Er is toch nog hoop voor de plofmotor in Europa?
Autofabrikanten van over de hele wereld maken zich klaar voor 2035. Vanaf dat jaar mogen er geen nieuwe auto’s meer verkocht worden die CO2 uitstoten. Geen benzine- en dieselauto’s dus. Of misschien toch wel? Het gerucht gaat dat de grootste partij in het Europees Parlement werkt aan een plan om de verkoop van nieuwe benzineauto’s ook na 2035 legaal te houden.
Dat meldt Reuters. Dit medium beweert een conceptversie te hebben ingezien van de Europese Volkspartij (EVP), de grootste partij in het Europees Parlement. Vandaag presenteert de EVP naar verwachting de definitieve versie.
Uitzonderingen op 2035-regel voor benzineauto’s
In het document zou volgens Reuters staan dat de EVP de 2035-regel wil aanpassen. Auto’s met motoren die op biobrandstoffen en alternatieve brandstoffen rijden, moeten worden uitgezonderd van de regel. De wet moet ook worden gewijzigd om plug-in hybride auto’s te ondersteunen.
Daarnaast staat er in het conceptdocument dat autofabrikanten beschermd moeten worden tegen de gevolgen van strengere CO2-limieten voor auto’s die volgend jaar van kracht worden. De EVP stelde eerder voor om de limieten voor 2025 uit te stellen tot 2027, of om de handhaving ervan te versoepelen. Daar wilde de Nederlandse EU-klimaatchef Wopke Hoekstra niet in mee. Bijzonder, want Hoekstra maakt ook deel uit van de Europese Volkspartij. Alsof Geert Wilders voor de asielplannen van PVV’er Minster Faber gaat liggen.
De kans is best groot dat de Europese Volkspartij zijn zin krijgt. Naast een meerderheid in het Parlement heeft de EVP ook 14 leden in de Europese Commissie. Die commissie bestaat uit 27 leden en dus heeft de Volkspartij een meerderheid. Ook voorzitter Ursula von der Leyen maakt deel uit van de EVP. Kat in het bakkie toch?
Mocht de regel echt verschoven worden, dan houdt de EU zich wel aan zijn woord.
Foto: Porsche 992 GT3 RS gespot door @julian06
Hawkeye72 zegt
Zou eens tijd worden. Prima om de transitie te maken, maar stop met het agressieve afdwingen.
RutgerK zegt
Vijftien jaar de tijd geven is agressief afdwingen?
Volgens mij is iedere auto die voor 2021 is verkocht tegen die tijd een youngtimer! Wat maak je je druk.
Sowieso snap ik heel de stellingname van de autoindustrie niet. Waarom zouden consumenten over 11 jaar een veel te dure auto kopen? De ICE auto gaat op korte termijn al duurder worden om te produceren dan een vergelijkbare EV en ook duurder om te rijden.
Het grote probleem bij bijvoorbeeld Volkswagen is dat de fabrieken niet meer op volle capaciteit draaien. Je kan nu eenmaal niet een Golf 8 produceren met 60 % capaciteit in de betreffende fabriek en een ID.3 produceren in een andere fabriek met van de 50% capaciteit. De verkopen van EV’s gaan stijgen dus de capaciteit van EV’s gaat omhoog en van ICE’s gaat omlaag.
Waarom de autofabrikanten dan de hybride willen handhaven laat zich raden. Die worden op dezelfde productielijnen als de ICE gebouwd. Capaciteit wordt daarmee verhoogd in de betreffende fabriek.
BMW heeft het geprobeerd met de 4 serie en de I4 op dezelfde productielijn maar komt erachter dat je daarmee niet het maximale uit de I4 EV kan halen. Vandaar de Neue Klasse die een aparte productielijn nodig heeft naast de ICE modellen.
Ik ben vanaf de midden jaren tachtig gefascineerd door de toekomstvisies van de autofabrikanten maar moet inmiddels constateren dat het vooruitzicht op grote innovatie slechts een wortel is om alleen in kleine stapjes te evolueren.
El_Bastardo zegt
Tja.. het afdwingen van een wijzigng in een bepaalde markt – een planeconomie – heeft historisch natuurlijk al vaker goed resultaat geleverd. Oh.. wacht…
RutgerK zegt
De ledlamp bedoel je? :-)
pier zegt
Beetje eenzijdig populistisch stukje. Daarbij moeten we hier helemaal niet blij mee zijn. Het verschuiven van 2035 zorgt ervoor dat je de klimaatneutrale doelstelling voor 2050 helemaal niet gaat halen. De Duitse auto-industrie moet gewoon aan de bak om de achterstand kleiner te maken ten opzichte van China.
Wel ben ik het er mee eens om de hoge boetes die vanaf 2025 zouden kunnen worden opgelegd te schrappen, aangezien dit de kwakkelende Europese industrie logischerwijs alleen nog maar verder het dal in helpt en de situatie ten aanzien van CO2 niet gaat veranderen.
hotze zegt
Dat geeft mooi extra tijd voor een overgang naar waterstof. Kansloos om iedereen in een accu-auto te laten rijden.
gekketurbo zegt
Hahaha, zijn er nog steeds mensen die daarin geloven…
verdebosco zegt
En we zwalken lekker verder. We doen of klimaatverandering niet bestaat. Net als de Chinese dominantie op het gebied van EV’s. Wat een gebrek aan leiderschap in de EU.
ericc zegt
Leiderschap wil zeggen dat je de balans tussen economie en ecologie in evenwicht en dat is ver te zoeken in Europa. Teveel arbeidsplaatsen gaan verloren aan de transitie!
RutgerK zegt
Je hebt cijfers dat het aantal arbeidsplaatsen door de transitie kleiner aan het worden is? Ik kan mij nog vaag voor de geest halen dat wordt gezegd dat we vertraging oplopen in de transitie door het gebrek aan mensen die het werk kunnen doen.
R zegt
Noem evens wat bewijzen van klimaat verandering die aantoonbaar door mensen/industrie komen, ik heb t niet over vervuiling, maar dat de opwarming van de aarde inherent aan onze activiteiten gekoppeld is…….ik wacht af
007 zegt
“Zucht”
b088y zegt
In 2035 wil je als consument toch allang niet meer een ICE?
Onder de 50k kan je geen fatsoenlijke auto kopen met een leuke motor (min. 2L, min 4 cilinders), dan is een keuze voor EV snel gemaakt.
arta zegt
Vooral nu gaan afremmen de ontwikkeling van de BEV.
Kunnen we nog 10 jaar geld stoppen in de ontwikkeling van een ICE die niemand meer wil straks en daarna hier de fabrieken sluiten en de elektrische auto’s uit China laten komen.
THSD zegt
Artikel wel gelezen? Gaat namelijk over ice’s en nergens komt de ev aan bod in het artikel.
werf76 zegt
https://www.nu.nl/klimaat/6338737/bedrijven-massaal-naar-de-rechter-voor-voorrang-op-bomvol-stroomnet.html
Gaat allemaal veel te snel. EV is leuk voor iedereen wanneer er op alle parkeerplaatsen een oplaadpaal staat waar alle soorten auto’s kunnen staan. Als het net dit niet aan kan.
petroldrinker zegt
We gaan het zien…. lijkt mij overigens niet meer dan logisch ipv het kostte wat kost die duracell konijnen door de strot te rammen en gewoon vrije keuze te laten (ondanks dat de belasting wss skyhigh erop zal zijn)
schuimbekje3 zegt
de helft van alle treinen wereldwijd draaien op diesel… laten we die eerst electrificeren..
90% van alle schepen draait op stookolie gemengt met gif afval, laten we die electrificeren.. 75% van alle vliegtuigen draait op kerosine, laten we die electrificeren, niet beginnen met dat autootje van de buurvrouw die net 1000km per jaar rijdt.
jaso013 zegt
Dat heeft niets met dat ene autootje van de buuf te maken maar ook met die andere 250 miljoen auto’s die er alleen al in heel Europa rondrijden. Last staan in de rest van de wereld…. Totaal 1.3 miljard wat ik zo snel op Google zag. Op die schaal ga je wel verschil merken.
Verder helemaal met je eens dat ze ook naar andere vormen vsn transport moeten kijken!
V8Vantage zegt
Ow je hel en verdoemenis staat ons te wachten….😜
Laat ze gelijk ook al die verlichte rijhulp/hinder systemen niet meer verplicht maken. Scheelt een hoop ergernis en mensen letten beter op tijdens het rijden. Worden auto’s ook minder complex en goedkoper van..