Een enorme politiecontrole onder onschuldige burgers op tweede paasdag, dat past wel bij Nederland. Oppassen dus voor de lange arm als je een motor rijdt. Of, zit er hier een serpens onder het gras?
Pasen en Kerst vallen niet op dezelfde dag dit jaar. Maar tweede paasdag is in 2024 toevallig wel ook op een andere manier een bijzondere dag. Motorpublicatie Nieuwsmotor, bericht namelijk dat de lange arm der wet op deze vrije dag in de lente, motorrijders keihard aan gaat pakken. Het gaat dan allemaal om het geluid dat tweewielers uitstoten. Volgens nieuwsmotor is dat volgens de politie een doorn in het oog van met name oudere mensen die langs wegen wonen. Men wil nu ‘keihard optreden’ tegen deze vorm van verkeerscriminaliteit.
Er wordt gerept over boetes voor het overschreiden van de decibelnormen van 1.400 Euro. Bovendien moet je als motormuis je illegale knalpot van je buikschuiver afhalen en mag je niet doorrijden, als je gepakt wordt. Denk niet dat je er onderuit kan komen met ‘de Italiaanse methode’. Metingen zullen bij een hoog toerental uitgevoerd worden. Dus gesjoemel met een klep in de uitlaat die pas open gaat bij hogere toeren, kan je vergeten.
Slachtoffers van de criminaliteit zijn volgens Nieuwsmotor blij met de actie, waarvoor 220 politiemannen (m/v/i) worden ingezet. MotorrijdersOpvoedingsKader (MOK) zegt bij monde van, euhm, een zekere Claus Paasheer, dat men al jaren schreeuwt om actie:
We proberen al jaren de Nederlandse motorrijders op te voeden op dit gebied. We hebben qua belerend vingertje in de afgelopen periode alles uit de kast gehaald, dus dan moet er nu maar eens worden opgetreden. OK, ook wij vinden wel eens dat veel mensen teveel tijd hebben en over alles zeuren, maar dat is nou eenmaal de realiteit van nu. Daar komt bij dat elke motorrijder ondertussen wel weet dat er maar één keer per jaar op geluid wordt gecontroleerd, op de donderdag voor de Dutch TT op de parkeerplaats van de A28 bij Beilen, dat mag best wel eens wat minder voorspelbaar
Waarvan akte. Kortom, een waarachtig nuttige mededeling van algemeen nut van deze kwaliteitspublicatie. Kies jij dan maar eieren voor je geld en sla je de toertocht over. Of ga je gewoon rijden en schiet je er als een haas vandoor als je de bromsnorren ziet? Laat het weten, in de comments!
ponnie zegt
Het lijkt me dat de metingen volgens procedure uitgevoerd gaan worden en niet zomaar “bij een hoog toerental”.
Anders verwacht ik een behoorlijke stapel bezwaarschriften.
jaapiyo zegt
Kijk even naar de kalender ;)
ponnie zegt
1 april grappen die niet op 1 april gemaakt worden zijn nep en dus echte nieuwsberichten.
jaapiyo zegt
Dat het zo geloofwaardig is dat het echt zou kunnen zijn. is natuurlijk al intens verdrietig.
tjorque zegt
Gewoon een beetje rekening houden met je medemens, is geen schande.
Luide uitlaat heeft 0,0 meerwaarde voor het rijden.
Ik heb er geen probleem mee. En als dat wel zo zou zijn dan ga ik even bij bmw langs voor uitleg…
rutgerg zegt
Ik geniet wel van mn nieuwe SC Project uitlaat onder m’n Ducati Panigale hoor… heerlijk.
Wolflow zegt
Is dit artikel in verkeerde blog beland?
Dit is toch Autoblog en geen Motorblog.
Maar het is altijd nog beter dan alle rotzooi die in (E) Vehikelblog zou moeten staan.
sabrerator zegt
Er zal je verbazen, maar veel mensen die Autoblog lezen rijden ook motor.
milvus zegt
Veel mensen die Autoblog lezen doen dagelijks een grote boodschap. Daarom hoeft er nog geen nieuws over toiletpapier op Autoblog te staan.
sabrerator zegt
Ach, maandag is het toch geen lekker motorweer.
En mocht ik toch gaan rijden pak ik de Trophy wel, die is lekker stil.
En Marktplaats maar eens aanslingeren voor originele pijpen voor de Daytona. Die maakt niet overdreven veel herrie, maar de BOS-dempers zijn niet origineel.
Met de V65 Sabre kan je in discussie komen, die je altijd verliest, want oude motor met originele uitlaat. Die wellicht meer herrie maakt dan nu mag. Maar stillere dempers zijn er niet. Ding maakt overigens een erg beschaafd geluid.
Verder prima, ik erger me ook aan die takkeherrie van met name Harleys en racers met open pijpen.
William zegt
Jammer dat het een 1 april cliche is, maar dat controleren op aso motoren moeten ze zsm invoeren. Ware het niet dat de politie al decennia een enorm gebrek aan mankracht heeft. En de politiek heeft tot nu toe nul interesse om daar iets aan te doen.
acavs zegt
Haha, dit moet toch wel een 1-aprilgrap zijn? De MOK, de heer Paasheer?
EDIT: Hulde, Jaap! Heerlijke Jiskefethumor.
Robert zegt
Tja, als “één punt vierhonderd euro” het nog niet had weggegeven…
racerx zegt
Mooie 1 april grap. Daarnaast wordt het baggerweer dus veel lotgenoten zullen niet op de weg te vinden zijn…
kennone zegt
Mocht het geen 1 april grap zijn wens ik ze veel succes. Geen motorrijder die door het natte noodweer wil rijden op zijn vrije dag🤣
degrotemuis zegt
Inderdaad, iets teveel dingen die erop wijzen dat t toch een 1 april grap is. Maar toen ik de kop voorbij zag komen, klonk het eigenlijk totaal niet ongeloofwaardig. Hoe triest is dat eigenlijk? Logisch vervolg na de borden op diverse dijkjes dat motorrijders ook met standaard uitlaten niet eens in wat grotere groepen mogen rijden op het risico van een verbod, terwijl een autoclub gerust met 50 auto’s over dezelfde dijk mag zonder commentaar. Er is zelfs al gezeur geweest over de (pro)motor tanktastochten over specifieke stukken weg. En dat zijn al kleinere groepjes. Geluidscontroles op zich prima, maar waarom puur op motoren en niet op alle verkeersdeelnemers? Of is het lawaai opeens minder erg als het uit een auto met lawaaipijp komt?
mashell zegt
Misschien is het dat als je mensen die langs een dijk wonen vraagt waar ze last van hebben dat ze antwoorden “hoog water, motorrijders en windmolens”.
Op zich kunnen motorrijders dit vrij eenvoudig oplossen en zelfs zonder aanpassingen aan hun motor. Hoewel motorrijden per uitstek een individualistische bezigheid is ontstaan de problemen vooral als ze zich groepen gaan bewegen.
Dus moeten we misschien net als de Hells Angels ook motorclubs als MVA uit Almere verbieden want die organiseren ook toertochten.
Hoewel de één april grap wel een hoog dronkenmans gehalte heeft vind ik het noemen van de exacte locatie waar wel structureel gecontroleerd juist erg grappig.