Ja, inleveren maar weer. Alle A-Klasses die zijn gebouwd tussen juni en december 2012, moeten binnenkort terug naar de dealer voor controle. Ons testexemplaar waarschijnlijk ook.
Als de hatchback (A180 CDI, A200 CDI, A220 CDI, A180, A200, A250) ergens tegenaan knalt, zal de passagiersairbag mogelijk niet goed ontvouwen. Een grotere kans om je knar te stoten, maar gelukkig zijn er nog geen ongelukken mee gebeurd. Toch is het wel slim om er even naar te laten kijken. De schuldige is een verkeerd uitgevoerde laserperforatie van het dashboard. Als dit randje niet los kan laten, blijft de airbag in het kastje zitten en heb je er natuurlijk niets aan.
De terugroepactie geldt wereldwijd op 15.427 A-Klasses. Hoeveel hiervan op Nederlandse kentekenplaten staan heeft Mercedes nog niet gezegd. Blijkt de perforatie niet goed te zijn, dan wordt het dashboard kosteloos vervangen.
Een slechte zaak voor Mercedes. A-Klasse type 176 kreeg vorige maand al een recall voor een slechte laserperforatie, en ook de E-Klasse coupé had airbagproblemen. Om van doorgescheurde remleidingen en killer-vloermatten maar even te zwijgen. Je zou zeggen dat de kwaliteitscontrole waaraan elk exemplaar in de fabriek wordt onderworpen dit soort dingen tijdig op zal sporen, maar de praktijk wijst maar weer eens uit dat dit niet altijd het geval is. Ach, mocht er iets gebeuren, dan is het altijd leuk om de fout bij de fabrikant neer te kunnen leggen in ruil voor een grote zak geld.
meneer zegt
een soort Russian-roulette dus, maar dan Duits. Spannend hoor.
mikehks zegt
@meneer: haha
reggie-boy_rood zegt
@meneer: german-roulette !
mikehks zegt
Maarja, niet zo heel erg dit. Of een passagiersairbag superveel meerwade heeft? De gordel houdt je tegen. Je zou (lijkt mij) niet tegen het dashboard aankomen met je hoofd.
406_v6 zegt
@mikehks: nou…. hangt wel van de klapper af natuurlijk, maar als de impact hevig genoeg is, is de gordel “slechts” een aanvulling op de airbag (of was t omgekeerd?).
tweetyv6 zegt
@406_v6:
Omgekeerd. SRS Airbag -> Supplement (to the) Restraint System. Aanvulling op de gordels.
Samenspel van gordels & airbag is op elkaar afgestemd. Zonder gordel om ben je “te vroeg” bij de airbag. Deze is dan nog niet volledig onplooit en verkoopt je een flinke oplawaai. Kun je wel een hersenschuddinkje aan overhouden, als niet erger.
norge zegt
@mikehks: Deuh, heb een passagier een keer met mijn primera een bloedneus bezorgt.Airbag deed het en gordel had ook hij ook om. Hij had wel een grote neus dat wel…
amg65 zegt
@norge: Puik Nederlands…
norge zegt
@amg65: Inderdaad, dank u voor uw commentaar.
amg65 zegt
@norge: Geen dank… ;)
tmenges zegt
@mikehks: Nee inderdaad.. autofabrikanten steken miljoenen in onderzoek naar veiligheidsmiddelen, gewoon voor de grap… omdat het toch geen zin heeft
tweetyv6 zegt
@mikehks:
Gordels & airbags zijn op elkaar afgestemd. Dwz een gordel op een airbag plaats heeft (met opzet) meer rek dan een gordel op een plaats in een auto waar men geen airbag ter beschiking heeft. Betekent dus dat je wellicht het dashboard zou kunnen raken als de airbag niet ontplooit.
Reden voor de grotere rek is om ‘comfortabeler’ te kunnen crashen. De belasting op je borstbeen en ribben wordt dan onder een kritische (breuk)grens gehouden middels rek van de weefband en load limiters in de gordelspoel.
406_v6 zegt
Kost Mercedes meer aan imagoschade als feitelijk aan geld; de dashboards worden van een toeleverancier betrokken, die mag dus opdraaien voor de kosten.
LaLancia zegt
Kennen we binnenkort ook de uitdrukking “met de Duitse slag”?
jrk68 zegt
@LaLancia:
Die ken ik al jaren, de overtreffende trap van “de franse slag”.
Freewarefreak zegt
Leuk voor de bezitters. Alles los maken.. ik heb altijd het idee dat het handmatig nooit zo mooi gemonteerd kan worden zoals het in de fabriek gebeurt. Daar gaat het met machines.. dan zit alles kaarsrecht, etc.
Heb het zelf gehad.. vervanging van de filters de eerste keer. De parafan was nog nooit los geweest.. kaarsrecht.. alle schroefjes opgelijnd.. na de beurt zat ie gewoon niet meer zo mooi.. grotere naden.. schroefjes niet meer recht, etc.. ik zou er als Mercedes eigenaar tenminste goed van balen..
Zelfde shit als die Mini met ontbrekende flippers.. lekker dan.. kan heel je interieur weer los.. prutsers.. en dat geldt ook voor Mercedes.
ropbp zegt
@Freewarefreak: zoals hierboven al staat, wordt een dashboard van een externe partij ingekocht. Een dashboard wordt er overigens handmatig ingezet.
Dit is overigens wel de enige keer dat schoonmoeder een keer voorin mag zitten ;-)
tweetyv6 zegt
@Freewarefreak:
Heb je enig idee hoe een dashboard gebouwd wordt ? Vanuit je commentaar zou ik zeggen van niet. Dashboards worden niet door machines “gemaakt” dat doen mensen. Het wordt hooguit volautomatisch of semi-automatisch in de carrosserie geplaatst. Afhankelijk of het een aangeleverde module is of bij de automobielfabrikant zelf opgebouwd wordt.
ronin1130 zegt
@tweetyv6: een dashboard wordt door een plasticboer gewoon in een mal gespoten hoor. Komt weinig mankracht bij kijken…
tweetyv6 zegt
@ronin1130:
En we hebben een expert…. NOT
Ik heb bij Johnson Controls in Born gewerkt waar ik verantwoordelijk was voor de kwaliteit van de prototype dashboards voor de Smart ForFour en Mitsubishi Colt. Daar hadden we 24 werkstations (productielijn) waar het dashboard geheel geassembleerd werd. Dat begon met de structure beam die uiteindelijk tussen de A-stijlen van de auto geplaatst werd. Verder monteerden wij o.a.: stuurkolom, kabelboom, fire wall, hoofdremcylinder & bekrachtiger, isolatiemateriaal, passenger airbag, dashboard behuizing (wat jij bedoelt), zekeringenkast, klokken, digitale displays, radio, HVAC unit, regelknoppen, dashboardkastje, bezels etc.etc.
EN dat werd allemaal gedaan dorr…. je verwacht het niet…… MENSEN!
Dussss…. niet te hard roepen als je ergens geen verstand van hebt.
ronin1130 zegt
@tweetyv6: Luister beste vriend expert.
Naast een lesje in beleefdheid bij het schrijven kan je misschien nog iets anders leren.
Bij Recticel in Wetteren (Belgie) waar dashboards voor ondermeer BMW, Mercedes, Mazda enzomeer worden (werden) vervaardigd wordt het dashboard (de eigenlijke structuur in 1 geheel) in een mal gespoten en er in 1 stuk ook weer uitgehaald. En daar komen weinig tot geen mensen bij kijken.
En deze producent werd ook gekozen omwille van hun gepatenteerde kunststof materiaal voor deze dashboards dat er uitzag en aanvoelde als natuurleder, waarmee ik dus wil zeggen dat de kwaliteitsnormen er wel een stukje hoger lagen dan vermoedelijk in Born.
Dus vooraleer je een ander als ‘not-expert’ en jezelf als ‘super-expert’ bestempeld wel eens wat meer info inwinnen bij de concurrentie!
tweetyv6 zegt
@ronin1130:
Grapjas!
Ik ken Recticel. Was namelijk de leverancier voor de dashboardbehuizing.
Je moet even lezen wat ik schrijf; het opbouwen van het dashboard, dus met alle attributen die tot een dashboard behoren, is mensenwerk. In os geval een man of 55 per ploeg.
En de kwaliteitsnorm (er is er maar een die gehanteerd wordt) is overal gelijk: ISO-TS16949
Er zijn enkel verschillen in klant specifieke eisen qua look & feel (en ook budget)
nickds zegt
Nou dat is niet het enige (bezit A180 amg package) de stereo valt soms uit tijdens het rijden en ook schiet hij opeens van radio naar cd zonder iets te doen (of te zeggen). Heb jaren mercedes gereden maar de A (vooral 180, heb namelijk ook 200 gereden) is motorisch en qua afwerking totaal niet van een ‘mercedes niveau’.
mightymike zegt
@nickds: toch koop/lease je hem graag, ook iets met imago?
nickds zegt
@mightymike: Niks met imago koop een auto op emotie. Daarbij let ik op design (wat ik dus mooi vind bij de nieuwe a) en de degelijkheid van een auto (in hoeverre dat samen gaat). Dus niks imago, gewoon eigen gevoel.
jeps90 zegt
Dit getuigt duidelijk van B-klasse afwerking
ropbp zegt
Ik lees net op AW dat bij de Cadillac SRX de wiel bouten kunnen losraken waardoor het wiel eraf vliegt. Dat lijkt me nog net iets vervelender dan een airbag die weigert (ervan uitgaande dat de kans dat je aan airbag nodig hebt vele malen kleiner is dan de kans dat je je wielen nodig hebt tijdens het autorijden).
Henk_he zegt
Mooi priemiejum. Als het VAG was geweest, hadden de comments vol gestaan met “zie je wel” reacties. Nu wordt het afgedaan als een incidentje.
flippert zegt
… nou nou, en dan zijn ook net nog eens alle 190d’s en 200d’s van 25 jaar en ouder weer teruggeroepen naar Afrika en het oostblok.. Zo blijft er geen benz meer over op ’s heerenwegen..
tweetyv6 zegt
@Maru: HET IS GEEN AIRBAG FAIL!
Het is een slechte lasernaad in de binnenkant van het dashboard die verhinderd dat de airbag, als deze ontplooit, zich niet kan ontvouwen zoals het de bedoeling is. Sterker nog door het onvolledig openen van het dashboard aan de passagierskant kan de airbag-zak opengesneden worden waardoor deze zijn functie verliest.
Toen ik bij Autoliv (fabrikant van o.a. gordels en airbags) werkte, hadden wij een soortgelijke issue met het dashboard van de Volvo S/V40 die toen nog in Born gemaakt werden. Toeleverancier van het dashboard was Johnson Controls. bij een COP (Conformity of Product) test bij Johnsson is toen ook een airbag niet volledig ontplooid en werd ook meteen met de beschuldigende vinger naar de airbag gewezen. Opnames met de high speed camera lieten echter zien dat het dashboard zich onvoldoende snel en niet homogeen opende waardoor er een oneigenlijke, vlijmscherpe scheur in het dashboard ontstond die de airbag-zak gewoon opensneed.
mashell zegt
@tweetyv6: Als de airbag niet op de juiste tot “ontplooiing” komt dan is dat toch wel een airbag fail. Dat het komt doordat de naadjes in de kunststof bekleding niet dn genoeg zijn doet totaal niet ter zake. Het gevolg is dat de airbag niet werkt zoals bedoeld en dat is wat de klant er eventueel van kan merken.
tweetyv6 zegt
@mashell: De airbag doet ’t gewoon. De ontsteking gebeurt en de gasgenerator wordt ‘afgevuurd’. Het dashboard scheurt niet of niet op de juiste manier open. Het hele systeem functioneert daardoor niet naar behoren. Aansprakelijkheid ligt, uiteindelijk, bij de leverancier van de dashboardbehuizing. Die krijgt de rekening van de hele recall & modificaties en zweet nu peentjes.
tweetyv6 zegt
@Maru
Wat betreft kwaliteitscontrole (mijn vakgebied): er is maar een manier waarop je dit kunt testen en die is destructief. Wat er gebeurt is dat er op regelmatige intervallen (statistisch bepaald) zgn. COP (Conformity of Product) tests worden uitgevoerd. Er worden 3 dashboards en 3 airbags willekeurig gesampled. In een speciale testruimte wordt de airbag in het dashboard gemonteerd. Vervolgens wordt de airbag geactiveerd. Hoge snelheidscamera’s filmen de test om evaluatie naderhand mogelijk te maken. De test wordt meestal uitgevoerd bij 3 verschillende temperaturen. Bij ons waren het toen -20, 20 en 80 gr. Celcius.
Dus: aan de productielijn bij Mercedes is een controle op de functie van de combi airbag/dashboard onmogelijk.
reggie-boy_rood zegt
Ik las het al op telegraaf.nl dus dacht.. Zal hoogstwaarschijnlijk wel op autoblog komen! Beter dat ze het nu ontdekken dan dat er nog duizenden extra op de weg zitten!
roberto zegt
De Mercedes-Benz A-klasse Schoonmoeder-Editie..
Henk_he zegt
@roberto: mag jouw schoonmoeder voorin zitten dan? Daar is de kofferbak toch voor?
wantus zegt
Ja veiligheid roepen ze de auto,s wel op terug , maar op alle stans fouten bij de kofferbak hatchbak wordt niks aan gedaan . Hoewel dit toch een probleem is bij alle eerste levering van a klasses , deze hebben rechts achter een stands fout . Het is bij dedealer , mercedes NL allemaal bekend maar ja een nieuwe fabrieksdeksel geven dat is te kostbaar .
zeer slechte zaak van mercedes.
sulobb zegt
Goedzo Mercedes!