spa en de Nurburgring doen mij het meest. Vooral Spa!
IIIM zegt
Jobbermans zegt
Boys, boys, boys!
Jullie vergeten het oude Adelaide stratencircuit, toneel van de Australische GP tot 1995! Check dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=hoXuoARdX74
six-trey zegt
de Indianapolis Motor Speedway heeft toch ook een vrij legendarische status
TheIceman2009 zegt
Suzuka,Zandvoort,Zolder en ieder ander circuit dat mr. Hugenholtz heeft ontworpen.
P-Olivier zegt
zonder twijfel Spa-Francorchamps!
GOD zegt
Mijn favorieten op willekeurige volgorde:
Nordschleife
Spa
Barcelona
Bathurst
Sepang
Zandvoort
Assen
astonpower zegt
silverstone en Magny Cours
Carmaster zegt
@ C6R
Dan wel de oude Mount Panorama Bathurst, zonder The Chase, die aangebracht werd ivm een dodelijk ongeluk op de fameuze Conrod Straight.
Carmaster zegt
Carmaster zegt
hmmm insluiten lukt niet.
En Road America wil ik ook nog nomineren.
Mee zegt
Bathurst en Interlagos zouden daar niet in misstaan imo.
Die-Bolle14 zegt
Ben het er mee eens dat Mugello erbij moet in Forza is dat een van de mooiste om te rijden, hetzelfde geld voor Road Atlanta waar elk jaar petit Le Mans georganiseerd wordt. Verder is dat nieuwe Portimao circuit in de Algarve in Portugal echt geweldig, ziet er ongelooflijk gruwelijk uit.
En Mid Ohio Sports car circuit en Bathurst FTW.
vinox zegt
Bathurst en Fuji Speedway.
Alex zegt
Circuit Zolder sowieso en ongetwijfeld Imola
Alex79 zegt
Doet me goed dat zoveel mensen Bathurst noemen, vind ik ook een geweldige baan
Tweede is lastig, maar ik ga voor Brands Hatch in de lange uitvoering.
rsh zegt
Bathurst mag niet ontbreken zoals gemeld
Maar ook de A1 ring zorgt door zijn gas en stoppen layout voor heerlijke actie en is in een Formule 1 auto toch een beetje een kartachtige baan
VW Lover zegt
Dijon – Prenois!!!
MrHyde zegt
Pau,
Niemand die het stratencircuit in Pau supergaaf vindt? Idd, de inhaalmogelijkheden zijn nihil, maar door oude stadjes rijden is cool.
Verder inderdaad de sachsenring: kort maar krachtig.
vincent996 zegt
9.Circuito de Estoril (POR)
10.Mount Panorama Circuit, Bathurst(AUS)
edgar zegt
nou in elk geval geen nederlandse circuit want die zijn toch geen ruk meer aan.
TT of Mann dat is toch wel echt nummer 1 hoor daar kan geen gewoon circuit tegenop! en anders doe maar de enterbrookring voor de demorace XD
stradale zegt
Er is zo veel keus! Veel is al genoemd: Brands Hatch, Bathurst, Oulton Park, Road America, Imola…
Maar waarom is Watkins Glen nog niet genoemd?!
KeesB zegt
Lingotto (boven op de Fiat fabriek :)
jermenyclarkson zegt
spa
Cantago zegt
Prachtige top 8! Ik zeg Zandvoort er bij;) (circuit mag dan wel iets verbeterd worden… Want nu is het niet veel…)
sem zegt
Mugello of Silverstone
sil zegt
het oude Imola ( wel met bandenstapels in de tamburello ) en ik vind de A1 rind in oostenrijk ook wel wat hebben