Goed idee, vrachtwagentjes gewoon strak en gestroomlijnd maken in plaats van lelijk en vierkant. Misschien dat ze voorliggers dan eindelijk met meer dan 2 km/u verschil gaan inhalen.
We duiken weer even in de wereld van vrachtwagens. Voor de 2010-editie van de IAA show in Hanover heeft MAN namelijk deze futuristische truck in petto: de Concept S. Dat het een toekomstideetje is wordt wel duidelijk als je naar de banden kijkt. Laagprofielbanden op een 40-tonner? Right. Verder is de Concept S gemaakt met het oog op zo min mogelijk luchtweerstand. Iets dat meer truck-fabrikanten zouden moeten doen.
Verder meldt MAN vol trots dat deze concept-truck 25% minder brandstof gebruikt en 25% minder CO2tjes uitstoot dan een vergelijkbare truck. Knap, want ze vertellen er verder niet bij wat voor een motor er in ligt, of in komt te liggen. Maar ach, trucks als deze kunnen de files wellicht een beetje aangenamer maken. High-res foto staat HIER.
Bumer zegt
Kan met z’n looks gelijk in productie :P
Ollie-j zegt
Lijkt op een Boba-fett helm:
[img]http://www.vegatransports.com.au/australianstarwars/bobafett2.jpg[/img]
robin.l zegt
met 2km per uur verschi inhalen….wat flauw aangezien dat alleen maar komt door de snelheidsbegrenzer zonder bergrenzer loopt een truck zon 140 tot 160km/pu….nou jij weer
bpc zegt
@robin.l: heeft hij ook remmen stuurinrichting banden veren voor 140 trouwens zonder begrenzer haalt een vrachtwagen echt geen 140 laat staan 160! 120 mayby
DonEmilio zegt
@bpc: Nou, heb enkele jaren geleden met een nieuwe volvo bus 140 gereden.Ook halen vele Mercedes bussen en trucks deze snelheid wel als er geen begrenzer op zit.En met die remmen zit het overigens ook wel goed hoor.
bpc zegt
@DonEmilio: een vrachtwagen weegt volgeladen wel een pak meer ! en rij zo eens duizendende kilometers alles slijt sneller remmen zijn daar niet op gebouwd en de banden helemaal niet met dat gewicht ! het gaat hier niet om eens 10 km 140 te rijden he motorisch is dit nog best te doen maar de rest , trouwens het zou ook veel meer kosten in onderhoud en dat zien de maatschapijen niet zien zitten
JanC zegt
@bpc: We spreken niet over praktisch dat die dingen harder kunnen, maar dat de regelgeving er voor zorgt dat trucks elkaar met 2km/h verschil inhalen.
mario zegt
Tegen de tijd dat dit soort dingen op de A12 rijden, schrijf je koe met de korte ‘oe’
Max zegt
@mario: Ik moest lachen, +1 voor jou.
dw zegt
Wal een gaaf model, zal alleen niet echt uitvoerbaar zijn in de praktijk, er moeten nog enorme spiegels aan, en ik denk dat de motor niet zo goed gaat koelen zo met die dichte neus
marco0ow zegt
@dw:
Spiegels gaan in de toekomst vervangen worden door camera’s die dan geprojecteerd worde op je voorruit! Wat nu ook al gedaan wordt bij BMW dacht ik! Want spiegels zorgen sowieso alvoor 10-15% weerstand oplevere.
zdev zegt
Stiekem vind ik de Amerikaanse variant met die grote neus mooie dan die platte Europese trucks. Vooral de huidige Renaults zijn spuuglelijk.
Tom zegt
Zoals Robin inderdaad zegt vrachtwagens zijn begrensd vandaar dat ze traag voorbijsteken. Maarja truckers zullen altijd en overal door mensen dat er niets van kennen slecht bekeken worden en negatief in het nieuws komen, ze zouden is allemaal een week moeten staken zullen we eens zien wie dan het laatst lacht.
the-budel-guy zegt
vind deze toch iets mooier http://www.ttm.nl/wosimages/1959_299.jpg
maar van mij mogen die begrenzers wel iets hoger ligen (110/120) maar dan alleen voor in haal acties dus niet om gewoon 120 te gaan rijden
Beetje Verward zegt
@the budget guy
En denk je dan echt dat je als trucker dan 80-85 gaat rijden? Da’s een onmenselijke opgave.
Gewoon zo laten. En de trucks van nu zijn gewoon prachtig.
the-budel-guy zegt
@Beetje Verward: gewoon meer controleren dus jij vind het leuk om 10 minuute achter zon beest te zitten voor dat hij heefd ingehaald en daarbij als ze te hard rijden valt dat zo af te lezen
Buyck zegt
Eindelijk eens een truck waar we van opkijken!
Knap die mensen die het ontwikkeld hebben ontbreekt het allezins niet aan visie!
Larrs zegt
Ik denk dat deze nog steeds veel wind vangt. Misschien er een neus op doen en die stroomlijnen.
Zoals Scania bijvoorbeeld. Die heeft een korte en aflopende neus.
JanC zegt
@Larrs: Het gaat om zoveel mogelijk lading in 18 meter te vervoeren. Een neus neemt teveel laadvermogen weg.
rs zegt
http://farm4.static.flickr.com/3407/3269285562_3d201d6e76.jpg
Colani deed het al eerder ;)
MRStephan zegt
@rs: Ik moest ook gelijk aan die Colani creaties denken, keertje op Discovery gezien. Dat is pas gestroomlijnd, maar denk niet dat we dat snel op de weg zien. Deze is ook heftig;
de sjonnies zegt
Onzinverhaal, de huidige vrachtwagen wordt al voor een groot gedeelte in de windtunnel ontwikkeld, waarbij subtiele details belangrijk zijn, afgeronde hoeken op de cabine, de hoogte en breedte verhouding van de cabine, de hoek van de voorruit etc.
Zoals de extra luchtweerstand die de spiegels geven en de werveling tussen cabine en oplegger zijn het meest belangrijke.
Natuurlijk kan deze zo maar 25% zuiniger zijn, als je er een relatief lichte motor in legt met lange verzetten in de bak; of je dan op een helling nog omhoog gaat is dan maar de vraag.
Of het dan nog wel een ‘ding’ zal zijn om 30 ton sinaasappelen mee uit Zuid-Spanje te gaan halen; waag ik te betwijfelen.
stefan944 zegt
DAF deed zoiets al eerder.
Zoek maar es op DAF XFC
[img]http://www.truckwallpapers.net/data/media/2/dafxtc.jpg[/img]
Laurens zegt
De chauffeur in het midden, camera’s, monitoren, blis-achtige dode hoek systemen, en van het hele ding een grote spoiler maken om de lucht efficiënt naar die doos erachter te leiden, nog wat spoilerwerk aan de achterkant (die niet meetelt als “lengte”), en dan uiteraard ook roadtrains en meer tonnage toestaan, er is nog heel veel mogelijk. Effectief lobbywerk van spoor- en binnenvaart schijnt veel tegen te houden…
Volvo940polar zegt
Waar is Whill smith met z’n R8??
HDM zegt
Dit is niet nieuw, truckfabrikanten komen al velen jaren met dit soort aeroconcepten, heb wel es DAF’s en Scania’s zo gezien, en ook Mercedes heeft een schaalstudie in een vitrine op de begane grond bij het design/ontwikkelingshok :P
NOL zegt
En hoe heet die man die dit gedaan heeft dan?? :O
Tonnie zegt
naais, zou spontaan een truck privé kopen :P
jer-ome zegt
heel mooi wanneer gaat hij in productie?
2015, 2014?
of helemaal niet
AMG Powerrr zegt
SuperMAN! Je hebt alleen wat weinig kastruimte boven je, maar zolang ze er de 680pk V8 in lepelen is het bij mij allang goed!
AMG Powerrr zegt
@bpc,
160 moet haalbaar zijn hoor.
bpc zegt
@AMG Powerrr: kijk, laat ons u theorie volgen en hij kan 160 den hij moet stoppen ,… en wat gaat dat met de banden doen en veren en bodyparts ze begrenzen die dingen niet voor niets waarom denk je dat ze merc en bmw begrenzen op 250 ? niet voor het milieu zoals zij zelf aankondige hoor als je een auto 300 laat lopen heb je ook banden remmen chassis corrserie etc,etc,… nodig die 300 aankunnen he
bpc zegt
aah ps @ autoblog eerste ain klopt niet hoe hoekiger iets is hoe moeilijker de lucht er vat op heeft daarom dat een golfbal al die deukjes heeft
JohnDrama zegt
Ik d8 het een koffie zet apparaat van man was. Geen grap.
paulusrx7 zegt
deed me hieraan denken http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Clarkson_crash.jpg
hobbes zegt
Zoals bij wel meer concepten gaat deze niet op deze manier in productie. Ook MAN moet bij productietrucks zo veel mogelijk cabinevolume op een zo kort mogelijke afstand tussen de voorbumper en de lading kwijt. Dit ivm de wetgeving die de lengte beperkt, en vervoerders die zo veel mogelijk laadruimte willen hebben. Je komt dus altijd bij een doosvorm uit. Daarom zie je in Europa ook bijna geen torpedotrucks.
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Ten eerste, 160 met een vrachtwagen is zeker mogelijk. Idd, niet wenselijk, want remmen en zo kunnen dat eigenlijk niet aan, maar niettemin is het wel mogelijk.
Ten tweede, golfbaldeukjes = hoekig?? De deukjes verminderen de luchtweerstand omdat ze een laagje lucht vasthouden rond de bal, waardoor je wrijving krijgt tussen luchtlaagje en lucht, ipv bal en lucht. Maar dat zijn kleine deukjes hé. Met grote hoeken op een grote cabine werkt dat zo niet. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen – en misschien hier gedaan hebben om een lage Cx te krijgen – is deukjes maken in de hele cabine. Dat wordt al toegepast op vliegtuigen, maar daar zijn de deukjes wel veel kleiner dan op een golfbal.
rene zegt
Moest dat echt zolang duren, denk vooruit en maak nieuwe concepten ,stilstaan is achteruitgaan.
rene zegt
Beetje Verward ,je kan natuurlijk ook op je gat blijven zitten en denken het was goed zo, houden zo.
En morgen.
Esprit_de_Flandre zegt
Er wordt nu en dan wel eens zo’n futuristisch dingetje geshopt of geklei’d, een soms zelfs een levensgroot conceptmodel. Maar uiteindelijk heb ik er nog nooit iets van teruggezien. De Renault Magnum is tot nu toe de meest futuristische truck die er bestaat (toen ie nieuw was tenminste)
de sjonnies zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat is íe eigenlijk nog steeds qua concept.
Je ziet ook duidelijk dat het Magnum concept door anderen is overgenomen, nota bene het meest nog door M.A.N.
marc zegt
@de sjonnies: Google maar eens op MAN en unterflur. Mischien ook Bussing. MAN had de motor al onder de cabine toen Renault nog Berliet heette…
rene zegt
Buyck ,knappe gast die vooruit denkt.
rene zegt
Laurens ,trucks zijn in deze tijd ‘buiten de rendementsverhoging van de drive line’ nog altijd oude tradionele koekendozen.
Laat als producent je inspiratie eens spelen, laat het verleden achter U, vraag wat de klant wil en vooral wat de bestuurder wil.
Alle technieken zijn er,gebruik ze.
de sjonnies zegt
@rene:
om de 100000 kilometer een grote service beurt, geen olie verversen, intercoolers, directe brandstof inspuiting, luchtvering, ABS, schijfremmen, 1 miljoen kilometers zonder problemen rond tjokken met de gemiddelde truck.
Het meeste dat in personen wagens terug te vinden is, zat jaren geleden al in de gemiddelde truck.
DAF is altijd voorloper geweest om het meeste rendement uit een liter Diesel te krijgen.
Renault-Berliet de meester op cabine comfort
De Zweedse Scania en Volvo degelijkheid en betrouwbaarheid en hoogwaardige bouw kwaliteiten.
Qua techniek is de vrachtwagen industrie spannender en meer avant garde dan de personen auto industrie.
jos zegt
zo’n concepten worden al sinds midden jaren 80 voorgesteld.. heb er zelfs tekeningen van liggen. dit model lijkt overigens van rond de eeuwwisseling
rene zegt
jos, probleem is de ouwbollige trucksector te overtuigen van de eventuele winst van nieuwe ontwerpen.
robin.l zegt
@bpc nee denk jij dat een truck de 160niet haalt? met een zogenaamd bus-cardan is dat heel erg makkelijk te halen ben zelf chauffeur,ik rijd met een volvo 500pk en die haalt ook zonder begrenzer zo’n 140-150 dusss…en wat anders die begrenzers zijn er niet opgekomen omdat de onderdelen niet berekend zijn op die snelheden nee die zijn geintroduceerd onder t mom van goed voor t milieu en natuurlijk de veiligheid zou zijn….onzin natuurlijk want een recente combinatie (trekker-oplegger) remt net zo hard als jou kia waar je mee rijdt..grts
duckje zegt
dit modelletje gaat goed verkopen als je het mij vraagt.
Prisma zegt
Hoe zit het met de waterstof motoren, ik ging er vanuit dat deze beter geschikt waren voor Camions en bussen dan voor de wagen.
Tom zegt
@Max: ik ook (y)
L zegt
Hmm.. Raar concept. In de krant stond vorig jaar nog een onderzoek waaruit bleek dat het meer puntig maken van de oplegger het verbruik van de vrachtwagen het meest reduceert.
Mij inziens is het daarom niet erg rendabel om te investeren in een hip frontje voor je vrachtwagen.
JanC zegt
@L: Inderdaad zijn er onderzoeken, zelfs al in gebruik zijnde trailers, die zorgen voor een betere aerodynamica. Het probleem is natuurlijk, zoals elders geschreven, dat je op 18 meter zoveel mogelijk vracht wil kunnen opslaan. Een trailer met een hoek op het einde betekent dus minder lading. Wat men probeert te doen is het dak van bepaalde trailers licht te verhogen aan het front van de trailer en die dan langzaam af te laten lopen naar de achterdeur. Kennelijk bespaart dit 10% brandstof.
TSI-tje zegt
@bpc: 160+ is zeker wel haalbaar met een onbegrensde vrachtwagen. Heb zelf al eens met een (ongemodificeerde) MAN 26-361 járen geleden al 145Km/u. op de teller van een personenwagen gereden. De tachograaf gaf niet meer aan als 125Km/u/ en we wilde toch weten hoe hard’ie nou eigenlijk kon. En wat dacht je van die monsters waar Wuf van Ginkel of Hans Stacey de Parijs-Dakar mee rijden? Die lopen ook harder als menig (kleine) personen auto. In de tijd van Jan de Rooy’s TurboTwin liepen die dingen ook al dik 200Km/u. Hij heeft het toen zelfs gepresteerd om 1e algemeen te kwalificeren van alle 4-wielige voertuigen op menige proef. Meen dat hij zelfs een keer 1e algemeen geworden is op de totale race.
@de sjonnies; vergeet niet, MAN is eigendom van de VAG-groep, zo ook Scania (tegenwoordig)….
JanC zegt
@TSI-tje: Scania is slechts deels eigendom van VAG. Ik geloof dat ze 20% ofzo hebben vand e aandelen.
TSI-tje zegt
@JanC, dat was, nu hebben ze een meerderheidsbelang van de aandelen en zijn dus volledig eigenaar van Scania Lastbil A/S. Zie hier : http://www.depers.nl/economie/178077/Meerderheidsbelang-Volkswagen-Scania.html
Ze hebben dus 37,73% van de aandelen in handen, maar 68,6% van het stemrecht en ,aken ze daar dus de dienst uit.
@ ur service
JanC zegt
@TSI-tje: Dank je!