Het is voor het derde jaar op rij dat nieuwe auto’s slechter voor het milieu zijn ten opzichte van een jaar eerder.
Het is raar, maar toch waar. In een wereld van elektrische auto’s, plug-inhybrides en gigantische CO2-boetes, worden nieuwe auto’s alleen maar slechter voor het milieu. Dat is althans wat het Europese Milieuagentschap EEA schrijft. Om het even in cijfers weer te geven: in 2019 was de gemiddelde gram CO2 per kilometer die een nieuwe auto uitstoot, 122,4 gram. Dat is 1,6 gram meer dan een jaar eerder.
En dat is veel. Té veel. Dit jaar moet iedere autobouwer namelijk een gemiddelde CO2/km behalen van 95 gram, anders krijgen ze die torenhoge boetes. In één jaar tijd moeten ze dus ruim 27 gram CO2/km weten af te snoepen. Van 2010 tot 2016 wisten autobouwers ‘slechts’ 22 gram kwijt te raken. Met andere woorden; wat ze in zes jaar tijd niet lukte, moeten ze in één jaar wel doen.
Maar waarom blijft die CO2 steeds stijgen? Iedereen koopt nu toch gewoon plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s? Nou, kennelijk niet. Het aandeel van deze auto’s stijgt wel, toch blijft het gering. In 2019 waren van alle in Europa verkochte auto’s, slechts 3,5 procent plug-ins en elektrische auto’s. Daarnaast was 4 procent een ‘normale’ hybride. Niet eens tien procent van alle verkochte auto’s is dus hybride of volledig elektrisch. De rest – ruim negentig procent – was in 2019 dus gewoon benzine en diesel.
Dit verklaart echter niet waarom die CO2-waarden maar blijven stijgen. Die verklaring ligt bij het koopgedrag van de consument natuurlijk. Er worden veel SUV’s gekocht en minder zuinige diesels want als er al diesels worden gekocht dan worden ze gekocht met een doel (lees: dan is het een zware en vervuilende). SUV’s zijn over het algemeen zwaarder, hebben krachtigere motoren én een groter frontaal oppervlak, aldus het EEA. Alle drie factoren die bijdragen aan een groter benzineverbruik en dus hogere CO2-cijfers.
Dus, wat moeten die autofabrikanten dan doen? Sneller auto’s uitbrengen die weinig tot geen CO2 uitstoten, zo schrijft het EEA. Anders lopen ze het risico op die torenhoge CO2-boetes. Vermoedelijk publiceert het EEA volgend jaar rond deze tijd de uitstootdata over 2020. Dan zullen we weten of nieuwe auto’s weer slechter zijn geworden voor het milieu, of dat autofabrikanten de boetes hebben kunnen ontwijken. Al lijkt het erop dat ze daarvoor een gigantisch wonder nodig hebben.
alfapeter zegt
Twee jaar geleden een snelle benzine auto gekocht met het idee dat het mijn laatste kans was om dat te doen en geloof dat het binnenkort waarschijnlijk niet meer kan. Gelijkwaardige hybrides zijn bovendien nog steeds een heel stuk duurder.
jaromir zegt
@alfapeter: en duurder en complexer in onderhoud…
knapzuur zegt
Toyota/Lexus bewijst toch wel dat een hybride juist hele lage onderhoudskosten heeft, zou er zelf geen rijden maar voor de kosten hoef je het niet te laten.
mikespek zegt
@knapzuur: de jaren hebben bevestigd wat iedereen al dacht,?accu’s gaan een keer kapot en dan ben je gelijk flink aan de beurt, toyota/honda ze ontkomen er allebei niet aan
opa4auto zegt
Helaas stuurde de leasemij indertijd nog geen kostenoverzicht; maar de onderhoudsinterval van de Toyota Auris hybrid (geen plugin) was tweemaal zo hoog als m’n Volvo V40 diesel. (15k vs 30k) Toyota zal vast per uur goedkoper zijn dan Volvo, maar of het overall nu zo veel scheelt?
s2000vtec zegt
SUV’s zijn compleet misplaatst in deze tijd. Het laat zien hoe dom en hypocriet we allemaal met elkaar zijn over wel de gehele wereld. En wat voor kuddedieren we zijn. Hoger gewicht, hoger zwaartepunt, groter frontaal oppervlak, hogere bodemvrijheid wat op verharde wegen niet nodig is, etc., etc.
grasvreter zegt
Slaat ook nergens op nee. Hogere instap is wat fijn blijkt, maar daar heb je geen SUV voor nodig. Ik had als student een Mitsubishi Space Star (1e model). Had ook die hoge instap, super ruim van binnen ook al was ie maar 4 meter lang. Maarja zo’n auto is natuurlijk veel suffer dan een crossover met hoge instap, ookal kunnen beide auto’s net zo weinig als ze van het asfalt af zijn. Alleen de crossover is zwaarder en minder ruim van binnen door alle aflopende daklijnen en hippe c-stijlen.
flutterby zegt
@s2000vtec: Wat hier rondrijd noemen ze in de VS geen SUV hoor. Het zijn gewoon crossovers. Kijk bijvoorbeeld naar de 5008 wat van MPV met een ander uiterlijk opeens een “stoere SUV” is. Waarschijnlijk is er behalve het uiterlijk niets SUV aan. In dat geval vind ik het een positief resultaat.
knapzuur zegt
Mwah die auto valt toch tegen en zeker achterin door de hoge(re) bodem, iets wat een oudere Renault Espace (een “echte” MPV) ook had overigens terwijl de Grand Scenic uit die tijd juist een stuk beter was voor lange mensen op de 2e zitrij.
Edit: zie hier ook nog een mooie illustratie van het probleem https://youtu.be/pYE2q_qnoHo?t=115
Kan uit ervaring vertellen dat je een beetje in kleermaker zit moet zitten voor een langere rit om het comfortabel te houden maar dan moet je wel een beetje flexibel in de knieën zijn.
jarnobakker zegt
@flutterby: ik heb zowel in de oude en de nieuwe gezeten. De stoelen zijn letterlijk qua systeem precies hetzelfde en ook qua ruimte . alleen het motiefje is iets anders
mustang750supersnake zegt
@s2000vtec: wel hogere veiligheid,want groter en meer overzicht want hoger….alleen kan ik t niet betalen….de meeste dan….
s2000vtec zegt
De hoge zware SUV’s zorgen juist voor (veel) meer verkeersslachtoffers. Mogelijk wel bij de ‘lagere’ lichtere auto’s, motorfietsen, fietsers en voetgangers en heeft de SUV-rijder niets. Dit maakt de ego-centrische mens alleen nog maar a-socialer……
karhengst zegt
@s2000vtec: de vorige crisis maakte korte metten met de toenmalige SUV hype. Misschien dat dat nu ook het geval gaat zijn indien de brandstofprijzen omhoog gaan en hoog blijven.
itiswhatitis zegt
@s2000vtec: als ik dit zo lees ben ik crimineel met mn suv. Ik heb wel een mooi gemiddeld gebruik van 2,7 liter over de afgelopen 5000km en dat met 2,8 ton :)
s2000vtec zegt
Inderdaad en niet bijster slim ;-) Om een mannetje zoals jou van 70 km te vervoeren gebruik jij een vervoermiddel van 2700 kg. Het telkens versnellen van 2770 kg kost nogal wat energie en heeft op snelheid bij een impact met anderen desastreuze gevolgen. Zou nu al niet mogelijk moeten zijn …..
wachma zegt
@s2000vtec: misplaatst kan jij wel zeggen. Wij hebben hem nodig om bij slecht weer (en dan spreek ik over sneeuw) tot bij onze zaak te geraken. Mss effe anders verwoorden en niet iedereen over dezelfde kam scheren ;)
intimrasiert zegt
Ik blijf de CO2-hetze absurd vinden. Beter focust men op werkelijk giftige stoffen als NOx en fijnstof, want het aandeel CO2 in de wereld door auto’s is echt te verwaarlozen. Europa moet veranderen, niet de auto’s.
flutterby zegt
@intimrasiert: CO2 is makkelijk meetbaar, aantoonbaar schadelijk en de meeste oplossingen om CO2 te verminderen nemen ook andere stofjes mee.
rubend zegt
@flutterby: dat is tav emissies zeer zeker niet t geval. Minder nox resulteert in meer co2.
mustang750supersnake zegt
@intimrasiert: precies…..moet je eens ruiken hoe die nieuwe auto’s allemaal stinken….goed voor t milieu ja me reet!
je stikt dr haast van….en dan nog…goed voor t milieu misschien….maar voor de mens????
Berend zegt
En je vergeet natuurlijk, de omgeving is ook schoner geworden. Als dat harder gaat dan de auto’s…
moveyourmind zegt
Geldt dit ook voor fabrieksnieuwe auto’s of zijn dat geen viezericken?
balboni zegt
Ik heb een diepgewortelde haat voor SUV’s, laten we daar eindelijk eens mee kappen!!
okdoei zegt
Nogmaals een reden om de gestroomlijndere coupe en sedan weer nieuw leven in te blazen.
Of de “shooting brakes” aka gewoon een station/estate/wagon.
SvenskaAeroplanAB zegt
Het probleem is dat het gros van de autofabrikanten puur gaan elektrificeren om de boetes te vermijden. Dan ben je a) hypocriet en b) te laat… De fabrikanten die daadwerkelijk een geëlektrificeerde auto hebben gebouwd om milieu redenen lopen nu op de mars vooruit. En terecht natuurlijk! Aan de andere kant dreigt het gevaar van het verlies van de USP. Kijk naar Saab: voorloper op het gebied van turbomotoren, maar toen de rest van de merken volgden, was het unieke er van af en klaar…
herve11f zegt
Simpel: Door de diesel te verketteren is men benzine motoren gaan kopen en deze genereren meer CO2.
spence zegt
Inderdaad, eveneens een groot deel van de toename aan CO2-uitstoot.
mustang750supersnake zegt
@herve11f: juist en daar hadden de knappe koppen nou ff niet aan gedacht kennelijk…..
arias zegt
Ohjee we gaan massaal ten onder door de ‘C02’. Greta Thurnbergjes komen weer angst inzaaien. Lul toch niet zo dom altijd met dat klimaatgedoe. Komt mn neusgat uit, men vergeet dat draagvlak ook belangrijk is, en die zal steeds meer dalen zo. Men moet ook gewoon een leuk leven kunnen leiden. En laten we vooral niet de echte ‘klimaatvervuilende’ landen aanspreken zoals Indonesië, India, China, Egypte, Nigeria en Pakistan.
flutterby zegt
@arias: We kunnen die landen pas aanspreken als we zelf niet de reden zijn waarom zij zoveel uitstoten. Zij bieden enkel aan wat wij vragen. Een probleem pak je niet aan bij het aanbod, maar bij de vraag.
mustang750supersnake zegt
@flutterby: tja…daar zeg je wat……90% van alles wat electrisch in mn huis is….komt daarvandaan……
bbfix zegt
@flutterby: het is goed om stil te staan bij hetgeen je zelf koopt en gebruikt. Onze welvaart wordt duur betaald, maar gelukkig hebben we er zelf relatief weinig last van… plastic soep, ontzettend veel gif dat gedumpt wordt in de zeeen en bodem, olie dat onder erbarmelijke omstandigheden uit de grond wordt gehaald, ingrediënten die nodig zijn voor auto’s, accu’s en dergelijke.. en wss ben ik dan heel veel vergeten…
arias zegt
@flutterby: Nou, die landen hebben zelf ook genoeg afzet in het binnenland. Het is niet ‘alleen maar voor ons produceren’. Naast de export naar westerse landen wordt er ook zat in het binnenland verkocht, in andere delen van Azië/‘midden-oosten, afrika en zuid-amerika. Dus geen reden om ons in Europa of de VS overdreven lastig te vallen met het klimaatgedoe en tegen die landen zeggen komt door ons blijf lekker verder vervuilen.
vreekfonk zegt
Het stadium van “klimaatgedoe” als onzin bestempelen zijn we inmiddels wel voorbij, het is geen 5 voor 12 meer maar 12 uur. Een goed toekomst alternatief zien in een motor die fossiele brandstoffen gebruikt is jezelf voor de gek houden. Dat er landen zijn die nog meer vervuilen is nog geen vrijbrief om niets meer te doen of te stoppen met terugdringen van onze milieubelasting.
retetikker zegt
Gaan we weer in microcars rijden?
Zijn er trouwens vergelijkbare regels voor vrachtauto’s en vliegtuigen?
auto62 zegt
Ik wacht de reacties van groen links met spanning af ?
spence zegt
Moedeloos. Zoveel onbekwaamheid bij de politiekers.
Indien je vooruitgang wilt boeken en de mensen aanmoedigen om een propere wagen te kopen, moet je dat doen wanneer de techniek en infrastructuur op punt staat. En dat is nog ver van het geval.
Eveneens moedeloos van het totale gebrek aan herstellingen van het wegdek en de vermenigvuldiging van obstakels alle aard die leiden tot de keuze van SUV’s voor een deel van de rijders.
Maar dat fabrikanten zich stomweg smijten in een overaanbod van SUV’s maakt hen medeverantwoordelijk voor de boete’s die ze gaan moeten betalen.
MM93 zegt
Dat 100 op de snelweg is pas slecht voor het milieu. Als ik toch zie hoevaak ik nu in de remmen moet, terug schakel, weer gas geven, … waar ik vroeger gewoon met 130 door kon rijden.
raoufff zegt
Poepen is ook slecht voor het milieu maar daar hoor je niemand over.
ericd zegt
Mensen moeten ook niet lopen zeuren als de prijzen aan de pomp stijgen als ze een SUV rijden. Goed beschouwd zijn de brandstofkosten ook relatief laag vergeleken bij aankoopbedrag, afschrijving, onderhoud e.d.
karhengst zegt
Met die 100 km/h merk je het echter een stuk minder dan bij 130. En zoals je zelf al stelt heeft de SUV rijder toch al wel genoeg geld. Dus in tegenstelling tot wat ik boven eigenlijk aanhaalde ben ik bang dat deze crisis lang niet zo een verandering teweeg zal brengen als de vorige. Toen zag je ineens wel dat iedereen van z’n eerste generatie X3/X5 en Kia Sorento af wou.
kminne zegt
Allemaal volstrekt irrelevantie symboolproblematiek. Er is maar één structureel probleem op aarde en dat is de overbevolking.
karhengst zegt
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb zelf een klassieke diesel in bestelling staan en die is “door Corona” met bijna 6 maanden vertraagd. Voor Mercedes natuurlijk wel érg handig dat hij nu dus begin december verwacht wordt. Het zal me niks verbazen als ik terzijnertijd te horen krijg dat er nog net één maandje extra vertraging bovenop komt door omstandigheden, zodat mijn toekomstig gifbraker niet meer voor de statistieken van dit jaar meetelt. De leasemaatschappij zal er weinig moeite mee hebben om een registratie pas in 2021 te kunnen doen.
Ik denk dat je er NOx op in kunt nemen dat alle capaciteit nu naar de EV’s en PHEV’s gaan om toch nog de juiste uitstoot te halen.
jometdebanjo zegt
Doe mij maar een V8 diesel met elektro motor. Al dat poppenspul van tegenwoordig. Drama
Jantje_555 zegt
benzine stoot meer co2 uit dan diesel…dus logisch dat het stijgt want diesel is plots taboe geworden