Nog twee dagen testen, dan mogen we weer.
We naderen langzaam maar zeker het einde van de testweken van het nieuwe seizoen van de Formule 1. Na zes dagen hebben de teams gezamenlijk duizenden ronden gereden en nog altijd hebben wij, de toeschouwers, amper een beeld van hoe het zit met de rangorde. Toch zijn er iedere dag een aantal zaken die onze aandacht weten te trekken. Lees hieronder de belangrijkste punten van de zesde testdag.
Verstappen zijn auto laat hem in de steek.
De Nederlander heeft tijdens de testdagen vooralsnog het geluk redelijk aan zijn zijde gehad, maar op de tweede dag van de tweede week komt hij toch in de problemen. Bij het uitrijden van de pitstraat valt de Red Bull van Max stil door een probleem met de versnellingsbak. Als gevolg moet de Nederlander de nodige tijd langs de zijlijn spenderen, terwijl het team zo snel mogelijk probeert zijn auto te repareren. Gelukkig hebben de problemen hem de wind amper uit de zeilen kunnen halen. Verstappen kon vandaag voldoende tijd in de auto doorbrengen. Max reed op twee anderen na de meeste ronden van iedereen: 129 stuks. In die tijd testte hij de RB15 vooral op de medium C3 band en het hardere C2 rubber.
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de tijden van Racing Point F1.
Nee, we willen niet zeggen dat het team van Force India, dat dit jaar een nieuwe naam heeft, komend seizoen de rode lantaarn zal dragen. Toch is het opmerkelijk dat de renstal met de roze auto systematisch minder ronden rijdt dan zijn concurrenten. Aangezien de onderlinge marges in het middenveld bijzonder klein zijn, kan het team ongetwijfeld zoveel mogelijk informatie gebruiken om zijn auto te ontwikkelen. Racing Point F1 kiest ondanks de aanwezige financiën duidelijk voor een minder intensief programma. Stroll kwam gisteren tot 82 ronden, Perez reed er vandaag twee minder. Zal het ze in de kont bijten, of denken ze voldoende te weten? De snelheid lijkt er in ieder geval in te zitten; het team noteerde de tweede tijd en was ongeveer zeven tienden langzamer dan Sainz.
Ferrari verliest wederom veel kostbare tijd.
De renstal uit Maranello kon vorige week nagenoeg probleemloos knallen, maar deze week is dat wel anders. Gisteren kreeg Charles Leclerc met de nodige technische problemen te maken, waardoor Sebastian Vettel minder tijd had om achter het stuur van de SF90 te zitten. Vandaag waren de rollen omgedraaid, want het was juist een crash van de viervoudig wereldkampioen die het team hoofdpijn bezorgde. Door een nog onbekend probleem schoot de Duitser aan het begin van de lange rechter doordraaier van bocht 3 in de bandenstapel. Hierbij raakte zijn auto dusdanig beschadigd, dat het team de rest van de dag eigenlijk niet meer in actie kon komen. Hoewel Vettel het incident zonder kleerscheuren verliet, was de auto zo ernstig verwoest dat zijn team de auto maar lastig kon inspecteren om te ontdekken waardoor het in eerste instantie had kunnen gebeuren.
Waar zijn Mercedes en Renault mee bezig?
Wel, dat is vrij simpel: uitvoerig testen. De beide teams waren vrijwel iedere testdag onderaan de tijdenlijsten te vinden en ook vandaag brachten ze daarin geen verandering. Terwijl de teams in het middenveld en Red Bull en Ferrari graag gas gaven, hielden zij zich gedeisd. ‘Sandbaggen’, wordt het ook wel genoemd. Ricciardo wel heel erg, overigens. Renault besloot de Australiër vandaag te laten focussen op lange runs met een waarschijnlijk vrij volle brandstoftank. De honingdas was ruim drie seconden langzamer dan Robert Kubica in de Williams. Hulkenberg mocht de auto iets meer op zijn staart trappen, maar ook hij zette geen vlammende sectortijden neer.
Bij Mercedes plakten de coureurs wederom als stukken klittenband aan elkaar. Bottas was slechtst twee duizendsten sneller dan Hamilton. Het duo kreeg vandaag de opdracht verschillende aero-ontwerpen aan de tand te voelen. Gezamenlijk reden zijn 177 ronden. Netjes.
Mclaren blijft “dominant”.
We zetten de term dominant hier expres tussen aanhalingstekens, omdat het tijdens de testdagen slechts te bepalen is wie er nu daadwerkelijk de beste auto van het veld heeft. Dat gezegd hebbende, McLaren is wel degelijk bezig met een sterk begin van het seizoen. De equipe uit Woking was gisteren al de snelste met rookie Norris en ook vandaag zien we het team bovenaan de tijdenlijsten staan. Ditmaal was het Carlos Sainz die de MCL34 naar de eerste tijd wist te sturen. De Spanjaard viel vandaag dan misschien stil met waterdrukproblemen, ook hij liet zijn plannen er niet door dwarsbomen. Met 130 ronden en de snelste tijd was het voor de Britten een productieve dag.
Uitslag:
1. Sainz, McLaren – 1.17.144, 130 ronden
2. Perez, Racing Point F1 – 1.17.842, 88 ronden
3. Vettel, Ferrari – 1.18.195, 40 ronden
4. Raikkonen, Alfa Romeo – 1.18.209, 113 ronden
5. Grosjean, Haas F1 – 1.18.330, 120 ronden
6. Verstappen, Red Bull – 1.18.395, 128 ronden
7. Kvyat, Toro Rosso – 1.18.682, 101 ronden
8. Bottas, Mercedes – 1.18.941, 74 ronden
9. Hamilton, Mercedes – 1.18.943, 103 ronden
10. Hulkenberg, Renault – 1.19.056, 58 ronden
11. Kubica, Williams – 1.19.367, 130 ronden
12. Ricciardo, Renault – 1.22.597, 72 ronden
13. Leclerc, Ferrari – geen tijd, 1 ronde
ghost zegt
Het zal toch niet gaan gebeuren eh?!
str8six zegt
@ghost: nee hoor
ghost zegt
@str8six: oke dan is het goed!
chrisvonmeer zegt
@ghost: zolang Vettel geen kampioen wordt ben ik tevreden.
ghost zegt
@chrisvonmeer: best sympathieke kerel hoor, als je hem buiten de races om spreekt, is ie nog niet zo fanatiekeling maar gewoon een gezellige huisvader.
chrisvonmeer zegt
@ghost: de volgende keer ga ik met je mee op de koffie.
ghost zegt
@chrisvonmeer: gelukkig wel, Vettel is een normale man die gewoon houdt van een goed bakkie, bij MV krijg je alleen maar van die zilverblauwe blikjes waardoor je daarna direct door kan naar de tandarts..
toniominestrone zegt
@chrisvonmeer: kinderachtige opmerking
fmgarcia zegt
@toniominestrone: Beter dan suggereren dat het wel een leuke gozer is zonder ooit in zn buurt te komen. Al is het nu wachten op een kakverhaal dat ie m wel kent.
olivierc zegt
@chrisvonmeer: Zolang verstappen maar geen kampioen wordt ben ik tevreden. Gelukkig zal dat nooit gebeuren.
cloverleaf zegt
Zou wel schandalig zijn als McLaren dit jaar net zo, of eventueel beter zou presteren als het fabrieksteam van Renault.
str8six zegt
@cloverleaf: zou mooi zijn!
cloverleaf zegt
@str8six: mwah. Qua rijders gun ik het de renaultjes meer
lebeaunl zegt
@cloverleaf: zou met name zuur zijn voor Alonso..
cloverleaf zegt
@lebeaunl: uit het oog uit het ❤️
rollingstoned zegt
@ikschrijfookoverautos: De rondetijden die tijdens de testdagen worden gereden zeggen nog helemaal niets. We gaan het pas echt zien in Melbourne.
ikschrijfookoverautos zegt
@rollingstoned: dit heb ik meerdere keren benadrukt in het artikel.
willeme zegt
@ikschrijfookoverautos: Het zijn allemaal tests, dus we weten dat de rondetijden an sich niet zoveel zeggen. Echter, ze zijn wel van plan te gaan racen dit seizoen. Daar kunnen we wel van uit gaan. Ook moeten ze weten hoe de auto zich houdt onder snelle omstandigheden. Maar ze willen wel weten wat ze kunnen verwachten. Die F1 coureurs kunnen op aanvraag per bocht doen wat ze worden opgedragen. Wellicht dat er met sectortijden wat meer te zeggen valt? Dat je de beste sectortijden van drie willekeurige ronden bij elkaar op moet tellen om zo tot een redelijke conclusie te komen?
Of zijn ze bang dat zelfs daar rekening mee gehouden wordt door andere teams en dat ze echt per bocht kijken wat er mogelijk is en daarmee aan de slag gaan?
ikschrijfookoverautos zegt
@willeme: het beste is om runs te vergelijken op hetzelfde rubber en zo een schema te maken. Dit heeft Motorsport Magazine bijvoorbeeld gedaan, en daaruit blijkt dat Ferrari de beste moet zijn. Echter is het ook hiermee niet helemaal in kannen en kruiken, zeker aangezien de teams in aanloop naar het eerste raceweekend nog met nieuwe onderdelen komen.
Over sectortijden gesproken, Sainz had vandaag een ‘clean sweep’, dus dat zegt ook niet zoveel, lijkt me. Het kan een indicatie geven, maar zoals je zegt kunnen de coureurs overal inhouden. Het blijft gissen.
jaapiyo zegt
Racing. heeft de snelheid er mijns insziens nog niet echt inzitten. Ze rijden op zacht rubber en geven alsnog een kleine seconde toe op Macca.
En de Renaults mogen dan wel aan het sandbaggen zijn, maar ik vraag me af of ze zichzelf geen zand in de ogen strooien met die slakkengang waarmee ze zich over het circuit verplaatsen. Hon hon hon escargots!
ikschrijfookoverautos zegt
@jaapiyo: ik zag laatst Gary Anderson spreken over een jaar waarin zijn team tijdens de tests merkte razendsnel te zijn en daarom besloot in te houden. Hierdoor hadden ze geen echt snelle ronden gereden en wisten ze dus niet hoe snel de auto daadwerkelijk was met weinig brandstof. Tijdens het eerste raceweekend werd duidelijk dat de balans van de auto juist in die configuratie niet op orde was. Gevolg: geen winnende auto. Oeps.
mpgc zegt
@ikschrijfookoverautos: tweede race kwalificeerden ze wel op de tweede rij ?
Rick-dos zegt
Ik durf ’t wel aan: Max gaat voor het kampioenschap dit jaar.
willeme zegt
@rick-dos: Dat worden euforische interviews met Jack Plooij.
piquet1986 zegt
@willeme: pffff dat wordt nog wat, Plooij in het jaar dat Verstappen kampioen wordt. K heb er nu al pijn in mn kop van. “Yes, yes, what you gonna say now the Dutchy beats you? say maar bye bye, zwaai zwaai.”
Rick-dos zegt
@willeme: …..
……..
Waarom ben jij zo gemeen?
Daarom moeten we er voor zorgen dat Jack voor die tijd ontslagen is!
#ontslaJackPlooij
cloverleaf zegt
@Rick-dos: wat let je;
https://petities.nl/petitions/new?locale=nl
w0o0dy zegt
Als de versnellingsbak dezelfde is als verleden week dan heeft die er al flink wat kilometers op zitten. Iemand die weet of het dezelfde bak was en hoeveel kilometers die al heeft gedaan over hoe lang die mee zou moeten gaan tijdens races?
okdoei zegt
@w0o0dy: geen idee maar het antwoord op al je vragen is minstens 7.
Ja, ook die ene waar dat antwoord helemaal nergens op slaat.
acizane80 zegt
@okdoei: dat pennalty gedoe aan de hand van onderdelen vervangen vind ik grote zever. Zo een f1 auto heeft het zwaar te verduren, dan is het toch normaal dat er iets kapot gaat. Om daarvoor een pennalty te krijgen vind ik niet normaal. De tijd dat elke team een reserve auto mee had vond ik beter als nu.
mashell zegt
@acizane80: dat vind ik niet. Het is een sport waarin het er gaat hoe slim je bent en niet hoeveel geld je hebt. Zo’n race is maar een paar honderd kilometer dan is het niet teveel gevraagd de onderdelen zo te maken dat het een paar races meegaat. Het oneerlijke is dat de coureur mede bestraft wordt als het team het slecht doet. Maar dit is de F1, de race klasse met de meest vrije reglementen, daar draait het eigenlijk niet eens om die coureur.
acizane80 zegt
@mashell: dat is het jammerlijke aan de zaak. Hoe goed de coureur ook is, als de materiaal die hij ter beschikking heeft ondermaats is blijft hij achter. Ja, ik weet ook wel dat er niets of niet veel aan zal veranderen. Maar ik denk dat er geel fans zij die een race zouden willen zien met identieke wagens enkel om hun idool te kunnen vergelijken met bv Hamilton. Als nu max tijdens de seizoen een aantal penalty’s krijgt komt er automatisch een achterstand. Dat is vorig jaar redelijk goed meegevallen omdat ze best of the rest waren. Ik kan al niet meer wachten tot de 1ste race om te zien hoe de situatie nu is. Mercedes en Ferrari zullen naar mijn mening weer dominant zijn, maar hoe gata redbull zich daar tegenover plaatsen. Hoe goed of slecht zijn de achterliggende teams?
dtwo zegt
*Verstappens auto laat hem in de steek.