Tot nu toe was hij vrij mild, maar ook Max is nu klaar met de falende Renault krachtbron, na een teleurstellende kwalificatie gisteren in Spa Francorchamps die ervoor zorgt dat hij een inhaalrace moet doen vandaag voor zijn thuispubliek.
Opnieuw was het de falende Renault krachtbron die roet in het eten gooide voor Max Verstappen. Niet alleen was hij al gedoemd achterin te starten door een motorwissel (en dus 10 plaatsten gridpenalty), maar ook de nieuwe motor deed het gisteren niet goed. Max klaagde na de kwalificatie over vermogensverlies van de gloednieuwe krachtbron in zijn F1-racer.
Hij bestempelde Q1 als “waardeloos” en ging daarom ook in Q2 niet meer naar buiten om een snelle ronde te zetten. Alleen een korte outlap, maar parkeerde Max zijn auto in de pitbox. Hij is er “wel een beetje klaar mee” en dat begrijpen we. Het is voor het eerst dat Max echt zelf kritiek uit op de mensen van Renault, maar zijn frustratie is natuurlijk zeer begrijpelijk. Ach, wellicht is hij snel van de Renault-krachtbron af als de Ferrari-geruchten blijken te kloppen.
Max start vanmiddag vanaf P18 en heeft dus een beste inhaalrace te gaan. Potentiëel erg leuk voor ons als toeschouwer, want Max kan op zijn eigen spectaculaire manier wellicht wat plaatsen goedmaken. Met een beetje geluk pakt hij zelfs nog een paar puntjes, wie weet.
phrank zegt
Je kan natuurlijk ook gewoon niet tegen Grosjean op rijden of in de derde ronde spinnen enzo
Tonnie zegt
@phrank: de enige foutjes waar hij het hele jaar als debutant op te betrappen is en dan daar over gaan zeiken. Zielige loser.
wildbeest zegt
@thijsj: inderdaad wat een zeur, negativist.
phrank zegt
@Thijsj: Mijn punt wat ik even kort door de bocht (hehe) probeerde te maken is dat als je zelf niet foutloos bent en daardoor punten verspeelt je, moet oppassen met kritiek te hebben op anderen. Heb Renault alleen nog maar positief over Verstappen gehoord, dat lijkt mij als partners ook het beste.
fijnkonijn zegt
@phrank: jaaa daar istiedan. Een echte onvervalste “de beste kapiteins staan aan wal” opmerking…
Ik hoop dat je je niet voortplant. De maatschappij is daar niet bij gebaat…
sydney zegt
@fijnkonijn: Ik neem hierbij dus aan dat jij als oud F1 coureur en vader van 7 kinderen,allen gezegend met een uitzonderlijk talent voor auto danwel motorsport bent?
@phrank heeft een mening.
Als je het daar niet mee eens bent kunt je in iedergeval het fatsoen proberen op te brengen om daarop inhoudelijk te reageren.
@jsleutel @thijsj @wildbeest en zogenaamde @kenner moeten niet zo huilebalken.
Buiten deze huismedeling;Max Verstappen is absoluut een talent, eentje waar we laatste jaren er maar weinig van zagen.
Snel,cool en welbespraakt.Maar laten we het niet groter maken dan het is.
kenner zegt
Wil je nou de verstandige komen uithangen? Ik geef ook mijn mening en volgens mij delen vele hier die mening over Max. Dus kom niet aan Max. Helemaal niet als mensen op zondagochtend (!!) al komen azijnpissen. Punt.
sydney zegt
@kenner: Punt.En dan is volgens jouw de discussie over?
Beetje simpel.
Ik vraag me oprecht af op welke vlakken je nu een kenner bent.Op grammatica,automotive en/of autosport kan het niet zijn.
Iets met darten ofzo? Daar heb ik dan weer geen verstand van.
Rob zegt
@sydney:
Leave Max alone!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=G7j40Pm-1s4
phrank zegt
@fijnkonijn: Heb jij even pech! :p
JSleutel zegt
@phrank: Morgen om 8 uur met je bammetjes in de trein?
sydney zegt
@JSleutel: En hoe laat begint jouw LBO opleiding?
sydney zegt
@JSleutel: Wat ik mij afvraag,weten papa en mama wel dat je stiekem autoplaatjes voor grote mensen bekijkt op je kamertje.
Veel plezier met je posters.
Rob zegt
@sydney:
Kom Sydney, dat was niet nodig.
Je had mijn sympathie voor je reactie om 12:43. Niet dat je daar wat aan hebt, maar toch ;-)
phrank zegt
@JSleutel: Nee, sorry, met de 19 inchers op de A1 in de file..
kenner zegt
@phrank: ok, en kan je nu de goede punten ook opnoemen of ben je zo iemand die op verjaardagsfeestjes uren lang alles wat verkeerd gaat bij de plaatselijke AH ongevraagd rondbazuind
phrank zegt
@kenner: Verstappen begon!
dawwg zegt
@phrank: Grosjean deed een brake-test; enige fout daar van Max was dat ie Grosjean na afloop niet op z’n bek geslagen heeft …
gtwillem zegt
@dawwg: het was een mislukte actie. Verstappen ga het kunnen voorkomen, maar liever een paar gewaagde pogingen dan een in treintje rijden.
hoonigan247 zegt
@gtwillem: ja de 2 seconden regel zeker….. ga toch weg man, het is racen en een brake test moet je gewoon niet doen
gtwillem zegt
@hoonigan247: inderdaad: het is racen. Grosjean remde te vroeg en Verstappen ging te hard. Gewoon een raeongeluk dat voorkomen had kunnen worden.
phrank zegt
@dawwg: Wat waren ze beiden goed, hè, gisteren?
reggie-boy_rood zegt
Misschien een renault diesel proberen? Mercedes-Benz gebruikt ze ook..
berlinetta zegt
@reggie-boy_rood: Komt waarschijnlijk ook nog meer geluid uit.
potjak zegt
En terecht is ook frustrerend als je je stinkende best doet en de techniek laat je in de steek. Hoop dat hij nog een paar puntjes weet te pakken en de motor het einde van de race weet te halen.
norge zegt
Gewoon rijden knul…
super zegt
@norge:
Idd gewoon bek houden en je werk doen, als je een probleem hebt in je organisatie los je het daar op en als dat niet kan ga je weg, lopen zeiken lost niks op.
mcshine zegt
@super: lopen zeiken helpt zeker. De druk komt bij Renault te liggen. Ik neem aan dat Max eerst bij Franz polst of hij dit zo naar buiten mag brengen. En aangezien Franz hetzelfde doet…
super zegt
@mcshine:
Denk je nou echt dat die geen druk voelen?
gtwillem zegt
@super: ben ik volkomen met je eens, kerel. Ik sta met verbazing te kijken hoe ze hun partner afvallen. Toro Rosso en Red Bull hebben met hun volle verstand gekozen voor Renault. Intern oplossen, niet zeuren en kneiterhard werken. Als er bij mij op werk wat fout gaat door een fout van een toeleverancier, kan ik ook niet met een vingertje gaan wijzen.
Daarbij ook volkomen gelijk dat Renault wel druk voelt. Voor hen is dit geen goede reclame, maar zo dramatisch is het ook niet. De Red Bulls en Toro Rossos doen het telkens beter. Het is alleen dat Mercedes nu dermate dominant is dat een toevallig succesje er niet in zit voor Renault.
gtwillem zegt
@norge: volgens mij heeft Max naar je geluisterd!
porsche530d zegt
Ik ben het met hem eens die Renaults hebben ook echt altijd pech !
Ik vind dat hij een betere auto verdiend zoals Ferrari
alfablog zegt
@porsche530d: check jij nog even hoe vaak Renault wereldkampioen is geworden. Heb je nu als rijder niet veel aan maar zet het wel in perpectief. Ferrari heeft ook heel slechte tijden gekend toen Todd begon. Later was hij de beste met Schumacher en feilloze motoren.
dawwg zegt
@alfablog: Datzelfde kun je over Honda zeggen, maar het gaat om de resultaten NU, niet in het (verre) verleden …
alfablog zegt
@dawwg: Idd, Jenson Button werd in 1 jaar wereldkampioen met de doorontwikkeling van het oude Hondateam. Kan verkeren.
gtwillem zegt
@alfablog: wederom ware woorden, alfablog! Er is altijd een vorm van conjunctuur geweest. Meestal is het voor een jaartje of twee. Red Bull heeft een heel goede periode gehad van vier jaar en Ferrari een dominante periode van 2000 tot 2005.
Wel een verschilletje: de teams erachter. Vroeger waren er meerdere teams die goed meededen, nu is het echt Mercedes-AMG en de rest erachter aan.
HZW zegt
@porsche530d:
Ferrari heeft het ook niet voor elkaar, Vettel start als 9de.
super zegt
@porsche530d:
“Verdiend” hoe dan?
Rick-dos zegt
Niet om Renault vrij te pleiten of zo, maar de regels omtrent gridpenalties voor motorwissels uzw zijn toch ook belachelijk?
Ik begrijp dat het is ingesteld voor kostenbesparing, maar mede door dit soort regels en engine freeze heb je een compleet scheef beeld gecreëerd in F1. Nu lijkt het alsof Merc de slimste mensen in dienst heeft en de andere teams maar wat amateurs. Terwijl die gasten geboeid worden door regels. Merc mag blij zijn dat ze begin 2014 de juiste beslissingen hebben genomen en vervolgens ontwikkelingen zijn bevroren. Natuurlijk er is een token systeem maar dat is ook een wassen neus. Nu heb je Honda, die nog een lange weg te gaan heeft om de andere in te halen, en moeten dit nu met miniscule stappen doen via het tokensysteem.
In het seizoen kun je ook niet testen dus feitelijk kun je het gat nooit meer dichtmaken tenzij er weer nieuwe regels worden ingevoerd.
Belachelijk. Zeker als je pretendeert de koningsklasse te zijn.
Ik zal blij zijn als ze dit soort regels eindelijk dumpen en er gewoon weer ontwikkeld kan worden.
berlinetta zegt
@Rick-dos: Mooi verwoord! Helemaal mee eens.
lambo4all zegt
@Rick-dos: je snapt er geen zak van rickie. Er mag meer aan de motoren gedaan worden dan in de afgelopen 15 jaar. Wat lul je nou weer engine freeZe? Behalve het blok kan je met tokens zo goed als alles vernieuwen. Weet je welke engines bevroren waren? Die v8en waar al die zieligerds hier steeds naar roepen, 5 jaar lang hebben ze dat astma ding niet mogen aanraken. V10 had iets meer vrijheid maar lang nietzoveel als nu. Ferrari en renault hebben afgelopen winter een compleet nieuwe motor gebouwd, en zijn gedurende het hele seizoen op de rollerbank (net als mercedes) aan het testen. Of dacht je dat die 80pk extra van Mercedes
lambo4all zegt
@lambo4all: uit de lucht kwam vallen.
lambo4all zegt
@Rick-dos: de andere helft van mijn reactie is blijkbaar niet doorgekomen, komt hier op neer:
Renault heeft zaken niet op orde. PUNT. ferrari
dawwg zegt
@Rick-dos: Ik ben het helemaal met je eens; het maakt me niet uit of Renault of wie dan ook haar zaakjes niet of wel goed voor elkaar hebben; het gaat erom dat het de sport verpest omdat ondertussen de betrouwbaarheid van de auto belangrijker is dan de rijkunsten van de coureurs …
lambo4all zegt
@dawwg: ga jij maar even het 2005
Frankypanky zegt
@Rick-dos: Ik vind ze niet belachelijk en Renault had gewoon harder moeten doorwerken.
Kijk naar het verschil bij Ferrari tussen 2014 en nu.
Door deze regels heeft elke fabrikant gelijke kansen, mits ze geen domme dingen doen. Tja, dat is blijkbaar te moeilijk voor Renault.
En bij Mercedes lopen juist veel slimmere mensen rond. Dit motor van hen is niet uit de lucht komen vallen zoals jij dat doet voorkomen.
En je bent de pechreeks van -vooral- Schumacher en Hamilton vergeten? Juist toen werden de zwakke punten aangepakt en is dat ding nu zo krachtig.
Bij Renault wil men dat maar niet snappen.
Red Bull en Toro Rosso kunnen beter overstappen op Ferrari of zelfs Honda vanaf 2016…
sbmmaxx zegt
Als je niet de beste motor hebt en daarmee een goede race rijdt val je alleen maar meer op! Niet klagen maar dragen! Go for it!
Robert zegt
Volgens Weeronline.nl begint het tussen 12:35 en 12:55 te regenen in Spa. Leuk!!!
Ce zegt
@RRRobert: top!!
991gt3rs zegt
@RRRobert: nee hoor. Blijft gewoon droog.
awesome zegt
@991gt3rs: sorry meneer Paulusma….
991gt3rs zegt
@awesome: bedankt voor je waardevolle reactie!?
awesome zegt
@991gt3rs: net als die van jou eh…
jaccovdzaag zegt
@991gt3rs: Och..
gtwillem zegt
@991gt3rs: nee. Het gaat regenen vandaag, einde van de middag pas.
991gt3rs zegt
@gtwillem: Ja helaas wel
Dutchdriftking zegt
Gewoon heel snel alles inhalen. Dat is voor ons het leukste.
desjonnies zegt
Natuurlijk is het balen als de techniek je in de steek laat, je wilt immers koste wat koste racen.
Andere kant is het zo dat Max wel een stoeltje heeft en voor een team rijdt !
Er staan er meer langs de kant toe te kijken die ook getalenteerd zijn, dat dat er stoeltjes in de F1 zijn !
Ce zegt
Komaan jongen, wees groter dan dit! Men gaat ook kijken hoe je met adversity omgaat! Tandenbijten..
berlinetta zegt
Max zegt gewoon zoals het is, de waarheid. De motor is slecht en dat weet iedereen. Hij heeft dus ook het recht dat te zeggen. Verder moet hij gewoon alles eruit halen wat erin zit en dan komt het vanzelf goed met die knul. Of Renault fikst die motor ooit weer of een ander team koopt hem. Hij gaat hoe dan ook wel aan de top mee doen.
jaccovdzaag zegt
Wat minder klagen Max.. Het kan ook een keer tegenzitten.
thejerk zegt
@jaccovdzaag:
Het kan een keer tegenzitten kaar halverwege het seizoen al aan motor 6 zitten is wel iets meer dan een “beetje tegenzitten”.
Als het Max een beetje tegenzit hoor je hem niet. Ik heb hem vorig seizoen niet horen klagen toen hij een paar overwinningen en de titel misliep door een falende VW krachtbron.
LaLancia zegt
Wat een gezeik. Alle (kranten)artikelen over de F1 gaan alleen maar over Verstappen. Er racen nog andere coureurs mee, die ook nog eens een stuk interessanter zijn.
berlinetta zegt
@LaLancia: Ben jij een “beetje klaar” met Verstappen? Nee geintje, er wordt inderdaad veel over hem geschreven, maar laat ons toch lekker chauvinistisch zijn. Die knul doet het goed en we willen allemaal zien dat hij de top bereikt.
boltiev6 zegt
De vele meningen hier geven wel weer wat de f1 met max teweeg brengt. Ik ben jaren geleden gestopt met kijken of ik viel na de start in slaap. Dat is tegenwoordig wel anders, ik kijk weer. Ergerlijk dat de camera,s vaak niet meewerken om alle gevechten, ongeacht de plaats, weer te geven. Van Max zijn kunsten zie je dus relatief weinig. Renault heeft de afgelopen jaren bewezen een goede motor te kunnen leveren, het is idd belabberd nu. Daarvoor hoeft Renault niet afgeschreven te worden nu ze iets minder presteren. Frustrerend is het wel natuurlijk.
w0o0dy zegt
Deel van de ellende Is dat de uienpellers bij Renault riepen dat ze eerst voor betrouwbaarheid moesten gaan en nu dat opgelost Is kunnen ze zich concentreren op de snelheid.. Maar het ding is heel ver van betrouwbaar…
Rob zegt
Ik zou bijna iets negatief over Verstappen junior willen typen. Iets met grindbakken ofzo. Gewoon omdat je dan weet dat de reacties daarop hilarisch worden……..
Ergo; fanbois zijn grappig. Allemaal!
E34M5Touring zegt
@Rob: Is het zo erg dat mensen hem graag zien slagen en fan zijn? Sorry maar ik vind het een beetje apart. Laat mensen lekker fan zijn.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Uiteraard mag dat.
Maar de reacties op @phrank vond ik gewoon grappig. Alsof ze zich oprecht persoonlijk aangevallen voelen….
Ik vind dat hilarisch om te lezen. Kan er ook niks aan doen, zou mijn gebrek wel zijn….
E34M5Touring zegt
@Rob: Ja nou ja, het zit sommige nou eenmaal hoog, overigens snap ik je punt wel hoor. Maar we zijn zo zelden collectief trots op iets of iemand in Nederland. Wat dat betreft vind ik die hele ‘hype’ wel erg leuk. En net zoals zij heb jij natuurlijk ook recht op je mening begrijp me niet verkeerd.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Je hebt ook wel gelijk. Altijd maar met die zeis over het maaiveld als er iemand boven uitsteekt. Gewoon collectief iemand op een voetstuk zetten; is inderdaad heel on-Nederlands. Vind het wel fascinerend.
Maar onthou: “Als je wint heb je vrienden”. Dat is dan juist wel typisch Nederlands. Want wat als Max geen wereldkampioen wordt, teleur gaat stellen, niks klaar gespeeld krijgt? Wie zegt dat we over 10, 15, 20 jaar dan niet massaal grindbak-achtige grapjes gaan maken en hem eigenlijk maar een prutser vinden?
https://www.youtube.com/watch?v=SLa0ccac0n0
Want Verstappen senior is koning grindbak. Want C. Albers kennen we alleen van het niet kunnen tanken. Want Victor Muller is vuile oplichter. Want die ouwe Hiddink had nooit bondscoach moeten worden. Want Moszkowicz is een patjepeeër. Want Yuri van Gelder is een junkie. Want Jack Spijkerman was een hypocriete zakkenvuller.
Moet ik doorgaan?
Zo zijn lief “we” dan ook wel weer voor onze oude helden die niet meer winnen…..