We zagen eerder al eens twee foto’s van de 458 Challenge voorbij komen. Daarop was te zien dat de hardcore racer op basis van de 458 Italia een iets andere achterkant heeft dan de straatversie. Let namelijk even op de uitlaten, mist daar niet iets?
Nee, niet bij deze racer. De normale 458 Italia heeft drie pijpjes, wat een verwijzing is naar de legendarische Ferrari F40. Deze 458 Challenge kan het allemaal wel af met eentje minder. Eerder konden we ook al voorzichtig luisteren naar het geluid van deze Italiaanse racer (check de spyvideo). Nu hebben we ook live foto’s die nog niet zo lang geleden zijn gemaakt tijdens -hoogst waarschijnlijk- de onthulling van de auto.
Aan de binnenkant is het wat je mag verwachten van een circuittijger als deze: een sportstoel, een sportstuur en verder geen plek voor andere nutteloze zaken. De buitenkant is voorzien van zwarte wielen met een centrale moer (niet afgebeeld), plastic ruiten en hoodpins op de voorkant. Lekker hoor! (bron: TeamSpeed)
Exotic zegt
Zo bruut!
Het geluid ervan gaat al rond in me hoofd!
jvb zegt
lekker!!
Harry1994 zegt
Sportstoer =Sporstuur?;-)
paulusrx7 zegt
vet hoor gaat ie ook challenge heten? want bijv. scuderia of challege stradale klinkt veel lekkerder.
Ruben00 zegt
@paulusrx7: Challenge is iets anders dan Scuderia, De Challenge versies zijn speciaal gebouwd voor het circuit en zijn ook niet Road-legal.
fconderkantlat zegt
@Ruben00: Dus er komt mogelijk nog een Skoeduria?
Ruben00 zegt
@arashrsf: Is zelfs al aangekondigd.
CSL zegt
Dit wordt een echte ferrari!
1280kg 600pk? 911 GT2 RS?
lambo4all zegt
ziet er goed uit alleen wel jammer dat er maar 2 pijpen zijn!
midi zegt
@paulus
Dit is de challenge, dus dat betekent net als bij de 360 en 430 de race versie van de 458 en geen straatversie zoals de challenge stradale (het woord zegt het al) of de scuderia. De straatversie komt later.
JohnNL zegt
Ziet er goed uit hoor, zal vast snel het circuit over willen.
Als ze de straatversie hiervan gaan maken kunnen ze wat mij betreft beter 2 ovale uitlaten maken. In deze uitsparing van het bodywork zouden toch prachtig 2 ovale uitlaten naast elkaar kunnen zitten.
JohnNL zegt
Overigens had er wat mij betreft best een subtiele spoiler op gekund. Gewoon overdwars, precies boven de achterlichten.
BananaFlip zegt
@JohnNL: Die subtiele plank tussen de achterlichten, waar de roosters onder zitten, werkt ook gedeeltelijk als achterspoiler. En je ziet er vrij weinig van, da’s het mooie.
BananaFlip zegt
Au, da’s wel heel erg hard! Maar op een 458 is dat oké, bij de 599 GTO is dat een ander verhaal, volgens mij…
frarissimo zegt
@csl. De “gewone” 458 maakt al gehakt van de 911 GT2 RS.
Deze is voor het circuit bestemd en de scuderia die (hopelijk) binnen 2 jaar uitkomt, zet de MC Laren MC xg56892 ook op zn plaats (2)
mrB zegt
@frarissimo: Waarop bazeer je dat? Bij mijn weten is er nog niet een test geweest met de GT2 RS. Wel met de 458, maar die werd tegen de GT3 RS gezet door Chris Harris. De 7:18 van de GT2 RS op de ring is in iedergeval bloed snel. Je moet nog maar zien of de 458 dat haalt. We zullen het wel zien, en als er over een jaar of 2-3 de scuderia uit komt zal Porsche ook wel weer van alles verbeterd hebben.
OT: Ben benieuwd wat de nieuwe Challenge kan uitrichten, met name tegen de Porsches!
duke zegt
@frarissimo: Toch heel wat liever de 911 GT2 RS. Veel stoerdere bak. Die 458 ziet er echt niet uit. Wat een hok.
rider zegt
ferrari heeft eerder dit jaar al laten weten dat er van alle versies (behalve de 612 opvolger en enzo opvolger)er ook hardcore versies van zullen verschijnen (als de vraag maar hoog genoeg is). fijt is dat het eigenlijk al gebeurd/begonnen is. kijk naar de 599GTO, is de hardcore versie van de 599GTB. dat is dus al de eerste aanzet naar meer gepeperde versies. van de 458italia zal ook een uitgeklede versie komen. hoe die gaat heten is nog niet duidelijk.
de enzo opvolger is al hardcore genoeg en daar valt niet veel meer aan te verscherpen.
reken voor de 458 italia hardcore versie een gewichtsreductie van 80kg en een vermogenstoename van 30pk.
de california schijnt ook een scherpere versie te komen met naar schatting ook iets meer vermogen en minder gewicht.
nog zijn dit speculaties uit italie. dus we zullen het gaan zien in de toekomst.
Benz.. zegt
De laatste leuke Ferrari is in mijn ogen toch de 360 Challenge Stradale. Wat een beest!
8C_Competizione zegt
Gaaaf! Ik zeg, Ferrari is goed bezig met hun nieuwe modellen:-)(Y) Maar wat is die tank op de plaats van de bijrijdersstoel?
Jurrian zegt
@8C_Competizione: Brandblusser gok ik. een must voor elke racewagen. Hopelijk zien we deze rondjes maken op de volgende Le Mans 24 uur
8C_Competizione zegt
@Jurrian: Ik denk er ondertussen uit te zijn aangezien het een wat lomp grote vorm heeft voor een brandblusser lijkt mij?! Is het niet gewoon een luchttank om de auto op te liften in de pits?(weet niet hoe je zoiets noemt)
Jurrian zegt
@8C_Competizione: Hmmm, goeie. aangezien er ook een wit kabeltje naartoe lijkt te lopen. waarschijnlijk geactiveerd met het linker gele knopje op het stuur.
Jurrian zegt
@8C_Competizione: Toch een brandblusser?
http://www.biesheuvel.nl/store/product/671/electrisch_4l_aluminium_systeem
8C_Competizione zegt
@Jurrian: Haha ok nice research ;)
Heb zitten googlen waar dat airlift system dan wel zou kunnen zitten, maar kan het niet vinden..
Jurrian zegt
@8C_Competizione: Hehe, kwam het toevallig tegen toen ik op zoek was naar(verrassing!) een brandblusser.
frarissimo zegt
@mrB Ik baseer dat op diezelfde test -te lezen in autovisie- waar Chris Harris stelt dat de 458 sneller is dan de GT3RS en kinderlijk eenvoudig te rijden is.
Dat betekent dat een normale sterveling in een 458 sneller zal zijn dan in een GT2RS.
Het is bekend dat een GT2RS alleen in de handen van een coureur tot zijn recht komt. Voor een normale bestuurder is het een onbestuurbare doodskist op 80% + van de limiet.
Vincenzo zegt
Ach Ferrari met porsje vergelijken is natuurlijk onzin. Ferrari staat een league hoger, zal altijd zo blijven.
Rsimon zegt
als elke baan in jouw ogen een racecircuit is, is dàt de ideale bolide !
Dimglor zegt
Ziet er eigenlijk niet zo heel anders uit…. of is dat enkel mijn gedacht?
Vinny_93 zegt
Dit blijft niet echt mijn type Ferrari, liever iets dat meer zegt: Ik maak je snel kapot, maar wel goed.
Ed zegt
Ik val in herhaling, maar (helaas) qua uiterlijk is Ferrari al wat jaartjes de weg kwijt. Het zal best rijden allemaal, maar sinds dit nieuwe millenium vind ik er allemaal maar weinig an.
JPM zegt
Het feit dat de 458 Challenge uiterlijk eigenlijk niets verschilt van de 458 geeft maar weer eens aan hoe goed de 458 is.
christophe zegt
zoveel mooier met twee pijpen , ik vind die 3 pijpen zo walgelijk lelijk niet bij de auto passen. verder echt een lekker racertje!
BmwMPower zegt
Voor een race al de fik der in!
spykerboy zegt
heeft er al iemand een nattebroek gehad? ik krijg dit niet als groot ferrari fan, vind de 458 maar nix, ook niet int echt
kaas zegt
Ik vind de 458 echt een van de meest lelijke wagens ooit gemaakt, zelfs als ik eentje kado zou krijgen gaatie meteen in de verkoop. Maar dit alles is slechts een mening.
xilver zegt
*hallelluuuuujaaaah* (met een jongenskoor op de achtergrond) :p
bubbels zegt
Die achterkant trekt op niet veel, zo’n gat :s
midi zegt
altijd leuk hoor, lekker keuvelen over het exterieur van een auto, maar dit is een RACE wagen. Het moet snel over een circuit gaan, het uiterlijk interesseert me geen zak.
bubbels zegt
een RACE wagen zonder extra vermogen, tof …
autoblogger zegt
Meer info: http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/14/ferrari-458-challenge-lager-lichter-en-betere-plak
midi zegt
Ok bubbels, ik neem aan dat jij elk weekend met een tot 9000 RPM revvende 570 pk sterke V8 helemaal tot het uiterste weet te gaan op een circuit. Zo kinderlijk om alleen maar naar de cijfertjes te kijken. Geloof me, deze RACE wagen heeft meeer potentie dan jij en ik ooit kunnen benutten.
Een porsche 911 RSR heeft ook minder vermogen als een 911 GT2 RS, moet jij eens raden wat er sneller over een circuit gaat!
Ralph zegt
@Spykerboy.: i just creamed myself…
Belachelijke centerstripe, voor de rest hulde!
De Challenge MOET zo min mogelijk schelen qua uiterlijk van het ‘productie’ model.
frarissimo zegt
@duke. Jij hebt niks anders meegemaakt dan Opels, VW’s, Audi’s en Porsche’s dan ben je met weinig tevreden.
Een 458 heeft 100 x meer beleving dan een 911 GT2, die maakt het geluid van een 1200 toeren wasmachine en er zitten turbo’s in zo goedkoop allemaal.
Jokkebrok zegt
Echt Vet! Altijd al een mooie wagen gevonden!