Tesla had een speciaal team ingericht om service afspraken actief te annuleren.
De Amerikaanse autofabrikant Tesla heeft de reputatie dingen nu eenmaal anders aan te pakken dan de traditionele autofabrikanten. En daar zijn ze groot mee geworden. Heel groot. Zo groot dat andere merken diverse strategieën van het merk kopieerden. Denk aan showrooms in drukke winkelstraten in plaats van een afgelegen industrieterrein. Of het minimalistische interieur vol schermen en weinig knoppen zoals de Tesla Model 3, wat we tegenwoordig terug zien op steeds meer auto’s.
Maar de onorthodoxe aanpak van Tesla valt niet altijd te prijzen. Dat trekt geregeld de aandacht van internationale media. In dit geval een opmerkelijk stuk van Reuters over bijzondere praktijken van het automerk in thuisland de Verenigde Staten.
Klagen over de opgegeven actieradius
Veel klanten in de VS zouden niet blij zijn met de actieradius van de auto. De geadverteerde actieradius zou niet overeen komen met de werkelijkheid. Of de software van de auto is té optimistisch over het resterende elektrische rijbereik.
In principe is dit niets nieuws. Wat er uit een WLTP (of EPA) test komt strijkt meestal niet met de werkelijkheid. Dat hoor je ook vaak genoeg in onze rijtesten. Als de opgave 500 kilometer is, reken dan op een realistische range van 350 kilometer, of 400 km als je echt rustig aan doet. Alleen in de meest perfecte omstandigheden kom je enigszins in de buurt van de WLTP bij veel EV’s.
In de Verenigde Staten gaan klanten een stapje verder. Klanten maken massaal service afspraken omdat de range niet voldoet aan de opgave van Tesla. Dit is zo’n groot probleem in de VS dat Tesla een speciaal team heeft opgezet om deze klanten tegen te werken.
Tesla annuleert service afspraken
Klanten die een service afspraak maakten in verband met de actieradius werden gecontacteerd door Tesla, met de informatie dat de afspraak geannuleerd ging worden. Het speciale team van Tesla was gelokaliseerd in Las Vegas en kregen de instructie om zoveel mogelijk service afspraken met dit onderwerp te annuleren.
Dat het Amerikaanse automerk een dergelijk team had was een geheim, maar is door het stuk van Reuters toch naar buiten gekomen. Inmiddels is het team niet meer operationeel. Klachten worden nu opgenomen door een virtuele serviceadviseur.
ggj1987 zegt
“Klachten worden nu opgenomen door een virtuele serviceadviseur.”
Een chatbot?
AudiRS zegt
Precies waar iedereen een bloedhekel aa heeft. Net als al die irritante belmenus en bots van ziggo, kpn die totaal niet helpen.
Men is steeds klant-onvriendelijker. Zoek maar eens een telefoonnummer van een gemiddeld bedrijf op. Bijna niet te vinden.
Hooguit een contactformulier.. of bot.
b00st zegt
Heb in de Tesla app voor een service afspraak (knopje afgebroken, eigen schuld) ook eerst antwoord van een bot gekregen, die vraag gewoon om een foto toe te voegen en aan welke kant het afgebroken was (was vd stoelbediening). Het volgende antwoord kwam gewoon van een echt persoon. Het is dan ook geen livechat.
Flutterbear zegt
Spreek voor jezelf. Ik heb een hekel aan overvriendelijke medewerkers met mooie verhalen over keihard voor mij werken en geen resultaten boeken. Ik word nog liever uitgescholden door een chatbot als dat tenminste result geeft. Uiteindelijk betaal je als klant alleen maar de illusie om geholpen te worden.
PS: de betreffende medewerker kan daar vaak niets aan doen, die willen wel helpen maar hebben niet de juiste expertise of toegang.
iphonistvongates zegt
De “klassieke” Boiler Room MO. Er is een hele aflevering van The Twilight Zone serie aan gewijd. Elk beschaafd weldenkend mens kan in een bizare loop verzeild raken.
mashell zegt
Als je niet rijdt als een testrijder haal je niet het testverbruik, dat was altijd al zo. Om daar nou de garage mee lastig te gaan vallen?
wimof zegt
Een van de laatste bijdrage van Alexander Bloch (auto motor und sport) gaat over die bewuste meet manier (methode).
De link https://www.youtube.com/watch?v=qXuB9MBZ4sA
JelmerS zegt
#RANGE GATE
banderas zegt
Bij elk merk klagen mensen non stop over range, terwijl er niks mis met hun auto is. Dus ik snap het wel.
Daarnaast: “Als de opgave 500 kilometer is, reken dan op een realistische range van 350 kilometer, of 400 km als je echt rustig aan doet.” Grote onzin. Mijn vorige EV kon 440 km officieel en zomers met gemak 400 km. Als ik doorrij rond de 350.
tsakkie zegt
“strookt meestal niet met de werkelijkheid”…. 😉
Flutterbear zegt
Tesla leest de auto vanaf afstand uit en annuleert de service afspraak als daar geen nut voor is. Ja inderdaad heel fijner dat traditionele dealers je langs laten komen, de auto een uur achter houden om de illusie te geven dat je geholpen wordt om vervolgens de klant weer naar huis te sturen met een bullshit verhaal. Met een beetje pech kost z’n onzin bezoekje 2-3 uur van je tijd in ruil voor een kopje koffie.
marcomanta zegt
WLTP, leuk bedacht, maar waarom niet het verbruik testen met 4 man in de auto zowel bij min 5 als plus 25 graden zowel in de stad als op de snelweg. Dat is realistisch en niet 1 mager mannetje met een gouden voetje bij plus 20 op een lege weg laten rijden.