Er zijn van die klassieke combinaties in de autowereld: Saab & Turbo is er één van. We reden met Saab’s nieuwste en sterkste interpretatie van dit concept: de Turbo X.
Saab is een merk dat een zekere vriendelijkheid oproept, het is geen typisch merk voor patsers of straatschoffies. Toch is de eerste ontmoeting met de Turbo X anders: dit is geen politiek correcte Biopower Saab die E85 verbrandt. De Turbo X is de krachtigste Saab tot nu toe. Om de feestvreugde te verhogen is de Turbo X bovendien alleen verkrijgbaar in een stemmige zwarte kleur die de naam Jet Black heeft meegekregen. De visuals worden verder versterkt door de 18-inch (optioneel 19-inch) lichtmetalen velgen in mat titanium. De gewijzigde voorspoiler met geïntegreerde luchtinlaat en aangepaste achterspoiler zorgen beide voor betere luchtstromen en geven de Turbo X een stoerder uiterlijk.
Enkele decennia geleden was het ondenkbaar dat er iets anders dan een viercilinder onder de kap van een Saab te vinden was. Immers met vier cilinders en de assistentie van een turbocompressor is ook meer dan genoeg prestatiepotentieel te vinden. Toch zijn de Zweden gezwicht voor de vraag uit de markt en dus vinden we onder de motorkap van de Turbo X een V6 van 2.8 liter groot. Met behulp van een turbo levert de V6 280 pk bij 5550 tpm en een koppel van 400 nm tussen 2150 en 4500 tpm. In de Vectra OPC is dit blok ook te vinden en sinds we daar mee mochten rijden zijn we fan. De Turbo X wordt in een gelimiteerde oplage van 2000 stuks geproduceerd, maar gelukkig krijgen de kopers van een Aero XWD ook 280 pk in plaats van de standaard 255 pk voor de voorwielaangedreven Aero. Met die 280 pk halen de beide nieuwelingen een topsnelheid van 250 km/u. Voor de sprint naar de 100 heeft de Turbo X Sport Sedan 5,7 seconden nodig, terwijl de Sport Estate dit klusje in 5,9 seconden klaart.
Als we rebadged Saabs zoals de 9-2X en de 9-7X even terecht laten voor wat het is, dan is de Turbo X de eerste Saab met vierwielaandrijving. Het lijkt verbazingwekkend maar blijkbaar zijn de Scandinavische winters met meters sneeuw prima te overleven met alleen voorwielaandrijving (en spijkerbanden). Toch heeft Saab nu dus een vierwielaandrijfsysteem ontwikkeld en ze zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Het heeft de naam XWD meegekregen en het is een vierde generatie Haldex systeem dat de krachten voor (bijna) 100% naar voor- of achterwielen kan sturen. Bij Haldex systemen van de oude stempel moet er eerst wielspin optreden voordat het systeem de krachten anders kan verdelen. Saab bestempelt het XWD systeem zelf als een actief vierwielaandrijfsysteem, er wordt veel meer informatie gebruikt om te bepalen over hoe de krachten over voor- en achteras moeten worden verdeeld. Een centrale controle eenheid ontvangt van meer dan twintig sensoren, waaronder ABS en ESP, diverse data zoals de snelheid van de auto, de draaisnelheid van de wielen, de zijdelingse versnelling, de gasklepinstellingen, de stuuruitslag en rotatiesnelheid om de hoogteas.
Tijdens het accelereren uit een snel genomen bocht, wordt tot tachtig procent van het koppel naar de achterwielen overgebracht om de auto in balans te houden. In de heuvels rond Marseille was het een waar genot om de V6 turbo aan het werk te horen en te voelen. De 9-3 Aero die we daar aan de tand mochten voelen was eveneens uitgerust met het XWD systeem. De eerste indruk: grip, grip en nog eens grip. Knallend van bocht naar bocht doet de V6 turbo een impressie van Darth Vader en bleef ik met verbazen over de mogelijkheden die het XWD systeem biedt.
Op een droge openbare asfaltweg met andere verkeersdeelnemers moet je een groot hart hebben om daadwerkelijk de grenzen van de Aero XWD te benaderen. Saab was zich gelukkig bewust van het probleem en had een klein testparcours op het circuit Paul Ricard uitgezet, dat we met de Turbo X mochten bedwingen. Het meest indrukwekkend was de korte slalom die volgas vanaf 40 km/u moest worden genomen. De Turbo X bleef heel lang neutraal en accelereert simpelweg tussen de pilonnen door. Pas na heel veel provocatie treedt uiteindelijk onderstuur op.
De Turbo X is uitgerust met een nog geavanceerde toevoeging: het eLSD. Dit is een electronisch gestuurd sperdifferentieel dat tot 40 % van de aandrijfkracht verdeelt tussen de achterwielen. Bij het uitaccelereren van een bocht krijgt het buitenste achterwiel dat de meeste kracht kan verwerken dan ook de meeste vermogen toebedeeld van de motor. Daar houdt de pret voor de Turbo X nog niet op, want ook de remmen zijn groter (voor inwendig geventileerd en 345mm groot). De ophanging is 10mm verlaagd en ook in het interieur is het thema “zwart” verder doorgevoerd. De sportstoelen zijn geheel met zwart leer bekleed en er is koolstofvezel gebruikt op dashboard, de deurpanelen, het handschoenenkastje en de rand rond de versnellingspook. Voor de luie Saab rijder bieden de Zweden de Turbo X ook met automatische versnellingsbak aan.
De prijzen voor al dit moois: de Turbo X Sport Sedan met handbak is 64.510 euro en met automaat kost deze 67.940 euro. De Turbo X Sport Estate handbak is 66.750 en de automaat 70.180 euro. De Aero XWD is er “al” vanaf 59.410, een meerprijs van dik 5 mille op de voorwielaangedreven Aero (die “slechts” 255 pk heeft). Mocht je tandarts opeens bijzonder vrolijk zijn en de rekening enigszins tegenvallen, dan weet je hoe het zit.
Berbertje zegt
Mag ik kiezen ? Dan zou ik toch gaan voor een Passat R36 ;)
thijs zegt
klinkt leuk, maar vind saab niet overtuigend…
nog niet..
leuk filmpje!
Berbertje zegt
Nouja, Toch maar allebei :D
jamesBrown zegt
Die stoet zwarte saabs in het filmpje ziet er wel erg stoer uit :D
Henkie zegt
67.000 voor een 9-3 automaatje!!!!?
Daar heb je ook een nieuwer Jaguar XF voor, met leren bekleding en alles, ik zou het wel weten;)
bp zegt
beautiful sound
Kyanite zegt
Deze wagen mag best bij mij voor de deur geparkeerd worden.
Kyanite zegt
@Henkie
Ik zou het ook wel weten, het wordt in ieder geval géén Jaguar.
jurrian zegt
Wat een vette bak zeg!! als ik ouder als 50 zou zijn had ik nu voor de dealer gestaan.
realcar zegt
Een concurent voor de Volvo V70 R met 300 pk. Aangezien deze Volvo niet veel verkocht zijn zal het ook wel niets met deze Saab worden.
Racer X zegt
Voor dat geld zou ik waarschijnlijk ook wel wat anders kopen, maar het is goed dat de Saab liefhebbers nu een echt snelle en goed handelbare auto kunnen kopen.
sebastian zegt
een leuk alternatief voor het 13 in het dozijn wir haben es nicht gebratwurst autopark.
camiel eurlings zegt
@ henkie..
ik ben toch bang dat je het nog wel eens Vreselijk mis hebt.. een XF krijg je niet voor dit geld.. voor de diesel van mij was ik toch rond de 90.000 kwijt..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jaaaaaaaaa, dit is hem he-le-maal!!
Maar dat hadden jullie vast al wel verwacht van mij!
LOL!
2 dingen zijn jammer: nu noemen ze hem weer TE GOED???????? Het is ook nooit goed!!!!!!!!!!!!!!!
Ten tweede: een reclame van de V70 voor het Saab-filmpje is wel weer heeeeeeeel jammer…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nog even wat feitjes:
Er komen 40 Saabs Turbo X naar Nederland, maar die zijn helaas al uitverkocht! De eerste zul je (pas) vanaf juni op de weg gaan zien.
De Aero XWD wordt optioneel leverbaar met het Haldex E-LSD differentieel. Dan heb je dus eigenlijk ook het hele verhaal, alleen zonder het Turbo X uiterlijk.
sebastian zegt
@ Svenska Aeroplan AB
ik wil een EMS versie van deze turbo x, en een paar aztek velgen eronder maar dan 18 inchers
RA999 zegt
Ergens spreekt die Corvette “daar later meer over” mij iets meer aan :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sebastian:
Inderdaad, ik denk dat er momenteel 2 goede alternatieven zijn: De Alfa 159 3.2 Q4 en deze Saab Turbo X. Bij de (erg heftige) discussie bij die auto heb ik dat ook al genoemd.
sebastian zegt
@Svenska Aeroplan
ik bedoel die mooie piramide vormige velgen die vroeger onder een 900 turbo zaten
mikey zegt
Ik vind ze er toch steeds beter uit gaan zien! Krijg er inderdaad een soort ‘darth vader’ vibe bij.. Autoblog blijf zo doorgaan vind jullie filmpjes altijd erg vermakelijk!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sebastian: I know i know!
Die zijn fantastisch, ECHT apart!!
Wist je trouwens al dat die Classic 900 een Nederlandse auto is? Die is door Peter Haaima geprepareerd. Heeft al in Frankfurt gestaan , en gaat na deze trip naar het museum in Trollhattan…
henkie zegt
@ camiel eurlings
Je hebt het mis,
de prijzen…
En die zijn als volgt:
Jaguar XF 2.7D € 67.990
Jaguar XF 3.0 V6 € 67.990
Jaguar XF 4.2 V8 € 87.750
Jaguar XF 4.2 V8 Supercharged (SV8) € 112.420
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/28/prijzen-jaguar-xf-bekend
een 3,0 of een 2,7 diesel, maar dat is wel n XF..
vla zegt
betekend dat dat we elke week TWEE KEER Wouter/Sacha mogen aanschouwen in een dikke bak???? ik ontkurk er alvast 1 :P
fr@nk01 zegt
Oh, dus dit exemplaar noemt men hier heftig, zo zo geweldig hoor, nah geluk ermee jongens.
Turbopaultje zegt
Ziet er weliswaar een stuk aantrekkelijker uit, maar blijft imo de auto voor advocaat /architekt/arts : degelijk saai anders zijn.
bmw zegt
Niet echt een sterk filmpje. De man aan het stuur mompelt ook enorm hard en ziet er wat aangeslagen uit. Volgende keer beter?
Willem zegt
Ik herken SAAB als een hoog kwaliteits merk. Als SAAB autorijder (95 Berline)
aangepast door mijn beste vriend, aka. garagehouder van SAAB. ben ik zeer content met deze wagen. Met deze turboX 2.8 liter? opent SAAB totaal nieuwe perspectieven. … zeer spijtig van de gelimiteerde 1000 stuks. spijtig gewoon.
IlCuoreSportivo zegt
Waarom toch die witte achterlichten,
Een 93 is mooi, maar die vreemde pogingen daarna zijn echt mislukkingen vind ik.
anti ted zegt
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ie niet lelijk is, mooie lijnen leuk motortje
En aan Wouter; Ik wil niet lullig doen maar je hebt echt een G A Y stem….. **IK VIND hem ERGGGGGG LEKKERRRR**, hoe bedoel je: ik ben niet gay………
Saab 9-3 Cabrio zegt
@ IlCuoreSportivo
Onlangs een Saab 9-3 Aero gaan bestellen. In eerste instantie was ik ook niet te vinden voor die witte achterlichten, daarom stelde mijn garagehouder voor om kosteloos de ‘oude rode’ lichten te plaatsen. Toch maar niet gedaan want dan heb je wééral de oude kont! Trouwens … alles went man!!
Apache zegt
En nog steeds zelfs nog minder paarden dan de Volvo S60R, die al lang uit productie is.
Joti zegt
mooi filmpje autoblog… waarvoor dank.
De 9-3 Aero XWD (SportHatch) ziet er gewoon zalig uit, de Turbo X versie gaat er net ietsje over (inclusief de exclusieve prijs) maar oogt wel extra aggressive!
Het is en blijft een merk die zeer uiteenlopende emoties oproept en dat maakt het juist zo interessant… mocht niemand deze auto saai vinden dan zou ik me toch beginnen afvragen of het wel de moeite is om mee op de hype te springen. SAAB heeft iets die toch wel moeilijk te beschrijven valt en eenmaal je er aan vast zit dan mag je nog zoveel SAAB bashing horen en lezen als je wil, je blijft lekker eigenwijs SAAB minded.
Silverarrow zegt
Vette bak, alleen weer jammer dat het een gelimiteerde opgave is. Die 67.000 euro is trouwens niet veel voor een auto als deze.
hema rookworst zegt
@ anti ted
wat leef jij in een achterhaalde wereld man…..
en al zou Wouter homo zijn, wat is daar mis mee??
w0o0dy zegt
De aandrijving van dit ding is lekker, het interieur strak en comfortabel, maar achterin kan ik echt niet zitten en er zijn niet al teveel auto’s van dit formaat waarbij dat niet kan…. de stationwagon is dan wel een mogelijkheid… die is trouwens toch beter omdat de achterkant van deze speciale uitvoering in sedan vorm schokking is, bijna net zo erg als de dame edna 9-5 voorkant van de laatste facelift. Ik snap niet waar ze die lui vandaan halen die dat verzinnen… maar goed deze uitvoering is toch ergens wel cool (een beetje) en snel.
fr@nk01 zegt
@saab
Is dat de laatste 900 die naar de sloop…euh sorry museum gaat?
Rick dos zegt
Marseille? Ligt dat niet in de buurt van Den Helder? Herken de omgeving in ieder geval niet…
Tja, wat kun je van SAAB zeggen? Ik heb er in ieder geval wel een zwak voor. Ik vind het een eigenwijs merk en daardoor scoort het al punten bij mij. In het design zijn de kenmerkende elementen door de jaren heen gebleven.
Ik vind wel dat ze een enorme misser zijn begaan met de SAAB 97. En op deze auto vind ik de achterlichten een enorme misser. Maar voor de rest weinig op aan te merken eigenlijk.
w0o0dy zegt
@Rick dos: en wat dacht je hier van?
Davidov zegt
@ hema rookworst: precies, stelletje homofoobs ook overal.
Mooi filmpje wederom :)
Rick dos zegt
@w0o0dy
Eigenwijs.
w0o0dy zegt
@rick dos: ik denk bij die 9-5 eerder aan
w0o0dy zegt
En in het echt is die voorkant van de meest recente 9-5 nog een stuk lelijker!
Rick dos zegt
@w0o0dy
Ja, maar Dame Edna was toch ook eigenwijs?
fr@nk01 zegt
Hoe ironisch ‘enorme misser met de Saab 97’…dacht dat je bedoelde de N-cap crash-test met de Saab in 1997, dat was pas echt een enorme misser!
RubenBaeten zegt
Dame Edna? Dat kan er maar één zijn toch?
w0o0dy zegt
@Ruben baeten…. ik vroeg me al af waarom dos die saab niet afbrandde maar nu niet meer ;)
Rick dos zegt
Mag er even een kanttekening geplaatst worden dat IK niet over BMW ben begonnen! Voordat er weer wat onoplettende kijkertjes mij er van betigten….
@Ruben Baeten
Precies, ook eigenwijs dus. ;)
Bertus zegt
Ja hoor, een Saabje, en alle fanboys van de treurige teutoonse saaiheid moeten weer “en masse” roepen dat ze ’t niks vinden. Lekker belangrijk. Ga nou maar lekker spelen met je opgeleukte Golfjes, Passaatjes en patserbeemertjes, stelletje pubers, en val de grote mensen hier niet lastig.
Wegwezen, rapalje…
w0o0dy zegt
@Bertus: twee dingen één ik ben niet voor teutoonse saaiheid, en twee ik zei niet dat ik het niets vind, maar wel dat ik bepaalde zaken aan die auto lelijk vindt en dat ik achterin niet kan zitten.
Nog even een plaatje waar de miskleun voorkant van de 9-5 “goed” uit de verf komt…..
w0o0dy zegt
hmm plaatje werkte niet. Nu hopelijk wel.
Rick dos zegt
En zo ziet ie er lang niet slecht uit…….
w0o0dy zegt
nog steeds lelijk, maar het valt minder op……
Silverarrow zegt
@ W0o0dy: Zo valt hij eigenlijk wel mee. Lijkt sterk op de 900 (de voorkant), en daar (de 900) schijnt niemand moeite mee te hebben. Eigenlijk is hij zo lelijk dat hij best mooi is :D
w0o0dy zegt
mij doet het vooral aan zoiets denken….
http://www.worth1000.com/entries/183000/183141oTwS_w.jpg
w0o0dy zegt
zucht…. nog eens…
RubenBaeten zegt
Je kunt een auto uit 1997 er eigenlijk ook niet meer modern uit laten zien.
Bij de 9-3 vind ik de facelift wel geslaagd. Eerst niet, maar nu waardeer ik hem wel.
w0o0dy zegt
@ruben baeten: de 9-3 ziet er best redelijk uit, maar de achterkant van de sedan in die turbo x uitvoering is dan weer heel fout…. wat een kermis.
Bertus zegt
@W0o0o0o0odinges: voel je je aangesproken of zo? ;)
Jaja, guttegut, het is wat anders dan anders, wat de boer niet kent is gewoon jakkiejakkiebah.
Dus SAAB lijkt op een Alien, en de BMW 5 op dame Edna, who cares? Heb je een beetje lef als autobouwer, is ’t weer niet goed want ’t is geen dertien in een dozijn eenheidsworst endalussiknie.
Nogmaals, ga maar lekker door met spelen met die fijne Beemer, Pezzaad of Auwdi met baksteendesign en natuurlijk met fijne stijlvolle ledjes in de koplampen.
Bertus zegt
Maar nu willen de grote mensen dus ook graag even.
Thijs zegt
mooie kar..
heren, wat is het eindoordeel voor de saab met dit prijskaartje? laten staan, gaan voor mindere spec A4 of toch raggen in een Evo X?
Joti zegt
WOoOdy, ben je helemaal zeker dat je de snoet van de 9-5 wel lelijk vindt…
graag uw oprechte mening aub want ik begin zo m’n twijfels te hebben…
IanH zegt
zoals gewoonlijk krijgt Saab het weer fijntjes te verduren, maar hoeveel hebben er werkelijk in ééntje gereden…
Vind het zelf een erg geslaagde auto behalve die diffuser achteraan! Wie 280pk nog te weinig vind kan heus even langs bij Hirsch, die zullen al snel genoeg de motor nog wat opdrijven.
Mijn vader (accountant, hoe cliché)… heeft alvast een Aero XWD met eLSD besteld! Maar het is wachten geblazen… tot modeljaar 2009!
johan zegt
ziet er super uit….. doe mij er maar 1!!
CSL zegt
Wie koopt zou zo’n lelijke bak. Als je een dikke BMW 335i kan kopen voor nog minder geld!!!!
Nico zegt
1 van de lelijkste auto’s op ’t moment
Michael zegt
@ Nico : Jij kent er duidelijk niet veel van.
Ontopic : Schitterende Saab, heel mooi hoe ze nu met zo een model komen en er dan nog in slagen ook.
9000cse zegt
@ Nico:
Misschien zou je je eens kunnen afvragen, waarom het juist in het leven geslaagde mensen met meestal nogal aparte beroepen zijn, die kiezen voor dit soort auto’s. Of ben je van mening, dat mensen met een bovengemiddeld IQ gewoon geen smaak hebben?
Silverarrow zegt
@ Bertus & 9000cse: Daarom zou ik al nooit een Saab willen hebben. Mensen zouden me dan kunnen verwarren met figuren als jullie, die denken dat ze slimmer en beter zijn dan de rest.
Joti zegt
quote CSL: Wie koopt zou zo’n lelijke bak. Als je een “dikke” BMW 335i kan kopen voor nog minder geld!!!!
tja daarmee is ook bijna alles gezegd nietwaar… me dunkt rijden er al genoeg illusionair “dikke” wagens rond Mr CSL. Het valt me toch wel op dat velen echt moeite hebben om hun opinie verbaal te verantwoorden laat staan constructief. Dan komt er meestal niet meer uit dan wat banaal subjectieve zinsbouw. Hij is lelijk, nee hij is saai, daar heeft niemand wat aan. Niveau aub!
9000cse zegt
@ Silverarrow
Ik behoor beslist niet tot de “figuren”, die denken dat ze slimmer en beter zijn dan de rest. Dat maak jij ervan. Feit is echter, dat marktonderzoek al sinds vele jaren aantoont, dat Saab- en ook Volvorijders mensen zijn, die idd bovengemiddeld intelligent zijn en ook behoren tot het beter verdienende deel van onze bevolking.
Jouw reactie toont echter wel aan, dat je daar kennelijk nogal moeite mee hebt. Vind ik nou niet echt slim.
Joti zegt
@ Silverarrow: Hoor ik daar dan ook bij? Je mag nu ook niet alles veralgemenen, ik ben er vrijwel zeker van dat sommige SAAB rijders pseudo intellectuelen zijn. Maar los daarvan is het eerder het SAAB imago die me aanspreekt. Op vlak van advertising (met de VS even ter zijde) voel ik me ongelooflijk aangesproken. De ads zijn grafisch zeer verfijnd (vb. de werken voor SAAB door http://www.lowebrindfors.se ) en de wagens zelf zijn uniek innovatief op vlak van design en technologie.
fr@nk01 zegt
Dit heeft niets met intelligentie of smaak te maken.
Saab is van oudsher een merk met een zeer eigenzinnige opvatting in stijl en inzicht, onder sterke invloed van de, historische banden met de, eigen luchtvaartdivisie(straaljagers) en vrachtvoertuigen(Scania).
Deze invloeden visualiseren het
gedachtegoed en fylosofie van dit Zweedse merk zeer duidelijk.
Die eigen-zinnigheid(gereidheid) tref
je vaak, bewust of onbewust(?), aan bij de (doelgroep?) Saab(in mindere mate bij Volvo) liefhebbers
De ‘huidige’ generaties lijken veel minder ‘vatbaar’, door een veranderende maatschappelijke kijk op posities, om op een dergelijke ‘klassieke’, welhaast positieve, wijze op te vallen.
Persoonlijk vermoed ik tevens dat de natuurlijke noordelijke(vaak barre) omstandigheden…(net als bij Volvo), tot een gevoelsmatig ruimere inzicht
leidde voor veiligheid en dus meer(absorberende) ruimte.
Dat dit niet altijd tot de gewenste garantie leidt bewijst de 97er 900-serie tijdens de N-cap testen.
Alwood zegt
lol @ 9-5 discussie :P
deze 9-3turbo x vetheftig vind ik toch de eerste leuke saab in lange tijd, na de 900 is het misgegaan. Het awd-systeem lijkt me vooral erg mooi, geeft ook een onoverwinnelijkheids-gevoel :P
Wel jammer dat de motor zo enorm van omvang is. Lijkt me een beetje een lomp (GM)blok wat erin hangt terwijl zo’n saab best licht mag zijn.
Een 2.0 of 2.5 viercilinder was al genoeg geweest voor 300pk. Maar een (semi)nieuwe motor ontwikkelen is vast te duur.
Silverarrow zegt
@ Joti: Ik wil zeker niet generaliseren, dat was niet de bedoeling.
@ 9000cse: Ik heb daar helemaal geen moeite mee. Sterker nog, ik hoop later ook in zo’n auto te kunnen rijden (anders zou de tijd en moeite die ik nu in mijn opleiding steek nutteloos zijn). Wat ik echter wel constateer is dat er een arrogante/denigrerende toon in de reactie van Bertus zit, en in mindere mate ook in die van jou (maar blijkbaar intrepeteer ik dat verkeerd). Daar heb ik wel moeite mee.
Silverarrow zegt
Om even te illustreren wat ik bedoel:
Bertus schrijft,
“Maar nu willen de grote mensen dus ook graag even.”
Audi A6 -1995- 270.201 km zegt
Beter Nederlands is:
– Saab is een merk wat –> Saab is een merk dat
– … aangepaste achterspoiler zorgen beiden –> zorgen beide …
– … het circuit Paul Ricard uitgezet, wat we met de Turbo X –> het circuit Paul Ricard uitgezet, dat we met de Turbo X
Verder, zoals gewend, een prima artikel.
fr@nk01 zegt
Ook hier weer is sprake van..VOOROORDELEN !
Dat maakt een keuze vormen onaantastbaar, ongrijpbaar en is marketing voeren steeds weer een onomlijnd nevelachtig moeizaam begrip.
En dat is gelukkig maar goed ook, nietwaar!
;-)
autoblogger zegt
@Audi A6 -1995- 270.201 km: helemaal gelijk, heb het aangepast. Thanks!
fr@nk01 zegt
@audi etc.
Alsjeblieft zeg, ga ff elders miereneuken of doe minstens inhoudelijk mee!
Jou reaktie vult hier niets aan.
fr@nk01 zegt
Oh, dacht dat je mijn text bedoelde…
:-)
Racer X zegt
@ Audi A6 -1995- 270.201 km
Pas je je username telkens aan met een verse kilometerstand als je hier post? :P
fr@nk01 zegt
@silverarrow,
dus feitelijk behoor jij eveneens tot die doelgroep, opgetekend door je eigen -enigzins schijnheilige(sorry..)- reaktie.
‘anders zou de tijd en moeite die ik in mijn opleiding steek nutteloos zijn..’
Huh?, Hallo zeg.
G33RT zegt
Echt een fantastische auto…
Ik zou alleen wel dit stuk plastic (dat volgens mij alleen moet suggereren dat het een diffusor is maar verder geen enkele functie heeft) eraf halen…
fr@nk01 zegt
Ik ga jullie nu ff plagen…
Het viel me al vaker op dat Saab(GM) in alle toonaarden via de pers aanvoerd dat de nieuwe zeer goede GM platvorm(die Saab overigens oa. met de Cadillac Provoq zal delen), geheel zelfstandig, zonder de know-how van Subaru is ontwikkeld.
Integendeel, Subaru had een zeer belangrijk aandeel genomen in de ontwikkeling van dit SUV-AWD-platvorm.
GM is zeer in hun nopjes met dit, ingrijpende kwaliteits verhogende, concern-onderdeel.
Made under supervising by Subaru,
dus Top!
Inmiddels wordt dit mooie onderstel
al toegepast op de recent geintroduceerde Subaru Tribeca en in aangepaste vorm op de nieuwe Impreza, wellicht -zonder overdrijving- de best rijdende auto in zijn(en mogelijk) hogere klasse.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zozo,
Ik heb de reacties maar eerst eens ff allemaal gelezen.
En naast het gebruikelijke geneuzel van mensen die alleen wat populairs willen roepen en de ik-rij-bmw-en-de-rest-is-helemaal-niks meute, zijn de reacties dus overwegend positief!
Das ook wel eens leuk om te zien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ilcuoresportivo:
De witte achterlichten zal gewoon een herkenbaarheids-thema worden van alle Saabs in de toekomst.
Mooi of niet, het is in ieder geval anders-dan-anders en typisch Scandinavisch design. Ook het night-design is hierin van belang. Dat is een upcoming iets bij automerken, maar als Alfisto wist je dat vast wel. Met de koplampen met ‘signature-led-lights’ is ook de ‘indirecte achterverlichting’ ’s nachts goed herkenbaar…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Deze is fantastisch!
Darth Vaders Saab…
Klikkerdeklik:
http://www.youtube.com/watch?v=sSBd2scwiwU&feature=related
Tijmen zegt
@ G33RT:
“De gewijzigde voorspoiler met geïntegreerde luchtinlaat en aangepaste achterspoiler zorgen beide voor betere luchtstromen en geven de Turbo X een stoerder uiterlijk.”
Misschien heeft het dan tóch een functie ;)
Ik vind dit persoonlijk een fantastisch mooie auto, een heel goed alternatief voor een Duitser. Wel moet ik toch eerlijk zeggen, dat ik het dashboard toch wel minder vind worden de laatste jaren. Wij hebben een 9-5 Aero Estate in de familie, met toch wel een (veel) mooier dashboard.
Wel een andere auto, maar toch wel een beter vormgegeven dashboard.
Verder vind ik vooral de SportEstate het mooist, de sedan oogt een beetje suf aan de achterkant.
G33RT zegt
@fr@nk01: als je onder ‘plagen’ verstaat dat je feiten niet kloppen lukt het je aardig; het XWD systeem in de 9-3 heeft niets met Subaru te maken. Het is namelijk ontwikkeld door Haldex, een Zweeds bedrijf dat (onder andere) vierwielaandrijving onwikkeld voor diverse merken van de VAG-groep en bijvoorbeeld Ford en Volvo. De Saab 9-3 is volgens mij de eerste auto die versie 4.0 van hun systeem gebruikt, maar je zal dit systeem dus ook gaan terugzien bij Volkswagen of Audi. Haldex levert niet aan Subaru.
In het verleden ontwikkelde Fuji Heavy (Subaru) een Saab-variant op hun Tribeca. Dit zou de 9-4X moeten worden. GM en Fuji Heavy Industries hebben echter enige tijd geleden alle banden verbroken, waardoor deze Saab nooit het daglicht gezien heeft. Toen is men begonnen met de ontwikkeling van een volledig nieuwe 9-4X (die in Detroit als concept gepresenteerd is) en de Cadillac Prevoq, die dezelfde technische basis delen. De ontwikkeling is dus een paar jaar teruggezet (reden waarom we er ook nog 2 jaar op zullen moeten wachten), en vindt plaats zonder Subaru en zonder hun vierwielaandrijvingen.
De 9-2X (de omgekitte impreza) zal dus de enige ‘Saab-liefdesbaby’ van GM en Subaru blijven.
anti ted zegt
Bitchfighting for a Saab….
en de rijkere mensen kopen vooral geen Saabs, ik denk meer aan BMW en Mercedes Audi, ja je hoort het goed…….duitse topmerken
taaffert zegt
Ontzettend gave bak.
Wil ik hebben!
Kan niet wachten tot ik er in kan rijden.
Auto heeft, blijkt ook uit de filmpjes, veel potentie.
Silverarrow zegt
@ fr@nk01: Wat jij ervan maakt jongen. Ik ergerde me alleen aan de reactie van Bertus:
“Maar nu willen de grote mensen dus ook graag even.”
En in reactie op 9000cse, dat ik moeite mee zou hebben dat er mensen zijn die mooie auto’s rijden, gaf ik aan dat dat niet zo is, en dat ik zelf ook ooit zo’n auto hoop te bezitten.
Joti zegt
allez allez… genoeg gezeverd
graag ontopic!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ G33RT:
Klopt als een bus.
Ik dacht alleen dat Frank01 meer verwees naar de 9-4X, en niet naar de XWD in de 9-3…
Maar het Haldex Gen4 systeem is inderdaad een schitterend stuk techniek! Het voornaamste is dat hij geen druk hoeft op te bouwen zoals de ‘ouderwetsche’ Haldex-systemen (Audi Quattro, VW 4-motion, Volvo AWD, etc.). Daardoor switcht hij in een split-sec de power naar het wiel met de meeste grip. Zelfs als je door een plas rijdt bijvoorbeeld, doet hij dit al.
Sta je dan, met je ouderwetsche Audi Quattro!
LOL
Dus als er nog iemand is die Saab niet vernieuwend noemt…
En bedenk wel dat dit slechts het begin is!
I rest my case
fr@nk01 zegt
@g33rt
tja, ik heb toch enige nuance verschillen vernomen tov jou -overigens zeer goede- informatie.
Ik heb het niet over de 9-3, maar inderdaad over de 9-4x
Nee, Haldex en Subaru hebben geen
enkele kontakten over levering van
technieken- en/of onderdelen voor
zover bekend.
.
Vooralsnog hou ik het nog op mijn bevindingen mbt dat 9-4x verhaal.
Wellicht kom ik hier later nog op terug.
Audi A6 -1995- 270.447 km zegt
@fr@nk01: ik zou niet durfen, hoewel … het is natuurlijk wel ‘jouw’ reaktie’. :-)
@Racer X: inderdaad.
Groeten aan iedereen en fijn weekend.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank01:
Ah, zie je, dat dacht ik al (zie mijn post)!
Volgens mijn informatie trouwens is er dan nog steeds geen link MEER met Subaru. Die was er wel, ik heb zelfs de Saab-versie van de Tribeca (om het maar even zo te noemen) gezien van binnen en van buiten. Maar de nieuwe 9-4X moet volgens mij weer in samenwerking met Haldex en Cadillac plaatsvinden.
Als eerder gemeldt: Time will tell!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Joti,
Kan niets anders dan er helemaal mee eens zijn.
De Amerikaanse reclames zijn vaak way over the top…
Maarja, dat is alles daar he!
LOL
BaRa zegt
Tja, je kan hem mooi of lelijk vinden, saai of juist spannend, maar: Wout kreeg die stoïcijnse glimlach toch maar moeilijk van z’n gezicht. En Wout rijdt af en toe eens met een ander autootje rond, hij heeft dus een degelijk referentiekader. De 9-3 met XWD zal dus wel geen ramp op wieltjes zijn. De rest is een kwestie van voorkeur en smaak. Toevallig wel mijn smaak, al mogen ze die tupperware er bij de Turbo X wel afhalen. Maar dat het niet iedereen z’n smaak is, dat kan ik me perfect voorstellen. It’s an acquired taste, gentlemen!
Willem zegt
@ fr@nk01
Heb je iets tegen SAAB?
ik heb hier ook een SAAB900 staan. … + ook iets oudere moddelen.
allemaal prachtige wagens. Ik dacht ook zo denken ^^ dat SAAB het eerste merk met een turbo onder de motorkap. Het interieur is zoals altijd prachtig afgewerkt en biedt kwaliteit zoals iedereen gewent is van SAAB. Vandaag nog in de earo 93 gereden … man man wat een beest.
alex zegt
erg erg erg mooi! geslaagde techniek in een gentlemens jasje!
Bertus zegt
@Silverarrow: Ik wordt gewoon een beetje flauw van het feit dat er een bepaalde categorie bezoekers is die onmiddelijk begint te spugen als het niet door onze oosterburen wordt gemaakt. In mijn reactie haal ik dezelfde geringschattende toon aan die die categorie ook altijd meent te moeten bezigen wanneer het woord “Saab” valt. Nogal puberaal, en daar ageer ik tegen.
De irritatie over het pedanterige tootntje is dus precies wat ik wilde bereiken, want dat moet andersom al zo lang geslikt worden.
Wie de schoen past…
fr@nk01 zegt
@willem,
…iets tegen Saab?, hoezoó?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Bara:
Precies, dat viel mij ook al op!
Hij zei ook zo weinig vond ik, kwam wat moeilijk uit zn woorden.
Ik denk dat de XWD G-krachten daar de oorzaak van zijn!
LOL
Wouter?…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Wooody:
Ik las nog even terug en zag je ‘vraag’ waar ze die gasten vandaan halen die de witte achterlichten ontworpen hebben?
Dat is Michel Mauer geweest.
Die heeft sinds Saab wel een stapje terug moeten doen trouwens, is nu designer bij Porsche…
LOL
melvin zegt
lijkt me een mooie wagen! misschien iets voor mensen die de vectra te min vinden of problemen hebben met de voorwielaandrijving. Maar iets zegt mij dat we deze combo ook terug gaan zien op de insignia. Met een nog sterkere versie van de 2.8 in de opc.
IanH zegt
@anti ted: jij bent een grappige. “Rijk” heeft niks met autokeuze te maken bij autofanaten. Schijn of passie wel.
Jou “rijken” hebben twee opties tegenwoordig: NOG duurder kopen (M5, M6, Porsche, S6, S8, en nog veel meer dan dat. Makkelijk boven 100.000€… want dan kan meneer met de 520d niet meer meedoen. (Dit is vaker schijn dan passie).
De andere optie voor de “hele rijken”: ze kopen een Saab, een Volvo, een citroën c6, een renault aventis of een mercedes e-klasse Waarom? Omdat het hun gaat om wat zij van de auto vinden, niet hoeveel mensen ernaar kijken. (Dit is passie voor een merk of een model, zeker geen schijn).
De rijkste man die ik ken (vele vele malen rijken dan een internationale voetbalster) heeft een collectie polshorloges waarvan de goedkoopste je in nederland al een mooi huisje bezorgd. Die collectie staat in zijn slaapkamer, niemand die em ziet dus. Waarom? Omdat het een passie is, geen uiterlijk vertoon van rijkdom. Hij rijd in een toyota avensis trouwens.
Ik heb alle respect voor mensen die écht van bmw of mercedes houden en constructief zijn over andere merken. Ik heb geen respect voor mensen die bmw & co. alleen zien als een showcase voor hun (na incasseren erg lege) portefeuille. Vooral niet als hun opmerkingen lijken op die van iemand met tourette-syndroom.
fr@nk01 zegt
@IanH,
Ik ken die man ook!
:-)
dekster zegt
Waarom heb je nog diesels nodig als er dit bestaat? :)
w0o0dy zegt
@Svenska Aeroplan AB: Oh dan is het goed…. daar hoeft ie alleen maar een plaatje van de 911 onder het kopieerapparaat te leggen, dat lukt em vast wel ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Wooody!
Hahaha, ja inderdaad…
Maar dan moet ‘ie niet vergeten er nog witte achterlichtunits in te plakken he!!
Hahahaha!
@ IanH:
Zooooooooo waar!
Heel herkenbaar.
De ECHT rijken geven niet meer om wat anderen van hun denken. Zie je aan de auto’s, kleding, etc.
fr@nk01 zegt
@dexter
dat vroeg ik me ook af toen ik ‘kennismaakte’ met de
Honda FC-X Clarity…
Maar toen realiseerde ik me dat de wereld nog niet klaar is voor een dergelijk innovatie op autogebied.
Dat geeft tevens aan hoe ver Honda(en Toyota) al staan in deze technische ontwikkelingen.
Vooralsnog moeten we ’t doen met
’tussen-oplossingen’ , waarvan de hybride icm diesel/benzine varianten voorlopig nog de beste oplossingen zijn en de potentie van door-ontwikkeling ruim in zich hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank01:
Inderdaad, komt vaker voor dit soort schitterende innovaties die door allerhande redenen de nek wordt omgedraaid:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Variable_Compression_engine
Saabs befaamde motortje: 1.4 liter, 225 pk en verbruik en uitstoot zn tijd ver vooruit…
Maar helaas:
The SVC project was shelved by General Motors, when it took over Saab Automobile, due to cost.
Zucht…
Heb je trouwens een link met meer info. over die Clarity? Ben ik wel benieuwd naar nu!
anti ted zegt
aan iedereen
zoals ik zei: bitchfighting for a Saab
Svenska_Aeroplan_AB zegt
wat is je punt??????
fr@nk01 zegt
Ik heb niet de bedoeling om Saab enigzins te kort te willen doen, daarvoor ken ik de geschiedenis en heb ik teveel sympathie voor dit merk.
Dat Subaru al enige tijd geleden werd losgeweekt uit de klauwen van
GM door grote concurrent Toyota is algemeen bekend.
Laat je echter niets wijsmaken dat Subaru weinig toegevoegde, kwaliteits verhogende waarden -wo knowhow inz. tech. onderd. en ontwikk. van suv/awd bodemgroepen- heeft
achtergelaten, bij het in grote nood verkerende GM concern, tijdens hun
partnerschap.
Dat geloof je niet echt toch?
Niet Subaru stond in de etalage om
verkocht te worden(zoals bij Ford niet Mazda, maar Volvo…het kip met de gouden eieren geef je nooit weg!),
maar -sorry jongens- Saab stond al jaren in die nominatie…vandaar de lage investerings-noodzaak van GM aan Saab tav nwe modellen.
Ironischerwijs profiteerd Saab nu van
de financieële middelen die notabene concurrent Toyota schonk aan GM.
Toyota is natuurlijk ook niet gek…
;-)
Sacha zegt
-edit: een grappenmaker die zich voor Sacha uitgeeft en nu een ban heeft-
fr@nk01 zegt
@Sacha
huh?, wat lul jij nou?
fr@nk01 zegt
En dat moet jij notabene zeggen?
Ik heb je verslag gezien over de Lexus ls600h…was je daarover zo eerlijk?, echt niet! je weigerde domweg toe te geven dat deze Lexus DE formidabele aanbieding is uit de absolute topklasse.
Je kon uit je houding dat geremde enthousiasme zo duidelijk opmerken.
Ja, alsof jullie daar zo ’treu to yourself’ zijn!
Wees dan ook zo eerlijk als bv. een Jeremy Clarkson, die zijn zwakte’s en twijfels ten minste toegeeft!
fr@nk01 zegt
Ik geef toe…kan inderdaad zeuren, ok?
Hoewel ik eerder een Saab koop dan jou favoriet Merceder, waarom?…geen ideé of jawel, Saab-rijders lijken me succesvolle bescheiden mensen…, Mercedes: succesvolle mensen die hun succes graag voordragen.
Ik weet ’t…vooroordelen.
Wat is slechter:
vooroordelen of een volk voorliegen(bezodemieteren) zoals dat artikel over die Chineze 0 sterrenauto Geely?
Het was dus een gecraste Lada !
dachten ‘jullie’ aan een vervroegde
1 april grap?, laat dat maar achterwege in het vervolg, goed?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sasha:
Ik wil ook nog ff zeuren:
‘Mercedes DE mooiste merk’??
‘We hebben allemaal ONS geheimen’??
‘Be true to YOURESELF’??
sacha zegt
@fr@nk01 en Svenska:
Niet op letten, was een idioot die zich voordeed als mij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Sacha:
Dacht al, in vergelijk met je column op nu.nl was het verschil in taalgebruik wel errrrrrrrrrrg groot!
sacha zegt
@Svenska:
fr@nk01 was duidelijk not amused ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Sacha!
Klopt, maar vooral de ‘huh, wat lul jij nou??’ vind ik mooi!
Hij had het toch blijkbaar niet van je verw8!
LOL
Berry (saab verkoper) zegt
ja hij is GAAF enSUPER SNEL!!!!!!
En tja natuurlijk kun je het niet altijd goed doen…… met MAAR 1000st aan oplage en alleen maar in zwart metallic… tja……we moesten keuzes maken.
Wel zeer speciaal te noemen.
LM zegt
Is er een dokter in de zaal? Er hangt hier een Saab verkoper die wat pilletjes kan gebruiken.
IlCuoreSportivo zegt
Ja Die Berus is wel echt fan :)
De 95 is gewoon geen mooie auto, zeker niet met die ijzerwinkel op het front.
Jij bent het er zelf mee eens want je vindt de foto in het zilver ook mooier.
P.S. Over dat baksteendesign uit Duitsland heb je een punt.
Uitgezonderd de A5, das een nieuwe wending (dankzij da silva) Maar welke weldenkende mens wilt er nu ledjes op zijn auto, echt kinderachtig.
Mark 93 Estate zegt
Wat een kul allemaal om een auto. Bij Saab is het heel makkelijk; you love it or hate it. Woon zelf in Spanje waar Saab bijna niet te vinden is en MB, Audi en BMW als pure status wordt gezien en rijd daar met mijn sport estate als een zondeling tussen, heerlijk
Japjood zegt
ongelooflijk saai filmpje… wat wordt er nou gezegd. euh ja remmen werken goed… ook belangrijk.. sjonge jonge gaat is wat nuttigs doen