We beginnen deze maandagochtend met de stand na de GP Sakhir 2020. Daarnaast zijn er ook een aantal dingen die ons opvielen het afgelopen weekend.
Het is een knotsgek seizoen. Over een paar jaar kijken we terug naar dit jaar om te kunnen concluderen dat het een zeer bijzonder F1-seizoen was. Op de kampioenen na, natuurlijk. Dat is al jaren niet meer spannend.
De GP Sakhir werd in het leven geroepen om een derde back to back race te houden op dezelfde locatie. Logistiek gezien heeft dit een paar grote voordelen. Om te zorgen dat de race geen kopie zou worden van de vorige, werd er gereden op een andere layout. Het heeft goed uitgepakt, in elk geval! Zoals elke maandagochtend maken we de balans op met de stand na de GP van Sakhir 2020 en zeven dingen die ons opvielen deze race!
Ein-de-lijk Pérez!!!
De kwaliteiten van Sergio Pérez staan al jaren buiten kijf. Dit seizoen leek alles op zijn plaats te komen. De Racing Point is bijzonder snel. Ondanks tweemaal een DNS vanwege coronaklachten, was Pérez alsnog geregeld best of the rest in de eindstand. De legende wil dat hij nog steeds op het podium staat.
Mercedes kán enorm aanklooien
When the going gets though… Er is nogal een verschil tussen de Formule 1-auto’s (Mercedes) en de Formule 1.5 -auto’s die ook in deze klasse meedoen. De enorme dominantie heeft ervoor gezorgd dat de autosportliefhebbers maar genoegen nemen met de rest. Gelukkig kregen we gisteren een voorproefje van hoe zo’n race eruit kan zien.
Russell kan héél erg goed meekomen
Het was een buitenkansje voor Mercedes. Omdat Lewis Hamilton niet meedeed deze race, konden ze kijken hoe hun protégé het zou doen. Welnu, hij deed het heel erg goed. Zowel in de vrije trainingen als in de kwalificatiesessie was hij waar hij moest zijn: in de top 2. Dat is echt razend knap. Russell is eigenlijk te groot voor de Mercedes W11 en hij komt uit een compleet ander type F1-auto.
Echter, hij liet duidelijk zien dat hij minimaal een match is voor Bottas. Dat niet alleen, als de auto zo dominant blijft als deze is, is Russell een uitstekende kandidaat. Niet alleen om Bottas te vervangen, maar als Hamilton moeilijk blijft doen, heeft Toto Wolff een goede troef achter de rug. De move om Russell te promoveren voor een race, kan zo maar 10 tot 15 miljoen euro schelen aan salaris voor Hamilton.
Albon kan nog steeds niet meekomen
Tsja, wat kunnen we zeggen van Alexander Albon? Het verschil met Max Verstappen is gewoonweg immens. Met name in de kwalificatie viel hij hopeloos door de mand. Een P12 is gewoon niet voldoende als de teamgenoot in dezelfde auto op P3 staat. Het is ook gewoon structureel. Uiteraard is de Britse Thai zeer getalenteerd en kan hij zijn potentieel moeilijk benutten in de Red Bull RB16. Dat neemt niet weg dat hij te weinig brengt. Tegelijkertijd rijdt Pérez wederom een ijzersterke race. Dat Red Bull hem niet neemt, is ergens nog te begrijpen. Dat Racing Point hem laat gaan is te gek voor woorden, eigenlijk.
Au Revoir, Romain. Au revoir.
Romain Grosjean zijn seizoen zit er nu op. Daarmee ook zijn Formule 1-carrière. Grosjean gold ooit als een enorm talent. In de juiste auto wist hij geregeld uitstekend te finishen. De Fransman heeft in zijn carrière 10 maal het podium gehaald. Ook zijn race op de Nürburgring dit jaar was zeer indrukwekkend. Helaas mocht het niet baten, we zullen de Fransman volgend jaar niet meer terug zien. Gezien zijn wisselvallige vorm de laatste jaren en zijn leeftijd is de kans dat we hem überhaupt terug gaan zien op de F1-grid bijzonder klein. Hij verdween in elk geval niet anoniem van het podium. Dat niet alleen, waarschijnlijk is Romain maar wat blij dat hij er met lichte verwondingen af gekomen is.
De nieuwkomers moeten er nog even inkomen
De nieuwe coureurs konden niet veel doen aan de stand na de GP van Sakhir 2020 als het gaat om het rijderskampioenschap. Ondanks dat Fittipaldi als doel had om punten te pakken (echt waar). De Haas VF-20 en Williams FW43 zijn niet de snelste auto’s van het veld. Integendeel, ze zijn constant achteraan het veld te vinden. Mede daardoor is het lastig te bepalen waar Pietro Fittipaldi (Haas) en Jack Aitken (Williams) staan. Beide coureurs gelden niet als enorme talenten, maar hardwerkende brood-coureurs die absoluut goed kunnen sturen. Of het ook daadwerkelijk F1-materiaal is, valt te bezien. Dit was overigens precies de situatie die Mercedes wilde voorkomen. Daarom kozen ze voor een groot talent dat al een heel seizoen achter de rug had.
Verstappen – Bottas
De prijs waarvoor je niet wil vechten: tweede. Dan ben je toch eerste van de verliezers. Toch is deze titel dit jaar meer waard dan ooit. Als blijkt dat die Red Bul RB16 echt een zwalkende zeepkist was, kan Verstappen een mooi statement maken door in elk geval Bottas van repliek te dienen. Niets van dat alles, Verstappen lag er na een paar bochten al af, samen met Charles Leclerc. Dus ondanks het sterke optreden van Russell, hoeft Bottas zich geen zorgen te maken om de P2. Die zit nu wel in de tas.
Rijderskampioenschap
Lewis Hamilton had de titel al in Turkije geprolongeerd. De zesvoudig wereldkampioen kan eigenlijk mentaal al beginnen aan zijn volgende seizoen waarin hij de laatste records aan flarden kan rijden. We benoemde net al de strijd om P2, maar die voor P4 is ook zeer interessant. Daarin lijkt Pérez beslag te gaan leggen na zijn overwinning. Alleen Ricciardo vormt nu nog een bedreiging.
De stand na de GP Sakhir 2020 in het rijderskampioenschap is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 332 |
2 | Bottas | Mercedes | 205 |
3 | Verstappen | Red Bull | 189 |
4 | Perez | Racing Point | 125 |
5 | Ricciardo | Renault | 112 |
6 | Leclerc | Ferrari | 98 |
7 | Sainz | McLaren | 97 |
8 | Albon | Red Bull | 93 |
9 | Norris | McLaren | 87 |
10 | Stroll | Racing Point | 74 |
11 | Gasly | AlphaTauri | 71 |
12 | Ocon | Renault | 60 |
13 | Vettel | Ferrari | 33 |
14 | Kvyat | AlphaTauri | 32 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 4 |
17 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 4 |
18 | Russell | Mercedes | 3 |
19 | Grosjean | Haas | 2 |
20 | Magnussen | Haas | 1 |
21 | Latifi | Williams | 0 |
22 | Aitken | Williams | 0 |
23 | Fittipaldi | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap
Op het moment dat de nummer 1 zo’n enorme voorsprong heeft op de nummer 2, kun je je afvragen of er niet iets vreselijk misgaat in het technisch reglement. Aan de andere kant, we kunnen ook positief zijn, want de strijd om P3 is ongemeen spannend. Uiteraard deden Renault en met name Racing Point hele goede zaken. Het grote verschil tussen Racing Point plus Renault enerzijds en McLaren anderzijds is dat de coureurs bij McLaren sterk aan elkaar gewaagd zijn.
De stand na de GP Sakhir 2020 in het constructeurskampioenschap is als volgt
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 540 |
2 | Red Bull | 282 |
3 | Racing Point | 194 |
4 | McLaren | 184 |
5 | Renault | 172 |
6 | Ferrari | 131 |
7 | AlphaTauri | 103 |
8 | Alfa Romeo | 8 |
9 | Haas | 3 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Hier zien we uiteraard geen spannende verschuivingen. Wel zijn er een paar opmerkelijke dingen. Zo heeft Latifi voor het eerst zijn teamgenoot te pakken! Dat niet alleen, de Canadees was ook sneller dan Räikkönen. Ook is dit de eerste keer dat Russell niet sneller was dan zijn teamgenoot. Niet alleen dit seizoen, maar in zijn gehele carrière. Gezien de P2 waarvan de Brit mocht starten, had hij daar vast geen problemen mee. Sainz en Norris houden elkaar, zoals al eerder vermeld, goed in evenwicht.
De onderlinge stand na de GP Sakhir 2020 in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (11) | Bottas (4) |
Mercedes | Bottas (1) | Russell (0) |
Red Bull | Verstappen (16) | Albon (0) |
McLaren | Norris (8) | Sainz (8) |
Renault | Ricciardo (15) | Ocon (1) |
AlphaTauri | Gasly (13) | Kvyat (3) |
Racing Point | Pérez (9) | Stroll (2) |
Racing Point | Hülkenberg (1) | Stroll (1) |
Racing Point | Pérez (1) | Hülkenberg (0) |
Alfa Romeo | Räikkönen (8) | Giovinazzi (8) |
Haas | Magnussen (8) | Grosjean (7) |
Haas | Magnussen (1) | Fittipaldi (0) |
Williams | Russell (14) | Latifi (0) |
Williams | Latifi (1) | Aitken (0) |
Snelste ronde
De grote vraag was nu eigenlijk: is er veel verschil qua rondetijden in de race en kwalificatie. Er zijn immers nauwelijks bochten en het komt voornamelijk aan op gas geven. Er was een redelijk verschil. George Russell pakte de snelste ronde (0:55.404 tijdens de 80e ronde), nadat hij voor de tweede keer naar binnen moest.
De onderlinge stand na de GP Sakhir 2020 qua snelste raceronde is als volgt
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 6 |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Russel | Mercedes | 1 |
Driver of the Day
Gezien de prestaties van Russell de eerste twee dagen van het weekend, komt hij zeker in aanmerking. De Williams coureur reed op vrijdag en zaterdag namelijk ijzersterk. Maar ja, het is Driver of the Day, niet Driver of the Weekend. Maar ook op zondag reed George extreem goed. Zeker halverwege de race was hij sneller dan Bottas én voorzichter met de banden. Hij kreeg niet één, maar twee tegenslagen te verwerken. Uiteindelijk pakt Russell zijn eerste punten. Dat dan weer wel. En de Driver of the Day nominatie.
De onderlinge stand na de GP Sakhir 2020 qua Driver of the Day is als volgt
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | Alpha Tauri | 2 |
Pérez | Racing Point | 2 |
Vettel | Ferrari | 2 |
Grosjean | Haas | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Hülkenberg | Racing Point | 1 |
Albon | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Russell | Mercedes | 1 |
Heeft de AB-redactie de GP Sakhir 2020 goed voorspeld?
Nu het einde nadert, komen de leukere voorspellingen. Dit weekend al helemaal, omdat de gedoodverfde favoriet Lewis Hamilton eens niet meedeed. De redacteuren maakten van de gelegenheid even gebruik om een paar boude voorspellingen te doen. Met name @jaapiyo ging helemaal los. Hij zat heel erg bij de goede voorspelling, totdat Mercedes ineens niets meer begreep van banden wisselen. Jammer, want Wouter pakte voor het eerst 0 punten en Michael ook een punt. Net als Jaap.
Stand na GP Sakhir 2020 in het redactieklassement
Redacteur | Punten |
Wouter | 104 |
Michael | 94 |
Jaap | 78 |
Deze Formule 1-races zijn al verreden in 2020:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
- Rusland (Bottas)
- Eifel (Hamilton)
- Portugal (Hamilton)
- Emilia Romagna (Hamilton)
- Turkije (Hamilton)
- Bahrein (Hamilton)
Deze Formule 1-race staat nog op de kalender voor 2020:
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters op het Yas Marina-circuit worden aanstaande vrijdag 11 december om 10:00 uur verreden.
Johanneke zegt
Super sneu voor Russel, had hem het podium wel gegund. En natuurlijk is die mercedes een verschrikkelijk snelle wagen, en reed hij op het einde op de beste banden, hij heeft alsnog laten zien dat hij kan inhalen en racen. Iets wat ik bij Bottas ten alle tijden heb gemist. Ik schat Bottas echt rechterrijtje qua coureurstalent.
Max heeft eigenlijk gewoon een ruk seizoen achter de rug, nu al. 5x DNF zonder er een enkele keer schuld aan te hebben. Ik weet niet of de FIA al met een oordeel is gekomen over de after race investigation, maar ik zag een leclerc die een enorme fout maakte en wel 50 meter te laat leek te remmen. Hij had zelfs als perez er niet had gereden die bocht niet of nauwelijks kunnen halen, iig heel ver van een goede racelijn af.
Edit: even googlen, leclerc heeft 3 plekken grid penalty ontvangen.
soundgarden zegt
@Johanneke: hoelang is 50m in tijd als je met bijna 300kmh aanzetten toetsenbord ridder? Geleuter in de lucht dit
Johanneke zegt
300km per uur is 83 meter per seconde, dus als ie 50 meter te laat is gaan remmen is ie 0.6 seconden te laat op de rem gegaan. Dodelijk voor een goed resultaat in de F1. Als een F1 rijder zijn rempunt dik mist is dat gewoon iets waar hij op afgerekend dient te worden. Niks geleuter in de lucht.
spacemoon24 zegt
Hamilton is al zevenvoudig kampioen ;)
awesome zegt
Ik las gister een nieuwsbericht waar zowel Lawrence Stroll als Otmar Szafnauer aangeven dat ze hopen dat Perez volgend jaar F1 rijd.
Heb je als vader en eigenaar van het team dan geen enorme plaat voor je kop? Je kunt dus zowel Vettel als Perez in je team hebben, maar je kiest er voor om je zoon te vermaken.
Juist die zoon die eerder dit seizoen heeft laten weten er alle begrip voor te hebben als hij het team moest verlaten in plaats van Checo.
Ik begrijp echt helemaal niets van het management binnen Racing Point.
viezefreddyw zegt
@awesome: Tja, aan de andere kant.. Waarom zou je als vader zijnde zoveel geld in de sport pompen waarin je zoon acteert om vervolgens je zoon er uit te knikkeren? Dat wat er gezegd is door zowel Lawrence Stroll, Otmar Szafnauer en Lance Stroll is denk ik alleen maar gezegd om de boel een beetje te rusten. Maar zelf weten ze wel dat Lance nooit gekickt zal worden want ja, het is paps die betaalt.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Ik hoop dat hij bij RB komt, en dan rondjes om Vettel heen rijdt :P, dat zou het mooiste zijn.
negennegenzest zegt
Ik snap niet waar die liefde voor Perez bij iedereen toch vandaan komt. Hij heeft nu na al die jaren pas zijn eerste overwinning gepakt. Stroll heeft dat dus niet alleen eerder gedaan, maar ook veel sneller.
Persoonlijk vind ik Perez een laffe coureur die altijd alleen maar po uitrijden zit en hoopt dat het zijn kant op valt. Ik zie liever Stroll. Minder consistent, maar leuker als coureur en leuker als persoon.
Dat hij wat grillig is is omdat hij veel minder ervaring heeft dan Perez.
Dus wat mij betreft prima dat Perez aan de kant gezet wordt. Kan gehad niet gepakt, nu kan hij met 1 overwinning met pensioen. Prima. Adieu!
Edge zegt
@negennegenzest: Moet je me toch eens vertellen welke race Stroll precies gewonnen heeft.
harrie zegt
Ik snap het ook niet zo goed, niveau Ocon toen ze teammaatjes waren.
Dat ie Stroll verslaat zegt niet zoveel.
gregorius zegt
Wat is er leuk aan de persoon Stroll? Die jongen is een saaie versie van een miljardairszoontje dat dol en dol graag mee wil doen in een competitie waarvoor hij gewoon niet goed genoeg is.
Na >100 mio aan lesgeld, laat hij het weer niet zien.
In Italie had hij moeten winnen, maar maakt hij 2 fouten bij de herstart.
Nu had hij weer moeten winnen: hij ging later naar binnen dan Perez en had dus de stategie van Perez kunnen counteren en voor zn teammaat kunnen eindigen. Maar nee, ze moesten weer iets anders doen. Letterlijk bij het eerste moment dat Perez in de buurt van Stroll komt moet Stroll cool doen en laten zien dat hij verdedigd om vervolgens met geblokkeerde banden zn plaats te verliezen. Dan ben je gewoon geen F1 coureur waardig.
Perez zelf was ook altijd een pay-driver. Heeft nooit veel gewonnen, maar had wel het geld. Het blijkt dit seizoen dat hij wel wil racen, zelfs met deze auto’s. Ook bijv in Oostenrijk kwam hij van ver en vloog hij voorbij Stroll.
Ik geloof dat de Racing Point eigenlijk sneller is dan de RedBull; alleen de coureurs niet. Ik verwacht dus ook dat Perez geen potten zal kunnen breken in een RedBull-2021. Of hij nou wel of niet een goede race heeft gereden gister.
rolov zegt
@gregorius: wie betaald bepaalt
awesome zegt
@gregorius: hij wil helemaal niet mee doen. Ik heb echt het idee dat papa wil dat de naam Stroll de historische F1 boeken in gaat.
goedverhaal zegt
Treurig was vooral Bottas, die na het uitvallen van Max, niet meer aan het racen was, maar elke confrontatie uit de weg ging om geen risico te lopen op uitval en dus geen punten. Hij nam zelfs genoegen met de punten van een 8e plek. Russel was beter. Die 0,026 verschil in kwalificatie zegt ook veel. Zou mooi zijn voor komend seizoen als Bottas en Russel ruilen van team en Albon plaatsmaakt voor Perez.
stpmkngsnc zegt
Dat Bottas volgend jaar weer in the Merc. mag plaats nemen maak het spectakel van de F1 er niet beter op. So for all the fans watching F1 f&ck you!
toyotafortuner zegt
Hopelijk krijgt Russell zondag nog een kans in de Mercedes, zodat ie die race wél op zn naam kan schrijven!
rolov zegt
@toyotafortuner: dat zou wel klasse zijn van Hamilton en Mercedes idd
haio zegt
@rolov: Toto Wolff heeft gezegd dat als Hamilton weer positief test voor corona, Russel ‘t nog een keer mag proberen, maar dat als Hamilton weer beter is, Russel gewoon weer in de Williams zit.
haio zegt
@rolov: Toto Wolff heeft gezegd dat als Hamilton weer positief test voor corona, Russel ‘t nog een keer mag proberen, maar dat als Hamilton weer beter is, Russel gewoon weer in de Williams zit.
rolov zegt
@haio: jammer
berlinetta zegt
Het was een zeer vermakelijke race vond ik. En nog nooit heb ik zo gehoopt dat er een Mercedes zou winnen. Man, wat had ik het Russell gegund. Wat een geklooi van het team zeg. Ik zou er bijna een complotdenker door worden ;)
pomoek zegt
Wat mij opviel: het leukste deel van de race was de laatste 10 ronden toen alle toppers verstappen Leclerc, en de MB’s eruit lagen.
Dit is eigenlijk een wake-up call: doe niet alleen iets aan de budgetten maar voorkom dat teams te dominant worden. Ze hadden bijvoorbeeld meteen het das systeem moeten verbieden.
Dit was eigenlijk de beste race van het seizoen. Omdat het echt een race was en geen optocht.
harrie zegt
Als Max eerste of tweede wordt is die 2e WK plek nog zeker mogelijk.
Bottas eindigt de laatste tijd toch steeds ergens in de achterhoede.
soundgarden zegt
Bottas is een emotieloze saaie zak aardappelen. Man wat een duffe vertoningen is die gast toch. Geen charisma, geen racecraft, geen vuur om risico’s te nemen etc. Weg met die zak hooi
smokin zegt
“When the going gets tough”, niet though.
awesome zegt
@smokin: bedankt, Billy Ocean!
Design_Driven zegt
Ik had Bottas ondanks de dominantie van Lewis altijd erg hoog zitten, Maar dit was gewoon een aanfluiting. Te veel fouten (hele seizoen al) en natuurlijk ook pech. Perfecte 2de rijder voor Mercedes maar absoluut geen echte bedreiging voor Lewis, volgend jaar het laatste jaar voor hem. Ik zou zijn CV maar vast gaan updaten.
banderas zegt
1 van de 2 invalcoureur zei dat de dirty air echt enorm lastig is om in te rijden en dat ie dat niet kon merken met testen en quali (logisch). Daardoor was het lastig inschatten wat een juist aanrempunt was.
admiajfe zegt
wat een ongelofelijke blamage bij MB. Niet te geloven.
Dit soort wedstrijden zie dat als HAM er niet inzit wat een Hamilton afdwingt bij het team om op top te presteren. Wat ik vooral ernstig vind is dat ze een communicatiemiddel de oorzaak aanwijzen, dat is zo typisch een structuur van je paadje schoonvegen en aan ons heeft het niet gelegen. Bizar gewoon, wees een vent als mr Wolff en zeg gewoon: we fucked up as pitteam. dan ben je een vent. Opmerkelijk te zien dat bij MB dit soort dingen eigenlijk altijd de fout ingaan als ze out of control raken, zeker in die split-second.
Chapeau voor Russell hoe hij zich heeft gehouden ook al tijdens de race na het debacel, man man dit is zo genaaid daar waar het altijd donker is.
Bottas, laat zien hoe zon average Joe het eigenlijk is (ondanks 2.0) kan achter een ander eigenlijk nooit echt aanvallen of zit 10ronden te wachten tot de rijder voor hm de pit in gaat… de ideale wingman voor HAM, quali goed rijden en zorgen dat je met je snelle bakkie voorin zit.
Perez lekker gewonnen, en profijt hebben van het gestuntel bij MB. Op het juiste moment daar. Mooie inhaalrace ook van hem.
gregorius zegt
Precies. Je hebt een organisatie van 500 mio per jaar; maar als je nog 40 ronden te gaan hebt, zorg je toch gewoon dat alvast de banden klaar zet voor als er een safety car aankomt. Je ziet dat zo’n moment zeker 3 keer per jaar komt; dan hoort dat gewoon voor elkaar te zijn.
jensoffbutton zegt
Deze race maakt alles toch beetje dubbel:
– Leclerc verkloot het te vaak
– Bottas heeft de charme en het talent van een dweil
– Die Racing point is volgens mij veel beter dan mensen denken. Perez heeft dit nu bewezen. Stroll is gewoon zwak, Perez middelmatig. Steek Russel in die Racing Point en hij had het Max vaak moeilijk gemaakt. Die auto is sowieso same level als de Red Bull. Ook de invalbeurten van Hulkenberg bewijzen dat, het is niet zo dat die plots keiveel talent extra gekregen heeft op de bank.
– Albon wederom zwak
– Fittipaldi en Aitken zijn geen supertalenten
– Perez en Kvyat tonen nu dat ze eigenlijk ook een gebrek aan motivatie hadden. Er is geen andere reden waarom ze nu plots sterker zijn.
– Raikkonen zijn talent is toch wat aan het weg deemsteren. Vettel ook weer kleurloos terwijl het eigenlijk gewoon een simpel circuit was, die gap met LeClerc op dit simpel circuit was té groot om te blijven zagen over de onstabiele achterkant.
Ditoxx zegt
Ben ik de enige die Perez overrated vind?