Stellantis heeft geen geld voor productie, maar wel voor een eigen Chinese EV-batterij.
De baas is opgestapt, de productie van verschillende auto’s ligt stil en de dealers vrezen het ergste. Nee, we kunnen niet zeggen dat het lekker gaat bij Stellantis, het moederbedrijf van onder andere Fiat, Peugeot, Opel en Citroën. Toch gaan de investeringen door. Samen met de Chinese accubouwer CATL investeert Stellantis miljarden euro’s in de bouw van een nieuwe fabriek. Deze fabriek komt er om een alternatief te bieden voor de Chinese EV-batterij.
Stellantis en CATL steken ieder € 2,05 miljard in de joint-venture. Met dit geld wordt een klimaatneutrale fabriek opgezet in het Spaanse Zaragoza. Stellantis hoopt dat deze faciliteit in 2026 kan beginnen met de productie van de Chinese EV-batterij. Dit type accu heet LFP, wat staat voor lithium-ijzer-fosfaat. Dit is een lithium-ion-batterij met lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) als kathode.
In tien minuten 400 kilometer rijbereik
Naast solid-state batterijen wordt de LFP gezien als de volgende grote stap in EV-land. Zo moet je snel kunnen laden. 400 kilometer bereik moet in 10 minuten haalbaar zijn, en 700 kilometer in een half uur. Het doel is om betrouwbare batterijen te bouwen met een hoge kwaliteit en tegen een voordelige prijs. De accu’s moeten in elektrische crossovers en SUV’s in het B- en C-segment komen met verschillende actieradiussen.
Bij afwezigheid van een CEO neemt John Elkann de honneurs waar. Hij zegt dat Stellantis vast blijft houden aan de klimaatneutrale doelstellingen. ”Deze belangrijke joint-venture met onze partner CATL brengt innovatieve batterijproductie naar de werkplaats die al een voorloper is in schone en herbruikbare energie.” Stellantis hoopt tegen 2038 helemaal CO2-neutraal te zijn. Niet met auto’s en niet met de bouw ervan. Als het bedrijf dan nog bestaat.
Dutchdriftking zegt
Ik hoop heel erg dat dit een stukje lange termijn visie is. Een elektrische Giulia en Giulietta opvolger met 500km range, 80% accu in 10 minuten en een scherpe prijs. Gecombineerd met fraai design wordt het dan misschien nog wat. Maar of de Stellantis groep lang genoeg blijft leven om dit te fixen…
pignon zegt
Lijkt me een verstandige zet. Deze fabriek zal buiten het risico van het oude concern gehouden worden. Zodat er gesneden kan worden wat nodig is en geïnvesteerd wordt waar gewenst.
mashell zegt
LFP is toch het oudere type? Minder gunstige energiedicht, langzamer snelladen, maar ook minder zeldzame-aardmetalen, goedkoper en doet niet zo moeilijk over tot 100% gebruiken?
RutgerK zegt
Er wordt veel winst geboekt op het gebied van energiedichtheid van de LFP batterijen. Daarbij kan je dit type batterij altijd tot 100% opladen en ze kosten tegen die tijd onder de 50 dollar per kWh.
Hieronder een persbericht over de nieuwste LFP batterijen van CATL..
https://www.catl.com/en/news/6239.html#:~:text=Hungary-,CATL%20Unveils%20Shenxing%20PLUS%2C%20Enabling%201%2C000%2Dkm,Range%20and%204C%20Superfast%20Charging&text=At%20Auto%20China%202024%2C%20CATL,kilometers%20with%204C%20superfast%20charging.
fanboy zegt
@mashell: LFP zit veel ontwikkeling in. Mindere energiedichtheid dan NMC, maar wordt wel ingehaald. CATL loopt daar behoorlijk in voor met M-LFP o.a. die tot 20% verbetering leidt.
En geen Cobalt nodig en nog goedkoper.
mashell zegt
Het kan inderdaad zo gaan. Toen platte TV’s opkwamen had je plasma en LCD. Plasma had de betere kleuren maar kon inbranden, LCD was goedkoper. De techniek ontwikkelde verder LCD kreeg betere kleuren, werd nog goedkoper en veegde plasma van de markt. Dat zouden LFP batterijen ook kunnen gaan doen, we houden het in de gaten.
Fernando zegt
Ik denk dat Stellantis in 2030 al klimaatneutraal is.
Goed voor de Chinezen want die kunnen dan een dozijn Europese merken opkopen
mashell zegt
Je denkt niet dat de Franse en Italiaanse staten daar een stokje voor steken?
HZW zegt
Ik vraag mijn af wat het soortelijk gewicht is van deze LFP batterijen, ten aanzien van wat er nu is.
Meer range is mooi, maar minder gewicht is beter.
RutgerK zegt
Ik weet het niet helemaal zeker maar je hebt het gewicht van een batterij en van een accupakket. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat CATL een accupakket heeft van 123 kWh dat ongeveer 650 kilogram weegt tegen 480 kilogram voor een 77 kWh accupakket in de Model 3..