Toevallig kwamen we er laatst achter dat een kleine, goedkope auto verzekeren als je jong bent, echt schreeuwend duur is. En dan bedoelen we echt extreem duur, je bent al snel 200 tot 250 euro per maand kwijt om iets eenvoudigs als een Peugeot Aygo of Volkswagen Citigo te verzekeren.
Dat is niet vanwege een intrinsieke haat jegens mensen met weinig levenservaring, maar simpelweg omdat de statistieken dat bepalen. Dat lijkt een beetje de conclusie te zijn die verzekeraar Univé trekt. Van al hun verzekerden veroorzaakt 2,2 procent een aanrijding. Echter, als het gaat om jongeren dan is het aantal meer dan twee keer zo hoog: 5%.
Jongeren achter het stuur zijn dus vooral mannen
Het mag geen verrassing zijn dat vooral mannen de grootst mogelijke moeite hebben om gevaar in te schatten. Logisch, ze zijn immers nét in biologisch opzicht klaar om te paren en dan voelt men zich vrij onoverwinnelijk. Het wijfje moet natuurlijk wel zeker weten dat het mannetje zijn mannetje staat.
Uit de app van Univé (waarmee bestuurders tegen premiekorting hun rijgedrag laten monitoren, blijkt dat 8,8% van de mannelijke bestuurders een onvoldoende scoort, tegen slechts 1,2% van de vrouwen.
Jongeren blijken te hard te rijden en er een erg onrustige rijstijl op na te houden. Ook zijn ze veel te vaak afgeleid door hun smartphone. Zo rijdt 11,4 procent van de jongeren te hard, vier keer zoveel als 65+’ers. Maar ja, met een Tabbert achter de Captur is hard rijden sowieso geen pretje. Het gebruik van die smartphone is ook erg, want maar liefst 20% van de jongeren gebruikt het!
Verkeersexperts
Een probleem is dat jongeren vaak ook jongeren in de auto hebben zitten. Die corrigeren elkaar niet als er vreemd gedrag vertoond wordt, maar jutten elkaar juist op. Dit bevordert de veiligheid niet bepaald.
Sommige specialisten pleiten voor extra rijvaardigheidscursussen (en ruil voor twee treden no claim risico, maar volgens verkeersexperts zorgt dat ervoor dat men name de mannelijke bestuurders het in de praktijk willen laten zien em heeft het dus een averechts effect.
Wat dat betreft moeten ze de training verkeersveiligheid laten geven aan de docent seksuele voorlichting. Het duurde immers tientallen jaren voordat ondergetekende de kennis van die training in de parktijk kon brengen.
Via: AD Auto.
Dutchdriftking zegt
Gek idee, in onze huidige woke samenleving mag je jezelf identificeren zoals je jezelf voelt. Wellicht een idee om jezelf als vrouw te identificeren om zo korting te krijgen op je verzekering? Het is maar een idee…
Allison Burgers zegt
WOK(e) samenleving:
https://www.bd.nl/den-bosch/gasten-geschokt-wanneer-vaste-klant-88-chinees-restaurant-binnenrijdt-in-rosmalen-wat-the-fuck-is-dat~a94d5dd6/
Jozo zegt
Met ervaring komt meer rust en overzicht.
Maar goed, iedereen is ooit jong geweest en heeft zich in meer of mindere mate schuldig gemaakt aan opportunistisch rijgedrag, om het zo maar uit te drukken :D
Vaak zien ouderen het rijgedrag van jongeren als levensmoe, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Je voelt je juist onoverwinnelijk en staat juist midden in het leven in die fase.
Robert zegt
“Het gebruik van die smartphone is ook erg, want maar liefst 20% van de jongeren gebruikt het”
Ik zou het eerder geloven als 20% van de jongeren claimt de smartphone met rust te laten onder het rijden.
mashell zegt
80% van de jongeren zit blijkbaar nog in de ontkenningsfase van hun smartphone verslaving.
Jagris zegt
Autoblog, hoe berekenen jullie die verzekeringsprijzen? Als ik voor de grap eens voor een 18 jarige voor een verzekering voor een VW Up ga kijken kom ik op een bedrag van 120 euro all risk uit. Dus lang geen 200 tot 250 euro.
berlinetta zegt
Dat ligt er ook wel aan waar je woont toch? Het maakt nogal verschil of die jongeren in een dorp in Drenthe woont of in de Randstad.
Jagris zegt
Verschillen die prijzen dan zo erg? Ik woon zelf in Gelderland, dus ik durf niet te zeggen wat de prijzen in de randstad zijn. Maar die kunnen toch niet 2x zo hoog liggen?
werf76 zegt
Waarom moet het dan mogelijk gemaakt worden dat men vanaf 17 al rijles mag nemen en rijbewijs mag halen om onder begeleiding te gaan rijden?
kniesoor zegt
De kopregel van het bericht blijkt helaas (te) vaak te kloppen. Gisteren twee broers van 12 en 19 bij een inhaalactie om het leven gekomen. Een treurige waarheid.