Er zijn veel auto’s die van vrijwel alle mensen wel waardering krijgen. Neem bijvoorbeeld de Aston-Martin DB9, de Ferrari F355 en de Carrera GT. Niet iedereen vindt ze even geweldig, maar er is vrij weinig kritiek op, durf ik te stellen. Echter, er is ook nog een groep auto’s waarover de meningen zeer verdeeld is. Want hoe vaak horen we – ten onrechte – wel niet dat de Clio V6 ‘gewoon maar een opgewaardeerd Cliootje’ is, dan wel dat een oerlelijk vierkant jaren ’80 hok oninteressant is? Juist. Dat soort auto’s zijn misschien nog wel het interessantst. Lees mee in deel I.
Bristol 603 MkI
Groot-Brittannië is één van de grootste producenten van de dubieuze ‘love-it-or-hate-it-crew’, auto’s waar je maar van moet houden. Het gaat dan om luxe – of juist minimalistische –, aparte en niet erg populaire auto’s die er vaak niet bijzonder, dan wel onooglijk uitzien. Maar ik – en velen met mij, toch? – houden er gewoon van om hoe ze zijn. Nou is de 603 nog best aardig, maar ik kan me voorstellen dat je er niet veel aan vindt. Hij valt niet echt op en is ook niet zo bekend dat hij om die reden nog veel koppen zal draaien. Kortom, een auto die niet echt veel mensen op hun SD of CF mee terug zullen nemen van een spottripje. Het is echter een vrij zeldzame en luxe uitgeruste auto die óók nog eens de kwaliteit heeft van betrouwbare techniek. Sommige merken zijn zo klein dat ze in het verre westen – Detroit – techniek inslaan, in plaats van het zelf te ontwikkelen. Dat is ze geraden ook, want kleine merken, en met name in Engeland, staan niet zo heel erg goed bekend om techniek. Chrysler zorgde voor een V8 van 5,2, en één van 5,9 liter voor de 603, maar helaas wel met een bedroevend laag vermogen waar dat eerst veel meer was. 147 respectievelijk 172 pk bij lage toeren, en dus nog redelijk veel koppel.
VonStroke zegt
Mooi overzicht, doe mij maar zo’n TVR.
Roel zegt
Er zitten een paar mooie wagentjes bij hoor. Maar wat dacht Chevrolet toen ze dat gedrocht hadden ontworpen: “Dit is zo lelijk dat het een succes kan gaan worden”. De Lancia, Jensen en de Bristol vind ik ook niet mooi. Maar die Morgan is gewoon een prachtwagen net als de Lamborghini. En als ik die Mercedes krijg wordt ik ook wel heel blij, hoor :D
Lijm Stick zegt
Hehe leuke shoot! 2,3 seconden naar 100 is toch wel heeeeeeeeeeeeeeel erg snel :|!
Tim zegt
Persoonlijk ben ik een grote fan van de Morgan, heerlijk apart.
De clio v6 ziet er gewoon funky uit, heerlijk dik, niet mooi, maar wel beestig.
Hetzelfde geldt voor de Delta stradale, wat een feest om mee te scheuren moet dat toch zijn
luukiesubarie zegt
cool! alleen wat een rare delta… ik heb liever een hf integrale!
Jan C. zegt
Prachtwagens. De Jensen vind ik een van de fraaiere, dat kontje…
Lp640 zegt
Mooi om te zien dat bijna ALLE amg’s van de ASV komen… :)
P@ zegt
Whoa, die Delta is echt een uber zeldzame spot hey! Geniaal.
Oly zegt
die Lancia Delta S4 Stradale is zo focking vet man. ik wil echt als eerste auto een Lancia Delta hf integrale maarja zoals het er nu naar uit ziet met de bezine is dat toch niet zo slim.
The Godfather zegt
Love the Diablo & Tuscan
Don’t care about the rest.
DeSoto zegt
Dat soort auto’s zijn idd heel erg interessant. Beheersing van de Nederlanze taaw zou oock cheen kwaat kennen. Het moet zijn: dat soort autó’s IS heel erg interessant.
Maar ze zijn interessant: dat staat als een flitspaal boven de politiepet.
rijk zegt
Wat is die chevy ssr toch een lelijk hok.
Verder mooie auto’s zeg!
vla zegt
Ik hou ook niet van black on black, het is een veel te banaal geworden combinatie, en de auto ziet er minder verfijnd uit op die manier.
BG 75 zegt
Allemaal lelijk, hoezo discutabel?
Liefde maakt blind en dat is volgens mij de enige reden dat deze mooi gevonden worden.
Ton zegt
Eindelijk!
Iemand die hardop durft te twijfelen aan de schoonheid van de SL (63AMG)!
Dat ding is inderdaad mislukt als je het mij vraagt.
Nieuwe voorkant, that’s it.
Ik dacht/hoopte dat de voorkant tijdelijk voor de prototypes zou zijn, maar helaas.
Jammerlijk, die nieuwe SL.
Sander zegt
Mwah
Screamer zegt
die Chevrolet SSR vind ik een rare en lelijke bak, maar zoals ie uitgevoerd is in de film The Island vind ik em wel erg lekker. linkje http://www.imcdb.org/vehicle_10558-Chevrolet-SSR.html
Michiel Stigter zegt
Heel leuke auto’s hoor! Doe mij de lambo maar!
PS. Bij de morgan: keline = kleine;)
Pieter zegt
Stuk voor stuk prachtige auto’s….Van die SSR rijden er een paar rond in de buurt, ik vind het toch wel iets hebben..Misschien (of zeker) niet passend in dit rijtje maar toch echt een love-it-or-hate-it auto is de Fiat Multipla, 1e serie.
Door z’n intense lelijkheid een prachtbak…
ik wacht met smart op deel 2
Paragon zegt
Een Renault Clio V6 een gezinsauto!!??? Je weet toch wel waar de motor ligt, Appel!??
Rogue zegt
Woohoo, ik ben te zien op de laatste SL63 AMG foto. :P
Mooi stukje, Jim! Ben het toch wel heel erg met je eens!
Maxi zegt
Die Morgan vind ik super!
Ze hebben die ooit ook eens getest op top gear, maar als ik me niet vergis zeiden ze dat er slechts een tiental van gemaakt zouden worden, en nu zitten ze aan 1000?
Maghrebi zegt
Die Mercedes SL is echt gruwelijk mooi.
Hoezo staat deze hiertussen en de BMW: 1, 3sedan, 6!, x3, x6 er niet tussen ?
Oowja ik weet het al: De schrijver is een BMW fanaat
Citrofiel zegt
“keline aanpassingen” bij de Morgan?
En je had helemaal gelijk Jim! Dit is een serie die ik zeker kan waarderen. Eens niet het gebruikelijke spul. :D Eens een keer geen auto’s die je zelf ook al wel eens ziet. Alleen de SSR heb ik wel eens voorbij zien komen uit dit rijtje. En fantastisch dat je die Delta gespot hebt zeg. Die moet echt verschrikkelijk zeldzaam zijn. :o Die Morgan met die kleurencombinatie is ook erg leuk. Het is dat het niet mijn auto is, anders had ik zeker wallpapers gevraagd, maar die close-ups van de SSR zijn erg geslaagd! Topserie. Ik kijk uit naar over twee weken.
STI zegt
De Lancia kun je ook niet mooi vinden om z’n looks.. Het gaat om respect voor de techniek.
Dat is ook de reden waarom een Quattro S1 zo vet is.
denny zegt
Jensen Interceptor is echt een geweldige auto!
Johan zegt
Volgens mij was de Peugeot 205 T16 de allereerste vierwiel aangedreven auto met middenmotor. Deze debuteerde tijdens de 1000 meren rally in Augustus 1984, en de Delta S4 pas tijdens de RAC rally eind 1985.
Toen de 205 T16 debuteerde reed Lancia nog met de wonderschone Rally 037.
Waus zegt
Ik vind die TVR dus echt drie keer niets. Die vormen zijn echt te raar. Rare golven en een vage achterkant.
Bovendien reed de TVR Tuscan in Forza Motorsport II behoorlijk kut… maar dat blijft een game natuurlijk (ook al is Forza een race-SIMulator).
Mike17 zegt
Die SL is zo freaking vet!
Majinstar zegt
Hate it op alles. En die SL is spuuglelijk. Vroeger kon je nog een stijve krijgen van een SL, maar dat is nu verleden tijd.
Cupra zegt
Geef mij toch maar de Morgan Aero 8, zalige auto
PCCB zegt
Die Morgan vind ik echt zo’n scheelkijkend gedrocht. Jakkes.
robin zegt
Lambo Diablo for life! die auto is gewoon voor diehards.
TrommelT zegt
Doe mij maar een SL500. Al decennia de referentie. Weinig opvallend ; des te comfortabel in vergelijking met z’n concurrenten.
RenesisHP zegt
Die Clio is zo gaaf. Een maat van mij twijfeld al drie maanden aan de aanschaf. Dit vanwege de nogal listige handling. M.A.W. Hij weet niet of hij hem heel kan houden. ;)
Racer X zegt
De Diablo… Naar mijn mening een van de meest flamboyante supercars ooit gemaakt. I love it!
JEROEN zegt
DELTA S4 RULES!!!
ir.arch zegt
In t echt valt de nieuwe SL beter mee dan op foto. Maar die achterlichten zijn nu echt wel gedateerd. Er is toch genoeg ontwerp-talent om de achterkant naar het design van de voorkant te integreren. Van de gallardo dacht ik ook dat die niet meer beter kon getekend worden en het is hun toch gelukt.
Peter zegt
nee maar, een Delta S4! hoezo zeldzaam!? :P
Maar de S4 is niet de eerste met een midden motor en 4wd, de 205 T16 was net een jaartje eerder ;)
Davidov zegt
Mooi die Morgan en Tuscan II, en die SSR blijft grappig om te zien.
Appeltje zegt
@ DeSoto
Oh ja, kritisch blijven, ik had er overheen gekeken. Drie vaudjez maakt nog geen slechte taalbeheersing toch?
@BG 75
Ja eigenlijk is dat wel een beetje het punt van dit rijtje… Diablo is de enige die ik echt gemeend mooi vind, een geniaal design, oogt als één stuk.
@Paragon
De Clio is een gezinsautootje, de V6 niet, like I wrote.
@Maghrebi
Omdat die modellen niet echt bijzonder zijn, althans, niet interessant voor mij. Serieproductie. 6 serie (M6 in mijn geval) is inderdaad ook een kanshebber.
@Citrofiel
En dat nog zonder Citroën! Maar wat niet is kan nog komen…
@Johan
Okee, ik heb zelf blindelings vertrouwd op een andere informatiebron maar de 205 T16 is inderdaad een jaar eerder, zie ik nu.
Bedankt voor de leuke en veelzijdige reacties!
six-trey zegt
Ik vind de diablo en de SSR nog mooie wagens ;) die benz heeft ook nog wel wat
SWRT zegt
Delta S4 is naar mijn mening de mooiste die er tussen staat. Heb ik altijd al mooi gevonden net als de delta intergrale, die ik ook weer zag tijdends de ELE Rally (als straat uitvoering geen rally auto) die auto maakt het een Evo of een impreza aardig moeilijk
Gijs zegt
Wat is mis de de merc zijn nummerplaat? Is dat zo’n onder een hoek , andere nummber , plaat
Solstice zegt
Die Jensen lijkt met hard-top verbazend veel op een Triumph Stag.. Wel prachtige auto’s allebei, de Interceptor coupé behoort zelfs tot mijn all-time favorieten. Die Delta S4 is in al z’n doelmatige lelijkheid toch een ontzettend gave auto om te zien. (De jaren ’80 hebben wel degelijk een paar juweeltjes opgeleverd.) Wat betreft die nieuwe Mercedes SL moet ik Jeremy Clarkson gelijkgeven: “Mercedes has cocked up”..
http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/jeremy_clarkson/article3945109.ece
ToM5 zegt
De SL is OM TE KOTSEN zo lelijk!
Endlezz zegt
Mooie reportages weer!
Ik reed ooit 190 aan de Nederlandse grens toen ik werd ingehaald door een blauwe Clio V6. Dat ding vloog voorbij als een raket, wat mij toch wel doet vermoeden dat hij de 250 aantikte. Pure waanzin!
Gijs zegt
ToM5 Wat een nutteloze bijdrage . Iemand edit dat weg aub.
(Sorry voor de micromod)
Corrado vr6 slc zegt
Die Bristol 603 MkI vind ik net een ouwe gare Opel.
De Chevrolet SSR is wel stoer maar ook alleen door de motor die erin ligt.
Jensen Interceptor Hardtop gaat wel maar juist die daklijn vind ik niet mooi.
De Lamborghini Diablo VT MY ‘99 vind ik echt heel mooi.
Lancia Delta S4 Stradale = WOW, 2,3 sec naar de 100! Dus bruut!
De Mercedes-Benz SL 63 AMG vind ik weinig aan.
Morgan Aero Eight is echt een vette bak alleen jammer dat ie scheel kijkt, maar is nu verandert dacht ik.
De Renault Clio V6 is wel oke maar is frans….
TVR Tuscan MkII is echt de mooiste uit het rijtje!
Jorge zegt
ik vind ze allemaal mooi!
sjaak lombok zegt
De t350 is een goed verkochte auto (echter in nooit LHD geleverd, dus dat scheelt wel :D), maar in de UK zeker goed gelopen. Net als de Sagaris, echter heeft de wisselende financiele situatie van de fabriek wat roet in t eten van de verkoop gegooid!
Overigens in het kader van hate it or love it, ik ben van mening dat de Morgan Aero 8 MK II echt een hele grote verbetering is, en vele met mij. Hij kijkt minder scheel en de kofferbak (jaja, de golftas moet ergens!) is wat hoger. Verder kun je met dat ding bijvoorbeeld beter scheuren dan een Tuscan MKI!
maar dat even terzijde
MATSS zegt
waarom zit er hier echt nooit een Reliant Scimitar tussen???
Delta HFan zegt
Woh die delta heb liever zijn broertje de HF intergrale maar deze wat een pk’s en een aceleratie! :P
k0walsk zegt
Ik was in mijn vroege jaren ooit op de autoRAI met m’n vader en broer. Iedereen stond te kwijlen bij de Morgan-stand… Mooi dat mijn vader de vriendelijke Morgan-man kende: mijn broer en ik mochten zo instappen terwijl de rest van de bezoekers achter een gouden hekje stond xD
Leuk stuk, ‘k vind de gefacelifte SL nu mooier dan dat -ie eerst was trouwens. En de Diablo is een typisch gevalletje van cultuur, mede door Need For Speed III Hot Persuit, mijn eerste videogame.
matt zegt
Wel ik moet zeggen, was bij de introductie van de gefacelifte SL wat ontgoocheld (door die afschuwelijke foto’s die mercedes gaf, in t rood dan nog wel),
maar met nu eens ‘normale’ foto’s te zien is mijn idee volledig veranderd! Vind hem echt erg mooi en het contrast tussen hoekige voorkant en rond achterkant lijkt zo veeeel beter mee te vallen.
Vette bak!
Klassiekerrally zegt
@ MATSS: Omdat een Reliant Scimitar echt een gave auto voor een zeer kleine groep kenners is! ;)
Niet te geloven hoe goedkoop ze in GB zijn… Ik kom bijna in de verleiding…
Zo’n Bristol spreekt me ook wel aan. De Lancia is net een auto die door iemand met triplex van de Gamma in elkaar is getimmerd. Tot je naar de tech specs kijkt: die maken de auto aantrekkelijk. Genieten van binnenuit, niet van buiten naar kijken ;)
De SL is een opvallende verschijning in het echt, maar op foto’s is het net een optisch fout getunede schadebak.
Morgan is in het echt ook mooier dan op foto’s: doe mij de schele maar in plaats van de gefacelifte versie.
En de TVR… Tja da’s ook een verhaal apart. Gewoon een zeer geslaagd ontwerp. Maar je moet er van houden.
Geen dertien in een dozijn auto’s. Daar zijn er toch al genoeg van.
Fijne reportage Jim!
Rob USA zegt
@Klassiekerrally:Een goede vriend van mij heeft een Scimitar te koop + nog 1 voor de onderdelen! Niet te duur !
lincoln zegt
@Rob USA .. nou nou wat bijzonder joh ..
iedereen met zo,n ding heeft em in de verkoop .. maar altijd te duur ..
Klassiekerrally zegt
@ Rob USA: helaas… dit jaar gaat ‘ie er niet komen.
M’n vrouw vindt de Scimitar wel mooi, maar de Morris mag er niet voor verkocht worden ;)
Bovendien heb ik m’n geld nu al in goed gereedschap geïnvesteerd. Altijd handig met dat Britse spul ;)
sebastian zegt
voor wie willen weten hoe snel (2,0 sec rond schijnt de officieuze 0-100 opgave te zijn) deze delta s4 in racetrim is, kijk en huiver:
http://nl.youtube.com/watch?v=lU785z8-2qI
me zegt
Wow, die Lancia is echt gaaf. Deze hardcore versie had ik nog nooit gezien. Even lopen opoeken, er staat er een te koop voor 146.500 euro!
http://www.finecars.cc/en/detail/car/21298/index.html?no_cache=1
me zegt
opoeken=opzoeken
FordKa zegt
Ik hou wel van een gedurft ontwerp, zoals die Chevy, Morgan en de TVR. De SL63 is natuurlijk gewoon een moderne versie van een kamperbak, wacht nog maar een aantal jaartjes… Diablo, mwah, Countach was geslaagder, zeker in zijn tijd.
ELB zegt
Oooh die SL63 cabrio! Love it!
Pieter-Jan zegt
Ik denk dat die Lambo geen facelift model is, maar een knutselwerkje. Er zitten onderdelen van de SE30 op (motorkap, en luchthappers onderaan, ik denk ook de vleugel). De rest is gewoon “VT circa 1994”.
Het enige “VT 6.0” aan deze Lambo zijn de koplampen.
Xam zegt
Mooie foto’s en afentoe een leuke auto, als ik door Amstrdam heen rij kom ik nou nooit een Lambo of een TVR Tuscan MkII tegen, maar tog, met wat geluk en een goede camera krijg je mooie foto’s!
Complumenten (?) aan de fotograaf.
vinox zegt
Dit zijn stuk voor stuk pareltjes! Een delta integrale mag hier ook nog wel bij van mij, die passeer ik dagelijks, en doet mij telkens mijn hoofd draaien.
Vooral de V6 Clio vind ik deze reeks compleet heersen, zo’n goeie wegligging, een mooi vol geluid en redelijk hardcore qua zowel interieur als exterieur. Just love that one!
Mpower zegt
Die Morgan lijkt echt net alsof die frontaal tegen een paal is gereden. Een geval van No-Love No-Hate, maar gewoon Comedy.
Appeltje zegt
@ Pieter-Jan
Dacht ik eerst ook, maar het is zeker geen knutselwerkje! Het is namelijk precies de VT 5.7 MY ’99, die zien er allemaal zo uit, zelfde koplampen, vinnetjes van de SE30, achterspoiler, nieuw interieur, enz. enz.! Het is een laat exemplaar, van maart 2000, maar zo zagen de VT’s er toen dus allemaal uit. Hij is nieuw geleverd in Nederland, en alléén de uitlaten zijn niet origineel.
Check this!! zegt
Geef mij maar een Mercedes-Benz SL 63 AMG
Patrick zegt
Die mb sl 63 AMG is aan de voorkant net een verbouwde opel, wat een saaie bak, aan de achterkant daarentegen (datgene wat iedereen veelal zal zien omdat de voorkant slechts 2 sec. in je binnenspiegel te zien is) vind ik wel heel erg mooi, maar zo gigantisch veel lijken op eerdere modellen van de sl serie.
hoe dan ook vind ik de eerdere sl AMG (volgens mij van 2002) in ieder geval die met die ronde koplampjes (ook wel de pimpbak voor iedere R&B clip zo ondertussen) veel mooier en ook nog origineel omdat dat het eerste model was met die mooie achterkant.
Anyway doe mij die DELTA maar….genieten bij het verkeerslicht als je van die opgefokte bmw rijdertjes (a la ik denk dat ik god ben ) naast je hebt staan.
El Toro zegt
De diablo is prachtig en de spatborden van de gele chevy zijn ook heel grappig
Oli zegt
Diablo was en is nog steeds een beest van een auto, toch, hoe dik
Ik heb het nu eenmaal niet op V6 clio’s of fiesta st’s … ieder zijn ding zeker
Lybra SW formaly known as Dedra Turbo zegt
De delta S4 stradale hadden ze later van de markt gehaald omdat er te veel dodelijke incidenten waren gebeurd… zo heb ik ooit ergens gelezen dat er iemand al na 1 dag naar de eeuwige jachtvelden was gereden…
Zeker na de dood van toivonen in de B-klasse rally in 86 (in portugal dacht ik of ben ik verkeerd?)
Lancia en Abarth hebben de techniek niet meer verder uitgewerkt…
Dit was nu een auto dat veel te gevaarlijk was om mee te rijden en juist daarom dat je meer plezier beleefd met het scheuren van zo’n machientje!
je moet eens filmpjes zoeken op youtube van de S4 rally, wat een geluid, wat een handeling, wat een grip!
hoe zou het zijn? optrekken tegen een formule 1…
Lancia Forever!
Nu is er volkswagen dat met een Turbo en Compressor motor werkt… zoiets van een 1.4l met 170pk?
René zegt
@robusa : Heb je wat meer info over die scimitar ?
En is tie lhd ?
TodayTommorrow zegt
Voor mij de Mercedes
hilbert zegt
LANCIA FOREVER =fiat moet iets meer geld in pompen niet alleen in FERRARI..