Waar rook is…
We weten het, de Tesla-moeheid begint langzaam toe te slaan bij een deel van onze reaguurders. Maar we kunnen er niet omheen: het merk is heter dan de accu van je Model X (rijtest) P100D na een paar sprintjes in Ludicrous Mode. Geen enkel ander automerk heeft momenteel dergelijk devote volgers alsmede hartstochtelijke haters als Elon’s toko. En de vraag die iedereen bezig houdt is natuurlijk: gaat het Elon lukken om Tesla een blijvend succes te maken of gaat Tesla the way of the Studebaker Dodo?
Ook daar zijn de meningen kennelijk over verdeeld. Joekelig veel mensen gaan short op Tesla. Elon noemt deze mensen ‘eikels‘. Maar tegelijkertijd zijn er ook veel mensen die veel vertrouwen hebben in de fabrikant. Vandaar dat de aandelenkoers zo hoog staat en het merk daarmee ook nu nog meer waarde toegekend wordt dan Ford.
Toch zijn enkele economische feiten niet te ontkennen. Tesla brandt door geld heen als Culemborg door auto’s. Bloomberg heeft berekend dat Tesla over de laatste 12 gemiddeld 480.000 Dollar per uur over de balk smijt, oftewel 8.000 Dollar (ongeveer een Bitcoin) per minuut. Tevens heeft de kwaliteitspublicatie berekend dat als Tesla dit tempo vol blijft houden ze op 6 augustus 2018 zonder geld komen te zitten. Dit komt min of meer overeen met de inschatting van Goldman Sachs.
Máár, bij deze cijfers moeten we aantekenen dat er wat lichtpuntjes aan de horizon lonken voor Tesla. Als ze de productie van de Model 3 eindelijk op gang krijgen, komen er potentiële bakken geld binnenrollen. De Founders Series versie van de onlangs aangekondigde Roadster gaat ook voor een kapitaalinjectie zorgen. Elon wil namelijk graag direct geld zien van de 1.000 mensen die dit model kopen, wat bij een vraagprijs van 250.000 Dollar neerkomt op een bedrag van 250.000.000 Dollar.
Desalniettemin denkt Kevin Tynan, senior analyst bij Bloomberg Intelligence, dat Tesla halverwege volgend jaar nog twee miljard aan extra kapitaal aan zal moeten trekken…
erreen zegt
Al(l) set
henkhupelschoten zegt
Wordt het niet eens tijd voor een dosis doorzettingsvermogen bij Tesla? Ik denk dat Elon onze nationale trots Victor Muller eens moet bellen..
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: ???, onze nationale trots, ik kom niet meer bij Henk
jackass266 zegt
Blijvend succes. LOL!! Geen dollar winst, nog nooit, maar wel succesvol?! Ok.
Zo dachten ze jaren geleden ook over alle internet bedrijfjes. Maakte niet uit of je geld maakte als je maar iets met internet deed.
jackass266 zegt
@jackass266: begrijp me niet verkeerd mensen, heb niks tegen tesla’s, vind ze niet perse mooi maar als jij er gelukkig van wordt, prima. De verafgoding van meneer Musk stuit me meer tegen de borst.
dromedaris zegt
@jackass266: een goeie zelfstandige maakt geen winst.
hplh zegt
@dromedaris: verklaar je nader?
dromedaris zegt
@hplh: legaal foefelen. Niks moeilijk aan met een beetje kennis van zaken. Zet je uitstapjes en restaurantbezoeken bv. ook in je professionele agenda. Bij controle kan je dan perfect je kosten weerleggen. Is maar een voorbeeld uit de duizenden.
rhellema zegt
@dromedaris: gelden onze belastingwetten ook in de USA dan?
unknown234 zegt
@dromedaris: Dat versta je dus onder een goede zelfstandige. Zo legaal is dat niet als je bewust zulke afspraken in je agenda zet, dat het niet bewezen kan worden is wat anders. Ik vind dat van die net niet zelfstandigen, beetje armoedig. Van die figuren die voor je in de rij staan en vragen om het bonnetje voor de btw als ze een iPad voor hun kind kopen.
robert110 zegt
@unknown234: Dat zijn natuurlijk slechte voorbeelden van @dromedaris maar het is natuurlijk wel handig om zo veel mogelijk van je verdiende geld in je bedrijf te investeren. Dus als je nog wat geld overhoud even een jaar eerder dat busje vervangen of zoiets. Zo blijft er meer geld binnen het bedrijf en hoeft er minder naar de belasting. En iemand die dat goed doet heeft dus geen winst
snel70 zegt
@robert110: Doe dan wel even eerst je hypotheek regelen voordat je een winstloge zelfstandige word, als het al lukt ; )
unknown234 zegt
@robert110: Ik volg je helemaal. Mijn punt was gericht op zijn voorbeelden, het is net zoiets als sjoemelen met je kilometer registratie op vaste basis. Ik vind dat allemaal zo kansloos.
Maar idd, als je als zelfstandige een beetje goed let op de mogelijkheden die er zijn om het eea te spreiden/af te schrijven, kun je een heel eind komen.
Toch zou mijn streven anders zijn, maar dat ben ik.
dromedaris zegt
@hplh: en uiteraard een goeie boekhouder onder de arm nemen ?
poes zegt
@dromedaris: wat is volgens jou ‘winst’ bij een zelfstandige?
stfu zegt
@jackass266: Opel heeft jarenlang verlies gedraaid…. Hoor je niemand over.
Esprit_de_Flandre zegt
@jackass266: Sommige van die internet bedrijfjes maken ondertussen miljarden winst, zoals Google en Amazon.
Of dat lukt voor Tesla zal de toekomst moeten uitwijzen…
dwfc zegt
Ik ga ook shorten op Tesla, nog even wachten en het hek is van de dam.
Probleem van Musk, zoals het artikel aangeeft, als de productie van zijn 3 niet snel op tempo is, dan gaat hij geen rooie cent meer ophalen op de beurs voor zijn wagenexpansie. Het vertrouwen van de belegger begint te verdwijnen. Zijn marketingstunts hebben dan geen effect meer….
fanboy zegt
@dwfc: Tja, hij heeft dus nog bijna 8 maanden om de productie op orde te krijgen of weer nieuw geld te vinden.
Maar zodra ze beginnen te leveren, kunnen ze leveren aan de openstaande orders. Je bent vergeten dat er 500.000 open orders staan om te leveren?
Al doen ze er nog 4 maanden over om op snelheid te komen, en al cancellen er nog 100.000 mensen, dan nog zitten ze helemaal goed (en kunnen ze volgend jaar waarschijnlijk winst maken als ze het niet weer investeren)
lekkerlinksrijden zegt
Hoeveel van dit alles wordt er geïnvesteerd? Beetje nuance graag
audirijder zegt
@lekkerlinksrijden: Investeringen hebben geen invloed op het verlies of de winst van een bedrijf (boekhoudkundig) .. alleen de afschrijvingen van je investeringen.
djim zegt
@audirijder: als er staat “cash verbranden” dan betekent dat dat de cashpositie omgezet wordt naar “iets anders” (bijvoorbeeld inventory of machinepark of…). En dat kan wel degelijk te maken hebben met investeringen die gedaan worden. Het verlies zou om de reden die je aanhaalt minder indrukwekkend moeten zijn dan de neergang van de cashpositie.
fanboy zegt
@audirijder: Het gaat hier puur om geld uitgeven, en dat de bankrekening over 8 maanden leeg is.
Vind het zelf niet zo schokkend wetende hoeveel open orders ze hebben. Dus 8 maanden de tijd om de levering op snelheid te krijgen.
dwfc zegt
Aangaande het verhaal van zijn trucks en autonoom rijden, wisten jullie dat er een succesvolle samenwerking is tussen een NL en BE bedrijf die reeds veel verder staan dan Tesla … ik ga eens testen wie van jullie youngsters hier kennis van heeft.
hplh zegt
@dwfc: ik niet
dwfc zegt
@hplh: Overtuig me dan met facts and figures waarom je een believer bent.
Ik niet is wat preuts als reply hoor …
poes zegt
@dwfc: ja, dus? Dan koopt Tesla die technologie. Zoals dat ontzettend vaak gaat. Denk je dat grote fabrikanten alles zelf uitvinden?
dwfc zegt
@poes: Dit is een term die reeds 100 jaar van toepassing is poes, if you can’t beat them, eat them …alleen als de centen op zijn heb je een probleem … je hebt nog weinig spek gegeten van de beurs poes …. wacht maar tot er weldra wat competitie komt … de aandelenkoers zal snel verdampen … ik hoop dat Musk zijn batterij tech subliem is om de storm te weerstaan…
poes zegt
@dwfc: maar wat wil je nou? Je komt met een vaag verhaal over betere technologie in handen van een NL/BE partij. Daar zal Tesla niets direct nerveus van worden. Daarbij, wie zegt dat die partij momenteel leading is?
Verder trek je een conclusie die nergens op gebaseerd is.
rhellema zegt
@poes: ik heb een donkerbruin vermoeden dat mijnheer zelf werkzaam is bij dat bedrijf en het hier op een subtiele manier onder de aandacht wil brengen..
kobus1967 zegt
@poes: tesla heeft juist al zijn patenten vrij gegeven.
poes zegt
@kobus1967: dat is andersom. In dit geval gaat het om technologie in handen van een andere partij. Die mag Tesla niet zomaar gebruiken. Dat zij hun eigen patenten vrij geven staat daar los van
dwfc zegt
@poes: Die patenten die ze vrijgegeven hebben is achterhaalde technologie poes …
Met een paar duizend auto’s per jaar te verkopen kan je ‘nooit ‘ winst maken om enkel en alleen al je R&D afdeling te bekostigen. Ooit al iets vernomen van de naam VLD en Van Hool … maar natuurlijk hebben ze niet de achtergrond van Musk. Tesla is niet alleenheerser van alle Tech. Trouwens tech ontwikkelaars verkopen ook licenties zodat ze meerdere partijen van dient kunnen zijn! Een speler met een paar duizend auto’s per jaar zal eenvoudig worden weggeblazen door spelers met een oplage van + 1.000.000 per jaar.
Zijn grootse concurrent zal uit de states zelf komen, om dan nog maar de de 3 grote DU concerns te zwijgen.
Heel de branche staat op een kantelpunt, en Musk is de grote pionier en waarschijnlijk de grootste game changer in de branche die er ooit geweest is. Zelfs topmerken als Ferrari , Lamborgini zullen heel hun marketingverhaal moeten gaan herschrijven als ze gedwongen worden een EV ipv van de V 10-12 etc. te plaatsen in hun auto’s. Worden boeiende tijden tussen dit en 10 jaar.
Mixpower zegt
@dwfc: Als je hier zo nodig interessant wil komen doen zorg dan op zijn minst dat je VDL goed spelt man man man…
poes zegt
@dwfc: Lees jij je eigen teksten weleens terug? Ik heb het idee van niet.
Je verhaal is totaal onsamenhangend. Je gaat van de hak op de tak, zonder duidelijk te maken wat je punt nou precies is.
Je maakt op mij een zeer magere indruk.
rhellema zegt
@poes: het komt bij mij zelfs over als een beetje een verwarde indruk?
dwfc zegt
@poes: Beste poes, ik heb nog geen enkele zinnige en onderbouwde zinsopbouw en inlassing van je mogen lezen. Argumentatie is onbekende materie en als je dan een shot voor de boeg lost sla je de bal mis met te formuleren dat anderen concluderen dat de insteek nergens op gebaseerd is. Wel dan verklaar je hierbij dat alle analisten er geen bal van kennen. Top man, zonder verder te willen polariseren wens ik je nog veel succes en geef ik je de goede raad ook af en toe eens wat professionele pers te lezen zoals het fianceile dagbald om up to date te blijven.Gewikt en gewogen en maar te licht bevonden poes …
stephane8200 zegt
@dwfc: sinds wanneer houden trollen poezen?
Je denkraam staat verkeerd afgesteld.
balboni zegt
@dwfc: ik weet precies waar je het over hebt, want heb hetzelfde verhaal over VDL en van Hool in een niet nader te noemen krant gelezen afgelopen week. Waardeloos onderbouwd artikel, net als je eigen verhaal trouwens. Alles goed met je?
flutterby zegt
@dwfc: Volvo is hier ook heel ver in (platooning). Zeker met het geld van Geely maken zij grote kans om de primeur hiervan op de weg te krijgen. Op basis van diesel dan..
Battery Management en snelladen blijft Tesla heer en meester in. Uiteindelijk is Tesla de enige met een BEV te koop heeft die langdurige performance kan leveren. Dit vertaalt zich in topsnelheid en toegestaan trekgewicht.
De Semi hoeft het niet te hebben van autopilot, maar van extreem lage onderhoudsinterval, betrouwbaarheid en performance. 0-60 is niet relevant, maar met full load een 5% helling trotseren met 65 mph wel.
991gt3rs zegt
Ik dacht dat dit over mega overpriced banden zou gaan??
galgootje zegt
@jaapiyo: “Toch zijn enkele economische feiten niet te ontkennen. Tesla brandt door geld heen als Culemborg door auto’s”. Ik moest als Culemborger toch wel ff hartelijk lachen om deze briljante zin. #melike
quinn zegt
Het is bizar dat ze uitsluitend mega verliezen leiden op hun corebusiness of is hun corebusiness aandelen uitgeven? Tesla brengt jaarlijks nieuwe aandelen uit, daarmee vergaren ze kapitaal en dat is dan kennelijk hun verdienmodel.
dwfc zegt
@quinn: Perfect geformuleerd Quinn … en dat spelletje blijft niet duren.
Eerlijk, ik denk dat Tesla meer baat en resultaat zal behalen met hun batterijen bedrijf en het gekochte Solar City.
Auto’s zal nooit zijn verdienmodel worden voor Tesla, eerder een marketingproduct. Normaliter baseren ze een aandeel op de koers/winstverhouding, doch er is moeilijk een waarde te bepalen daar er verlies is.
poes zegt
@dwfc: dat is iets te gemakkelijk gesteld. Als de normale bedrijfsvoering winstgevend is, maar de investeringskosten en financieringskosten uiteindelijk voor rode cijfers zorgen, dan hoeft er nog geen man overboord te zijn. Punt is wel dat beide kostenposten nogal uit de hand lijken te lopen. Daarbij valt de bedrijfsvoering ook fors tegen (zie het Model 3 gedoe).
dwfc zegt
@poes: Beste Poes toch, de Ebita van het bedrijf kleurt al 5 jaar bloedrood !
balboni zegt
@dwfc: wat een dom gelul
fanboy zegt
@dwfc: Een verdienmodel met auto’s zit er niet aan, terwijl er 500.000 mensen een Tesla hebben besteld die ze nog nooit hebben gezien?
dirkv zegt
Branden ze dat geld er door heen of zijn dat investeringen?
Volkswagen gaat tot 2030 70 miljard euro investeren om hun positie in de markt te behouden of uit te breiden.
Dat komt uit op 12000 euro per minuut.
audirijder zegt
@dirkv: investering zijn geen kosten.. de afschrijvingen op de investeringen zijn kosten.
Stel je koopt een pand van 1 miljoen je schrijft dat ding af in 20 jaar. Dan zijn je jaarlijkse kosten ( geld verbanden) 5% van 1 miljoen = 50.000 per jaar.
dirkv zegt
@audirijder: Ok, bedankt!
Maar een afschrijving is toch niet het verbranden van geld. Een pand is een middel om je bedrijfsvoering mogelijk te maken met als doel een positief bedrijfsresultaat?
Dat positieve bedrijfsresultaat wil nog niet helemaal lukken met Tesla.
dwfc zegt
@dirkv: Hey Dirk, ik heb hier blijkbaar een polemiek opgestart aangaande Tesla.
Zoals je duideljk aangaf met de VW groep, wacht totdat de Duitsers hun EV doos openen, dan verkoopt Tesla een heel pak minder wagens in de EU dan tot op heden. Daarom ik hun poot auto’s weinig toekomst voorspel.
dirkv zegt
@dwfc: Vaker doen zo’n polemiek, leuk!
Je hebt helemaal gelijk dat als VW & collega’s groot gaan inzetten op electric de markt overspoeld gaat worden met vele modellen electro spul.
jdeboer zegt
Van Tesla word ik lang niet zo moe als van die kruistocht tegen dat bedrijf door de zichzelf verklaarde autojournalist die het liefst alles bij het oude laat.
Tesla lijkt, in zijn ogen, de verpersoonlijking van alle kwaad dat het voortbestaan van de broem broem mobiel bedreigd.
Ieder niet vooringenomen persoon snapt dat het opzetten van een nieuw auto merk met enorme kosten gepaard gaat.
Zo heeft Bugatti nog veel grotere verliezen en heet Smart in zijn bijna 20 jarige bestaan ook nog nooit winst gemaakt.
Kijk voor de gekkigheid eens naar de verliezen die Facebook en Google ooit maakte, ook bedrijven die booking.com waren op de beurs en dieprode cijfers schreven.
Wat mij betreft blijkt uit de berichtgeving over Tesla een kortzichtigheid en vooringenomenheid, geef ze gerust de kans en kap eens met die laster.
snel70 zegt
@jdeboer: Sorry hoor, maar Bugatti bestaat al sinds 1909 als automobile bouwer.
dirkv zegt
@snel70: Bugattie is zins 1909 een paar keer over de kop gegaan en is na WO 2 niet meer winstgevend geweest. Toen Volkswagen het bedrijf eind jaren 90 overnam voor 100 DM moesten ze eigenlijk weer opnieuw beginnen en in 25 jaar hebben ze 2 modellen voorgebracht met elk jaar rode cijfers. Al met al is het een enorme prestatie wat meneer Musk heeft bereikt met een nieuw automobiel bedrijf in een markt die gedomineerd word door grootmachten van merken die we allemaal wel kennen. Maar dat Tesla moeite heeft met zijn eigen succes valt niet te ontkennen.
snel70 zegt
@dirkv: Daar heb je helemaal gelijk in (de geschiedenis dan). Echter een nieuw op te zetten automerk zoals gesteld werd is niet zo nieuw als je een reeds bestaande naam gebruikt die bij velen bekend is. Natuurlijk een mooie prestatie, dat staat buiten kijf ongeacht of je nou wel of helemaal niks hebt met het merk. Al eens gehoord van Sarolea? Die doen in feite hetzelfde (oude naam gebruiken en alleen elektrische aandrijving toepassen) maar dan wel met eigen geld, technologie uit eigen hand en perfecte kwaliteit. Wel op erg kleine schaal dan weer, maar dan hoeven er ook weer niet zoveel short op te gaan ; )
dirkv zegt
@snel70: Bedankt voor je aanvulling. Ik heb Sarolea net even gegoogeld maar zie alleen links die verwijzen naar motorfietsen. Wil jij eens een link doorgeven? Want ik ben wel nieuwsgierig.
snel70 zegt
@dirkv: dat is ook het enige wat ze doen, motorfietsen. Heb gesproken met Thorsten op magny cours 4 jaar geleden, of drie, en samen de motor bekeken. Wat een ongelooflijk staaltje vakmanschap zit daarin. Natuurlijk heel anders als het topic hierboven.
audirijder zegt
@jdeboer: alleen hebben Google en Facebook niet het zelfde businessmodel als tesla dat heeft.
rhellema zegt
@jdeboer: oké, hier komt dus de aap uit de mouw waarom je in een ander artikel de discussie niet aan wilde gaan met @audirijder.
Jij kwam met het voorbeeld dat BMW de M3 naar voren had gehaal om een vergelijk te maken met de productieperikelen van de Tesla Model 3. @audirijder reageerde daar heel correct op echter jij meende hem direct weg te moeten zetten als een fanboy en dat je weigerde om met fanboys in discussie te gaan.
Maar nu, nu kom je er gewoon voor uit dat je niet tegen kritiek kan omtrent Tesla en benoem je iedereen tot een zelfbenoemd autojournalist, zelfs de personen die een normale discussie met je aan willen gaan poeier je af met een dooddoener. Maakt jou dat ook niet een beetje fanboy?
snel70 zegt
Is er 1 Amerikaanse auto fabrikant die wel winst maakt? Die zichzelf kan financieren door middel van zijn eigen winst?
viezefreddyw zegt
@snel70: Ford??
snel70 zegt
@viezefreddyw: Inderdaad, Ford wel weer. Dacht eigenlijk dat die hun crisis van deze eeuw nog steeds niet boven waren maar blijken sinds 2009 weer netto winst te maken. Maar goed, grote kans dat zonder steun Ford dus ook niet meer geweest was.
nick007 zegt
Rekensommetje: aan dit tempo van ‘verbranden’ en er van uitgaande dat een gemiddelde ‘3’ $48.000 gaat kosten, moet Tesla 87.600 auto’s per jaar produceren… als ze hun ‘onderdelen-leveranciers’ niet moeten betalen, noch andere logistieke en marge-kosten uitschakelen (niet dus). Is enigszins kort door de bocht, maar toch… Wordt toch een moeilijk verhaal me dunkt…
Laten we ook het voorschot van die ‘founders’ versie eens bekijken: waarschijnlijk vinden ze nog wel ergens 1.000 ‘(still) believers’, maar dat geeft cash niet eens een maand actie in de betere verbrandingstechnieken.
En dan hebben we het nog niet over mogelijke kwaliteitsproblemen die geld kunnen kosten alsook ontgoochelde kopers onder de ‘grote massa’ (ik ken er nogal wat die relatief tevreden zijn over hun ‘S’ of ‘X’, maar die er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat er nogal wat ‘ongemakken’ naar boven komen die bij aankoop niet waren geweten en die daardoor zeggen ‘elektrische wagens zijn zeker (nog) niet voor iedereen’, maar laat me dit voor een ander item houden)
lebeaunl zegt
Uitgeven over de balk smijten…