En het is niet alleen de vraag welke auto echt gebouwd had moeten worden, maar hij had ook echt in productie moeten gaan…
Gisteren zat ondergetekende een beetje op de interwebs te surfen toen het algoritme een bepaalde kant opstuurde. En dat kan in mijn geval een paar dingen betekenen. Struise dames met weinig tot geen kleding, buitenboordmotoren, mensen die op hun bek gaan en auto’s.
En aangezien dit Autoblog.nl is, kun je er vanuit gaan dat ik gisteren niet naar struise dames met weinig tot geen kleding heb zitten kijken. Althans, niet op het moment dat ik nu beschrijf. Neen, het ging vanzelfsprekend over auto’s. En meer over een auto die echt gebouwd had moeten worden.
Welke auto had echt gebouwd moeten worden?
Ik kreeg een plaatje voorgeschoteld van een Peugeot 505 coupé en van de 505 cabriolet. Auto’s die me gek genoeg enorm hebberig maakten. Zo zonde dat ze die auto nooit hebben gebouwd. Of eigenlijk, dat ze die auto’s niet in productie zijn genomen. Ik denk dat het gewilde klassiekers zouden zijn.
En toen dacht ik; welke auto hadden ze nog meer echt moeten bouwen? In serie natuurlijk. Er zijn er nogal wat namelijk. Deze Peugeots natuurlijk, maar ook de Alfa Romeo Giulia stationcar. Of de BMW E39 M5 Touring. Of de E46 M3 Touring. Allemaal auto’s die ze echt gebouwd zouden moeten hebben.
Maar voordat ik het gras voor ieders voeten wegmaai, ik ben benieuwd of jij als gewaardeerde lezer nog een auto weet die ze echt in serie gebouwd hadden moeten bouwen. Misschien trek jij nog weleens de haren uit je kop als je denkt aan een bepaald model dat er niet is.
Maak ons gek in de comments!!!
PrettyAwesome zegt
Alfa Romeo DuettoTanta, concept ontworpen door Louis Vermeersch. Wat een vreselijk mooi ontwerp is dat. Zou nu zo nog in productie kunnen, zonder dat het veroudert lijkt.
Petrovski zegt
Heeeleeemaaaal weleens!
Motomoto zegt
Jazeker!
Edge zegt
Ja hé. Destijds nog FCA roept (zoals eigenlijk elk jaar) dat het Alfa Romeo opnieuw in de markt wil zetten als sportief merk, sluit een deal met Mazda om het platform van de MX-5 ND (een hele goede, betaalbare roadster) te mogen gebruiken en beslist dan ineens dat het toch maar geen Alfa Spider (al dan niet gebaseerd op het design van de DuettoTanta) moet worden maar een soort miniatuur-Dodge Viper met Fiat logo op de neus. Wat mij betreft hebben ze daarmee echt een schot voor open doel gemist.
GWBoes zegt
En allemaal door de trots van de managers die geen (sportieve) Alfa in Japan wilde bouwen. “Gelukkig” is die instelling met de komst van Stellantis ook de deur uit gegaan.
Heinzzz zegt
Model s station?
audiA41.8TFSI2013 zegt
Ferrari Testarossa Cabrio.
Opel Manta 3.0 liter 24 valve.
WoutH zegt
Wat het allereerst direct in me opkomt (gek genoeg..)
Die 4×4 versie van de C4 Cactus
rubbe zegt
Ja leuk! En/of een Break variant van de C4 Cactus
Rob zegt
Ik heb altijd een zwak voor pogingen van de wat meer budget merken om het hoger op te zoeken, in de vorm van een luxe coupe. Meestal blijft het bij een concept, en dat is maar goed ook, want zoiets verkopen is nogal een uitdaging. Ik noem een Skoda Tudor, KIA GT4 Stinger, Opel GTC of de Rover 75 Coupe.
En wat ik echt oprecht een gemiste kans vindt, is het Borgward Isabella concept. Werkelijk waanzinnig mooie concept wagen, maar heeft nooit ook maar enige opvolging gekregen. Terwijl er zat aanknopingspunten in zaten om door te vertalen naar een echte auto. Jammer.
En verder had Peugeot het 607 Pescarolo concept moeten bouwen. Ze hadden er waarschijnlijk maar een handjevol van verkocht, maar wat een waanzinnig goed gelukt “AMG pakketje”!
ghengiskhan zegt
Lamborghini Estoque.
dtwo zegt
De eerste en enige die tot dusver in me opkomt. Naast dat het ronduit schitterend ontwerp is, met een lijnenspel dat strak en relatief rustig is en daarmee doet denken aan klassieke Lamborghini’s, zag het concept er ook verregaand productierijp uit. Dat maakt het nog treuriger dat-ie er nooit is gekomen.
thijsdeg zegt
Bmw e34 m5 cabrio
Mini Joe zegt
Simpel: de DS SM tribute
Edge zegt
Die komt er waarschijnlijk ook, geheel historisch verantwoord, op basis van de Maserati GranTurismo
Fernando zegt
De Holden Efijy.
https://www.autoblog.nl/nieuws/holden-efijy-vergeten-concept-2005-94818
Johanneke zegt
Een willekeurige D segment auto die sinds de bejaardenmobiel crossover rage niet meer bestaat.
Mini Joe zegt
Wat vind je nou lelijker, een crossover of een station?
Johanneke zegt
Ligt aan het model..?
gilettelubbers zegt
Crossover 1000000%
geelbarrel zegt
Mini ACV30
eaudi zegt
Ferrari Pinin. 100x mooier dan die vierdeurs die ze nu hebben.
shibby zegt
Alfa Giulia SW
racerx zegt
Deze absoluut
mc96 zegt
Een 335ti (G20/21) met de motor uit de (m135i) of een 340ti (G20/21)met de motor uit de m340i. In beide gevallen met alleen achterwielaandrijving, sperdiff en voor de rest niet te veel extra’s.
moveyourmind zegt
De Maybach Vision, de Saab Aero X en last but not keast de Honda Urban EV. Die laatste is er dan wel gekomen, maar in zo’n afgezwakte vorm dat van de begeerlijkheid van de concept niets meer over is gebleven.
spidermann zegt
Mercedes 111 met wankelmotor.
MB 280 SL Pagode met de M100 6.3 ltr motor.
Citroen Traction Avant met V8.
JeejEm zegt
Eerste wat me te binnen schiet is de prachtige Mini Superleggera Vision die ze jaren geleden op het Ville d’este presenteerden. Daar was echt iedereen enthousiast over! Maar nee, ze gingen crossovers bouwen met een mini logo. Had zo mooi kunnen zijn.
GebakkenLei zegt
Ja goeie!
Edge zegt
Ja, of de Rocketman. Een Mini die weer écht Mini is
racerx zegt
De Lamborghini Estoque komt meteen bij me op, evenals de BMW E39 M5 Touring.
rubbe zegt
Volvo V50 Cross Country
MaartenD zegt
Lamborghini Miura concept uit 2006
Motomoto zegt
Alfa Romeo Giulia Estate
Motomoto zegt
Volvo C60 en C60 convertible
tazmania zegt
Alfa Romeo GT cabriolet. De laatste GT dus, uit 2005.
rrk147 zegt
Zeker! Helaas bij één prototype gebleven.
Jansen zegt
Renault Fuego 4 deur
ronaldotour zegt
Opel Senator voyage.
Zelf in het verleden een Commodore voyage gehad, daar zijn er maar een 1300 van gebouwd.
tenaci zegt
Opel Omega V8. Die was er bijna met de V8 van de Corvette. Ze konden alleen geen geschikte transmissie vinden die het vermogen aan kon én ook in het bestaande chassis van de Omega paste.
Tegen die tijd was ook allang duidelijk dat het E-segment van de non-premium merken aan het doodbloeden was. Dus de wil om veel aanpassingen te doen om een geschikte transmissie te laten passen was er ook niet echt.
GebakkenLei zegt
BMW CS concept (2007)
Ferrari 456 GT cabrio
vincentbaan zegt
Audi A8 coupé danwel cabrio
Mazda mx5 sedan danwel station
Suzuki vitara pikes peak straatversie
Tom zegt
Een mooie 1 serie met achterwielaandrijving.
Een MX5 coupé voor de openbare weg en track days (zonder luxe als navi, leder, …).
Een nieuwe Porsche 914 in de prijsklasse onder de Boxster.
…
Captain zegt
GT by Citroën
verdebosco zegt
Ja .. Vergeet niet de bloedmooie Audi quattro spyder concept 1991, of een waardige opvolger van de RS2, of de NEVS Emily, weer echt leuke Lotussen..
mashell zegt
Ja, Audi quattro spyder is het juiste antwoord op deze vraag.
verdebosco zegt
Leuke vraag.
1. De Giulia SportsWagon staat natuurlijk op 1. De 156 en 159 werden goed verkocht als SW, concurrent BMW 3-serie ook al jaren. En Stellantis en FCA maar zeggen dat de SW geen kans maakt.
2. Lancia Fulvia concept (2003)
3. Lancia Thesis coupé
4. Alpine A290 beta concept met de middenpositie
5. Citroën CX, SM versie 2025 EV, PHEV, vleugeldeuren
6. Alfa Brera had gewoon nog jaren geproduceerd kunnen worden. Lichter, EV, PHEV
7. Alfa Mito 5-drs
8. Midsize Porsche Taycan, prijspeil i4
9. Mercedes EQXX
10. Lancia Delta Integrale EVO (2025),
en nog zoveel meer. Misschien de 480 cabrio, C30 5-drs, betaalbare versie van de Polestar 1, Alfa Spider 2025, Saab 9-5 NG met de BMW-motoren, ook als station, Saab Aero-X, …
Harald.370 zegt
– Ferrari Testarossa cabrio
– Lotus Evora cabrio
– Lotus Emira cabrio
– Lamborghini Countach cabrio
– Bugatti EB112
milvus zegt
Saan Aero X en Peugeot eLegend
JeejEm zegt
Wat te denken van de Volkswagen BlueSport. Zag er zo productierijp uit! Licht, zuinig, vlot, een soort mx5 van VW. Super cool!
gamma81 zegt
Lancia Gamma Olgiata
rrk147 zegt
De Alfa 159 GTA.
kniesoor zegt
Zie hier de nodige prima suggesties de revue passeren, die de nominatie misschien meer verdienen. Maar de eerste waar ik aan moet denken is de Rover 75 coupé. Dat zal vermoedelijk ingegeven worden door de sedan-versie, die ik zelf gehad heb. Vond ik een erg mooi model.
tmenges zegt
Mazda Rx – vision hier!
cavin zegt
Ik ga voor de Audi Rosemeyer en de Volkswagen Nardo W12 om maar 2 parels uit de vag groep te noemen
ArnoldH zegt
Een paar die mij zo te binnen schieten
– Ford GT90
– Chrysler me four-twelve
– Mazda Furai
– Opel Gtc concept
– Chevrolet Corvette Indy
– Ferrari Mythos
Edge zegt
Er zijn al een aantal toffe auto’s genoemd, maar ik weet er ook nog wel een paar. Het is ontzettend jammer dat een betaalbare coupé tegenwoordig totaal niet in trek is, anders was de Peugeot e-Legende natuurlijk een uitstekende kandidaat geweest.
Ford had met de eerste generatie Ka natuurlijk goud in handen, en binnen het segment was het ook gewoon een geweldige auto. Dat “go-kart” gevoel waar iedereen zo vrolijk van wordt doordat de wielen helemaal op de hoeken staan, een lekkere klik-klak schakelbak, relatief pittig blokje… Maar stiekem had ik het ook wel heel erg leuk gevonden als de 021C concept in productie had genomen. Die had dan iets hipper en luxer kunnen zijn en klanten bij Mini weg kunnen snoepen.
Het verbaast mij ook wel dat Cadillac nog niet genoemd is. Sixtieen, Cien, Ciel, Elmiraj, Escala, ze kunnen daar haast geen lelijke concept tekenen. En als we de Cadillac Sixteen dan toch noemen, moeten we de Ford Interceptor natuurlijk ook even aanhalen. Wat een dikke bak was dat, zeg!
Of wat te denken van de Porsche 960? De Panamera van de huidige generatie is echt een hele mooie auto, maar kijk die 960! Dat is toch nog zóveel mooier?!
En dan nog uit het rijtje: “Zou leuk zijn geweest, maar ik had ze zelfs als vierde of vijfdehandsje niet kunnen betalen”: De Bugatti Rembrandt, Galibier en Atlantique.
Goed, ik zal maar stoppen want als ik alle auto’s moet opnoemen die in mij opkomen zitten we hier nog wel even
wceend zegt
Jaguar RD-6
Jaguar XJ40 coupe
Jaguar XJ41
Daimler Corsica
Bertone B99
Als ze nou… hadden ze maar.. wie weet hoe ze er nu voor hadden gestaan.
Corrado16v zegt
Alfa Romeo Scighera
opa4auto zegt
Citroen TA met V8
Citroen C5 Airscape concept
Citroen GT concept
Alfa Giulia stationwagen of fastback
Maybach Exelero concept
Citroen Metropolis concept
Een Volvo opvolger van de V40 (C segment – NON SUV)
Lambo Miura concept (2006)
GielMK1 zegt
Wat is die Alfa Romeo DuettoTanta mooi!
Ik kies de Lamborghini 350 GTV uit 1963
Robert zegt
De BMW Pininfarina Gran Lusso (2013).
Met name ook omdat dit merk eigenlijk daarna qua ontwerpen een verkeerde weg insloeg.
eaudi zegt
Ik vergat de Fiat 130 estate.
Audi A8 Avant is al genoemd. Maar een A8 Coupé zou ook wel leuk zijn.
dtwo zegt
Lancia Fulvia concept uit 2003. Geslaagde herinterpretatie van de oorspronkelijke auto op een prima basis (Fiat Barchetta), betaalbaar, licht, stijlvol.
JelmerS zegt
AMC AMX/3 had zeker na al de mooie concepts in productie gemogen. Had net zo goed, misschien beter geweest dan de Tomaso Pantera.
dtwo zegt
Dat model kende ik nog niet, mooi ding zeg!
koosonderbeenloos zegt
Eerste wat me te binnen schoot, Lamborghini Estoque Concept had echt in productie genomen moeten worden. Net als de Bugatti Galibier
kennone zegt
Mazda Iconic SP en de Alfa Giulia QV Sportwagon
dtwo zegt
Welke auto’s nooit gebouwd hadden moeten worden lijkt me ook wel een leuke lezersvraag trouwens.
Robert zegt
Daihatsu Applause.
(See what I did there? 😜)
randy zegt
Citroen Ds4 racing
Citroen c5 airscape
Retro versie van de 2cv
Dutchdriftking zegt
911 Turbo S Targa.
smokin zegt
Alfa Romeo DuettoTanta
Holden Efijy
Renault Dezir
Alfa Romeo Carabo
AMC AMX/3
Fiat Formula 4
Renault Twizy F1
Mitsubishi RVR
Peugeot Asphalte
Hyundai PassoCorto
i3bestuurder zegt
Wellicht voor velen een beetje in de vergetelheid geraakt maar ik had heel graag de Skoda Tudor in productie zien gaan.
kees66 zegt
Seat Bolero
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-auto-had-het-verschil-kunnen-maken-voor-seat-97957
Jagris zegt
Ik zie meerderen de Lamborghini Estoque noemen. Ik vind de asterion concept van Lamborghini dan toch nog net iets geslaagder.
ericc zegt
Moderne Ferrari Dino. Instapper met V6 zonder hybride met 550 Pk.
Who_carez zegt
Lamborghini Cala
Ford GT90
Isdera Commendatore (alhoewel die wel degelijk te koop was)
BMW Nazca c2
Mij valt plots op… Allemaal Need for speed 2 SE auto’s :)