We hebben de stand na de GP van Bahrein 2020, uiteraard. Plus zes dingen die ons opvielen!
De Grand Prix van Bahrein was bijzonder enerverend. Dat kwam met name door de eerste ronde met de crash van Grosjean. Zelden zagen we zo’n ongeluk in de F1. Daarna was het een relatief saaie race, alhoewel er genoeg gebeurde op en naast de baan.
We hebben weer alle overzichten voor je gemaakt, inclusief de stand na de GP Bahrein 2020. Deze zes dingen vielen ons het meeste op:
Romain Grosjean kwam er gelukkig goed van af
We kunnen de race niet bespreken zonder dit moment te behandelen. Het was niet alleen het feit dat Romain Grosjean crashte. F1-auto’s crashen altijd. Nee, het feit dat de auto door midden brak en vlam vatte. Dankzij het HALO-systeem en een alerte Medical Car kon snel hulp worden geboden.
Verstappen kan nog tweede worden
Dankzij de pech van Bottas (waarover zo meer), heeft Verstappen kans om Bottas in te halen. Dat blijkt uit de stand na de GP van Bahrein 2020. Nu zegt de Nederlander dat die positie hem, niet interesseert (want het is geen eerste plaats). Het moet toch zeker een extra motivatie zijn. Zeker in een era waarbij een auto dermate dominant is, telt het iets zwaarder.
Bottas heeft ook altijd pech
Het is soms lastig om geen medelijden te hebben met Valtteri Bottas. Om hem te steunen plaatst @jaapiyo bij de race artikelen een Bottas easter egg. In principe hoeft Bottas alleen meer tweede te worden, wat hij ook vaak doet. Op sommige momenten weet hij een niet al te scherpe Hamilton te verschalken. Bottas heeft alleen wel erg vaak pech. Als er iets fout gaat bij een Mercedes, is het bij die van Bottas.
Is Stroll goed of niet?
Het is heel erg makkelijk om Stroll af te doen als een over het paard getilde paydriver. Helemaal omdat Vader Stroll een compleet F1-empirium om hem heen lijkt te bouwen. Stroll weet af en toe te verrassen met de meest vreemde acties. Afgelopen weekend was het weer zover. Vergeet alleen niet dat hetzelfde Stroll is die bij vlagen briljante dingen laat zien. Denk aan de Pole Position in Turkije, twee podiumplaatsen een geweldige kwalificatie op een regenachtig Monza. Af en toe briljant, soms een beetje maf. Misschien komt het verstand met de jaren.
Ocon bijt eindelijk van zich af
In zijn tijd bij Force India was Esteban Ocon een veelbelovende coureur. Geregeld wist hij het zijn teamgenoot (Pérez) heel erg lastig te maken. In 2020 had de Fransman het vrij lastig met Daniel Ricciardo. De ex-teammaat van max Verstappen staat voor in het WK-kampioenschap en het onderlinge kwalificatieduel. Afgelopen race was de eerste dat Ocon eindelijk van zich af kon bijten. Uiteindelijk eindigde Ocon alsnog 2 plaatsen achter Ricciardo. Ondanks de gevechten op de baan bleef de stand na de GP van Bahrein 2020 in het voordeel van de Australiër. Nog altijd verwachten we meer van Ocon. Volgend jaar komt er een pensionado naast hem in het team, die moet hij makkelijk kunnen hebben.
Wat moet Red Bull doen?
Het is een hele rare situatie bij Red Bull. Daniil Kvyat lijkt er geen zin meer in het hebben. Pierre Gasly rijdt daarentegen erg sterk. De winst tijdens GP van Italië was ook een hoop geluk, maar de andere uitstekende resultaten komen op conto van Gasly. Albon daarentegen doet min of meer wat er van hem verlangd wordt. Als hij over het hele seizoen zou presteren als op Sakhir, zou hij vast kunnen blijven. Alhoewel die crash in de vrije training niet heel erg nodig was. Pérez daarentegen bewijst wederom best of the rest te zijn. Zonder stoeltje voor 2021. De podiumplaats is hem gegund, maar zonder Bottas zou het een schande zijn om niet op het podium terecht te komen.
Rijderskampioenschap
Ook zonder Bottas had Mercedes de constructeurstitel. Alleen de punten van Hamilton zijn al voldoende. Zoals vermeld komt Verstappen dichter bij Bottas. Ook de posities achter Verstappen zijn interessant om te volgen. Ricciardo staat vooraan, maar zou eigenlijk op achterstand moeten worden gezet door Pérez, die op het laatst uitviel. Als Albon zijn vorm vasthoudt, zou hij relatief gezien de grootste stap kunnen maken. Hij zit immers in de op een na beste auto van het veld en staat relatief laag.
De stand na de GP Bahrein 2020 in het rijderskampioenschap is als volgt
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 332 |
2 | Bottas | Mercedes | 201 |
3 | Verstappen | Red Bull | 189 |
4 | Ricciardo | Renault | 102 |
5 | Pérez | Racing Point | 100 |
6 | Leclerc | Ferrari | 98 |
7 | Norris | McLaren | 86 |
8 | Sainz | McLaren | 85 |
9 | Albon | Red Bull | 85 |
10 | Gasly | AlphaTauri | 71 |
11 | Stroll | Racing Point | 59 |
12 | Ocon | Renault | 42 |
13 | Vettel | Ferrari | 33 |
14 | Kvyat | AlphaTauri | 26 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 4 |
17 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 4 |
18 | Grosjean | Haas | 2 |
19 | Magnussen | Haas | 1 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
21 | Russell | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Dit is nu het spannendste overzicht: de stand na de GP Bahrein 2020 qua constructeurs. Want het is enorm spannend. Nee, niet de eerste twee posities. Die staan nu al vast. Het gaat om de strijd tussen McLaren, Racing Point en Renault. Wellicht met Ferrari als outsider, alhoewel de komende twee GP’s motorvermogen belangrijk gaat zijn, iets dat de Italianen missen. Dankzij het uitvallen van Pérez én Stroll, kan Mclaren maximaal profiteren. Vlak Renault niet uit, want die zijn relatief sterk op power-circuits (zoals Monza).
De stand na de GP Bahrein 2020 in het constructeurskampioenschap is als volgt
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 533 |
2 | Red Bull | 274 |
3 | McLaren | 171 |
4 | Racing Point | 154 |
5 | Renault | 144 |
6 | Ferrari | 131 |
7 | AlphaTauri | 97 |
8 | Alfa Romeo | 8 |
9 | Haas | 3 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
Geen grote mutaties in dit overzicht. Logisch, per race race kun je maar één ‘punt’ scoren. Je kan immers maar één keer je collega voorbij gaan in de kwalificatie. Giovinazzi doet het beter dan vorig jaar. Ocon komt dichterbij qua tijden aan Ricciardo, maar de stand blijft hetzelfde. Latifi is zeldzaam slecht.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2020 in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (11) | Bottas (4) |
Ferrari | Leclerc (11) | Vettel (4) |
Red Bull | Verstappen (15) | Albon (0) |
McLaren | Russel (8) | Sainz (7) |
Renault | Ricciardo (14) | Ocon (1) |
AlphaTauri | Gasly (13) | Kvyat (2) |
Racing Point | Pérez (8) | Stroll (2) |
Racing Point | Hülkenberg (1) | Stroll (1) |
Racing Point | Pérez (1) | Hülkenberg (0) |
Alfa Romeo | Räikkönen (8) | Giovinazzi (7) |
Haas | Grosjean (7) | Magnussen (8) |
Williams | Russell (14) | Latifi (0) |
Snelste ronde
Omdat Verstappen toch niets te verliezen had, kreeg Max Verstappen nieuwe banden, 10 ronden voor het einde van de race. Handig, want met een extra puntje is het lekker inlopen op Bottas. Gezien het feit dat het zo close is tussen Bottas 2.0 en Verstappen, kan dit punt nog weleens van doorslaggevend belang zijn.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2020 qua snelste raceronde is als volgt
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 6 |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Romain Grosjean won deze met enorme afstand. Gelukkig maar. Pérez volgde op grote afstand. Gelukkig gaat alles goed met de Fransman.
De onderlinge stand na de GP Bahrein 2020 qua Driver of the Day is als volgt
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | AlphaTauri | 2 |
Pérez | Racing Point | 2 |
Vettel | Ferrari | 2 |
Grosjean | Haas | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Hülkenberg | Racing Point | 1 |
Albon | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Heeft de AB-redactie de GP Bahrein 2020 goed voorspeld?
Nee, alle redacteuren dachten dat Bottas het podium wel ging halen. Mooi niet dus. Hamilton ‘gokten’ ze wel goed. Jaap en Wouter hadden bevroed dat een Racing Point op het coureur kwam, Michael was de enige die Verstappen had verwacht. Hij pakt dan ook de meeste punten.
Stand na GP Bahrein 2020 in het redactieklassement
Redacteur | Punten |
Wouter | 104 |
Michael | 93 |
Jaap | 77 |
Deze Formule 1-races zijn al verreden in 2020:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
- Rusland (Bottas)
- Eifel (Hamilton)
- Portugal (Hamilton)
- Emilia Romagna (Hamilton)
- Turkije (Hamilton)
- Bahrein (Hamilton)
Deze Formule 1-races staan nog op de kalender voor 2020:
6 december | GP van Sakhir
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters op het aangepaste Bahrein International Circuit worden verreden op 4 december om 12:00.
Arnoud zegt
Inhakend op het Stroll stukje: Jacques Villeneuve was óók zo grillig. Bij vlagen zeer snel en soms echt knappe races gereden. Maar door de bank genomen toch een middelmatige coureur ondanks dat hij wereldkampioen werd.
toniominestrone zegt
@Original_Arnoud: en indy car kampioen, toeval?
grasvreter zegt
Ik snap niet dat kvyatt 10 sec penalty kreeg voor het ongeluk van stroll. Het is nog super druk en stroll gooit zonder te kijken de auto van buiten volledig naat binnen. Had stroll door de drukte nog even een ronde geen ideale racelijn gepakt, maar buitenbochtje genomen, was er niks aan de hand geweest. Ik vond kvyatt hier niet fout zitten.
Overigens hoop ik niet dat albon mag blijven omdat hij deze wedstrijd niks goed niks fout heeft gedaan. Zonder gezeik bij bottas en perez was hij 5e geworden, en dat is matig, niet goed voor een red bull. Met de huidige auto’s zou mercedes altijd 1 en 2 moeten worden, red bull altijd 3 en 4. Haal je als coureur die plek regelmatig niet, dan ben je niet goed genoeg. Zo simpel is het. Zowel gasly als perez zijn atm betere coureurs dan albon. Gasly ben ik echt van onder de indruk dit seizoen. Hij is een paar keer lullig met motorproblemen uitgevallen, anders had ie dichtbij leclerc gestaan qua punten.
Gulli zegt
Ik vond dat Albon opvallend gelaten reageerde op zijn derde plek, je kon zien dat hij wist dat dit niets bewees idd. Hij is daar geëindigd omdat de mensen die voor hem reden dat niet deden. Nou kun je dat van meerdere mensen zeggen (als Hamilton en Rosberg elkaar er niet af hadden getetst had Max misschien nooit gewonnen op Barcelona, etc etc) en je moet er zijn op het moment dat het telt. Maar op zijn eigen prestaties was hij nooit zo ver gekomen en dat weet hij, en hij weet dat zijn baas dat ook weet.
bernoulli zegt
Na/door de crash van Grosjean waren ze allemaal erg gelaten.
bassrt zegt
Komt omdat Kvyatt daar een inhaalpoging probeert te doen door alleen zijn voorwiel naar het achterwiel van Stroll te zetten. Als je denkt dat je daarmee iemand inhaalt ben je gewoon niet goed bezig. Die had moeten remmen, omdat zijn poging niet lukt.
Naast dat zien deze mannen niet veel als ze in de auto zitten. Ookal kijkt Stroll in zijn spiegel ziet die daar Kvyatt op een afstand en niet naast hem. Ik zou ook ingestuurd hebben als ik in die racing point had gezeten.
mustang750supersnake zegt
albon heeft volgens mij niet de op èèn na snelste auto…hij heeft als ik goed reken de op 3 na snelste…..
Richmond zegt
Op papier zijn de mercedessen beide even snel en de redbull’s komen daarna. Dat Albon er in de pratijk de 4e snelste auto van maakt, ligt aan hemzelf, Doet niks af aan dat hij de tweede snelste auto heeft
revstars-net zegt
Goed om te zien dat het goed gaat met Grosjean! We kunnen wel grappen maken dat ie vaak knullig crasht doordat Ericsson hem steeds raakt maar een heftig en bijna fataal ongeluk als dit wens je hem (niemand) toe.
Verder over de stelling “Ook zonder Bottas had Mercedes de constructeurstitel. Alleen de punten van Hamilton zijn al voldoende.” Dat is mathematisch natuurlijk waar, maar in de praktijk klopt het niet, want als Bottas niet zou rijden zou Red Bull meer punten scoren uiteraard. ?
En Stroll kon daar echt weinig aan doen, dit was gewoon Kvyat die zijn bijnaam als “de torpedo” eer aan deed. Terechte straf ook. Mede daardoor echt sneu ook dat Perez uitviel en de 3e plek voor RP in de constructeurstitel de prullenbak in kan.
Richmond zegt
Mwah 17p verschil, volgende week een power circuit.. als ze geen gekke dingen doen lopen ze wel in op McLaren.
FB_1780308851 zegt
Het kwalificatie duel tussen “Russel” en Sainz is interessant. Of bedoelde jullie Norris? ;-)
pomoek zegt
De reactie van Ricciardo, die boos was over het continue herhalen van de crash op tv, begreep ik wel, maar vond ik ergens ook niet terecht. Grosjean heeft een verschrikkelijke crash met slechts kleine blessures weten te overleven. Dat is, denk ik, iets wat best gezien mag worden.
De reactie van Verstappen over de P3 van Albon is denk ik veelzeggend. Die laatste rijdt volgend jaar niet meer voor RB. Niet omdat Verstappen dat niet wil, maar Verstappen weet natuurlijk wel al hoe de zitjes volgend jaar worden verdeeld en praatte een beetje zijn mond voorbij. Volgend jaar staat er Telmex op de achtervleugel van de RB. Maar eigenlijk hoop ik dat ze Russel in die auto zetten.
Overigens blijf ik vinden dat Verstappen zich horkerig gedraagt ten opzichte van Albon. Jaja, winnersmentaliteit, en geen blad voor de mond nemen en dat soort gewauwel, maar collegiaal is het zeker niet.
En ik geloof er geen biet van dat hij niet op P2 wil eindigen dit jaar. Natuurlijk wil hij dat wel. Ik ben benieuwd of MB er de komende 2 races alles aan gaat doen om Bottas vóór Verstappen te laten eindigen, of dat ze Hamilton met Bottas laten racen.
toniominestrone zegt
@pomoek: Telmex op de achtervleugel van zijn indycar zul je bedoelen.
Richmond zegt
Als hij niet tweede wild worden, has wel al vakantie opgenomen aangezien hij toch geen kampioen meer kan worden en races winnen zit er ook niet meer in dit jaar. Maar dat doe hij niet, dus is het vooral stoere praat. Mbt zijn opmerkingen over Albon ook eens, je gaat je teamgenoot zo niet te kakken zetten. Vuile was hang je niet buiten.
viezefreddyw zegt
De tijden zijn een beetje anders, Willem. Volgens mij is de eerste vrije training volgende week om 14:30 Nederlandse tijd en de race op zondag is om 18:10.
Gulli zegt
Wat mij persoonlijk opviel na de crash was hoe het wrak eruit zag.
Je zag heel duidelijk dat alles aan zo’n auto is ontworpen om kapot te gaan en daarmee een groot deel van de kinetische energie tijdens een crash op te vangen. BEHALVE de safety cell, en je zag dan ook dat het gedeelte waar Grosjean zelf zat bijna intact was. Al het plaatwerk was eraf, alles dat los kon was los, maar de monocoque waar hij zelf in zat leek van buitenaf compleet onbeschadigd, en de HALO zelf natuurlijk ook. Afgezien van de beschadigingen heeft dat ding geen centimeter geweken en daarmee zoals gezegd hoogstwaarschijnlijk een leven gered.
Wat me verder opviel was hoe het wrak in tweeën is gesplitst, ik ben benieuwd of dit zo ontworpen is of niet. Ik kan me een crash van een Ferrari Enzo herinneren een aantal jaren geleden. Iemand was ermee van de weg geraakt en had (zijwaarts) een houten mast geraakt. De auto was doormidden gebroken en het motorblok (plus delen van de achterwielophanging en de bak) lag tientallen meters verderop. De verklaring toentertijd was; op het moment van zo’n crash wil je dat het zwaarste onderdeel van de auto -de motor plus bak- zo snel mogelijk van het wrak gescheiden wordt. Op die manier krijgt de constructie waar de personen zitten zo min mogelijk kinetische energie te verwerken en hebben de inzittenden een grotere overlevingskans. Als zo’n blok compleet aan het chassis vast zou zitten en niet los zou kunnen wordt het hele wrak uit elkaar getrokken en komen de personen vrij uit de veiligheidscel van de monocoque. Ik vraag me dus af of dit bij Formule-auto’s ook zo werkt.
Linkje naar een artikel met foto’s van de Enzo. De bestuurder heeft het overleefd, hij is er zelfs lopend vandoor gegaan. Je zou het niet zeggen als je de beelden van de aftermath ziet; http://www.wreckedexotics.com/special/enzo/
http://www.wreckedexotics.com/special/enzo/ferrari_enzo_crash_005.jpg
Richmond zegt
https://www.motorsport.com/f1/news/what-aftermath-photos-reveal-about-grosjean-escape/4918717/
Hier zie je foto’s van de auto.
Design_Driven zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
admiajfe zegt
wat ik wederom opvallend vond, de achterstand van Bottas op Hamilton. Er word wel gezeurt op Albon en zn achterstand, met de zogenaamde snelste wagen van het veld op een dergelijk achterstand van je Hamilton geeft mij te denken. Ronden lang achter Vettel bv, die ferrari is een veld vuller nu. Daarnaast hoe lukt het Bottas 2 lekke banden te rijden?!? Vorige race ook al!
Daarnaast is het dus heel belangrijk hoe je de kwali door komt, blijf je daar steken in het middenveld dan kom je er niet zomaar weer ff bij de top 3.