Wat luisteren autofabrikanten toch goed naar autobloggers! Aan het eind van mijn stukje over het tweede verliesjaar op rij voor Seat opperde ik dat het Spaanse merk maar eens met wat nieuwe modellen moet komen. En prompt is er een persbericht waarin wordt aangegeven dat Seat van moederbedrijf Volkswagen groen licht heeft gekregen voor het uitbreiden van zijn modelreeks. Dat heeft natuurlijks niks met toeval te maken en de borstklopperij is dan ook volledig terecht ;)
We informeerden jullie al over de Altea Freetrack, maar interessanter is de introductie van een nieuwe sportsedan in het B1 segment. Ook wordt er gespeculeerd dat Seat met een performance-model gaat komen, dat gebaseerd is op hun Tango-concept. Met de kapitaalinjectie die het van VW krijgt wordt het voor Seat in ieder geval een stuk makkelijker uit het dal te klauteren waarin het zich nu bevindt.
Volkswagen AG heeft de Spaanse autofabrikant SEAT het groene licht gegeven om op korte termijn een aantal maatregelen te ontplooien voor een zekere toekomst van het merk. Tot deze maatregelen behoort ondermeer het uitbreiden van de modelreeks, om toegang te krijgen tot nieuwe marktsegmenten. Eén van de voorgestelde noviteiten is de toekomstige introductie van een nieuwe sportsedan (in het B1 segment). Daarmee reageert SEAT op de vraag vanuit de markt en breidt het merk het huidige productaanbod verder uit.
Met de steun van Volkswagen kan SEAT haar productgamma verder verbreden, nieuwe kopers aantrekken en de verkoopmogelijkheden van het distributienetwerk verder verbeteren.
De medewerking van de Spaanse Minister President, vorige week donderdag tijdens het leggen van de eerste steen van het toekomstige Design Centrum in Martorell, onderstreept SEAT’s ambities. Het nieuwe Design Centrum wordt het enige geïntegreerde ontwerpcentrum in Spanje dat geheel op de automobielsector is gefocust.
Voor de president van SEAT, Erich Schmitt, “blijkt uit dit besluit het vertrouwen van de Volkswagen AG Groep in ons merk SEAT. Wij moeten er naar streven al onze toekomstige inspanningen te richten op het creëren van een fantastische toekomst voor al onze medewerkers, distributeurs en aandeelhouders.”
Ca.dil zegt
Als zo’n nep off roader en een klein sportwagentje voor winst moeten zorgen wens ik Seat (VAG) veel succes!
Florijn zegt
die auto heeft wel een gigantische stierennek dus er zal eerst een nieuw concept moeten komen want het is niet aqlleen heel lelijk van achter maar ook gewoon outdated dit concept stamt uit 2003
PieterA zegt
Pfft, whats next Altea XXXXXXL?
JPM zegt
Seat zijn hele mooie auto’s maar het probleem is ze lijken allemaal op elkaar en ik kan ze niet uit elkaar houden.
Ik hoop dat ze dat nu anders gaan aanpakken, ook de auto op dit plaatje lijkt weer sterk op de standaard Seat!
Waar is hun creativiteit gebleven?
Klaas zegt
Ik vind dit zeker een mooi model voor seat, eigenlijk het eerste mooie. Klopt het trouwens dat de moterkap wat weg heeft van de Veyron?
Fuego zegt
Doet mij denken aan het vorige model Alfa Spider.
lincoln mark8 zegt
heerlijk dramatisch…..ik hou wel van dameskapper autotjes.
martin zegt
waarom doet mij dit denken aan bmw??
Xemurai zegt
Ben ik de enigste die die car enorm mooi vindt?
H.J. Vaesen zegt
Als er hier 400 van in Nederland verkocht worden in een half jaar mogen jullie mij castreren.
Sjoerd zegt
# Xemurai schrijft,
10 March 2007 om 15:27
Ben ik de enigste die die car enorm mooi vindt?
..nee.. de enige
Nick zegt
Die Tango hoeft niet van mij, ziet er zo 2000-2001 uit.
Geef mij maar een straatlegale versie van de Seat Cupra GT. ;)
En a.u.b. Alhambra weg, die concurreert bijna met hun eigen Altea XL.
De Ibiza, Toledo, Cordoba terug naar de tekentafel voor de neus van de Leon en een fatsoenlijke rear end.
Citrofiel zegt
Eh, het B1 segment, is dat niet zo heel klein… Een kleine sedan? Dus een Cordobavervanger? Moet dat Seat helpen? Of is het B1 segment iets anders?
Sander zegt
Ik zeg.. Alfa spider
Marcel zegt
@ H.J. Vaesen, dat durft iedere castraat wel te beloven.
Alfaman zegt
@martijn, bij deze auto moet ik niet alleen aan BMWZ3 denken ook zie ik Porsche Boxster en Alfa Spider. Wat het trieste voor Seat is, het betreft auto’s welke niet meer in productie zijn.
@columnist: Seat heeft nog nooit winst gemaakt, VAG perste van de Spaanse staatskas gewoon heel veel euro’s , het mes aan de keel zetten en zeggen: centen of wij sluiten, zie ook VAG België.
lincoln mark8 zegt
@marcel….heeeel spitsvondig en grappig
w0o0dy zegt
@Alfaman…. veel van de onderdelen worden (verplicht) ingekocht bij VAG en daarom zou het wel eens zo kunnen zijn dat Seat gewoonweg teveel betaald voor de onderdelen en daarom eigenlijk nooit rendabel MAG zijn. Ik zie dat soort strategiën wel vaker bij bedrijven. De moeder is de grootste leverancier en vraagt realtief hoge prijzen voor de inkoop. Daarmee is een positief bedrijfsresultaat voor de onderneming als op zichzelf staand bedrijf bijna onmogelijk. Doordat de club nooit winst maakt heb je als moeder veel minder problemen om de druk op de ketel te houden en om reorganisaties door te voeren. Je verwijst simpelweg naar het verlies. Dat de winst van de moeder lager zou zijn zonder “het verlies” (en de bijbehorende omzet van de moeder) van de dochtermaatschappij wordt daarbij gemakshalve vergeten….. Cash is King, profit (or loss) is an opinion!
HLK zegt
@ Klaas
Ik zie er ook wat in van de Veyron..Of hebben Klaas en ik wat aan onze ogen ?
Fr@nk zegt
Echt een topper zal het niet worden en er zal dus heel wat meer bij Seat moeten gaan gebeuren om winstgevend te worden.
Boxster zegt
Ik snap het niet zo goed: een paar jaar terug had Seat een gamma met in ieder geval drie overtuigende modellen. Een Ibiza die er flitsend uitzag, niet onderdeed voor een Polo en daarbij ook nog goedkoper was. Een Leon, die vele malen aantrekkelijker was dan een Golf, en ook weer goedkoper was dan deze Golf, en een Toledo, die het goed deed in het zakelijke segment van de markt.
En wat hebben ze er van gemaakt? De Ibiza is nu toch wel aan vervanging toe, en de rest van het gamma bestaat uit één auto in meerdere carosserievarianten, die zo op elkaar lijken dat de leek ze met moeite uit elkaar kan houden…
Ik heb de vorige Leon gehad, een gele 1.8 20V Sport met alle toeters en bellen, en was daar laaiend enthousiast over. Fantastische wegliggiging, mooi stuurgedrag, rijk uitgerust, en tijdloos qua design. Ik zou ‘m zo weer kopen! Terwijl die nieuwe… ik heb erin gereden, en het zal gerust een goede auto zijn, maar het klopt allemaal niet meer. Design, afwerking, stuurgedrag, wegligging, het overtuigt me allemaal niet.
Seat was (goed) op weg het Spaanse Alfa te worden, met de kwaliteit van een VAG-product, maar het lijkt nu meer op het Spaanse Renault, met het eigenzinnige design (hier niet positief bedoeld) en de afwerking van een Renault. Seat, wake up!
robert zegt
Misshien gaat Seat straks nog een R8 aanbieden voor 40.000 euro. Kom op Seat, laat is zien wat voor moois er uit Spanje kan komen!
Fiesta zegt
Leuk hoor die modellen maar in die kleine segmenten valt niet heel veel winst te halen…Ze deden er beter aan om de Ibiza en Toledo en misschien de Leon voortijdig op de schop te doen….
Cossie-anan zegt
Lijken niet alle merken op elkaar???
brute bak hoor!
el español zegt
@ Citrofiel: B segment is Passat, Mondeo, Vectra etc.
Als ze het hebben over een model “gebaseerd op de tango” hebben ze het uiteraard over het concept Roadster, en niet over dit design wat bijna 5 jaar oud is.
@Boxter: Bij mij is het juist andersom. Ik heb een oude Leon TDI (Stylance) en heb in de nieuwe gereden: Wat een vooruitgang qua wegligging!!! en ik reed niet eens in de Sport-uitvoering. Misschien is het interieur er idd iets op achteruit gegaan, maar verder een absoluut fantastische rij-auto, zelfs in de 100pk TDI uitvoering.
HUP SEAT, verras ons eens met je nieuwe modellen!!!
sonne zegt
ik wens ze veel succes als ze het moete doen met dit !!?
het enige wat in hun voordeel kan spele is hun niet dure prijs
Hondaminded zegt
Persoonlijk vind ik Seats gewoon erg lelijk! Het leuke is dat als er een nieuw model komt dit 2 maanden hard loopt en daarna lijkt het wel of ze er niets van verkopen! Kijk de nieuwe Seat Leon. Als iemand mij uit kan leggen hoe dat komt en dit ook even aan VW meldt heeft Seat misschien kans op overleven. Anders lijkt me het een verloren zaak.
Of ze gaan natuurlijk weer gewoon oude fiatjes verkopen met een ander logo. Goedkope auto’s komen namelijk weer helemaal terug!
Cossie-anan zegt
Gelukkig maar dat iedereen een persoonlijke mening heeft he.
Rick zegt
@ Wooody
Jij hebt zeker een punt inderdaad, ik denk dat het zo wel even blijft ja, misschien is wat jij vertelde wel gewoon hun strategie wat Seat betreft, nou ja misschien ik begin het bijna zeker te weten. Erg goed geredeneerd in ieder geval…
chris zegt
dat is het enige wat ik kan zegguh,aangezien je hier geen eigen mening mag hebben!!–edit: nutteloze bijdrage–
chris zegt
dat bedoel ik,ik zal proberen geen mening meer te geven ,zie boven!
nutteloos????leuk
Willem Denekamp zegt
Misschien zou het nieuwe model nog iets kunnen worden geshaped het is em net niet. Hij lijkt heel veel op de alpha spider.Dat kan niet de bedoeling wezen. Teveel looke like. Seat moet zijn eigen signatuur hooghouden net zoals zij dit doet met de rijeigenschappen van deze ondertussen zeer geprezen automobielen.
Seat luister na je fans, zij geven mede richting aan jullie succes!!