Van Audi weten we dat de designs bijna niet uit elkaar te houden zijn, maar ook BMW lijkt zich steeds vaker schuldig te maken aan een stevige portie copy-paste tussen de verschillende modelreeksen. Gaan ze daarbij te ver of niet?
Eenheidsworst. We hebben er een broertje dood aan hier op de Autoblogredactie. Natuurlijk, we begrijpen dat een auto herkenbaar moet zijn. Sommige fabrikanten lijken echter alleen nog maar aan copy-paste te doen. Menig mens is van mening dat een A6 een iets uit elkaar getrokken A4 is. En dat een A3 sedan een iets in elkaar gedrukte A4 is. En dat een A8 een uit elkaar getrokken A6 is. En zo kunnen we nog wel even doorgaan, ook met de Q-reeks. Ik heb hier wel eens navraag over gedaan bij een Audi designer, die me vertelde dat het een heel bewuste keuze was: een Audi moet bij de eerste oogopslag meteen 100% als Audi herkenbaar zijn, dat is het doel van de designtaal. Toegegeven: het is herkenbaar, maar het is ook een tikkeltje saai.
Maar ook BMW begeeft zich steeds vaker op glad ijs wat design betreft. Laten we eerlijk zijn: de uiterlijke verschillen tussen een 3 Serie en een 5 Serie (met name de Touring) zijn minimaal, om over de verschillen tussen een X1 en X3 nog maar te zwijgen. De X4 en X6 zijn voor sommigen zelfs alleen uit elkaar te halen met een meetlint. Hoe vaak heb jij achter een BMW gereden, naar de achterlichten gekeken en gedacht “3 Serie, nee 5 Serie, nee 7 Serie”?
Het lijkt erop dat BMW een zelfde soort weg in is geslagen met haar designs. Het is nog niet zo extreem als bij de concurrent uit Ingolstadt, maar het gaat wel die kant op. Of vinden jullie juist van niet? Laat het ons weten in de comments!
berlinetta zegt
Bij BMW lijken alleen de 3 en 5 op elkaar. De rest valt reuze mee. Als je die niet uit elkaar kunt houden, ben je gewoon een blinde vink. Toch zou ik het helemaal niet erg vinden als er wat meer diversiteit in de line-up zou komen.
Bij Audi vind ik het inderdaad wat erger. Vanaf een redelijk grote afstand gok ik wel eens fout.
Jipp zegt
@berlinetta: bekijk de 2 serie is naast de 4 serie… Daar zit nauwelijks verschil in. Zelfde bij de x5 en x3…! Bij de vorige generatie was de 1 een kleine 3 serie bijvoorbeeld.
berlinetta zegt
@Jipp: Laat je ogen gewoon eens nakijken.
Jipp zegt
@berlinetta: afgelopen maand heb ik dat toevallig al laten doen, alles was nog in orde. Daarnaast was ik afgelopen zaterdag bij de BMW dealer en heb ik het met eigen ogen kunnen zien in de meest ideale omstandigheden voor een dergelijke vergelijking. Dus ik denk dat jij eens na moet denken over je uitspraken. Er zit net zoveel verschil tussen een A4 en een a6 in vergelijking met een 3 en een 5. Daarbij kun je de q7 wel makkelijk onderscheiden van de q5 waar dit moeilijker is bij een x3 vs x5.
berlinetta zegt
@jipp: Een 3 en 5 vind ik zelf ook op elkaar lijken, dat zeg ik toch ook. Verder vind ik de verschillen groot genoeg.
bisazza zegt
@berlinetta: ik rijd zelf in een 3-serie 325d HE met M pakket) en krijg vaker de vraag of dit een 5-serie is dan een 3-serie. Al helemaal als het schemerig is. Interesseert mij trouwens geen ene biet
isobmw zegt
@berlinetta: wil net zeggen, ik zie DIK verschil met de 2 en 4 serie, x3 en x5 ook, maar bij Audi gok ik ook vaak fout, vooral bij a6 en a8, Mercedes gaat ook de zelfde kant op, nieuwe S en nieuwe C, zal jammer zijn als straks de nieuwe E er ook op gaat lijken, het is mooi daar niet van, maar ze moeten gewoon verschillend zijn
zinloos1 zegt
@berlinetta: Prima onderbouwde reactie. /s
amski zegt
@jipp: Als je de 2-serie op de 4-serie op elkaar vindt lijken is er inderdaad wat mis met je ogen!
Jipp zegt
@amski: ga eens achter beide auto’s staan en zoek de verschillen.
amski zegt
@jipp: Ik zou eerder de voorkant van de 3-serie en de 4-serie vergelijken. 2 druppels water.
mercedesclk350 zegt
@amski: Vind je dat heel gek? Vroeger had de je M3 Coupé, dat is nu de M4. Deze zijn bedoeld om op elkaar te lijken.
amski zegt
@mercedesclk350: nee dat vind ik niet gek, maar ik meldde het wel even aangezien meneer vind dat een 2-serie en een 4-serie op elkaar lijken van de achterkant.
g00f81 zegt
@Jipp: alles goed Jipp??
http://www.carthrottle.com/wp-content/uploads/2013/10/ct_bmw435i_test_rear.jpg
http://www.canadianautoreview.ca/images/car_photos/2014-BMW-M235i/normal/bmw-m235i-rear-2.JPG
heb voor jou de kleur gelijk gehouden… ;)
Jipp zegt
@g00f81: alles is goed, als jij goed kijkt naar die foto zie je dat het bijna exact hetzelfde is. De ene heeft een iets meer opgeblazen klep maar verder vrijwel identiek. En een kleiner verschil in vergelijking met een a6 of A4. Wees dan ook man genoeg om
Die onder elkaar te zetten.
g00f81 zegt
@Jipp: mij hoor je niet over de A4 of A6 toch? dit was puur een reactie op jouw opmerking.
maar for the record…
http://p1.pichost.me/i/14/1374833.jpg
http://srv2.betterparts.org/images/audi-a6-08.jpg
drivingpleasure zegt
@Jipp: Zelfs met foto’s erbij ga je je standpunt volhouden? Waar iedereen kan zien dat er duidelijk verschil in zit ben jij te koppig om je ongelijk toe te geven. Kijk ook aub even naar de voorkant en de zijkant want die verschillen ook.
dawwg zegt
@drivingpleasure: Oei oei, zie al 2 pagina’s lang fanatieke BMW fanboy reacties, maar Jipp heeft gewoon gelijk; de achterkant van de 2 lijkt meer op de 4 dan de voorkant van de A4 op de A6. Achterlichten zijn wat breder van de 4, verder is het net 2 druppels water ….
En MB doet het inderdaad ook, naast VW (Golf Variant vs Passat Variant) en Opel (Insignia vs Astra wagon). Maar goed; blijkbaar voelen alle BMW fanboys zich meteen – negatief – aangevallen en reageren met de typische junkie-psyche: ontkenning ….
drivingpleasure zegt
@dawwg: Haha beetje trieste reactie maarja zo zijn sommige mensen…Zo’n opmerking op junkie psyche zegt meer over jou dan over de mensen die hun mening uiten hier. Als je ene mening hebt mag je die best verdedigen. Over wat Jipp zei, hij zei dat de 2 en de 4 serie niet te onderscheiden zijn, niet alleen de achterkant (die overigens op elkaar lijken maar prima te onderscheiden zijn). Dus voordat je reageert lees eerst even goed. Als hij nou 3 en 4 serie had gezegd oke, maar de 2 en de 4 zijn gewoon duidelijk te herkennen.
4244cc zegt
@jipp: zie het als een formule. Tis hun strategie denk ik
Jipp zegt
@4244cc: dat geloof ik zeker, dat is mijn vakgebied. Neemt niet weg dat de heren hierboven deze strategie op een andere manier willen lezen omdat ze in feite, net als ieder ander automerk hetzelfde trucje hanteren.
bimmerfanatic97 zegt
@jipp: de bmw’s hebben allemaal echt een andere vorm koets. Ze delen alleen dezelfde designtaal. En een 1 coupe met de 3 vergelijken…dan heb je toch niet zo’n fijn paar ogen… Audi’s zijn bijna allemaal wel qua voor- en achterkant identiek, is strategisch maar wel saaier
ruyjo zegt
@jipp: Over dat van de X5 en X3, helemaal mee eens ( mag je van mijn part meteen de X4 en X6 in het rijtje zetten met hun gedeelde frontjes). Maar een 2 serie vind ik wel degelijk goed te onderscheiden van een 4 serie (De koplampen lopen bij de 4 door tot aan de nieren, en de 2 heeft vrij kleine vreemd gevormde achterlichten.
drivingpleasure zegt
@Jipp: Sorry maar de 2 serie vind ik toch echt anders eruit zien dan de 4 serie qua voorkant, achterkant, zijkant, lichten alles. Ik snap niet dat je dat niet ziet…
Hupke zegt
Ik weet niet of de designs echt meer op elkander lijken dan vroeger ofdat ik gewoon veel minder geïntereseerd ben om ze uit elkaar te kennen.
Maar het verschil tussen een A4 en A6 en 3-serie en 5-serie lijkt me voor de huidige generaties een stuk kleiner dan vroeger.
gerjanm zegt
Ik herken direct of het een 3 of 5 serie is. Met audi vind dat ik inderdaad lastiger. Al een paar keer gedacht dat ik in de verte een A6 zag, was het een A4.
drivingpleasure zegt
@gerjanm: Ja van de voorkant herken ik het ook gelijk, maar je moet toegeven de achterkant van de 3 en 5 lijken toch wel heel erg op elkaar…
peke zegt
Wel met de SUV’s extreem. Van aftand een x3 onderscheiden van ren x5 is gewoon best lastig.
Zelfde voor x4 en x6. Met de sedan en touring heb ik er minder moeite mee.
roberto zegt
@peke: Ik heb ook geen moeite om een sedan van een Touring te onderscheiden..
psycholander zegt
Check t aantal strepen in de achterlichten, dan zie je wat een 3 en een 5 serie is.
Tenzij je de eerste lichting F10 heb dan heb je een streepje minder.
Hubert zegt
@psycholander:
Als je het daaraan kunt herkennen, moet je toch toegeven dat ze verrekte veel op elkaar lijken.
psycholander zegt
@Hubert: Mij zal je niet horen zeggen dat het niet lastig is om ze vlug uit elkaar te houden. Die led strepen zijn een makkelijke hulp.
Alles voor t familie gezicht…
redbeams zegt
@psycholander: Wat dacht je van de reflectors in de bumper…3 serie heeft ze laag en 5 heeft ze hoog ;)
kingfisher36 zegt
@psycholander: precies mijn hulpje om ze op grote afstand te kunnen onderscheiden. De pre-LCI F11 gooit inderdaad roet in het eten. Maar eenmaal dichterbij gekomen vind ik de verschillen groot genoeg om ze uit elkaar te kunnen houden.
Maar dit zijn ook de enige BMWs die ik op afstand moeilijk uit elkaar te houden vind. En dan alleen maar vanaf achteren, de neuzen zijn behoorlijk verschillend. Zelfs het verschil tussen een 3, 3 GT of 4 is duidelijk te zien, vind ik.
kapiteinaudi zegt
Eigenlijk lijken BMW’s gewoon nog meer op elkaar dan Audi’s, maar BMW aanbidders zijn te gebrainwasht om dat toe te geven. En dan nog durven zeggen dat Audi designers lui zijn.
str8six zegt
@kapiteinaudi: Audi designers zijn lui.
gerjanm zegt
@kapiteinaudi: Of jij bent door audi’s gebrainwasht.
reistje zegt
@kapiteinaudi: En dat is dan geen BMW bashing van een Audi fanboy?
Maar ja. Ik vind ze teveel op elkaar lijken, ik kan het verschil wel zien hoor. Maar ik vind het gewoon minpunten opzichte van hoe het was.
kapiteinaudi zegt
@reistje: Uiteindelijk lullen we ook maar wat. Ze lijken misschien op elkaar, maar elke autofreak weet dat een A4 en A6 en 3 en 5-serie gewoon makkelijk uit elkaar te houden zijn.
series2 zegt
@kapiteinaudi: tuurlijk…. Zelfs Audi’s supercar ziet er zakelijk uit en is van een afstand niet te onderscheiden van een tt.
kapiteinaudi zegt
@series2: En die supercar van BMW dan? Die is pas saai. Oh, wacht…
series2 zegt
@kapiteinaudi: i8 ziet er anders knap radicaal uit!
drivingpleasure zegt
@kapiteinaudi: De i8? Ziet er naar mijn mening bruut uit, gedurfd gelijnd, ja voor sommige teveel kan begrijpen dat een Audi fan het niks vindt want het is niet netjes (lees saai) genoeg.
kapiteinaudi zegt
@drivingpleasure: Neen, i8 vind ik persoonlijk prachtig. Heerlijk radicaal design. Maar geen supercar.
drivingpleasure zegt
@kapiteinaudi: Oke dat verbaasd mij. Het is inderdaad een ander soort auto dan de doorgaande supercar, dat is ook wat de bedoeling was. Prestaties zijn op zich prima, hij mag wat sneller naar de 100 maar ach meestal zitten BMW’s toch sneller op 100 dan is opgegeven in de boekjes. Voor de rest is het geen hypercar inderdaad maar een nieuw soort supercar. Dus wat jij al zei het is geen echte supercar. Zou wel leuk zijn als ze hier een dikke motor in zouden leggen.
mashell zegt
@kapiteinaudi: geen supercar maar net als de 911, R8 gewoon een sportwagen.
Nerekop zegt
@kapiteinaudi: wat een verrassende reactie gezien uw naam…
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Noem eens een gedurfd design van Audi buiten de eerste generatie TT.
kapiteinaudi zegt
@berlinetta: R8. Zeker voor het jaar 2007.
series2 zegt
@kapiteinaudi: de countach, dat is een gedurfd design!
escort77 zegt
@berlinetta: A2
(en de Q7, dat ze het lef hadden zo’n vet gedrocht te gaan verkopen…)
berlinetta zegt
@escort77: Ja, vooruit. De A2 was gedurfd. Maar eveneens ook ontzettend lelijk en oubollig.
Jipp zegt
@berlinetta: de A2 had wel alle eigenschappen die BMW nu pas heeft met de i3. Dus hoezo oubollig?
Neem de R8, gewaagd design. Of bijvoorbeeld de A1. BMW zag in dat ze een kleintje nodig hadden maar durft dit niet onder het eigen label te doen.
berlinetta zegt
@jipp: Waarom een eigen label beginnen als je een merk als Mini kunt gebruiken? En het design maakt de A2 oubollig, niet de techniek.
Jipp zegt
@berlinetta: die keus wordt gemaakt om mogelijke imagoschade te voorkomen. Dus in dat opzicht waren ze niet zeker van hun slagen.
Het design was oubollig. Nogmaals het design komt overeen met het design van de i3, alleen komt BMW er 10 jaar later mee. Alles om een lage weerstandswaarde te hebben. Dus om je eigen woorden te gebruiken de i3 is oubollig.
drivingpleasure zegt
@Jipp: Dat komt omdat BMW niet als VW wil worden en als je zo’n wagentje er nog onder plakt ga je dat wel steeds meer. Voor Audi is dat geen probleem want dat is al 2 druppels met VW verweven…
Jipp zegt
@berlinetta: overigens moet je lezen wat ik zeg. Een kleine auto onder het eigen label inzetten. Dit houdt in met een BMW logo er op.
berlinetta zegt
@jipp: Ik had het over Mini omdat je over de A1 begon. De i3 vind ik iets anders. En nee die vind ik ook niet mooi. Zijn we het toch nog ergens over eens.
Jipp zegt
@berlinetta: ik begon over het label mini/BMW omdat BMW het risico op imagoschade met de kleine auto niet aandurfde en daarom het mini label op hun kleinte zette. Dat Audi een frisse A1 durft te ontwerpen getuigd van risico’s durven nemen. Het had immers ook anders uit kunnen pakken.
Daarmee wil ik ook zeggen dat ieder merk fronten en achterkanten kopieëren. Audi hater/BMWlovers zullen altijd zeggen dat een a6 op een A4 lijkt etc. Naar mijn mening is dat onzin. De a6 – A4 heeft hetzelfde als de 3 en de 5. Ze lijken op elkaar maar in de details toch net iets anders. Als je dat niet wil zien markeer je wel iets.
Daarnaast moet niet worden vergeten dat feitelijk ieder merk dit doet. Denk aan ford, denk aan de fiat snoeten, denk aan de Peugeot modellen, de Koreaanse plastic auto’s. Allemaal delen ze de familie genen.
berlinetta zegt
@Jipp: Nou dat Audi een A1 ‘durft’ te ontwerpen, komt ook omdat ze bijna alle onderdelen van mama VW uit de schappen mogen halen. Zowel viel daar niet aan te ontwikkelen. De ontwikkelingskosten voor die auto zullen ook vrij laag geweest zijn gok ik zo.
En verder ben ik het met je eens. Ieder merk doet dit. De een wat meer dan de ander. Audi is er vooralsnog koploper in, maar BMW, MB en ook Jaguar naderen snel.
Jipp zegt
@berlinetta: Audi is er geen koploper in, verschillen zijn gewoon duidelijk zichtbaar. Ook voor een leek. Zelfde geld voor BMW en andere merken. Kijk naar de generatie BMW’s rond 1998, daar zie je al duidelijk de overeenkomsten tussen de modellen onderling. Overigens vind ik dat ford er koploper in is. Zij presteren het om al voor een langere periode dat familiegezicht te voeren.
Dat Audi de A1 durft te ontwerpen is niet het punt. Ontwikkeling ook niet. Het op de markt zetten is een risico. Dat durfde BMW niet aan met haar eigen label. Dat is het punt al wat ik je steeds duidelijk probeer te maken.
drivingpleasure zegt
@Jipp: Dus op de i3 zit geen BMW logo volgens jou?
redbeams zegt
@jipp: Oh ja joh dus de a2 was ook volledig elektrisch???
callyromeo166 zegt
@kapiteinaudi: dat een audi dit zegt….
drivingpleasure zegt
@kapiteinaudi: Dat jij dit zegt, zegt meer over jou dan over de mensen die hier hun mening plaatsen naar mijn idee. Je hoort hier ook niemand ontkennen dat de achterkant van de 3 en 5 serie op elkaar lijken, want dat is ook gewoon zo. Maar kijk even naar de voorkant en je ziet heel iets anders. Volgens mij is dit bij het door jou zo geliefde merk toch even heel wat minder, en lijken de modellen stukken meer op elkaar(wat niet erg hoeft te zijn, het is maar een kwestie van smaak).
eaudi zegt
Helemaal mee eens. Alle BMW’s in de 3-5-7 serie lijken op elkaar. Een a6 van een a8 onderscheiden lukt me nog wel als audi-rijder. Relatieve anonimiteit is ook een verkoopargument: je loopt met een 7-serie of a8 niet te koop, wat je met een panamera of qporte of zo wel doet.
iijayvee zegt
@eaudi: als jij een 7 serie niet van een 3 of 5 serie kan scheiden, volgens mij kun je dan beter stoppen uberhaupt naar BMW’s te kijken…
drivingpleasure zegt
@eaudi: 7? blind?
Nerekop zegt
Nee joh, nog prima te onderscheiden! Enkel de 3/4 en de 5/6-serie lijken wat meer op elkaar vanuit sommige hoeken. Maar wellicht dat dat voor een niet-BMW-rijder wat minder makkelijk is. Maar ben het er wel mee eens dat het niet verder naar elkaar hoeft te kruipen voor wat betreft de 3- en 5-serie.
reinoutgtr zegt
Heb me er zeker wel eens in vergist, vooral bij de 3 serie en de 5 serie in sedan
reinoutgtr zegt
@reinoutgtr: ik bedoel touring
granlusso zegt
In hoeverre ze op elkaar lijken, ligt aan de kennis van degene die de auto ziet, daar is geen concrete lijn in te trekken.
Ikzelf, en andere bezoekers van Autoblog, hebben niet zoveel moeite met het uit elkaar houden van auto’s, maar ik ken ook mensen die een rode RX-8 voor een Ferrari aanzien. Er zal altijd een groep zijn voor wie het moeilijk is om e.e.a. te onderscheiden.
Het grote voordeel vind ik dat je als merk heel herkenbaar bent, precies zoals Audi zegt. En dat zorgt weer voor het opkrikken van die beleving die met name premium merken graag willen uitstralen/stimuleren.
carmasterr zegt
@granlusso:
Precies, heb nog eens een keer in de buurt gestaan van een stelletje idioten dat dacht dat een rode Honda NSX een Ferrari was…
rolov zegt
@carmasterr: hahaha idd en dan Is de nsx nog eens veel zeldzamer dan een Ferrari. Maar peuter ze dat maar eens aan het verstand
swaffelaer zegt
@carmasterr: sjeeeezus. Waren ze debiel ofsow. Dat zie je tog meteen?
str8six zegt
Heb meer moeite de voorkant van de 3 en 4 serie uit elkaar te houden. Maar Audi spant nog altijd de kroon!
notsobig zegt
Helemaal eens, daarbij vind ik de BMW’s lelijker en lelijker worden.
Echter heeft BMW wel nog de i serie, waar ze wel nog gewaagde ontwerpen durven neer te zetten. Het is niet mijn smaak (zacht uitgedrukt), maar waardeer wel dat ze hierbij anders durven te zijn! Dit zie ik Audi nog niet doen… Hierdoor vind ik het nog niet zo erg als bij Audi…
gregorius zegt
@notsobig: De I-serie. BMW’s probeersel om de new-age Prius neer te zetten. Met precies dezelfde 2 problemen als de Prius: 1: het ziet er gewoon echt niet uit: edge-y mag wel, maar t ontwerp moet wel kloppen in je hoofd. 2: die dingen zijn (on-opgeladen) in het echte gebruik echt niet zo zuinig. (las dat je de gewoon 10L/100km verbuikt met de i3 als je batterijen leeg zijn).
swaffelaer zegt
@gregorius: sterker, de i3 met range extender zuipt nog net wat meer. Op de snelweg haalde ik 1 op 8. In de stad was ie wel zuinig.
Een i3 ziet er inderdaad niet uit, maar hij rijdt heerlijk. Ben heel benieuwd hoe dat bij de i8 is.
gregorius zegt
Bij de nieuwe 3 en 5 moet ik ook altijd even kijken ja. Maar een 7 ziet er al een hoop jaargangen compleet anders uit; en de ene modellijn dat de 5 en 7 op elkaar leken, was het ook vrij gemakkelijk te doen.
En de X1 en X3 zijn ook echt verschillend; X4 en X6 echter..
Maar om eerlijk te zijn. ’t Maakt toch geen moer uit? Was het ooit zo bij BMW dat je echt geen 3 wilde en als de 3 er als een kleine 5 had uitgezien dat je m dan wel had gekocht? Nee toch?
Dan moet je eerder naar de lelijke 1-standaard gaan.
Aan elk model van elk merk zijn wel puntjes te noemen die je minder mooi vindt, aan de designer om deze zo ver mogelijk te beperken: en ja dan gaat het op elkaar lijken. Komen ze een keer met een apparte 7 uit, scheeuwt iedereen moord en brand! Maken ze een 5 met extra ruimte: “Bmw wat doe je nou”. Eerste X6: wat een maffia-gedrocht. Het is ook nooit goed! En ja, ik zou geen X6 willen, omdat het een X5 voor meer geld met minder ruimte is. En een X5 vind ik een moeders-auto; zijn nog altijd zat mensen die er wel een willen.
Verder kan ik me eigenlijk alleen voorstellen dat MB rijders in de E-klasse jaren vrij boos waren: Die dubbele koplampen heb ik nooit mooi gevonden: altijd al ouderwets op het moment dat het uitkwam. MB is ook niet dom: maken ze een CLS: voor de E-klasse rijder die van een strak design houdt. Prachtig gedaan naar mijn mening.
gearhead zegt
Ik zie als kenner het verschil tussen een 4 grancoupe en 3 GT echt nauwelijks. Die ene heeft meer veerweg ofzo toch??
mout zegt
@gearhead: Whow. Die heb ik moeten napluizen. Ik zou ze zeker niet uit elkaar houden. De GC is groter en meer op comfort gericht (veerweg: vast wel), de GT sportiever. Scheelt 18 cm lengte, en zal dus ook elders wel doorwerken.
w0ut zegt
@mout: Juist omgekeerd. GC sportief. GT meer comfort en hoger op zijn veren
mout zegt
@w0ut: Oops. Ik bedoel maar
kingfisher36 zegt
@gearhead: de 4 GC is veel eleganter (naar mijn mening) dan de 3 GT. Die laatste is op het gebouwd op een verlengd platform en is in zijn geheel een stukje langer, zwaarder en staat hoger op zijn poten.
Ik kan me voorstellen dat als je ze alleen nog maar van plaatjes kent het lastig te onderscheiden is, maar als je ze in het echt hebt gezien dan is het niet zo lastig meer om de verschillen te zien.
arii zegt
Ja, audi’s lijken op elkaar maar die hou ik toch moeiteloos uitelkaar, bmw’s tegenwoordig niet. Begon al met de 5 en 7 serie (verschil als je erachter rijdt is alleen een zilveren lijstje), en nu heb ik ook moeite tussen de X3 en X5 en dat terwijl mijn orientatie met auto’s wel goed is. Mercedes begint nou ook wel lekker zo te doen met hun lelijke uitstekende grilles en rare koplampen.
bennyblisto zegt
Met deze gedachte loop ik zelf ook al een tijd rond. Vind vooral de 5 en 7 van voren gezien lastig uit elkaar te houden op het eerste gezicht. Het grootte verschil van de grill is zonder vergelijkingsmateriaal er naast soms wel lastig in te schatten.
ImportHagenees zegt
De 3 en de 5 serie lijken inderdaad erg veel op elkaar. Ik vind persoonlijk de 3 serie van de voorkant veel mooier dan de 5 serie. Er is eigenlijk geen reden (behalve comfort en ruimte) om een 5 boven een 3 serie te verkiezen!
ddr780 zegt
Tsja, dan kun je beter een Jaguar XE nemen. Lijkt ook als 2 druppels water op die duitse meuk, alleen dan heb je wel wat leukers.
http://www.automobilemag.com/auto_shows/paris/2014/1410-2014-paris-auto-show-hits-misses-and-revelations/photo_84.html
series2 zegt
Ja BMW’s lijken ook veel op elkaar. Roep dat al jaren. Neemt niet weg dat de 5 sedan wel een mooi ding is.
mout zegt
Een van de redenen dat het zo extreem doorgezet wordt, zijn de talloze niche-modellen. Als je meer dan 20 carrosserie-varianten aanbiedt (Audi nu 24), wordt het doorzetten van een huisstijl een stuk belangrijker.
En ja, ik ben bij BMW inmiddels ook de weg kwijt. Toch valt BMW in drie opzichten nog mee in vergelijking met Audi.
1) De verschillende generaties van een model zijn wel uit elkaar te houden.
2) de i-serie kan je lastig met wat anders verwarren.
3) ook de X- en Z-modellen zijn makkelijker van de rest te onderscheiden dan bij Audi.
Sracerr zegt
Uitmelken zolang het (nog) kan. Volledig de weg (wederom) kwijt die Duitsers. Bij gebrek aan fantasie knallen ze alles de eter in, in de hoop dat…
marussia zegt
Tja, dit is off-topic, maar mijn moeder liep ooit naar een totaal verkeerde type Audi. Ze ziet nooit (begrijpelijk) het verschil tussen de modellen….
mrniesoe zegt
BMW lijkt nog niet zo heel erg op elkaar,alhoewel dat ik vind dat het design van de BMW’s de laatste tijd op niks meer lijkt,Mercedes speelt daar handig op in met hun nieuwe bloedmooie auto’s en snoept alle BMW-klanten af die een mooie wagen willen en er bij BMW geen kunnen krijgen met zoveel klasse als een Mercedes…
O plaat zegt
Alle modellen van Porsche, VW, Audi, BMW lijken op elkaar. Enkel Mercedes probeert als enige Duitser nog elk model een eigen stijl te geven. Moet wel een gemakkelijke baan zijn Duitse auto’s ontwikkelen,
1 ontwerp een carrosserie vorm
2 copy/paste er de standaard voor en achterkant van het merk op jouw carrosserie
3 ????
4 Profit
Rob zegt
@shiva:
Mercedes onderscheidend?
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-s-class_coupe/800×600/wallpaper_52.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-gla-class/800×600/wallpaper_4b.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-cls-class/800×600/wallpaper_18.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-c-class/800×600/wallpaper_3f.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-b-class/800×600/wallpaper_20.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2014-e-class/800×600/wallpaper_4d.htm
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2014-cla-class/800×600/wallpaper_45.htm
Ik vind de voorkantjes anders verdomd veel op elkaar lijken…..
maurits123 zegt
@shiva: Oneens, bij MB gaan de modellen ook steeds meer op elkaar lijken. Met name nu de C en de S klasse.
MAB zegt
Heb ik altijd gezegt, audi leek misschien eerst op elkaar maar bmw en mercedes doet het nu ook kei hard. Dus wie loopt voorop?
ettie zegt
@mab: Audi niet
jaapiyo zegt
Dit argument is vooral gecreëerd door Audi apologisten IMO. Zo van ‘oh ze zeggen altijd dat Audi’s niet van elkaar te onderscheiden zijn dus dan zeggen we dat ook maar van BMW’.
Tuurlijk delen BMWs ook bepaalde design cues, zoals de nieren, de dubbele ringen als koplampen en de puike RWD proporties maar ik persoonlijk kan ze goed uit elkaar houden. Bij Audi daarentegen…als je alleen de grill bumperklevend achter je ziet is het sowieso moeilijk te zeggen welk model het is, maar ook als ik van een afstand een A5/7 (wink wink nudge autoblogger) zie of een A4/8 haal ik ze wel eens door elkaar. Het is dan echt de grootte die het onderscheid maakt.
Daarbij komt nog zoals Mout al zegt dat Audi designs van de vorige generatie er ook hetzelfde uitzien als nu, wat bij BMW niet het geval is. Na de ‘single frame grill’ is er niks meer verandert bij Audi.
Jipp zegt
@jaapiyo: bekijk de vorige generaties BMW is naast elkaar. Nauwelijks onderscheid. Dus je gehele argument slaat nergens op.
jaapiyo zegt
@Jipp: Nou vooruit:
…Ik zie meer dan 10 verschillen.
Jipp zegt
@jaapiyo: pak nog wat foto’s van gedrochten in een andere hoek. Kijk naar het totaalplaatje en met name de voorzijde. Kijk daarbij ook eens naar de generaties hiervoor. Met name de 5 en 7 serie in de foto serie zoals jij hem hier geeft zijn moeilijk te onderscheiden. De neus van de afgebeelde 3 serie is bijna exact hetzelfde als die van die 1 serie.
jaapiyo zegt
@Jipp: Nou ja vrind, je ziet duidelijk wat anders dan ik…Ik vind zelf dit vrij veel op elkaar lijken:
Zelfs (inmiddels voormalig???) Audi exec Wolfgang Dürheimer is het erover eens dat Audi’s teveel op elkaar lijken dus wat wil je nog meer.
tupperware zegt
@jaapiyo:
Weet je zeker dat ze in de juiste volgorde staan?
Anders raak ik straks weer in de war als ik de plaatjes erbij pak ter determinatie..
jaapiyo zegt
@tupperware: jah de A3 is de eerste…dan de Aaaah4?? dan de…oh nee dít is de A4…en waar ik eerst zei A4 de A6 en dit is de A7…stop.
skiihiigh zegt
@jaapiyo:
jagmaseratiferrari zegt
Het verschil bij BMW is wel groter dan bij Audi, Audi is gewoon copy-paste. Je hoeft niet eens goed te kijken om het verschil te zien bij BMW. Tegenwoordig wordt het gedaan om juist de huisstijl heel herkenbaar te makenm, het bekende familiegezicht.
Bij BMW vind ik het trouwens niet erg dat ze op elkaar lijken of gaan lijken op elkaar, omdat ik BM’W’s gewoon mooie auto’s vind.
-Eeen 3-serie, 5-serie of 7-serie zijn toch behoorlijk anders in tegenstelling tot de A4, A6 en A8.
Daarnaast vind ik ook dat oude BMW’s gewoon tijdloos zijn, oudere Audi’s niet die zijn alweer gedateerd.
Rob zegt
@jagmaseratiferrari:
Grappig dat je het zegt dat Audi’s gedateerd ogen. Audi designer Dany Garand zegt juist het volgende:
“Het is simpel, bij Audi hebben we afgesproken om vooral tijdloze wagens te creëren. We doen niet mee aan de laatste trends. Dat kan momenteel heel mooi zijn, maar binnen vijf jaar is dat hopeloos verouderd.”
Persoonlijk vraag ik me af hoe de huidige BMW line-up er over 5 jaar uitziet: nog steeds modern, of gedateerd? De vorige generatie 5-serie heeft de tijd des tands in ieder geval goed doorstaan. In de juiste uitvoering is dat nog steeds een modern ogende wagen. Of dat de huidige 5-serie gaat lukken, ik vraag het me af…
jagmaseratiferrari zegt
@Rob: Persoonlijk vind ik van wel als voorbeeld noem ik de BMW E39 op. Zet de E-Klasse van toen en de A6 naast de e39 5-serie vind ik de BMW het meest tijdloos en nog steeds fris ogen.
Rob zegt
@jagmaseratiferrari:
Ja, eens. De E39 is altijd een vlot ogende wagen geweest en kun je tegenwoordig nog prima mee voor de dag komen (mits ie niet gesjonnieficeerd is). Maar ook de E60 heeft dat. Zoals ik zei, die auto oogt zeker niet gedateerd. Twijfel heb ik over de F10. Nu vind ik dat een best fraaie wagen, werkelijk niks mis mee, maar of die over 5 jaar nog steeds zo vlot oogt als een E60 of E39 nu…..?
damrakker zegt
Er zit een kern van waarheid in. Ik ben het eerlijk gezegd met je eens maar zoals men het al uitgelegd, het is strategie. En aan de verkoopcijfers te zien werkt deze nog ook
erce zegt
Serieus, een X1 en een X3 lijken op elkaar? CasperH moet een nieuwe bril gaan halen, zoveel is duidelijk.
Verder wat anderen al zeggen: alleen de 3 en de 5 lijken momenteel op elkaar, behalve de neuzen, die wijken behoorlijk van elkaar af.
fordnut zegt
Ik denk dat de ontwerpers bij Audi, VW en BMW heel erg blij zijn als ze na een jaar of 5 weer nieuwe koplampen en achterlichten voor een model mogen tekenen.
endofline zegt
Ah Ik vind het bij Audi en BMW nog meevallen. Tuurlijk heb ik al eens een 5 en een 3 serie door elkaar gehaald. Of een A6 en A4. Maar wie kan de modellen van Aston Martin uit elkaar houden. En elke generatie nieuwe Porsche 911 is bijna een kopie van het vorig model.
okmer zegt
F11 en F31 zijn soms moeilijk te onderscheiden (en ik heb zelf een F11), is dat slecht? Nee dat denk ik niet maar eerlijk gezegd is het verschil A4 en A6 makkelijk te zien.
callyromeo166 zegt
Bmw zijn naar mijn mening goed te omderscheiden,
razzie zegt
Ik kan me meer irriteren aan het feit dat verschillende uitvoeringen teveel op elkaar lijken. Waar 20 jaar geleden de diesel er veel goedkoper eruit zag dan de 2.0 sport benzine is de diesel nu bijna evenredig aan de dikke V6 benzine.
redneckdarian zegt
Ja.
mrB zegt
Audi lijkt idd veel op elkaar, maar het lukt met eigenlijk altijd wel om te zeggen welk model het is. BMW idem. Maar er word verdomd weinig gezegd over Mercedes hier in deze discussie. Daarvan denk ik altijd te weten dat het een E is, is het een C of omgekeerd. De nieuwe S is hier nou niet erg onderscheidend in. A en B klasse zijn ook niet te onderscheiden en de 4-deurs coupe’s van het Mercedes zijn ook niet uit elkaar te houden
raul88 zegt
Ik heb één vraag:
Als je de nieuwe BMW’s niet uit elkaar kunt houden, wat doe je dan op Autoblog?!
En nu ik toch reageer: lang leve de E30!
jagmaseratiferrari zegt
@raul88: Nog een heerlijke BMW, de E46 M3 CSL.
raul88 zegt
@jagmaseratiferrari: Volledig mee eens!
malefunk zegt
@raul88: Dit soort nutteloze comments lezen….
lang leve Fiat Multipla!
raul88 zegt
@malefunk: Gelieve uw tampon 90 graden te draaien. Dank!
berlinetta zegt
Laten we vooral Mercedes en ook Jaguar niet vergeten. Vooral bij Jaguar kan ik recht van voren echt niet zomaar zeggen of het een XE, XF of XJ is.
jagmaseratiferrari zegt
@berlinetta: Het is denk ik meer de vraag, bij wie het goed is dat ze op elkaar lijken en bij wie niet.
http://carindustryanalysis.files.wordpress.com/2013/08/969309_10151520567743999_1681856030_n1.jpg
http://www.honestjohn.co.uk/imagecache/file/width/640/media/7646649/Maserati%20Ghibli%20(1).JPG
Maserati heeft ook overeenkomsten bij de Quattroporte en de Ghibli, ook Jaguar zoals je zegt bij de XJ en XF. Bij deze merken heeft het meer te maken met het herkenbare familiegezicht/ huisstijl.
Maserati en Jaguar hebben trouwens gewoon prachtige auto’s vind ik, kunnen ze in Duitsland nog wat van leren.
ddr780 zegt
@jagmaseratiferrari: mooi gezegd.
berlinetta zegt
@jagmaseratiferrari: Oh maar bij de Duitse drie vind ik dat ze alle drie prachtige auto’s bouwen. Ook Audi, ik heb niks met dat merk maar ik vind het wel mooie auto’s. Daarom is het in feite ook niet erg dat ze allemaal op elkaar lijken, maar het gaat gewoon zo snel vervelen.
w0ut zegt
Ze hebben tegenwoordig ook veel ‘verschillende’ modellen. Ze moeten ergens natuurlijk wel een gemene deler houden in hun designs.
Maar inderdaag bepaalde modellen lijken enorm hard op elkaar. De 3 touring en de 5 touring zijn vanachter haast niet te onderscheiden. Zeker als je geen referentie van hun omvang hebt.
De laatste versies van de x3 en x5 lijken ook meer op elkaar. Om over de x4 en x6 nog maar te zwijgen.
Nu bij Mercedes is die trend ook bezig. De C is een kleine S
stephane8200 zegt
Nee.
e1000bmw zegt
Men wil tegenwoordig nu eenmaal eenheidsworst… Petrolheads vormen een kleine nichemarkt die niet representatief is voor alle autokopers…
Rick-dos zegt
Pffff beetje gezeik op Autoblog over styling en eenheidsworst, en BMW gooit het gelijk over een andere boeg….
http://www.worldcarfans.com/114102783386/bmw-announces-next-gen-core-models-will-get-differentiated
Bij Audi is het nog een gradatie erger. Daar zie je gewoon niet meer wat een facelift is en wat een compleet nieuw model is.
jippie zegt
Antwoord: nee hoor, dat lijkt maar zo!
rd1991 zegt
@jagmaseratiferrari, dankje. Mijn E39 is het eens met je ;)
autofanaat11 zegt
Ik rij zelf een 3 serie. Vind de nieuwe mercedessen helemaal niks, zo glad met hun pianolak op de navi die mega ronde hoeken heeft. Alles glim bleh. Ze lijken ook op elkaar bij Mercedes. Zelf getwijfeld tussen A4 en 3 serie. Vond de 3 serie een stuk bijzonderder van binnen dus met name daardoor hiervoor gekozen
caraddicted zegt
Ze lijken tegenwoordig wel wat meer op elkaar, maar als je ze niet uit elkaar kan houden dan weet je naar mijn mening wel erg weinig van bmw’s..
driftkicker zegt
Dat ze zoveel op elkaar lijken is de reden dat ik een Volvo heb gekocht.
sparks zegt
Ik kan ze nog goed uit elkaar houden.
Erger vind ik het dat ze afschuwelijk lelijk zijn geworden sinds eind jaren 90/begin 2000.
denniz zegt
Yep, alle reacties passen bij de domme vraag. Het is weer een Audi tegen bmw en andersom platform.
Beide merken maken mooie auto’s.
Kies er 1 uit. En koop die. Puberale vraag en puberale antwoorden zoals gewoonlijk. Denk dat
90% hier zo’n auto niet eens nieuw kunnen betalen.
Dus waar maken jullie je druk om? Ha ha ha
martijns4 zegt
Nieuwe series lijken inderdaad erg veel op elkaar
insomnia zegt
Lijken totaal niet op elkaar…..zegt mijn controller tenminste.
noah_deheer zegt
Echte automensen kunnen dat wel uit elkaar houden
TimD zegt
Ik als ware petrolhead, heb op dit moment alleen moeite met de nieuwe C-klasse en S-klasse ! Als een van deze modellen aan komt rijden…. Is het echt heeeeeel moeilijk te zien !
killbugsfast zegt
Onzin, het verschil tussen bijvoorbeeld een 3 en een 5 serie is duidelijk te zien op de rechter achterkant van de auto’s:
De 335i:
[img=180×120]http://www.automotiveaddicts.com/wp-content/uploads/2010/11/2011BMW335iBadge001sm.jpg[/img]
De 535i:
[img=180×120]http://cartype.com/pics/7694/full/bmw_535i_emblem_10.jpg[/img]
rd1991 zegt
Ik weet nog een leuke… een meneer die ik ken, een, zo kan ik nu wel stellen, zeer bescheiden persoon, heeft een W222 S-klasse gekocht, de logo’s er af laten halen, omdat hij vind dat die toch enorm lijkt op de W205 C-klasse, en zodoende niet zo dik over wil komen als de auto daadwerkelijk is…
drivingpleasure zegt
Ja ze lijken teveel op elkaar, met name de achterkant van de 3 en de 5. Dit zou wel weer met verkopen te maken hebben he…Maar de 7 serie? serieus als je die achterkant niet van een 3 of een 5 kan onderscheiden dan zit je verkeerd in de autoblog redactie…
mashell zegt
@drivingpleasure: mee eens. De huidige X3 en de vorige X5 zijn van achteren ook nagenoeg gelijk. BMW doet dit overigens al een jaar of 30. Zij zijn de uitvinder van het eenheidsdesign.
grandmasterb zegt
Nog erger is het dashboard van BMW, of je nu een 1 serie neemt of een M5 of Z4, ze hebben volgens mij allemaal datzelfde saaie dashboard, je verwacht toch in een sportieve auto wat spannenders.
evo3 zegt
Een beetje een non onderwerp. Al die Duitse hokken lijken op elkaar en sturen ook nog eens als een middle off the road, grijs, nietszeggend maatje 42 vervoermiddel. Laten we maar stoppen met import van de oosterburen.