De Panamera was niet de eerste vierdeurs sedan van Porsche…
Officieel was de Cayenne SUV de eerste officiële vierdeurs Porsche, maar er zijn voor die tijd ook een aantal vierdeurs modellen gemaakt. Het gaat daarbij om one-offs, zoals deze 911 van de coachbuilder Troutman-Barnes. De auto is letterlijk ontstaan uit 2 verongelukte elfjes uit 1967 (vandaar de suicide doors). De auto is gemaakt met toestemming van Porsche maar is helaas verloren gegaan, niemand weet of de auto nog bestaat. (via karakullake)
Eibo zegt
Tja, als je het aan mij vraagt hoort een Porsche gewoon met twee deuren. Zeker die wagens met de halve deuren achter zien er echt niet uit. Uitzondering op die regel is natuurlijk de Porsche Cayenne
Phils zegt
Die op de eerste foto’s is eigenlijk de mooiste. DIe heeft de meest natuurlijke lijn! Een echt 911je
laucas zegt
Een Porsche’s daklijn verkracht je als je er 2 deuren bij doet. Ik weet dan ook niet wat ik van de Panamera moet vinden. Uit sommige hoeken ziet het er fraai uit en de prestaties zullen subliem zijn maar ik denk dat het een auto is die je in het echt gezien moet hebben.
HDM zegt
Bij die eerste lijkt het ook bijna een officieel persrelease ding door die foto’s, het ziet er ook goed uit eigenlijk…
Vraag me af though waarom ze die 928 niet gelijk tot station hebben omgebouwd..
Type-R zegt
Die laatste concept was een inspiratie bron voor de styling van de 993
vla zegt
Juist Autoblogger, eindelijk! :roll: ;)
lincoln zegt
het overzicht is bijzonder overzichtelijk ..
knap stukje overzichtswerk ..
Bugger zegt
Panamera voor de massa, want straks zie je ze net zoveel als een Golf zeker???
cheetacars zegt
De 989 heeft imo een veel mooiere 911-achtige lijn, maar ik betwijfel of je hoofd ruimte hebt :P
..porsche.. zegt
die porsche 989 vind er toch beter uitzien dan de panamera .
die hadden ze moeten uitbrengen .
jay zegt
de eerste 911 is de mooiste pracht wagen
BobbyD zegt
Eens met Laucas.
De foto’s van de panamera zien er wat mij betreft goed uit, maar ik benieuwd hoe die er in het echt uit ziet…
gschoots zegt
Die 989 is zeker niet fout, toch wel vaag dat men zo lang gewacht heeft om uiteindelijk nu de Panamera uit te brengen…
Gieltje zegt
Die coachbuild 911 op de eerste foto’s en de 989 zijn echt mooi, een stuk mooier als de panamera.
Jesko zegt
Die eerste is echt wel een mooie wagen! Zonde dat die verloren is gegaan, zou je nu toch wel een leuk bedrag voor kunnen vangen denk ik.
BART! zegt
Volgens mij bestaat die eerste 4-deaurs Porsche nog, niet al te lang geleden stond hier een artikel over in Claasic Car Magazine.
Wat ik me kan herinnneren is de auto nog helemaal origineel en wordt nog wekelijks gebruikt door vrouwelijke eigenaar. Haar man had hem gekocht van de oorspronkelijke eigenaar en haar kado gegeven.
Ricky-Jam zegt
De Panamera ziet er in het echt nog indrukwekkender uit dan op de foto’s!!
Echt een prachtige wagen.
rFreak zegt
@ BART!
Er stond een tijdje terug ook een stuk in de Autoweek (ja ja , ik lees Autoweek, ondanks de overdreven voorkeur voor VAG-producten en de vele spel- en formuleringsfouten.) over die 911 vierdeurs, daar werd volgens mij niet verteld hoe het nu met die auto is. Bedankt voor die info !
Maar die 989 !! , waarom hebben ze die nooit uitgebracht zeg, hij mag er eigenlijk best wel wezen.
N-RiCo zegt
haha, behalve die 9-28 ziet de rest er niet uit! Panamera is toch wel erg mooi voor n Duitser, misschien wel de mooiste Duitse vierdeurs op t moment
de sjonnies zegt
Die 911 creatie is elegant, iets wat een moderne Porsche onmogelijk mag zijn!
Daarom reed ik dat merk vroeger, een gewone ingetogen 911, niet bij Schwarzenegger op de sportschool geweest en zonder spoilers en flubbers en flabbers
derx zegt
Een porsche hoort maar 2 deuren te hebben…. simple as that. Elke officiele porsche met meer dan 2 deuren is een lelijk hok. Ja, ook de Cayenne is gewoon een lelijk hok. ik snap niet dat er mensen zijn die dat mooi vinden….
Erik zegt
Doe mij er maar een! (Wel in het goud zoals in mijn photoshopje)
http://i44.tinypic.com/v5hn9i.jpg
Citrofiel zegt
Zelfde idee? Gestolen idee? Hetzelfde stond een poos terug al in Autoweek. Maar goed.
Die 989 kan dan mooier zijn, praktisch is hij niet. Kijk eens naar de hoofdruimte van de achterbank! Dat kan niet veel zijn…
@ rFreak; Je bent niet de enige.
KoguchiPower zegt
Het is niks, het was niks, en het zal ook nooit wat worden denk ik zo…
Donstil zegt
Leuk artikel maar heeft bij mij een hoog autoweek gevoel.
Autoweek schreef in het magazine er een tijdje terug ook over. Zelfde foto’s en text iets anders geschreven.
Autoblog daar inspiratie op gedaan?
Dan zegt
@ KoguchiPower
Hoezo wordt het niets, is het niets en word het niets? (niks = niets!) Porsche heeft nog nooit een vierdeurs uitgebracht dus het word niets? En waarom zou het nooit wat kunnen worden. Ik denk dat porsche-fanaten er wel een willen hebben en dan heb je de rijkere mannetjes nog, dus…
Die 928 en 989 zijn echt VET! Mooi gelijnd en echte porsches. En over het uiterlijk van de panamera: Op de foto’s komt hij niet tot zijn recht. Heb ‘m in Duitsland al gezien (helaas niet gefotografeerd….) en hij is MOOI! En ja ik kan hem gezien hebben, hij staat op Autojunk: http://www.autojunk.nl/pix/view/159739
Rutgertje zegt
Die 989 is getekend door Harm Lagaay, de mooiste dus.
treser zegt
Een 911 met vier (ruime) zitplaatsen en twee deuren is ook geprobeerd.
2 van die exemplaren staan in Porsche museum in Stuttgart.
pieter zegt
De eerste bestaat nog. In de USA en er stond onlangs een reportage in een duits klassiekerblad over deze auto en het (inmiddels bejaarde) echtpaar dat ‘m bezit.
Jelmer Staal zegt
Ben ik de enige die vindt dat die eerste 911 ergens wat op de DS lijkt?
pieter zegt
Overigens zijn er nog twee vierdeurs prototypen gemaakt. eentje door Porsche zelf en eentje door (ik meen Amerikaanse) importeurs. Gedrochten daar de verhoudingen nogal zoek waren. Knalgroen en de andere weet ik niet meer. Zelfde artikel als bovengenoemd. In een tijdschrift (ik tracht de naam te achterhalen) van een maand of vier geleden.
carsofcoolhaven.nl zegt
Ik vind die eerste wel wat hebben… niet overdreven mooi in de klassieke zin van het woord, maar toch zeker wel een zekere aantrekkingskracht. Dat een dergelijke auto gewoon ‘verdwijnt’ is natuurlijk wel redelijke bizar, maar aan de andere kant zet het de boel ook wel weer in perspectief. Het is maar een auto, en for that matter een chopshop auto.
Die 928 vind ik in normale variant al niet echt een looker, maar met extra mini-deurtjes, brrr.
Russ zegt
@ Jelmer Staal
Nope, dacht net hetzelfde
Verder:
Ik ben nogal porsche fan. Vind de cayenne heiligschennis, maar eerlijk de panamera lijkt me nogal wat. Vooral omdat hij er misschien net door kan op fotos, maar (naar het schijnt) pakken mooier is in het echt.
johan zegt
Leuk gekopieerd uit Autoweek, die het weer had vertaald uit de AutoBild. Met zoveel recycling wordt autoblog nog wel eens groen. Ga zo door!
DeeBee zegt
Ik vind die 989 prototype best geslaagd. Het ziet er natuurlijker uit dan de Panamera welke ongetwijfeld een prima auto is, het is tenslotte een Porsche, maar ik kan maar niet wennen aan het uiterlijk.
Grumnorch zegt
Volgens mij is er nog een 4-deurs porsche die hier nog niet bij staat.
Een kruising tuzzen een VW Sharan en een Renault Twingo
Grumnorch zegt
De Porsche Varrera
Patrick zegt
Ben afgelopen week naar Italië geweest, en zag onderweg op de Duitse autobahn een gecamufleerde mini-Cayenne rijden. Heb helaas geen foto’s kunnen maken.
FST zegt
De 928 staat in het porsche museum in stuttgart. Wel met andere velgen. Zie deze foto: http://www.fiesta-st.nl/foto/0906/DSCF0512s.jpg
Dan zegt
@ Grumnorch
Renault Twingo? Die voorlampen + velgen zijn toch echt van een boxster hoor!:
http://www.gotbroken.com/wp-content/uploads/2009/01/2001-porsche-boxster-s-picture-2.jpg
hobbes zegt
@FST: volgens mij is dat een andere dan de 928 uit het artikel. De vierdeurs 928 in het museum is een estate, gemaakt voor Wolfgang Porsche: