Huh? Maar de huidige Astra is er toch pas net?
De Opel Astra is misschien wel de meest ‘Nederlandse’ auto die er is. We weten het, de auto wordt niet gebouwd in Nederland. Maar de auto sluit perfect aan bij de ‘doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg’-mentaliteit van inwoners uit ons koude kikkerlandje.De Astra was altijd een auto die nergens in uitblonk, maar ook zeker nergens slecht scoorde. Een 7.5 over het gehele rapport.
Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat de Opel Astra enorm populair is ons land. Er zijn er sinds 1991 namelijk meer dan 470.000 exemplaren van verkocht. De topverkopen van de Astra zijn met name gerealiseerd in de jaren ’90. In 1992 en 1999 werden er meer dan 40.000 verkocht!
In de tussenliggende jaren kon Opel Nederland altijd rekenen op zo’n 25.000 verkochte exemplaren met enkele uitschieters naar boven. We leven nu in andere tijden waarin men uniek en bijzonder wil zijn. Resultaat is dat we allemaal dezelfde crossover rijden.
Het dieptepunt was de Astra (J). Dit was een bijzonder prettige en onderschatte auto, zij het ietwat aan de zware kant. Mede dankzij de financiële crisis en de naweeën ervan, is de auto nooit een succes geweest. Sinds 2015 staat de veel lichtere Astra (K) in de showrooms en die auto doet het heel erg aardig. Zowel in Nederland als in Europa. Toch wordt dit model binnenkort vervangen, zo meldt Opel.
De huidige Astra wordt heel binnenkort voorzien van een facelift en moet er dan twee jaartjes tegenaan. Het nieuwe model wordt namelijk al in 2021 gelanceerd. De reden is overigens vrij eenvoudig. PSA heeft Opel overgenomen van General Motors. De huidige Astra is nog ontwikkeld onder regime van The General. De Astra zal in korte tijd véél moderner worden. De Astra voor 2021 staat namelijk op het EMP2-platform van PSA. Het ‘Efficient Modular Platform 2’ is niet alleen een bijzonder licht platform, maar maakt de Astra ook geschikt voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Dan het laatste goede nieuws: de Astra (L) wordt Duitser dan ooit. PSA heeft met de gemeenteraad afspraken gemaakt, waardoor het voor hen interessant is om de nieuwe Astra in Rüsselsheim te gaan produceren. De huidige Astra komt uit Polen of het Verenigd Koninkrijk.
garp zegt
“We leven nu in andere tijden waarin men uniek en bijzonder wil zijn. Resultaat is dat we allemaal dezelfde crossover rijden.”
Quote van het jaar. Misschien wel van dit decennium. Hulde Willeme.
harrie zegt
@garp:
Prachtig inderdaad, deed me hieraan denken:
https://youtu.be/QereR0CViMY
Gulli zegt
@harrie: “Je bent uniek, net als iedereen”
– Loesje
Een van de weinige Loesjes die ik wel kon waarderen ?
sabrerator zegt
@garp:
“You are all individuals!”
Uit de menigte:
“I’m not..”
vaakbenjetebang zegt
Hopelijk houdt Opel op met het ontzettend gezochte design van de C-stijl, of komt er in ieder geval een optie voor een wat normalere kleurstelling daarvan. De huidige Astra hatchback is best een fraai ding, maar wordt bedorven door dat rare stukje ‘styling’. Voor de station zouden ze ook iets anders moeten verzinnen, want met die huidige glimmende daklijst die in de C-stijl omlaag loopt is de associatie met een lijkwagen wat al te snel gemaakt. En dan past de kist er niet eens in. Gemiste kans in alle opzichten.
Fre zegt
Volledig mee eens. Opel moet stoppen met die C-stijl te verpesten door er een stuk van weg te laten of zoals bij de nieuwe Mokka de sierstrip er door te laten lopen. Dat doet enorm afbreuk ah design. De C-stijl bepaalt in grote mate het karakter vd auto en mag je niet mee rommelen. Stel je voor dat VW dat bij de Golf zou doen, dat zou heiligschennis zijn want de C-stijl is zo karakteristiek voor de Golf. De verkopen zouden direct enorm dalen. Maar bij VW gaan ze dat nooit doen want daar hebben ze goede designers, itt bij Opel. Die Mark Adams bakt er niets van en hadden ze van mij al lang mogen ontslaan. De nieuwe Mokka vind ik wel redelijk geslaagd qua design maar ook weer daar die sierstrip die door de C-stijl loopt vind ik niet mooi maar het is toch iets beter dan bij de huidige Astra Break maar toch doen ze het beter niet.
bsxc2 zegt
Gewoon een grotere nieuwe Corsa maken. Succes gegarandeerd!
dromedaris zegt
Opel heeft me nooit warm kunnen maken. Het oude Mazda zeg maar, maar bij elke nieuwe Mazda draai ik nu wel mijn hoofd. Hopelijk gebeurt dat bij Opel dan vanaf 2021 ook een keertje.
autodidact zegt
De mooiste is de minst succesvolle (het lijkt wel een Alfa…). Tijdlozer dan zijn opvolger.
87sandyd zegt
“Het dieptepunt was de Astra (J). Dit was een bijzonder prettige en onderschatte auto, zij het ietwat aan de zware kant. Mede dankzij de financiële crisis en de naweeën ervan, is de auto nooit een succes geweest.”
Dit mag je mij wel eens uitleggen. Die Astra was niet alleen zwaar. Het interieur was bezaaid met knoppen en van matige kwaliteit, en de motoren waren bijzonder matig, zowel kwa prestaties als kwa geluid en trillingen.
Dutchdriftking zegt
De huidige is een erg fraaie wagen, zeker als 5 deurs hatchback. Station iets minder.
frank2b zegt
Een Astra?
Ik kan me stomweg niet herinneren hoe dat ding er ook al weer uitziet ….