We konden het niet geloven, maar het gaat nu toch gebeuren. Nico Hülkenberg vervangt Schumacher komend seizoen.
Nou, het hoge woord is eruit! Het hing al een tijdje in de lucht en het gonsde van de geruchten, maar nu is het officieel: Nico Hülkenberg vervangt Schumacher volgend jaar. Jazeker, de Duitse coureur maakt een comeback en vervangt die andere Duitse coureur.
Nico Hülkenberg is daarmee een ware comeback kid, want hij is er eventjes tussenuit geweest. In 2019 liep namelijk zijn contract bij Renault af. Daarna viel hij in 2020 en 2022 enkele keren in voor Racing Point en Aston Martin. Het contract van Mick Schumacher liep af en Haas keek naar diverse opties voor 2023. Ferrari, de motorleverancier van Haas, wilde graag dat Haas Antonio Giovinazzi een kans kreeg. Ook Schumacher nog een jaar verlengen was een mogelijkheid, maar Haas verkiest dus de kwaliteiten van Nico Hülkenberg.
Niet het buitenkansje van de sport
Mick Schumacher heeft een (letterlijk) inktzwart bericht geplaatst met een correcte doch licht emotionele tint. De jonge coureur bedankt Haas voor twee fantastische jaren, maar is erg teleurgesteld dat ze het contract niet verlengen.
De keuze voor Nico Hülkenberg is een vreemde. Begrijp ons niet verkeerd, het is een zeer sympathieke jongeman die uitstekend kan rijden. Het is wat dat betreft Formule 1-materiaal. Echter, gezien zijn leeftijd (35), staat van dienst (geen enkel podium) en het feit dat hij er toch 3 jaar uit is geweest (invalbeurten niet meegerekend) is hij niet het buitenkansje van de sport.
Nico Hülkenberg vervangt Schumacher dus, is dat logisch?
Dit terwijl Mick Schumacher dat op papier wel is. Mick is jong, heeft absoluut talent, heeft een geweldige achternaam, is ook Duits (voor de sponsoren) en er zit nog wat rek in qua groei. Daarbij werd Schumacher gaande weg het seizoen vorderde telkens beter. In de kwalificaties liep hij in op zijn teammaat. Het mocht niet baten.
Ook Ferrari liet de Duitse protegé al ‘los’. Naar alle waarschijnlijkheid zal Mercedes zich nu over Mick gaan ontfermen. Leuk weetje, Hülkenberg heeft in al zijn races éénmaal pole position behaald. Net als zijn nieuwe teammaat (Kevin Magnussen) was dat op Interlagos. In tegenstelling tot Nico heeft K-Mag wel eens het podium gehaald, al was het slechts eentje (in zijn eerste race).
De twee kennen elkaar en weten dat ze voorzien zijn van testikels:
Meer lezen? Deze F1-coureurs verdienden het meest voor hun teams!
Robert zegt
Ik denk dat er maar weinig coureurs rondlopen die zo de gunfactor hebben als Nico Hülkenberg. Maar of het de juiste keuze is… Het wordt natuurlijk wel interessant te zien hoe zijn prestaties zich gaan verhouden tot z’n teamgenoot Magnussen.
Waarom gaat Haas niet op zoek naar een Amerikaanse coureur? Al was het alleen maar om zichzelf in het thuisland beter te verkopen.
royaledeluxe zegt
Dat is heel simpel, de Muricaanse raceklasses tellen maar voor de helft van de punten als je een Super Licentie ambieert. Indycar, Nascar coureurs die liggen daar over het algemeen niet echt wakker van. Buiten de enkeling dus.
FIA promoot F4-3-2-1 als opstap klassen en niet Indy Light -Indy – F1. Ze denken daar nu wel over na omdat de druk er toch komt om een paar US drivers in het Circus op te nemen.
Er zijn gewoon te weinig zitjes, nog een paar teams erbij zou zeker een welkome aanvulling zijn.
joejojo2012 zegt
Dat gaat vuurwerk worden tussen die twee! Moest meteen hier aan denken: https://www.youtube.com/watch?v=21T8d0SA5Js
rollingstoned zegt
Dat zal wel loslopen…
Hulkenberg and Magnussen move on from “suck my balls” moment
Formula 1 drivers Nico Hulkenberg and Kevin Magnussen have buried their differences five years after their infamous “suck my balls” confrontation at the 2017 Hungarian GP.
https://www.motorsport.com/f1/news/hulkenberg-and-magnussen-move-on-from-suck-my-balls-moment/9306840/
thearchitect zegt
“I actually greeted him with, ‘Suck my balls, honey’,” Hulkenberg told Motorsport.com.
“You see the media build up some tension between us, like me and Romain, or me and Nico. And actually, there’s a lot of respect there in reality.
“Some things are perceived in one way from the outside, and it’s very different from the inside”
Zo zie je maar dat wij toetsenbordridders er altijd iets groters van maken dan het is..
royaledeluxe zegt
Wij weten het dan ook altijd beter… waarom hebben we zoveel tijd anders om hier wat woorden in een kotje te rammen. LOL
kniesoor zegt
Haas, het Huize Avondrood van de F1 🙂
Kennelijk geven ze nu prioriteit aan het ontwikkelen van de oto – dat gaat vaak beter/sneller met ervaren krachten – boven het opleiden van jonge beloftevolle coureurs.
Edge zegt
Nico Hulkenberg is een prima coureur met een hoge gunfactor, maar zijn grootste probleem is dat Mick Schumacher een wellicht nóg grotere gunfactor heeft. Als Williams hem had binnengehaald als opvolger van Latifi was er niemand die dit jammer vond en liepen we nu allemaal de polonaise in onze shirtjes en petjes met nummer 27.
Roadster1976 zegt
Ik gun het Hulkenberg echter was en is Schumacher de gelijke aan Magnussen. Magnussen is in mijn opties soms veel te wild en leert er niet van. Zijn pole was natuurlijk leuk maar verder een drama io zondag.
Robert zegt
Ik wil niet veel zeggen, maar Magnussen heeft zich dit seizoen eigenlijk alleen maar in positieve zin doen gelden. De keren dat hij schade reed was het volgens mij telkens weer omdat een collega hem aantikte.
Zo’n jaartje vrijaf heeft hem duidelijk goed gedaan.
Edge zegt
@RRRobert: Magnussen heeft die schade ook meerdere malen zelf veroorzaakt. Maar dat kun je hem in mijn ogen maar in beperkte mate kwalijk nemen. De Haas is al geen heel snelle auto, en heeft daarnaast ook nog last van aardig hoge bandenslijtage. Als je in een Haas posities wil winnen moet je daarom vrijwel meteen toeslaan bij de start van de race als je banden nog vers genoeg zijn en auto’s dicht bij elkaar liggen. En ja, dan wil je ter overcompensatie wel eens met iets teveel enthousiasme tegen je tegenstander aanrijden…
royaledeluxe zegt
En laat ons eerlijk zijn… daar zijn er nog anderen die dit doen. Kijk maar naar de laatste paar Races… Russell, Vertappen, Perez, Ocon, Alonso… ik stop hier met typen want ik zou gewoon 20 renners moeten neerpennen.
thearchitect zegt
Voor wat Haas zoekt in een coureur is Hülkenberg 100% de beste keus.
Ze weten ook wel dat ze (nog) niet de strijd aan kunnen gaan met McLaren en Alpine, maar ze hebben wel iemand nodig die met een redelijke consistentie punten kan scoren voor het team.
En je kan veel zeggen over Nico, maar regelmatig in de punten rijden (p6 t/m p10) kan hij wel.
Punten in het constructeurskampioenschap = geld. Ik denk dat ze met K-Mag en de Hulk volgend jaar goede zaken kunnen doen daarin.
harrie zegt
Schumacher heeft in de opstapklasse te weinig laten zien, en in de F1 ook. Naar eigen zeggen 3 jaar lang nodig om te wennen is gewoon te lang in de topsport.
Ik snap de keuze voor Hulkenberg wel, Magnussen heeft laten zien dat er veel meer snelheid in de auto zat, nu nog iemand ernaast die ook constant presteert. Waarschijnlijk is hij een relatief goedkope optie ook.
En leeftijd, er rijdt zelfs een veertig plusser mee die het nog lang niet verleerd lijkt te zijn.
gregorius zegt
Mick werd niet net zoals sommigen direct kampioen in de opstap klassen; maar zowel in de F3 als de F2 in zn 2e jaar kampioen.
Niemand verwacht van Mick dat hij een 2e Max is, of een 2e Lewis (in z’n jonge jaren, toen hij nog geen hypocriet was).
En daarnaast neemt Mick t gewoon ook heel serieus.
En als 1 van de grote 3 de rekening betalen om hem 2-3-4 jaar te laten wennen; wieweet wordt het nog wat.
Maar goed, dat is dus nu niet zo. Maar uiteindelijk waren zn prestaties in de opstap klassen gewoon zeer ok.
harrie zegt
In een van de beste auto’s van het veld, in zijn tweede jaar, met hakken over de sloot kampioen na een wonderbaarlijke (volgens boze tongen: discutable) opstanding halverwege het seizoen.
Nee, hij was gewoon flets in de opstapklassen.
osmo zegt
Sympathieke jongen die Hulkenberg maar echt potten heeft hij nooit gebroken in de F1. Als je Schumacher dan toch aan de kant schuift doe het dan tenminste voor een opkomend talent, dan toon je toch een beetje ambitie als team.
rollingstoned zegt
Hij hoeft ook geen potten te breken, het blijft natuurlijk wel een Haas. Daarmee ga je geen WDC worden ;-)
Haas wil gewoon een ervaren en degelijke coureur die kan helpen om de auto verder te ontwikkelen, de auto heel thuis kan brengen, en waar mogelijk in de punten rijden. Dus wat dat betreft lijkt Hulkenberg een prima keuze.
osmo zegt
Ik neem aan dat als je rijder vervangt door een andere dat je toch een verbetering wenst. Ik zie in Hülkenberg nu ook niet direct een chauffeur die die Haas iedere week in de punten rijdt.
rollingstoned zegt
Dat hij geen podiums pakt wil niet zeggen dat ie geen punten binnenhaalt ;-)
Zie o.a. wikipedia voor alle statistieken e.d.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nico_Hülkenberg
gregorius zegt
Wie had begin 2022 bedacht dat in 2023 de enige coureur met een Duits vlaggetje achter zijn naam Hulkenberg zou zijn.
Leuk voor hem.
En ik hoop dat hij Haas kan helpen en in een regenrace door 10 uitvallers en 5 safety cars nu wel een keer een podium kan pakken.
Verder is het gewoon veldvulling.
Mick is saai; alleen zn achternaam is opwindend, maar die kracht is ook wel weer uitgewerkt.
Nico is aardig en prima; maar dat je daar nou wild van gaat worden? Nee toch?
verplicht zegt
Veel fans van MSC hier. Laten we wel zijn, de beste man heeft gewoon niet veel laten zien. Magnussen is hem (naar zo lijkt, redelijk eenvoudig) de baas.
MAG heeft ook 2x zoveel punten als MSC bij elkaar gereden dit jaar.
HAAS heeft behoefte aan 2 rijders die weinig schade rijden, en de punten bijeen weten te sprokkelen. MAG heeft laten zien dat spelletje dit jaar wél te beheersen en MSC na 2 jaar niet. Wat dat betreft heeft HUL dat spelletje wel door.
Prima keuze dus wat mij betreft!
Roadster1976 zegt
Van de 20 die MAG heeft gescoord waren het 10 de eerste race… sinds Frankrijk geen punt gescoord. Ook Schumacher niet. En dat schade ding… een paar klappers ja en dat helpt niet. Maar hoe vaak heeft MAG zijn eigen race niet verknald met een kapotte voorvleugel in de eerste ronde. Ik denk minimaal 3 keer?
royaledeluxe zegt
En hoe vaak heeft MSC zijn race niet verkloot door de wagen te laten spinnen/kapot te rijden? Ze hebben beiden wat om te zeggen, maar aan het einde van het seizoen, is KMAG veel goedkoper dan MSC en met nog meer punten ook. Soms is het simpel, je hoeft het niet ver te zoeken.
Roadster1976 zegt
Van de 20 die MAG heeft gescoord waren het 10 de eerste race… sinds Frankrijk geen punt gescoord. Ook Schumacher niet. En dat schade ding… een paar klappers ja en dat helpt niet. Maar hoe vaak heeft MAG zijn eigen race niet verknald met een kapotte voorvleugel in de eerste ronde. Ik denk minimaal 3 keer?
maferick74 zegt
Msc draait zich om in zijn… oh wacht… is dat nou goed of niet?
flyerbunch zegt
Mick vroeg nog een jaartje erbij om zich te kunnen bewijzen, maar in the end mocht het niet (kosten) baten. Hij heeft gewoon teveel schade gereden! Jammer voor hem, maar marketing gewijs heb ik al begrepen dat Mercedes hem als reserve rijder wilt inlijven al is het maar voor de naam en Duitse trots. The Race maakt hier ook nog een fijn filmpje van..