No, FIA, No! That is was not right! De klachten van Mercedes aan het adres van de FIA pakten verkeerd uit voor Lewis en Toto.
Bij Mercedes gaat het nog niet precies hoe ze het zouden willen. Bij de tweede pre-season tests op Bahrein leek het er aanvankelijk op dat ze een revolutionair appraat hadden ontworpen. Wat blijkt: dat hadden ze inderdaad ook. Het design met de extreem kleine sidepods was erg bijzonder.
Helaas is het ontwerp niet bijzonder snel. Sowieso komt de W13 (zoals de auto dit jaar niet geheel onterecht heet) snelheid te kort, maar er is nog een probleem: porpoising. Je weet wel, dat op-en-neer gestuiter. Na de GP Azerbeidzjan 2022 hebben Mercedes (en andere teams) hun beklag gedaan. Het stuiteren zou namelijk gevaarlijk zijn voor de coureurs.
Klachten Mercedes
De FIA heeft geluisterd naar de klachten van onder andere Lewis Hamilton, Toto Wolf en Mercedes en heeft besloten in te grijpen. Al voor de GP Canada 2022 worden er maatregelen getroffen. De FIA gaat namelijk nu al ingrijpen om het te verhelpen. Krijgen ze nu bij Mercedes eindelijk hun zin?
Nou, nee. De poepdoos (zoals Toto Wollf de Mercedes W13 noemt) zal namelijk nog langzamer worden. Het pakt dus niet goed voor Mercedes uit. In plaats dat de auto’s opnieuw ontworpen mogen worden, moet Mercedes de auto namelijk verhogen! Dat zal er voor zorgen dat de Mercedes F1-auto van dit jaar nog langzamer zal zijn.
10 millimeter verhogen
En het is niet eens een loze kreet, de FIA doet waar Nederlandse politici altijd mee schermen. Ze gaan het issue namelijk ‘keihard aanpakken’. Het idee is simpel, als de auto niet voldoet aan de technische richtlijnen en te veel stuitert, moet een team de auto aanpassen door deze met minimaal 10 millimeter te verhogen. Geven de teams hier geen gehoor aan, volgt diskwalificatie. Gniffel.
Omdat de nieuwe regels wel héél snel zijn ingevoerd – dit weekend dus al – heeft de FIA voor Canada een paar uitzonderingen. Zo mogen ze rijden met een dikkere vloer en een extra versteviging.
Via: FIA
str8six zegt
Heerlijk – van steady 5 en 8 naar steady 10 en 13. Top.
Zo kan Lewis nog andermaal laten zien dat het toch écht aan de auto lag afgelopen jaren.
bietje zegt
😁
Grinn… ik ga stúk !
…kan mij geen betere foto bedenken bij dit artikel 🤣
Karma is een b*tch… 👊🏻🏎💨
Op zich wel jammer voor de race-spanning als dit gaat betekenen dat juist Red Bull die té dominante auto gaat rijden om eerlijk te zijn. Vooral geweldig goed signaal dat MB en Ferrari de FIA niet voor hùn karretje hebben kunnen spannen waardoor zij juist extra voordeel zouden kunnen hebben.
+1 voor FIA in dit geval 👍🏻
Richmond zegt
Ferrari wilde geen aanpassingen net zoals red bull. Alleen Mercedes wilde dat
bietje zegt
Klopt, maar Ferrari is in het (recente) verleden vaker weg gekomen met privileges die kennelijk niet voor anderen van toepassing waren (fuel-sensor ‘gate’ bijv). Dat was waar ik met hen op doelde.
Richmond zegt
dat is flauw, elk top team is een top team omdat ze slim buiten de lijntjes weten te kleuren. De ene wordt gepakt de andere niet. Maar dat betekend niet dat ze privileges hebben. Mercedes wordt ook vaak genoeg beschermd, hoe ze aan hun voorsprong gekomen zijn is ook dubieus. Williams reed met active suspension tot het verboden werd. Brabham deed vroeg na de race lood in de tank om de auto zwaarder te maken. Zo is er altijd ergens iets voor te vinden. Daarvoor hoeven we niet steeds de vinger dezelfde kant op te wijzen.
petroldrinker zegt
Mooi voor ze, vind vooral heerlijk hoe dit bewijst dat Crymilton absoluut geen topper is als hij een middenmoot + auto heeft, russel doet het prima, en de o zo grote “goat” (in mijn ogen alles behalve) crymilton zakt door het ijs
Edge zegt
Crymilton? Echt? Misschien toch maar iets minder petrol drinken en weer aan het water of aan de koffie gaan ;-)
Hamilton doet het gewoon prima. Mercedes kiest er bewust voor om elke race met een auto op safe te spelen qua setup en met de ander iets nieuws te proberen, in de hoop dat ze die magische oplossing weten te vinden waardoor de auto 100% van het potentieel waarmaakt. Hamilton rijdt als de veel meer ervaren kopman van het team telkens met die experimentele set-up, terwijl Russell met de eenvoudigere ‘baseline’ setup rijdt. Daardoor zijn er aanzienlijke verschillen in de performance van de twee heren, wat niks afdoet aan het kunnen van Russell of Hamilton. Pas als Mercedes de auto’s een paar races achter elkaar met vergelijkbare setups laat rijden kunnen we concluderen dat de een beter is dan de ander.
flatsix010 zegt
Geloof je echt dat Hamilton zich laat gebruiken als proefkonijn terwijl een een jong broekie in het eerste jaar met de punten er vandoor gaat? Daarentegen blijft hij een topcoureur maar is het vlammetje een beetje opgebrand.
harrie zegt
Inderdaad, elk weekend weer hetzelfde ‘experimentele afstelling’ exuus van Toto…
HZW zegt
Ja, en dat lijkt mijn ook heel logisch.
Hamilton heeft meer ervaring om te beoordelen dat iets beter is, en/of beter werkt.
Russel is nieuw in het team en heeft geen feedback met betrekking tot de auto van vorig seizoen.
grrrrrene zegt
Maar geloof je nu serieus dat dit experimenten iedere race weer een stap in de verkeerde richting is? Want Hamilton is iedere keer trager dan Russell… Als het allemaal door experimenteren zou komen, zou je verwachten dat het verschil zeker de helft van de tijd in Hamilton’s voordeel is en hij er dus voor moet zitten.
mashell zegt
10mm verhogen? De crossover invasie bereikt nu dus ook de F1!
Robert zegt
@mashell: de volgende stap is, dat er een dubbele bodem onder komt, met ruimte voor een flink accupakket.
#huiver
pomoek zegt
Logisch besluit. Veiligheid waarborgen en niet de teams die hun huiswerk goed gedaan hebben benadelen.
por100 zegt
Ja maar F1 kent een andere logica dan wat wij hier in Nederland vinden. Dus of dit geslikt gaat worden, ik betwijfel het.
basman147 zegt
Zit me nog altijd af te vragen wat Mercedes nu dacht te bereiken. Dachten ze nu echt dat actieve vering of het systeem van vorig jaar midden in het jaar zou worden toegestaan terwijl iedereen klaagt over het gewicht en zich afvraagt of ze wel binnen de budgetcap kunnen blijven dit jaar?
Heel apart…
harrie zegt
Er staat ook iets in over maximale skid slijtage, en daar lijken Red Bull en Ferrari wat mee te doen en misschien last van te krijgen. Heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Red Bull en Max reageren niet blij, maar dat kan ook show zijn terwijl ze zich stiekem de ballen uit de broek lachen.
.
En hoe willen ze de kennis deling voor volgend seizoen gaan verplichten? Je kan toch ook roepen dat je eigenlijk ook niet goed weet waarom je er minder last van hebt? Of halve waarheden prijsgeven?
Edge zegt
Red Bull en Max hebben nog niet gereageerd. Er gaat een artikel van Racer.com rond met quotes van Verstappen, maar dat zijn quotes van voor de Grand Prix van Azerbaijan van vorige week. Een inhoudelijke reactie op dit technical directive hebben we nog niet gehad van Verstappen of Red Bull.
bietje zegt
Ach, waarom zouden ze ook ?
Ze gaan gewoon verder met wat nu goed gaat. Op zich dan vrij boeiend dat anderen 1cm omhoog moeten.
Minding their own business… ik zou het geweldig vinden : )
fastforward zegt
Hoeveel koptelefoons heeft Toto in reserve? Smullen dit.
potjak zegt
Ze mogen rijden met een dikkere vloer en een extra versteviging. Dan wordt de wagen ook nog “zwaarder”. Wat een ellende voor Mercedes. Verwacht er dit jaar niets meer van. Jammer want ik had graag Max, Leclerc en Russel willen zien vechten om de titel. Helaas…
Dutchdriftking zegt
Op zich logisch maar doodzonde voor Russell. Eindelijk een top team, 7 voudig wereldkampioen in de tas, gaan ze de handicap waar je mee om kan gaan aanpassen…. Ik hoop dat het lek bij zowel Mercedes als Ferrari snel boven is zodat er minstens drie teams om de overwinning kunnen strijden. Als het even kan zou mengen in de strijd van een middenveld team helemaal goud zijn, maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. Als Max in Mexico al kampioen wordt is dat leuk voor hem, maar verder wel een beetje saai natuurlijk.
HZW zegt
Mexico. ??
Ik hoop een race eerder in the USA, en dan weer interviews van “Willy T. Ribbs”, “Congratulations 2 time Champ”.
camber24 zegt
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar moeten alle auto’s dat dan niet doen? En worden alle auto’s dan niet wat trager?
Edge zegt
Nee. Alleen als je auto niet voldoet aan de porpoising limieten die de FIA gaat stellen moet je de rijhoogte verhogen. Als het je lukt om de auto laag bij de grond te houden zonder dat je last hebt van porpoising, mag je de auto gewoon laag bij de grond houden.
camber24 zegt
Top! Zoals altijd, zeer bedankt voor je duidelijke toelichting hier, zeker op F1 gebied.
HZW zegt
Ik denk dat als je te veel slijtage hebt aan je plank onder de auto, dat je hem ook 1 cm omhoog moet zetten.
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij alleen als hij teveel stuitert. Dus heb je daar geen last van, dan hoeft de wagen niet omhoog.
Kijk anders de heldere uitleg van Driver61 op YouTube, daar gaat hij in op de oplossingen die de FIA kan invoeren.
Edge zegt
Het is nog maar de vraag in hoeverre dit Mercedes gaat pijnigen. Dit Technical Directive geldt nog niet in Canada, omdat dat te kort dag, dus daar zou Mercedes nog vrolijk door kunnen stuiteren naar plek 5 en 6. Eventueel mogen teams wel een extra verstevigingsstangetje wat verder naar voren op de vloer zetten.
Maar waarom ik twijfels heb bij hoe erg dit Mercedes gaat raken komt vooral voort uit de manier waarop Mercedes in Spanje reed. Op dat gladde circuit van Barcelona had Mercedes de minste last van porpoising van iedereen en waren ze ook een klap sneller dan in de races daarvoor. Canada wordt daarom nog even afzien voor broke(n)back Lewis, maar op de biljartlakens van Silverstone, Paul Ricard en Hongarije zouden zij hier niet of nauwelijks door getroffen moeten worden. Oostenrijk is iets minder glad dan die banen, maar ook dat valt in het niet bij hoe hobbelig Baku was.
rwdftw zegt
De TD geldt WEL in Canada.
Wat ze gaan doen is de plank extra goed meten. Ook zitten er G kracht sensoren in de auto. Die worden nu in FP1 en FP2 uitgelezen. Daarna volgt voor FP3 een mededeling van de FIA waar de teams aan moeten voldoen. De coureurs moeten dan in FP3 3 ronden rijden op race tempo zonder DRS te gebruiken. Als ze in die 3 ronden de grenswaarden niet overschrijden dan zijn ze door. Lukt dat niet dan moeten ze het veranderen. Lukt het dan nog niet, dan volgt DSQ.
De hamvraag is nu wat de Az (accelerate Z-axis) waarde moet worden.
pomoek zegt
@edge: klopt. Het probleem voor MB was het stuiteren van de vloer op de baan in Baku en niet zozeer het porpoising. Het is een “onderliggend probleem” dat is opgekomen nadat ze het porpoising hebben opgelost.
redbeams zegt
This has been manipulated…
berlinetta zegt
Mooi om te zien dat Mercedes in ieder geval het deksel op de neus krijgt. Dat eeuwige gejank van Toto ben ik wel klaar mee.
Ik verbaasde me overigens ook nog dat de F1-auto’s een houtenplank onder de vloer hebben geschroefd om slijtage te meten. Zo’n technologisch hoogstaande sport, en zitten er dan houten planken onder de auto’s. Vond het wel komisch uit zien.
flyerbunch zegt
De hele hype rond porpoising lijkt bijna een marketing campagne rond veiligheid van Mercedes te zijn. Dat gezeur, man, man.. Het lijkt eropdat Mercedes dus nu de deksel op hun neus krijgt, maar vrees er een beetje voor. Als ze bij het YouTube kanaal Driver61 met hulp van Scarbs al de mogelijke FIA directives (metingen etc) wisten, nog voordat de beslissing werd genomen, dan zullen de knappe koppen bij Mercedes hier ook wel op hebben geanticipeerd. Ja een race op een stratencircuit zal ze mss wel raken, maar de metingen in Spanje lieten dan weer zien dat ze beter zaten dan RB. In Canada zal Mercedes het dus mss ff op de kin nemen, maar de rest van het seizoen lijkt minder een probleem. Jammer.. Nu maar eerst eens zien of ze echt die oranje/zwarte vlag gaan zwaaien. We’ll see what happens..
dijan zegt
Waarom was het bij Lewis altijd de auto die zo goed was en bij Max nu niet???? Zou Max wel eens in de auto van Lewis potten zien breken ? NOT.
flatsix010 zegt
Ik denk dat je wel mag stellen dat we vorige seizoenen een groter verschil zat tussen de RB en MB dan dit seizoen tussen de RB en SF. Ook geeft Max gewoon toe dat ze een goede wagen hebben en hij zonder dat niks zou bereiken.
Richmond zegt
Russel niet tevreden zegt dat dit alleen maar pleisters zijn. Verstappen vindt het slecht dat de regels nu veranderd worden en Leclerc vind dat het aan het team is om hem een goede auto te geven