Niet alleen vijf sterren, maar ook nog eens de volledige 37 punten. Dat is een prestatie van formaat.
De vernieuwde Renault Megane is al weer de 11e Renault die een score van vijf sterren behaalt bij een EuroNCAP crashtest. Het is al bijna geen nieuws meer dat een Renault zo goed scoort, maar de maximale score halen van 37 punten is wel bijzonder. In de 10 jaar dat EuroNCAP crashtests doet, is slechts twee maal eerder deze score gehaald. Dat waren de Volvo XC60 en de Nissan Qashqai, die laatste auto deelt niet geheel toevallig het platform met de Megane.
Kevin zegt
zeker benoemenswaardig, en dat van de Qashqai wist ik niet trouwens. Dat ontwikkelde platform doet goede zaken!
Tedje zegt
Dat is zeker goed nieuws voor Renault. De nieuwe Megane moet een succes worden anders komt het concern in heel zwaar weer de komende jaren.
MIxell zegt
Mooie reclame voor Renault en het was mij ook niet bekend dat de Qashqai ook de maximale score heeft gehaald. Ben benieuwd naar de resultaten van bijv. de nieuwe Golf.
Maar als nu de maximale score is bereikt, wordt het hoog tijd om de test te verzwaren.
Floryn zegt
ach ja deze discussie hebben we al eens gehad. Wat is nou beter? je hele veiligheidsplan in de auto afstemmen op de NCAP test en dan maximaal scoren of zelf je plan te trekken? Ik rij toch liever in een volvo dan in een renault als je me vraagt of ik wil overleven
Floryn zegt
@ Tedje
alle grote concerns die niet binnen vijf jaar óf heel zuinige modellen in hun gamma hebben of een andere radicale oplossing zoals een electrische aandrijvingimplementeren, gaan het moeilijk hebben de komende jaren.
Neal zegt
Larie…
Moet je eens gaan opzoeken van wie de gebouwen eigendom zijn waar deze EuroNcap test worden gedaan…
Juist… Renault (in feite de groep van Franse merken)
Rarara waarom die Franse auto’s steeds goeie NCap scores neerzetten…
Chris zegt
@ Neal, helemaal gelijk. Renault is zeker ontzettend veilig geworden de laatste jaren, maar het is ook een gedeelte schijnveilig door de auto`s goed aan te passen op de normen van euroncap.
geef mij maar een Volvo voor ECHTE veiligheid
Laurens zegt
@Floryn
Ik wilde net posten dat er vast iemand precies jouw opmerking zou gaan maken.
Helaas zijn er maar weinigen van ons in staat om precies hetzelfde ongeval in twee verschillende auto’s te beleven.
Die dat wel kunnen noemen ze crashtestdummies toch ;-)
Stijn zegt
Floryn schrijft,
26 November 2008 om 10:24
Precies. Kijk ook maar naar deze pagina: http://www.euroncap.com/whiplash.aspx Volvo is toch veel meer bezig met de praktijk en niet met hoe een auto zich in een test gedraagt.
ODT zegt
het is gemakkelijker om te slagen voor een examen als je de vragen al op voorhand weet natuurlijk.
Bovendien wordt de crashtest bij een bepaalde snelheid gedaan, ik vraag me dan ook sterk af hoe goed of slecht dergelijke auto’s presteren bij een crash met hogere snelheid dan de euroNCAP-test…
Stijn zegt
En wat is dit trouwens voor raar bericht? De nieuwe XC60 heeft ook 37 punten waarom wordt dat dan niet gemeld?
http://www.euroncap.com/tests/volvo_xc60_2008/339.aspx
Super zegt
die renaults zijn nog veiliger dan je denkt, de helft van de tijd staan ze namelijk in de garage en kunnen daardoor geen ongelukken veroorzaken.
Bartes zegt
Schijnveilig :P
Tja NCAP is al meerdere malen in negatief daglicht gekomen. Ik neem het dan ook met een korreltje zout. Bovendien zijn de auto’s zo ongelooflijk lelijk, dat je er nog niet dood in gevonden wil worden dus die veiligheid maakt het alleen maar erger :P
DavidZ zegt
Nu moet Renault nog even 5 sterren scoren qua betrouwbaarheid……
Stijn zegt
Kan iemand mij dit uitleggen?
De xc60 heeft in totaal zelfs meer punten omdat het op voetgangersgebied veel meer scoort. En als ik dan lees dat bij de xc60 de balken langs de voorruit slechts 3mm naar achter zijn geschoven en bij de renault 10mm zou ik dus denken dat de XC60 het beter doet. Hoe kan het dan dat deze renault zo in het nieuws komt? :S
Stijn zegt
Bovendien haalt de renault maar een “gele” score van 2.4 in de whiplash test en de xc60 staat bovenaan met 3.5. Ik snap hier echt niets van :P Redactie leg is uit!!!
C30 T5 zegt
We hebben deze discussie inderdaad al een keer eerder gehad….
maar ik ben inderdaad wel van blij dat ik dar niet in hoef te rijden.
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen roekeloze rijder die ervan uit gaat dat zijn auto superveilig is dus, nergens bang voor hoeft te zijn. Maar ik rij wel in een superfijne en veilige Volvo.
Barra zegt
@ bijna iedereen
idd, volvo for life!
:P
Stijn zegt
Kijk dit zijn de volvo stoelen. Deze WHIPS techniek hebben ze al langer maar daar hoor je dan niets over.
http://www.youtube.com/watch?v=Orl8J5gyAt0&eurl=http://www.euroncap.com/Player.aspx?nk=87484efa-776e-4307-a169-19c9186f3610&t=1&sel=d86308c0-36b9-45c5-bffd-9b9b25&feature=player_embedded
Robert zegt
Geef mij maar een fatsoenlijke besturing zodat je kunt voelen welke kant je op gaat als je stuurt. Liever voorkomen dan genezen.
Voordeel van een Renault crashen is dat je dan nog centen van de verzekering kunt scoren. Wel snel zijn hoor, na een jaar of 4 is zo’n prul niks meer waard en krijg je niks.
Laurens zegt
Nog een inkoppertje:
Volvo’s hebben anti whiplash stoelen omdat ze van achteren aangereden worden……
Was er niet zo’n uitdrukking: ik heb nooit last van files, omdat ik altijd voorop rij ;-)
Maar goede stoelen zijn belangrijk. En zitten vaker in duurdere auto’s omdat ze geld kosten. Voor een nog zinvoller ESP systeem geldt dat ook.
Knap werk, Renault, in die prijsklasse.
trommelt zegt
Autoblog wordt Volvoblog. Rare jongens die kezen ;-)
Linkador zegt
Renault heeft hier dubbel baat bij: ten eerste een volledig opgeplooide wagen (die de schok opvangt voor de inzittenden) = een nieuwe wagen (goed voor de verkoop) ten tweede coma patienten en of overleden klanten hebben geen wagen nodig, gezonde overlevende klanten blijven klant.
VonStroke zegt
Mooie prestatie, maar zoals reeds gezegd is. Het wordt tijd dat er een nieuwe onafhankelijke organisatie op de proppen komt, want nu is het misschien iets te makkelijk geworden om vlot te scoren bij NCAP.
(en eerlijk gezegd zag iedereen dit al aankomen nog van voor dat de Mégane zelfs maar getekend was)
Rick zegt
Mijn geweldige Renault Megane Grand Tour (2007) heeft volgens mij ook de 5 sterren, iets als ESP zit er niet op.
Leuk dat zo’n auto goed is als je crashed, maar heb liever dat dit voorkomen wordt.
GP zegt
och och…
iedereen zit weer liever in een volvo hoor
slappe verhalen dat die toch veiliger zijn, is al vaak genoeg bewezen van niet!
dotternetta zegt
en nu een keer bij 80 km/u! ;)
Chipperdechip zegt
En eerlijk is eerlijk, zo’n muur is toch de beste plek voor zo’n kiezentrekkende, diarree-opwekkende runnoo meegaand.. ik stel voor dat ze rest van de productie een zelfde lot laten ondergaan (zeker = zeker).
Nee, ik ben geen fan; ja, mooie score.
Kees zegt
Ik geloof dat er een paar volvo liefhebbers zijn,Die het niet kunnen hebben dat renault zo hoog scoort.
Over lelijke auto´s Idd dat zijn volvo´s als je achter schade hebt hoef je alleen maar de achterlichten te vervangen de hele achterkant is namelijk achterlicht.
Stijn zegt
Ik ben helemaal geen extreme Volvo fan alleen vond ik het gewoon scheef dat er een Renault de hemel in word geprezen terwijl een andere auto het beter doet en niet werd vermeld (nu wel :) )
Gaat mij er niet om dat het een volvo is maar dat het nieuwsbericht niet relevant was.
SaxoVTS zegt
De volvo fanboys zitten duidelijk nog met issues door het Modus tegen 740 filmpje. ;)
Wederom knap van Renault om dit te behalen met een betaalbare auto.
MFX zegt
@ alle ik rol huggers:
Waarom is Volvo zo blij met de XC 60 score?
De voltallige directie vindt de euroncap (net als jullie) toch niks.
De F1 veiligheidstesten worden ook door de euroncap gedaan, deze zijn bv voor de F1 neus ook volledig statisch en voorgekauwd.
Onveilig hè zo´n F1 auto. komt door die franse testcentra.
Dus allemaal lekker in je Volvo blijven rijden….doe ik ook in m´n Renault!
Stephanovic zegt
** Zucht ** Waarom altijd die ondertoon bij Renault!!!
Renault timmert aan de weg!! Ietwat anonieme modellen zoals de meerderheid graag hebben wou, goede veiligheid, standaard completere auto dan de rest van het segment enz enz.
Wie kan me vertellen waarom wij Hollanders constant zo negatief blijven?
MFX zegt
@Stephanovic
Helemaal gelijk, als ´t over een BMW/ Mercedes / VW (VAG) zou gaan:
*Zie je nou wel hoe goed BMW/ Mercedes / VW (VAG) is, ze hebben de HOOGSTE score qua veiligheid Hosanna Hosanna.
*Renault bla niet veilig bla bla zit liever in een ik rol bla bla euroncap zegt niks bla bla bla etc.
C30 T5 zegt
@MFX
Kijk eens wat vaker om je heen, dan zul je zien dat je maar snel uit je renault moet stappen. Als je alle recente nieuwsberichten bekijkt dan zal je jezelf nog wel een achter je oren krabben.
sjazz zegt
@ allen:
volvo is veilig – feit of imago, maakt eigenlijk niet uit, de naam hebben ze in ieder geval. En het lijkt erop dat ze er serieus mee bezig zijn. Of EuroNCAP dit nou bevestigt of niet. Wat volvo in ieder geval doet is heel vooruitstrevende veiligheidstechnieken introduceren zoals bijv. op de nieuwe XC60.
renault is veilig – lijkt het paradepaardje voor renault te worden. En of EuroNCAP nou helemaal objectief is of niet, ze doen het daar goed. Ik heb er geen probleem mee.
Geef mij echter maar een volvo, want ik voel me thuis bij de uitstraling van die auto. Woon maar eens een tijdje in zweden, dan weet je wat ik bedoel. Ik rij zelf een V40, ok wel al een beetje een oudje, en hoewel in NL gebouwd toch een echte volvo!
Chipperdechip zegt
Joh, ieder zijn ding.. Renault heeft een prachtige score gehaald op de NCAP test. Een test waar je heel veel dingen goed of slecht van mag vinden, maar die wel door alle merken wordt uitgevoerd; dus een relatief hoge score!
Maar dan mag ik het nog wel lelijk auto’s vinden en nog niet overtuigd zijn van de (afwerkings)kwaliteit. Ieder zijn heug en meug.
Waxweazel zegt
ja hoor het is weer zover..
Er wordt iets positiefs geschreven over Renault (of een Frans merk) en dan moeten de imbicielen hier toch maar de boel voor iedereen verpesten en verkondigen dat die testen bullshit zijn en dat er niks van klopt enzo..
goed bezig mannen van autoblog.nl
Kabeljauw zegt
Gisteren heeft u al kunnen lezen dat de Renault Mégane een uitstekende score heeft weten te behalen bij de botsproeven van EuroNCAP, maar er werden nog meer auto’s aan een kritische test onderworpen. Daarbij kwamen de Alfa Romeo MiTo, Ford Fiesta, Honda Accord, Opel Insignia, Peugeot 308 CC, Volkswagen Golf en Volvo XC60 allemaal ook in aanmerking voor 5 sterren.
Minder goed brachten de Dacia Sandero, de Ford Ka, de Ford Ranger pick-up en de Mercedes-Benz Viano het er van af. De eerste auto moest genoegen nemen met 3 sterren, voor de Ka en de Viano waren er 4 sterren. De Ranger ging met 2 sterren naar huis. Dit pick-up model werd begin dit jaar ook al getest, maar EuroNCAP kon geen verbetering bespeuren. Het botsinstituut omschrijft de kans op zwaar letsel bij een frontale crash aan benen en voeten ‘extreem hoog’. Bij een frontale botsing raakt de kooiconstructie van de Ranger overbelast, begeeft de A-stijl het en verliest het passagierscompartiment stabiliteit en samenhang.
Ook in de Sandero zit je niet echt veilig omdat bij een crash nogal wat onderdelen uit de motorruimte de cabine binnen dringen. Bij een aanrijding van opzij wordt het bovenlijf van zowel de bestuurder als de voorpassagier zwaarbelast. Het is volgens EuroNCAP om dit model met hoofd- en zijairbags plus gordelspanners te bestellen omdat dit de bescherming van de inzittenden bij een aanrijding van opzij merkbaar vergroot. De ANWB vindt het teleurstellend dat kopers extra moeten betalen voor deze veiligheidsvoorzieningen en pleit voor uitbreiding van de standaarduitrusting. Gelet op de lauwe reacties van de Nederlandse consument op veiligheidsystemen als ESP, is het echter de vraag of men wel bereid is om voor dit soort zaken dieper in de buidel te tasten.
De Mercedes-Benz Viano zat dicht tegen de 5-sterrenstatus aan maar verspeelde een aantal punten vanwege de niet optimale bescherming van de benen van bestuurder plus passagier bij een frontale crash. Aan voetgangerbescherming doet de bestelbus niet, want voor dit onderdeel kreeg de Viano maar 1 ster. Bij de Ford Ka is de bescherming van de benen van de bestuurder niet optimaal, reden waarom dit model slechts 28 botspunten kreeg. Een teleurstellende score want vorig jaar schitterde de technisch identieke Fiat 500 met 35 botspunten, 5 sterren en een welhaast optimale bescherming van de inzittenden. Dat de Italiaan betere resultaten wist te behalen, is te danken aan de veel royalere veiligheidsuitrusting: bij de 500 krijgt de kope onder meer zijairbags, hoofdbeschermingsairbags en knie-airbags standaard.
Dat men bij het Fiat concern goed weet hoe men veilige auto’s moet bouwen, blijkt uit de score van de Alfa Romeo MiTo. Dit model was goed voor 36 botspunten en er zijn bij de bescherming van de inzittenden eigenlijk geen zwakke plekken. Voor de in dezelfde grootteklasse vallende Ford Fiesta waren er 34 botspunten.
Peugeot bewijst in het C-segment dat rijden in een cabriolet niet alleen leuk kan zijn, maar ook veilig is: de 308 CC kwam namelijk in aanmerking voor 36 botspunten. Dezelfde score behaalde de Volkswagen Golf, die hiermee net werd afgetroefd door de Renault Mégane die van EuroNCAP een botspunt meer kreeg en zich daarmee nu de veiligste auto in zijn klasse mag noemen.
De Honda Accord behaalde 35 punten minder, hetgeen voor een Japanse auto nog steeds een prima score is. De score betekent niet dat de Accord minder veilig is dan de hiervoor genoemde 308, Golf of Mégane. De puntentoekenning komt op basis van specifieke, voor de betreffende grootteklasse opgestelde normen. Hetzelfde geldt voor de Opel Insignia, die ook 35 botspunten van EuroNCAP kreeg.
Last but not least de Volvo XC60. Deze SUV was goed voor 37 punten, oftewel even veel als de Renault Mégane en Nissan Qashqai. Ter vergelijking: de in dezelfde categorie vallende Ford Kuga kreeg eerder dit jaar van EuroNCAP 33 botspunten, de Land Rover Freelander 35 punten, de Renault Koleos 33 punten en de Volkswagen Tiguan 34 punten. Alle overige door EuroNCAP geteste compacte SUV modellen kwamen niet verder dan maximaal 32 botspunten
Bron autointernationaal.nl
hubert zegt
Een volvo remt automatisch als er een aanrijding dreigt. Dat is pas veiligheid!
wiesmann zegt
Deze auto, maar dan 20 km/h sneller in een situatie op een weg met een betonnen muur onder een totaal andere hoek als gemeten! ben benieuwd wat eruit komt.
Kan iemand mij vertellen welk merk autowrakken van de plek des onheils weghaalt en onderzoekt! die een eigen crashtestbaan hebben waar auto onder elk denkbare hoek getest kunnen worden!
Niets ten nadele van Renault. Er zijn veel merken die er een voorbeeld aan kunnen nemen, maar het is inmiddels wel een beetje wassen neus (NCAP BEDOEL IK).
Wat betreft de modus tegen die 740/940 (whatever) daar zat geloof ik 10 jaar verschil in. neem een volvo van toen en een renault van toen. ben benieuwd.
Het punt is dat onze Zweedse vrienden er geen merketing van maken, maar het zien als een uitganspunt!
MFX zegt
Ik heb niks tegen volvo, zijn mooie auto´s die nog lekker rijden ook!!
Laatst nog in een V50 gereden, wat een toponderstel ;)
Laat de ik rol mensen dan een veiligheidsstandaard opzetten waar alle andere autofabrieken wat mee kunnen doen.
Net als Renault: er een verkoop paradepaardje van maken dat alle andere merken hier in meegaan.
Dat we straks in de showroom staan:
Deze Laguna heeft 5 Volvo knâckebröden, op dit moment de veiligste in z´n klasse !!
Jiba zegt
@ SaxoVTS
Het klopt dat schijn bedriegt bij de oude bak in verhouding tot nieuwe auto’s, o.a. door metaalmoeheid. Maar wat zou er gebeuren bij een 15 jaar oude renault tegen de 15 jarige 940?
topless zegt
Je moet alleen niet in een 5-sterren Renault met een bus in botsing komen na een slippartij. Dat is dodelijk.
Tombnolz zegt
Waarom altijd die negatieve ondertoon als het over Renault gaat? Wel, bekijk eens een Renault als er eentje passeert en kijk eens in het interieur. ’t Is gewoonweg een dégôutant lelijk merk geworden.
MFX zegt
@Tombnolz:
:shock: dégôutant ?
hubert zegt
Hij heeft een woordenboek in z’n schoen gekregen…
Chipperdechip zegt
Bedoel je: dégoûtant ? Dan begrijp ik het tenminste :)
Mazgo zegt
Heel netjes gedaan van Renault! 37 punten is de maximale score die de EuroNCAP geeft. Dus ook heel netjes gedaan van Volvo.
Heeft de Laguna een lelijk interier?
Laurens zegt
Ik vind Ford altijd al een goed merk.
Renault was van plan Volvo over te nemen. Ford heeft het gedaan.
Vanaf dat moment was het: Volvo betere wegligging, Ford betere crashtests. Win win noemen ze dat.
Koop dus een Ford als je een moderne Volvo rijder bent. En een Skoda als je een old school Volvo rijder bent.
Weer een merk weg, dat ruimt lekker op in deze crisis.
bmw zegt
Kan wel zijn dat hij veilig is. Maar als je echt moet kotsen van het interieur en je stikt daarin… Wat dan?
Nee serieus, het is een mooie prestatie, maar we moeten geen fetisj maken van die punten. Ik ben blij dat alle Europese fabrikanten mooie punten halen op die tests. En nu de tests nog wat strenger maken, esp verplichten en de mensen blijven “sensibiliseren” zoals dat in verschrikkelijk Nederlands heet.
Kees zegt
@ volvo fan boy´s
Ga lekker op de volvoblog zitten tikken en elkaar opgeilen over hoe goed en veilig volvo wel niet is.Maar niet hier.
Echt erg wat voor afschuw iemand kan hebben tegen een merk.
Zat net effe op de afdeling volvo,koude rillingen over m´n rug,wat een saaie boel.Nu snap ik dat ze hier zitten.
Renault heeft teminste lef om iets anders uit te brengen zoals Bv een Velsatis Avantime of een Clio Sport,een S40 nou wat een spannende opa auto is dat.
@ Chipperdechip eerst bijdehand doen over een renault megane en dan iemand aanvallen omdat je zo intelligent bent!!!.
Krijg geloof ik diarree-opwekkende neigingen van je,en ik trek gratis al je kiezen.
MFX zegt
@bmw:
juist ja, alle auto kunnen wel 10 sterren krijgen maar de auto zelf rijdt niet……. da´s de bestuurder (hè opa met de hoed, moeder met de 8 ruziënde kinderen in de volvo achterbak, sjonnie in de golf II met joint etc etc)
MFX zegt
@Hubert,
en met een bumper klevert??
hubert zegt
Zoals je al zelf zegt : een klevert.
Die heeft op je bumper niets te zoeken.
MFX zegt
je hebt gelijk, maar wat nou als sjonnie toch op je bumper plakt en voor je merkt de ik rol dat hij een noodstop moet maken??
hubert zegt
Ik heb toch echt liever dat ik een fietser, spelend kind of wat er dan ook voor mijn auto zit, ontwijk.
Dan mag er gerust zo’n sjonnie bij mij achterin rijden.
MFX zegt
LOL :)
hans zegt
beste vrienden.
Het probleem dat zich stelt bij de meeste constructeurs is dat zij zich toespitsen op deze euroncap testen omdat deze in de pers veel aandacht genieten dus wat doen onze vrienden zij bouwen wagens die juist op deze proeven goed scoren wanneer we bv kijken naar achterwaartse testen en gaan kijken hoe onze autostoelen ons beschermen dan blijken de primusjes van de klas juist minder goed te scoren omdat deze test in het verleden hier niet veel aandacht genood. Wat mij betreft moet iedereen verder kijken dan zijn neus lang is en zien wat er gebeurt bij real life ongevallen en wat blijkt nadat je op het net even onderzoek pleegt dat juist de merken die hier onderzoek naar doen wel goed scoren in de whipflash tests. Ik geloof dat merken als mercedes saab volvo wel testen hoe het er in de praktijk aan toe gaat en dat deze merken op alle onderdelen scoren . Dit is mij opgevallen
mvg
hans
gunmeat zegt
Oke : renault staat altijd in garage bla bla bla..?
Nog een paar dooddoenders?
Volvo’s zijn voor bejaarden..
Vroeg Of Laat Vallen Onkosten
Volvo Onderdelen Liggen Verder Op
Volvo fanboys: Ga ff lekker spammen op een Volvo blog oke?
Chapeau Renault voor de resultaten van de crahtest.
SaxoVTS zegt
wiesmann schrijft,
26 November 2008 om 13:07
“Het punt is dat onze Zweedse vrienden er geen merketing van maken, maar het zien als een uitganspunt!”
hahaha! Ow wacht effe….. hahahaha! :P
Die reputatie komt uit de lucht gevallen zeker?
Timmy zegt
Knap van Renault. Maar vanaf ze hun nieuwe regels gaan toepassen haalt hij zijn 37 punten niet meer. Want dan gaan ze ook rekening houden met zaken als standaard esp. Dat bij de nieuwe megane nog steeds op de optie lijst staat.
renaultfreak zegt
moet je eens met 120 tegen een betonnen blok aanrijden? dan kan je een volvo, renault of wat dan ook hebben, je hebt een kleine kans in slagen.
en ach 5 sterren klinkt leuk, maar ik ga er vanuit dat de auto die ik koop ook een beetje veiligheid bied en zorgt dat je heel (desnoods levend) van a naar b komt. en ach dat doen alle merken wel zo’n beetje….
Deere Power zegt
Ik lees al meer dan een jaar dagelijks Autoblog.nl en vind hier alle autonieuws op een leuke manier bijeengebracht.
Ik ben werkzaam bij Renault, maar gepassioneerd door alles wat met de automobiel te maken heeft.
Ik ben misschien niet objectief, maar ik kan gerust toegeven dat andere merken mooie, knappe en soms technisch innovatieve wagens brengen. Die wagens kan ik ook echt bewonderen, zelfs al is het een ander merk.
Wat me op autoblog opvalt is dat van zodra Renault ter sprake komt de commentaren voor het grootste deel ronduit negatief worden, nog meer dan bij Citroen of Peugeot, onze Franse collega’s. Vaak zijn deze commentaren gebaseerd op een oude reputaties of “van horen zeggen”…
Ik kan gerust toegeven dat Renault kwaliteitsproblemen heeft gehad enkele jaren terug en dat we daar nu nog de gevolgen van dragen.
Maar spreekt er iemand over de Clio 3 die door de ADAC als “minstens even betrouwbaar zoniet betrouwbaarder” als de Japanners wordt omschreven?
Wordt er ergens vermeld dat de Laguna 3 door de JDPOWER enquete (wereldwijde enquete bij eigenaars van wagens van 1-2-3 jaar oud) in de top 3 van zijn segment qua betrouwbaarheid geplaatst wordt?
Iedereen heeft de mond vol van de Ring tijden, dat is de nieuwe absolute meetstaf blijkbaar, maar niemand rept er over dat de Megane R26R in zijn klasse het vorige record verpulverde?
Renault verkoopt in Belgie meer dan 60.000 wagens per jaar, zijn het dan echt zo’n lelijke roestbakken?
Als ik op autoblog dagelijks mijn portie autonieuws lees en een onderwerp van Renault of ander Frans merk lees dan krijg ik de neiging om de comments te negeren omdat ik op voorhand al weet dat er weer ronduit negatieve berichten zullen opduiken die niets met het onderwerp te maken hebben.
Ik rij met de Laguna 3 Grandtour, mijn broer (een nog zwaardere autofreak) met de BMW 320 break. Geloof me of niet, die BMW volgt NIET op de bochtige wegen. En het ligt niet aan rijvaardigheid want mijn broer en ik hebben beide verschillende jaren race ervaring. In acceleratie is de BMW sneller, hij heeft dan ook 20 PK meer.
Als ik het geld had reed ik ook in een S5 of een BMW M5, maar de realiteit is dat ik dagelijks met de Laguna rondknal (60000 km per jaar) en er tevreden van ben.
De commentaren die hier verschijnen zijn vaak overdreven negatief bij Franse merken en toch stikt het op onze wegen ervan dus ergens klopt iets niet.
Verleden jaar is een Mercedes 190 op een kruispunt aan 40 in mijn flank gereden. De klap was enorm en ik ben zelf naar het ziekenhuis afgevoerd. Drie dagen later was ik opnieuw aan het werk. Had ik met een Volvo al na twee dagen kunnen werken? Maybe, maar in ieder geval ben ik blij dat ik in deLaguna zat want ben er zeer goed vanaf gekomen….
Ga mijn gezaag stoppen, moet de rest van autoblog nog lezen.
Volvo_440_turbo zegt
Wat Saab betreft, zij hebben ooit gelogen over hun veiligheid, dat hebben ze zelf toegegeven… Hoe het verhaal net ineen zat, weet ik niet meer wellicht zijn er hier wel anderen die hier meer van weten…
Wat Volvo betreft, ben ik een ervaringsdeskundige in het crashen betreft, veilige 480 turbo had ik hoor!
slk zegt
Ik heb liever een auto met ster minder dan een auto met problemen.Ik wil niet alle renaults over een kam scheren.De neiuwe laguna heeft ook al weer zijn probleemjes.Dat kan je als merk echt niet maken,als je erop staat dat ie geweldig betrouwbaar is.
Chipperdechip zegt
@Kees: dan haal ik toch lekker een teiltje voor je en een doosje voor de tandjes; kun je met het geld van de tooth fairy een prachtige Renault van kopen waarmee je die Volvo lovers waar jij zo’n last van hebt eens fijn de ogen kunt uitsteken. Sad SAD man..
Waxweazel zegt
@ slk
de E-klasse van Mercedes van een paar jaar terug … die was toch ook een rampbak ivm electronica ?
DUS : alle Mercedessen zijn rampbakken en totaal onbetrouwbaar !! niks op in te brengen nu..
Citrofiel zegt
@ Deere Power; Inderdaad, het imago van vroeger speelt de Franse merken nog steeds parten, net zo goed als de Italiaanse trouwens. Zonde en onterecht.
@ Timmy; Helemaal waar en helemaal verkeerd dat het nog niet verplicht is. Dat moet er maar zo snel mogelijk komen, de nieuwe regeling draagt er in ieder geval sterk aan bij, ik denk dat merken zich wel wat aan zullen trekken en de maximale scoren zullen willen halen, daarvoor moet inderdaad ESP standaard zijn. Goede zaak.
Deere Power zegt
@ slk: Over welke problemen heb je het dan wel? Ben echt benieuwd? Graag concrete omschrijving? Dit behoort tot mijn dagelijkse job dus ben verbaasd dit te lezen. Ik spreek wel degelijk over de Laguna 3, dwz op de markt sinds november 2007, Grandtour sinds januari 2008. Ik wacht vol ongeduld uw antwoord af.
Laurens zegt
@deere
de dingen gebruiken brandstof.
Sommige dromers hier weten niet dat dat voor alle auto’s geldt.
Gewoon bezig blijven je merk te verbeteren. En je niets aantrekken van allerlei vooroordelen.
gunmeat zegt
@ Timmy 19:54
Know your facts… ALLE nieuwe Megane 3 ’s hebben standaard ESPASR..
Kees zegt
Even voor de duidelijkheid.
Het is Renault Laguna III Estate (Geen Grandtour)
Die Naam gebruikt renault alleen nog bij de megane 2008
Deere Power zegt
@Kees:
In Belgie wordt in het gamma niet de name Estate gebruikt.
alle break modellen uit het belgische gamma heten Grandtour, zowel voor Clio, Megane als Laguna.
@slk
ik wacht nog steeds op de problemen van de nieuwe Laguna 3….
Kees zegt
@Deere Power
Idd u heeft gelijk sorry ging er even van uit dat dit een NL blog was,nooit geweten dat de laguna III in belgie een andere naam heeft.
Ben werkzaam bij Renault,Heb zins de introductie van de laguna III nog geen enkele auto in de werkplaats gezien met een mankement.
@ slk Waar heb je de roddel vandaan???
Waxweazel zegt
slk is gewoon zo een zielige fanboy die alles wat hij te horen krijgt voor waar aanneemt..
Deere Power zegt
@ waxweazel:
Blijkbaar wel ja! Dit is het zwakke punt van het internet, iedereen kan vrij zijn mening uiten en open over alles praten. En zolang dit correct gebeurt en er ware feiten worden aangehaald is dit een prachtig instrument. Totdat iemand als slk langskomt, een beetje keet schopt en dan spoorloos verdwijnt als je om concrete voorbeelden vraagt… Maar ondertussen staat het wel op het internet en wordt het door velen als waar aangenomen….
Spijtige zaak.
Waxweazel zegt
of het wordt nog erger en sommigen willen enkel in het verleden leven en de huidige realiteit niet inzien. Volgens sommigen hier is renault en elk frans merk nog altijd totaal onbetrouwbaar, rammelbak, roestbak en een “gaat-niet-vooruit” auto..
die laatste groep weigert het bestaan van de RS modellen te erkennen blijkbaar ;)
udje zegt
http://www.kilroynews.net/special/2008-12/20081201.htm
kijk daar maar is op kliko vs benz