Een paar jaar geleden werkte ik in Amsterdam. Vrijwel elke dag hield dat in dat ik ’s morgens vanaf de A1 de ring A10 op moest draaien richting het noorden. De mensen die daar ook wel eens rijden zullen de volgende situatie waarschijnlijk herkennen. Vanaf de afslag Diemen begint het verkeer langzaam te rijden. De mensen voor de richting Den Haag buigen naar rechts af, de andere twee rijbanen lopen nog een eind door om allebei op de A10 aan te sluiten. Echter, al vanaf het punt waar de richting Den Haag afbuigt hangt er boven de meest linker rijbaan een rood kruis. Dit terwijl de capaciteit van één rijbaan vaak niet groot genoeg is en de A10 op dat moment richting het noorden vrij rustig is en makkelijk de drukte van twee invoegende rijstroken aan lijkt te kunnen.
Ik heb me altijd kapot geërgerd aan dat bord en met mij menig medeweggebruiker. Sommige mensen reden dan ook gewoon door tot aan de A10 op de feitelijk afgesloten rijbaan. Niet correct natuurlijk, maar wel begrijpelijk als het je elke dag vijf á tien minuten van je leven kost in de file op de rechter rijbaan. Het probleem is dat die bocht redelijk onoverzichtelijk is, zeker als er vrachtverkeer op de rechterbaan staat. Een eventueel ongeluk of pechgeval op de linkerbaan zou een gigantische klapper ten gevolg kunnen hebben. Dat was voor mij dan ook altijd reden om toch maar in de file aan te sluiten. Dát en de keren dat ik een optimistische automobilist gevolgd zag worden door auto’s of motoren van onze besnorde vrienden, op jacht naar wéér honderdvijftig euro. Snel verdiend.
Onlangs kon de KLPD binnen twintig minuten 21 mensen bekeuren die op een bepaald stuk weg onder een rood kruis door reden. Onduidelijk is waar dit precies heeft plaats gevonden maar het lijkt ergens in de regio Rotterdam te zijn. Aan het woord de heer Frans Zuiderhoek, persvoorlichter van het KLPD. Zijn opvatting over het gedrag van de automobilist is als volgt: “De ‘ik’ in het verkeer wordt steeds groter. […] Voor de ‘ik’ is het heel lastig als er een baan dicht is, maar dat is niet voor niets. Hulpdiensten kunnen anders hun werk niet doen en er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.” aldus Zuiderhoek. Het is weer eens een typisch voorbeeld van superioriteitsgevoel over de burgers dat de overheid hier middels hun persvoorlichter tentoon spreid. Het probleem is immers dat de rijstroken vaak wél voor niets afgesloten zijn terwijl er behoefte is aan meer vrije banen. Het voorbeeld aan het begin van dit artikel is slechts één van vele voorbeelden. Regelmatig heb ik op de A50 richting Arnhem met een gangetje van 50 kilometer per uur voort gesukkeld terwijl de spitsstrook hardnekkig gesloten bleef zonder dat er ergens een pechgeval of ongeval te bespeuren was. En de keren dat ik stil stond op de A1 richting Apeldoorn in een vergelijkbare situatie zijn ook niet meer te tellen. Of de wegwerkzaamheden aan één vierkante meter asfalt van de vluchtstrook waarvoor de hele A27 tussen Utrecht en Amersfoort over één rijbaan wordt geloodst. Begrijpt de overheid dan niet dat dat soort zaken ergernis opwekken bij de automobilist?
Ook de vluchtstrook wordt regelmatig misbruikt volgens Zuiderhoek. Niet zo vreemd als er dankzij ongeopende filestroken weer eens file staat natuurlijk. Dan wil je wel even die laatste tweehonderd meter over de vrije vlucht- of filestrook naar je afrit rijden. En dat vind de KLPD heerlijk: “De giro-strook noemen wij die. Een overtreding kost 240 euro.” aldus Zuiderhoek. De giro-strook, hilarisch vind je ook niet? Overigens gaat het om automobilisten “die zichzelf belangrijker vinden dan de rest” volgens de persvoorlichter. Misschien heeft hij met dat laatste statement wel deels gelijk, maar dat neemt niet weg dat ook die groep zich waarschijnlijk wel wat beter zou gedragen als ze wisten dat ze stil stonden met een reden. Natuurlijk moeten mensen die langs een stilstaande file jagen over de vluchtstrook gestraft worden, maar aangezien het steeds vaker de schuld van de overheid is dat de file er staat is er ook een steeds grotere groep die de regels van de overheid naast zich neerlegt. Op een bepaalde manier zou je dus kunnen stellen dat het asociale gedrag deels gestimuleerd wordt door de overheid die de rode kruizen regelmatig onnodig handhaaft.
Nu is er natuurlijk wel een reden dat de rijstroken niet altijd open zijn. Er moet namelijk meer toezicht gehouden worden op de wegen waar een extra baan open is. Zeker op de wegen waar de vluchtstrook als rijbaan wordt gebruikt is dat uiteraard geen overbodige luxe. Maar in plaats van een beetje extra capaciteit in Driebergen achter de tv schermpjes in te schakelen, kiest men ervoor om gewoon lekker controles te houden en de overtreders te bestraffen. Leuk, maar niet bepaald een oplossing van het probleem als je het mij vraagt. Nogmaals, ik ben er geen voorstander van dat mensen de regels overtreden. Wel vraag ik me af waarom de burger moet boeten voor het ongeduld dat wordt veroorzaakt door de onnozelheid waarmee de regels af en toe gehandhaafd worden. Als een rood kruis alleen werd toegepast bij bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, ongevallen en andere rijstrook blokkerende zaken dan weet ik zeker dat een stuk meer mensen zich aan de regels zou houden. Als je weet dat je een wegwerker of vrachtwagen met pech uit je grille moet peuteren als je een rood kruis negeert, dan neem je het risico niet. Of in ieder geval minder snel.
De overheid zou eens wat meer geld moeten stoppen in toezicht op de filestroken in plaats van het te stoppen in controleteams en persvoorlichters die de automobilist kleinerend toespreken in de media. Wellicht dat meneer Zuiderhoek achter een tv scherm gezet kan worden in Driebergen, dan kan hij ook eens zijn steentje bijdragen aan de maatschappij, in plaats van de verstandhouding tussen de overheid en de burger alleen maar te verharden.
autoblogger zegt
Je weet dat er express rijstroken worden afgesloten om de “toestroming” te verbeteren? Echt bizar…
http://www.autoblog.nl/archive/2005/05/10/files_bestrijden_met_files
lincoln zegt
een vluchtstrook misbruiken ??
je kan hooguit een vluchtstrook gebruiken .. maar misbruiken ??
of je moet er financiële belangen in hebben om het misbruik te noemen natuurlijk ..
tja .. ambtenaren hé ..
er zijn wel meer bevolkingsgroepen die zich tegen beter weten in een boek raadplegen en zo interpreteren dat ze er geld mee kunnen binnenharken ..
en macht uitoefenen ..
o,ja .. en ze pretenderen ook altijd zo een boek en de interpretatie ervan beter te kennen dan jij ..
en wat ik net geschreven heb is de waarheid .. want het is geschreven ..
Rick dos zegt
“…. Het is weer eens een typisch voorbeeld van superioriteitsgevoel over de burgers dat de overheid hier middels hun persvoorlichter tentoon spreid. Het probleem is immers dat de rijstroken vaak wél voor niets afgesloten zijn terwijl er behoefte is aan meer vrije banen. Het voorbeeld aan het begin van dit artikel is slechts één van vele voorbeelden.”
O ja joh? En dit kun je ook met cijfers onderbouwen? Of is het je onderbuik die je hoort spreken?
Ik heb het MISSCHIEN 1 of 2 keer meegemaakt dat een weg onnodig was afgesloten. Voor de rest en dat zijn er véél meer had het altijd een reden. Moet, op basis van de incidenten, mijn mening dan nu zijn dat de rijstroken vaak wél voor niets is afgesloten? Nee, hè?
Wat ik vreemd vind is dat je verkeerd gedrag van mensen probeert af te schuiven op de overheid.
Het zelfde soort gedrag als mensen voor willen dringen in de rij bij de kassa. Dát “ik” soort gedrag. Over “superioriteitsgevoel” gesproken…
“maar aangezien het steeds vaker de schuld van de overheid is dat de file er staat is er ook een steeds grotere groep die de regels van de overheid naast zich neerlegt.”
O ja? Alweer, heb je daar cijfers voor of is het weer je onderbuik?
Of worden die files misschien veroorzaakt door half debielen die het nodig vinden op het laatst in te voegen terwijl ze al de hele tijd op een baan rijden met grote rode kruis erboven? Hierdoor een ongeluk veroorzaakt waardoor een andere halve debiel aan de andere kant van de weg het nodig vindt om op de rem te gaan staan zodat hij/zij kan zien hoe een ongeluk er uitziet. Waarna hij/zij niet baalt dat hij/zij een file heeft veroorzaakt maar wel baalt dat hij/zij het niet op zijn/haar mobieltje heeft vastgelegd zodat ze het ’s avonds op internet kan gooien. Want dat is natuurlijk véél belangrijker… maar vervolgens wel de overheid het ontstaan van files de schuld geven….
Maar goed, het is ook maar een onderbuikgevoel…niet heel anders dan die van jou…
Alfie zegt
@ autoblogger, als ze dat niet zouden doen sta je ipv op dat stukje waar je nu in de file staat 2 km verderop nog vaster.
De hoofdstroom moet blijven stromen anders loopt het helemaal fout en ja, lullig voor jou als je de snelweg ‘gedoseerd’ op moet, maar het is niet anders.
Denk je dat het gedaan word om je te pesten ofzo?
Ook die spitsstrook zit echt niet voor niets dicht, kan best zijn dat het eerste pechgeval is weggehaald en er achter jou alweer een nieuwe staat, zodra het nodig is en het is mogelijk gaat die spitsstrook open, echt waar.
Marco zegt
Hulde !!!
En dan te bedenken dat in elke file die ik sta,dat alles waar ook maar een zwaailicht opzit deze aanzet en op vluchtstrook gaat om door te rijden…..
(anders wordt de patat koud…. Of de zus van Beatrix komt 5 minuten te laat op haar werk….Of een minister wil niet weten hoe het is om normaal in de file te staan)
DennieFR zegt
Ik denk dat we bij onszelf EN de werkgever moeten zijn.
WIJ gaan toch iedere dag lekker met z’n alle dezelfde kant op,en na werktijd weer gezellig met z’n alle richting huis aanschuiven.
Ik heb ook een gruwelijke hekel aan anderhalf uur rijden over een stuk waar je gewoon 3 kwartier over kan doen.
Maar wees een man,en kijk jezelf aan,je bent het tenslotte zelf die iedere dag weer in de file aansluit,en er is werk genoeg in de buurt van je huis,al beweren de luie mensen van niet ;)
Nee nee,deze jongen is vroeg uit bed & aansluiten in de file ook hardstikke beu.
Maar als ik binnekort eenmaal samenwoon en alles perfect rond heb dan ga ik opzoek naar een baan op 10 minuten van huis zodat voor mij de file’s over zijn.
En wie dan die dikke vinger kan krijgen,dat laat ik aan jullie over ;)
Laurens zegt
@Casper
Ik sluit me aan bij de reacties hier die stellen dat je stukje kant nog wal raakt en geheel gespeend is van enige feitelijke onderbouwing.
Het idee dat de overheid er alleen maar is om de individuele automobilist te pesten!
donaldduck zegt
Amen
Mo zegt
Lincoln, wat ben jij een eikel man. Het gaat hier over infrastructuur en jij moet van alles er bij halen.
Anyway, ik maak het regelmatig mee op de A2 bij de opritten van de A10 en de A9 richting Utrecht. Een rood kruis op de linkerbaan, maar alleen als het nog niet heel druk is, zodra het heel druk is, dan gaat het rode kruis uit. Ik snap nu pas waarom. Omdat de toestromers vanaf de A9 dan makkelijker kunnen invoegen op de A2. Ik zal voortaan braaf dat rode kruis respecteren.
Waar ik wel een schurfthekel aan heb, zijn wegblokkades van de politie omdat er iets aan de hand is. De alternatieve route is dan altijd stampensvol omdat er geen agent verderop het verkeer reguleert. Daar mogen ze wat aan doen. Heb woensdag bij Maarssen 45 minuten stil gestaan bij de alternatieve route omdat die leidde naar een kruising zonder stoplichten en de weg die we kruisten was een 80km weg. Lastig invoegen dan vanuit stilstand tijdens de spits.
Bangle zegt
Het ontgaat mij sowieso waarom kantoormedewerkers in deze tijd nog steeds in de file gaan staan en vervolgens om half 9 op kantoor gaan zitten om vervolgens het eerste uur toch alleen maar koffie te drinken en rustig wakker te worden.
Doe liever zoals ik: klap ’s ochtends eerst thuis je laptop open en doe even wat mails en bereid je werk voor, en vertrek rond half 10 zonder enige filestress naar kantoor om daar je collega’s te ontmoeten en je besprekingen te doen. Vervolgens ga je voor de files weer naar huis, en bepaal je zelf of je de rest van je werk dan smiddags doet of nog even ’s avonds.
Dat heet nou het nieuwe werken, stel het eens voor aan je baas.
Jochempie zegt
Zeg vriend de collumn schrijver, je mag nou eenmaal niet de hulpdiensten hinderen, dus je blijft maar van die strook vandaan met dat rooie kruis. Heb je wel lekker gekeken of er een vluchtstrook aan de rechterkant was, of was je te druk met jezelf ergeren aan het kruis boven het linkerwegdek?
Larrs zegt
Over die rode kruizen kan ik mij ook ergeren. En inderdaad wanneer de rijbaan gewoon gebruikt kan worden, zodat het verkeer meer ruimte krijgt.
Bij een ongeval of wegwerkzaamheden is het duidelijk dat de rijbaan niet gebruikt kan worden.
Op de A1 bij Apeldoorn wordt de vluchtstrook ook vaak gebruikt als verlenging van de afrit. Dat is een veilige oplossing. Daarvoor stonden ze half op de rechter rijbaan, wat voor bijna ongelukken zorgde.
De vluchtstrook misbruiken om de file voor te zijn is gewoon asociaal.
Jochempie zegt
@ Larrs: soms zijn de hulpdiensten er al voordat een baan afgesloten kan worden en iedereen er vanaf is. daarom moet het zekere voor het onzekere genomen worden en moet er altijd een baan vrij zijn voor de hulpdiensten.
lincoln zegt
de wetgever is slaaf van zijn wetten ..
zij zullen toch ook wel (diep in hun hartje) weten dat stagnatie te wijten is aan wetgeving .. maar dat een schuldgevoel aanpraten en boetedoening makkelijker is ..
de infra-structuur is niet meer van deze tijd ..
en de A4 ter hoogte van Leiderdorp is gewoon een lachertje ..
typisch nederlands ..
EB zegt
Een voorlichter van de politie moet zich aan de feiten houden en meningvorming overlaten aan de politiek. Het is niet niet slim van een voorlichter van politie om zulke uitspraken te doen.
Rode kruisen ter ondersteuning van doorstroming werken. Net zoals Mo voeg ik iedere dag in van de A9 naar de A2 en als het nog niet al te druk is dan helpt het echt als de rechterstrook op de A2 ‘afgesloten’ is. Het zou trouwens ook helpen als niet iedereen op de eerste meter van een uit-, invoegstrook zijn/haar actie zou willen maken maar de moeite neemt om tientallen meters door te rijden.
Wat ik echter niet begrijp en ook geen begrip voor heb is als spitsstroken onnodig dicht blijven. Waarom kan een spitsstrook als op de A27 of A28 niet 24×7 open zijn? Heeft dit te maken met te weinig personeel om toezicht te houden of is er een andere reden?
Voor wat werkzaamheden betreft moeten we in dit land eens realiseren wat het belang is van goede infrastructuur. Waarom wordt daar niet 24×7 aan doorgewerkt. Hoe vaak kom je langs werkzaamheden waar niemand iets doet. Iedere keer als ik over de A2 rij tussen Utrecht en A’dam dan staat de helft van het materiaal wat aan de nieuwe A2 moet werken stil.
NLX zegt
Hulde aan Rick Dos, You’re my hero
Fortuna zegt
Sta je dagelijks in de file? Eigen keuze, eigen schuld! Niet klagen over files, ga daar wonen en werken zodat je er geen last van hebt!
En als de overheid al wat mis doet, dan is het de gebrekkige uitbouw en hoge kost van het openbaar vervoer. Hoe meer mensen in één trein of bus zitten, des te korter wordt de file. Grote gebieden van Nederland en België kan je beschouwen als voorstad, waar een uitgebreid bus- en treinnetwerk zou moeten komen, met hoge frequentie op de spitsuren.
Klein onderhoud aan de snelweg kan ’s nachts gebeuren, dan heeft het verkeer er de minste hinder van. Grote werken grondig aanpakken, zoals in Duitsland of laatst op de E17 thv Sint-Niklaas, dag en nacht werken, minimale hinder. Als er al files stonden, dan was het omdat er weer mensen waren die niet konden filerijden: van rijvak wisselen als een ander sneller vooruitgaat en weer terug als je oorspronkelijke rijvak weer sneller gaat, niet opletten en kop-staart-aanrijdingen veroorzaken, te hard optrekken en remmen,… Als er file staat, dan moet het smooth gaan, zo gaat het het vlotste van al. Filerijden zou eigenlijk in de rij-opleiding opgenomen moeten worden.
Als er een rijstrook afgesloten wordt, dan is dat meestal wel mét reden. Wie het verbod negeert: nummerplaatje opschrijven en aangeven, net als met vluchtstrookrijders. En de pijn van de boete duurt meestal niet lang genoeg, bij een tweede overtreding zouden ze gerust een weekje het rijbewijs mogen intrekken, als je niet sociaal bent zal je het maar leren zijn!
Fortuna zegt
@ EB
Een SPITSstrook is voor tijdens de SPITSmomenten, als je 24/24 7/7 wil openstellen, dan heb je gewoon nood aan een extra rijvak.
Laurens zegt
@Lincoln
Ben het wel met je eens dat de A4 (zowel bij Leiderdorp als het ontbrekende stukje tussen Delft en Rotterdam Overschie) een gigantisch brevet van onvermogen is van onze overheid.
Gelukkig wordt de milieubeweging het door aanpassingen in wetgeving langzamerhand onmogelijk gemaakt dit soort nota bene democratisch genomen besluiten tot in het oneindige te blijven maltraiteren.
Eens per 4 jaar mogen we invloed uitoefenen, doen!
lincoln zegt
@laurens .. nu is het de gemeente Leiderdorp die 18.200.000 moet mee betalen .. en dat geld alleen kan verkrijgen door grond verkoop aan IKEA ..
en dat terwijl een wereldwinkel+weggeefwinkel+boomknuffel gelegenheid op die locatie veeeel rendabeler zou zijn volgens sommige stagnateurs ..
die wonderwel nog een soort van inspraak hebben ook ..
Jan C. zegt
in Nederland houden de meeste mensen zich netjes aan de regels. Wees blij Het kost uiteindelijk minder tijd je netjes aan de regels te houden ipv constant baantje wisselen en over de vluchtstrook een file inhalen. Het lijkt wel sneller, maar het maakt het voor de andere enkel maar langzamer.
Endlezz zegt
@Rick Dos (en anderen)
let eens op verwijswoorden plz…
bv: HET onderbuikgevoel -> niet heel anders dan DAT van jou
“DE”-woorden -> DIE (de auto die daar geparkeerd staat)
“HET”-woorden -> DAT (het gebouw dat afgebroken werd)
nooit te oud om te leren nietwaar? ;)
overigens ben ik het wel volledig eens met je standpunt!
mart(w)in zegt
en groot gelijk dat je geld moet betalen als je een rood krius negeert,zal even een voorbeeldje geven….
kreeg ooit een ongeluk met de motor op knoopunt holendrecht,richting gaasperdammer weg,afijn politie erbij vraagt om een rood kruis,de ambulance komt,maar ondanks het rode kruis boven de weg,blijkt het voor mijn hulpverleners op dat moment niet veilig om mij op te pikken,ik lig daar op de vluchtstook en auto`s zoefen om me heen ondanks de bescherming van de politie auto enkele meter`s eerder,omdat diverse automobilisten denken dat ze dat rode kruis mogen negeren,de woede van desbetreffende politie agent kan ik me dan ook best begrijpen en de kentekens worden genoteerd.
als je doorrijd tot het rode kruis zal je mij niet horen,maar volle bak negeren zelfs als er een politie auto staat..eigen schuld en kassa.
lincoln zegt
@martwin .. dus eigenlijk maakt het niet uit .. als er maar betaald wordt ..
Rick dos zegt
@Endlezz
Ja maar….Ja maar…doe dat nou eens even niet…
Maakt niet uit of je gelijk hebt of niet maar doe maar gewoon niet! ;)
Ik vind dat we een edit-knop moeten krijgen…
Laurens zegt
@Rick dos
Er is een tooltje (van google ofzo) dat je dwingt tot tien te tellen voordat je op “Plaats reactie” drukt. In die tijd kun je ook mooi even je spelling controleren toch ;-)
Rick dos zegt
@Laurens
In die tien seconden kan ik ook wat nuttigere dingen doen.
Doe ik toch ook niet. Toch? ;)
mashell zegt
“Wees blij Het kost uiteindelijk minder tijd je netjes aan de regels te houden ipv constant baantje wisselen en over de vluchtstrook een file inhalen.”
Nee hoor. Het spreekwoord op het tegeltje bij oma op de schoorsteen mantel zegt niet voor niets “eerlijk duurt het langst”. Wie netjes in de file blijft staan is zeker langer onderweg dan degene die de laatste kilometer over de vluchtstrook rijdt. Neemt niet weg dat ik netjes in de file blijf staan en wacht tot ik eindelijk bij de uitvoegstrook ben. Ik kan me wel ontzettend ergeren aan die mensen die over de vluchtstrook rijden, niet dat ze het doen maar het tempo waarmee ze het doen. 80 is heel normaal en ook hele vrachtwagen combinaties komen je over de vluchtstrook voorbij zetten.
Misschien moeten we het maar gewoon toestaan, bij file mag je vanaf het 1200m bord stapvoets langs de file over de vluchtstrook rijden om uit te voegen. Vrachtwagens mogen dat niet (te breed) maar die krijgen voorrang als ze uitvoegstrook op de gewone manier oprijden. Bij een auto met zwaailichten achter je moet je of weer invoegen of de berm in, want die gaat altijd voor.
mashell zegt
“Grote werken grondig aanpakken, zoals in Duitsland”
Dat is wel een heel slecht voorbeeld. In Duitsland is het volstrekt normaal om 10 kilometer snelweg tot 1 baan de te reduceren voor anderhalfjaar lang zodat er door 10 man gewerkt kan worden tussen 9 en 3. Dat is toch iets dat in Nederland echt veel beter geregeld is.
DennieFR zegt
@ Endlezz
Leuk dat je mensen op hun spelling wijst,maar als jij nou zelf eens je nieuwe zinnen met een HOOFDLETTER begint…
Ik wordt ondertussen een beetje moe van dat leraargedoe hier…Zucht.
Laat mensen nou eens met rust over hun spelling,BEHALVE als ze echt belachelijk typen..
Ok,dankje :)
Kees zegt
Zit een klein foutje in, ik weet niet welke weg je bedoelt.
De A28 loopt van Utrecht naar Amersfoort.
De A27 loopt van Utrecht naar Hilversum.
Leuke column, ik kan me er redelijk in vinden!
Juppe zegt
Casper komt al een tijdje niet in Amsterdam denk ik. Ik kom daar elke middag in de spits, en als het druk is, staat het rode kruis aan. Moet ook wel, want de gemiddelde man/vrouw kan niet invoegen.
Maar anyway.. dat rode kruis staat pas in de bocht aan, een paar honderd meter voordat je op de A10 komt. Je kunt dus nog een hele tijd gebruik maken van de linkerbaan, en op het laatst invoegen (zoals het hoort).
Als je net als al die mafkezen al 2 km van tevoren zonodig in wilt voegen omdat je bang bent dat het later niet lukt, dan staat het inderdaad stil.
erik2907 zegt
Even een rekensom over stress in de file:
Dagelijks Almere – Venlo v.v. = 300 kilometer (dieselprijs € 1,06).
Optie 1 =
vertrek 06:00 uur aankomst 07:30 uur = 1 1/2 uur;
daar waar mogelijk maximaal 140 km/u (is te hard natuurlijk!).
Verbruik is met een diesel 1:12,5 = 25,44 Liter
Optie 2 =
vertrek 05:45 uur aankomst 07:30 uur = 1 3/4 uur (15 minuten meer!!);
Cruse control aan en in de relax modus (maximaal 110 km uur).
Verbruik is met een diesel 1:18 = 16,67 Liter
Moraal van het verhaal:
Minder stress door constante snelheid;
15 minuten langer onderweg;
7,77 liter minder verbruik per dag!;
7,77 liter x 5 werkdagen = 38,87 liter!;
Is bij 45 werk weken op jaarbasis 1749 liter!
Is bij 45 werk weken op jaarbasis 1749 liter * € 1,06 = € 1.853,94 !!!!
En ja, ik ben géén lease rijder en betaal mijn brandstof zelf. Toch een leuke vakantie of iets anders die je uitspaart met optie 2.
O ja, ik heb het opgegeven dat er ooit een oplossing komt voor het file probleem en daarom kijk ik er positief tegenaan dat er files zijn want mijn snelheid gaat omlaag en komt mijn portemonnee en mijn gezin ten goede.
Scarface zegt
Er is maar één oplossing voor het file-probleem: DOOOOOOORRIJDEN!!!!!
Ik wordt werkelijk doodziek van dat enorme getrut en getreuzel op de snelweg. Gas erop als er ruimte is AUB
En dan nog iets: zelfs op rustige tijden is de norm op snelwegen inmiddels 110 en op N wegen 70… echt om je helemaal kapot aan te ergeren (wat ik dus ook doe :) )
Wanneer komt er nou eens een boete voor zijkerig rijden? Neem dat soort verkeerszuigers maar gewoon hun rijbewijs af. Ga maar lekker fietsen ofzo
Laurens zegt
@Scarface
Om te zijken moet je wel eerst kunnen zeiken.
Viel me laatst op dat mensen zich tegenwoordig zelfs aan de snelheid op matrixborden boven de weg houden. Maar bij overtreden van die snelheid krijg je nu ook een bekeuring?
Maakte het wegbeeld wel veel rustiger. In plaats van vol gas de staart van de file in, ging dat nu geleidelijk, en leek de file voor mijn gevoel zelfs korter. Maar dat is slechts een mening, beter vol gas doorrijden begrijp ik.
Bangle zegt
De moraal van dit verhaal:
1. de wegbeheerders kunnen vast nog wel een stukje verbetering behalen als ze controleren of echt alle rode kruizen noodzakelijk zijn, maar volgens mij niet veel.
2. Het negeren van rode kruizen en het rijden over vluchtstroken moet in alle gevallen keihard afgestraft worden. Niet alleen omdat het asociaal is, maar vooral omdat de kans bestaat dat je een enorm gevaarlijke situatie creeert voor niks. Er kan wel een ongeluk gebeurd zijn, terwijl jij daar met 120 over een rijbaan met rood kruis doorjakkert of nog even 1 minuut tijd probeert te winnen met een paar honderd meter vluchtstrook.
3. Ga niet de overheid de schuld geven als je je zelf als een aso gedraagt, wees een kerel, accepteer de boete en denk eens na over je rijgedrag in plaats van alleen jezelf.
Bangle zegt
(en dat van een BMW rijder :) hehe)
Laurens zegt
Is het Koos Bangle of Bangle Spee ;-)
Sluit me bij je aan.
carlos zegt
dat jij in de file staat zal me een worst wezen, maar dat ik door jou of jullie in de file staat daar baal ik wel van.
Erwin zegt
@ carlos
Zoek een baan dichter bij huis ;)
Bangle zegt
@Laurens: ik zal er wel even eerlijk bijzeggen dat ik bij rustig verkeer regelmatig wat te hard rij anders wordt het nogal eenzijdige beeldvorming ;) Maar dan wel zonder dat ik iemand ermee lastigval. (houdt al op met goedpraten eigen gedrag :P )
@Carlos: wij balen er ook allemaal van dat we met gasten zoals jij in de file staan.
lincoln zegt
@carlos .. je kan niet in de file staan .. je kan hooguit de file zijn ..
CasperH zegt
@ juppe; ik kom idd al een tijdje niet meer daarlangs. Ik ben thuis gaan werken om niet in de file te hoeven staan ;)
CasperH zegt
@ mar(t)win; ik ben het met je eens dat in jouw situatie iedereen die het kruis negeerde een boete verdient. Een boete is dan zelfs te mild wellicht. Ik denk echter dat een stuk minder mensen dat kruis genegeerd zouden hebben als ze wisten dat er echt iets aan de hand zou zijn.
Te vaak is er echt niks aan de hand en zijn stroken onnodig afgesloten. Dat heeft niets met onderbuikgevoelens te maken. Ik denk dat daardoor steeds meer mensen de kruizen negeren en daardoor ontstaan situaties als de jouwe. Triest, maar waar.
Pim Brussee zegt
Files zijn het gevolg van menselijk gedrag. Onverdraagzaamheid en haast spelen hierbij de grootste rol. Wel of geen rood kruis op de matrix veranderd daar weinig aan.
Gert zegt
@Erik2907:
Wat nog meer bespaart: Ga dichter bij je werk wonen, of ga dichter bij je huis werken. Wat me sowieso verbaast; dat je blijkbaar vrijwillig in Almere gaat wonen, zonder dat daar enige noodzaak voor lijkt te zijn. :-)
erik2907 zegt
@ Gert,
Kortzichtigheid is ook hier weer op zijn plaats:
Ik kan in Almere wonen maar ook in Venlo;
Mijn huidige partner heeft de kinderen in Almere wonen, ik in de regio Venlo;
Mijn werk is maar op 7 plaatsen in Nederland en in Brabant gespecialiseerd, en gelet op de arbeidsvoorwaarden blijf ik op en neer rijden.
Kortom, ik klaag niet maar heb er vrijwillig voor gekozen om het op deze manier te doen in overleg met mijn levenspartner, kinderen en werkgever. Ik geniet dagelijks van de files en de natuur langs de weg!