Inderdaad, dat lees je goed. De elektrische/hybride Fisker Karma is niet schoon genoeg. Daarom kunnen ze niet op kenteken gezet worden en dus ook niet uitgeleverd worden aan klanten. Is dat de mop van de eeuw, of is dat de mop van de eeuw?
Laten we even bij het begin beginnen. Voordat een auto officieel op kenteken gezet kan worden moet er een auto aan allerlei regeltjes en verplichtingen voldoen anders zou het natuurlijk een zooitje worden en bovendien heel gevaarlijk. En het lijkt erop dat Fisker haar zaakjes met betrekking tot die typegoedkeuring nog niet voor elkaar heeft.
Een maand geleden hoorden we al verhalen uit de VS dat de EPA (Environmental Protection Agency), zeg maar de lokale RDW, nog geen certificaat met betrekking tot het ‘officiële’ verbruik had afgegeven. En zonder zo’n certificaat kan Fisker in de VS géén auto’s afleveren aan klanten. Maarrrr… Leonardi Dicaprio heeft toch al een Fisker Karma? Nou, dat zit blijkbaar iets anders in elkaar. Hij rijdt er weliswaar (soms?) in, maar hij is niet de eigenaar. Zijn management ontkent ook dat hij er eentje gekocht heeft. Blijkbaar is dat dus gewoon een demonstratiemodel van de fabriek.
En nu beginnen ons berichten te bereiken (vanuit verschillende hoeken) dat er ook in Nederland/Europa problemen zijn met de typegoedkeuring. Het schijnt namelijk zo te zijn dat als de auto start op de benzinemotor dat de emissie dan niet schoon genoeg is. En dat mag natuurlijk niet volgens de regeltjes. De motor die Fisker gebruikt in de Karma is overigens een 2.0 Turbo van GM (oa gebruikt in de Opel GT).
En nu heeft Fisker dus een probleem en moeten ze:
a) Een oplossing zoeken voor dit probleem
b) Alle auto’s die gebouwd zijn aanpassen
c) Klanten nog langer laten wachten
De geluiden wie wij opvangen duiden erop dat het wel eens tot “begin 2012” kan duren voordat de eerste Fisker Karma’s op kenteken gezet mogen worden. En voordat jullie allemaal hard gaan roepen: Ik heb een Fisker gespot! Dat kan wel kloppen, er is de afgelopen weken/maanden inderdaad steeds een exemplaar opgedoken. Ik heb echter zo’n vermoeden dat die auto op speciale fabrieksplaten of een of ander tijdelijk kenteken staat. Een Fisker Karma met ‘normale’ gele Nederlandse platen is nog niet gespot. En dat terwijl Fisker Nederland op 29 december 2010 trots wist te melden:
Wij verwachten ruim voor de Amsterdam AutoRAI 2011 de eerste Fisker Karma modellen op kenteken te hebben. 2011 Wordt een mooi jaar!
Het lijkt er eerder op dat 2011 een rampjaar is geworden voor Fisker. Er is namelijk géén enkele auto afgeleverd aan een eindgebruiker en het is maar te hopen dat het in 2012 wel gaat lukken. Dit zal toch geen Spyker verhaal gaan worden he?
– Veel ‘nieuwe’ modellen onthullen
– Introductiedata constant opschuiven (oorspronkelijke introductie zou Q4 2009 zijn)
– Niemand ziet ze ooit rijden (behalve een enkele fabrieksauto)
We houden het in de gaten voor jullie!
kooiker84 zegt
Lekker lullig dan,,
maxx1 zegt
flop van de eeuw!
mattraket zegt
@maxx1: Je draaft een beetje door. In de VS is de EPA-goedkeuring inmiddels rond en mogen de auto’s gewoon geleverd worden aan klanten. Er zijn dan ook al een hoop per boot onderweg.
In Europa schijnt er inderdaad een probleem te zijn met de CO2-uitstoot. Niet de totale uitstoot, maar de uitstoot op het moment dat de accu leeg raakt en de benzinemotor (generator) een koude start moet maken om de accu bij te laden. Dan is er even een moment dat de koude motor niet aan de norm voldoet. Zo’n typisch Europese idiote bureaucratische regel.
Want dat de auto gemiddeld nauwelijks CO2 uitstoot bij de uitlaat – grootste deel ritten is elektrisch – dat snapt zo’n ambtelijk apparaat dan schijnbaar niet. Dus ja, daar moet Fisker een oplossing voor bedenken (opwarmen motor?).
In de VS zijn ze minder dom bezig.
Ik baal er ook van hoor, want ik verwacht er eentje, maar dit probleem kun je eerder de EU onder de neus schuiven dan Fisker.
maxx1 zegt
@mattraket: verwacht er een?
mattraket zegt
@maxx1: ik heb er eentje in bestelling (al bijna 4 jaar), een van de eerste Nederlandse auto’s. Maar na deze zoveelste vertraging wordt het geduld wel heel erg op de proef gesteld.
maxx1 zegt
@mattraket: wow echt waar. 4 jaar lang! ik zou er echt niet goed van worden. Waarom kies je voor deze auto? 100 000 euro… Ik kan niet oordelen over of hij het waard is, maar dat vind ik wel heel veel geld voor een hybride
mattraket zegt
@maxx1: Vier jaar is inderdaad lang (maar dat wist ik natuurlijk niet toen ik eraan begon, toen was er sprake van 2 jaar, niet erg realistisch overigens). Overigens zijn er meer mensen die jaren op een auto wachten, vooral in het exclusievere segment.
Het is een prachtige auto, redelijk vlot en de voorbode van een technologisch revolutie (ook al wil niet iedereen dat nog geloven). Toch zou ik daar geen 115.000 euro voor betalen, maar dat geef ik er dan ook niet aan uit. Ik ben ondernemer en dit wordt mijn zakelijke auto, dus ik krijg de BTW terug, plus versnelde afschrijving, plus standaard investeringsaftrek, plus milieu-investeringsaftrek. Ik betaal effectief wat je betaalt voor een kale Ford Focus 1.6. Dan is de keus niet moeilijk. In Nederland zijn bijna alle kopers ondernemers.
maxx1 zegt
@mattraket: dan is die keus inderdaad snel gemaakt
massarati zegt
@mattraket: ALS de Fisker niet door de Europese keuring komt, wat heeft dat voor de voor jou en de Nederlandse klanten tot gevolg: Bijtelling van 14% dan naar 25%?
BPM dan toch maar betalen?
Wegenbelastingvrij, maar dan niet meer?
Nu nog standaard investeringsaftrek, plus milieu-investeringsaftrek, dan niet meer?
Dan wordt opeens een Aston Martin Vantage een redelijk alternatief.
(Gelukkig komt die ook van Kroymans……..)
robbie zegt
@mattraket: een vraag en een opmerking:
– Weet je 100% zeker dat die EPA goedkeuring er is?
– Het is natuurlijk niet heel slim van Fisker om te kiezen voor een motor met een EuroIV norm.
mattraket zegt
@robbie: ik heb dat van die EPA-goedkeuring inmiddels uit diverse betrouwbare bronnen vernomen (bronnen dicht bij het vuur), dus ik ga ervan uit dat die info klopt.
Die motor is inderdaad een verkeerde keus geweest (want een Amerikaanse motor en efficiëntie gaan niet samen), maar ik denk dat ze op dat moment niet veel te kiezen hadden. Nu duidelijk blijkt dat Fisker geen gebakken lucht is – en dat is het, ondanks de vertragingen en deze aanvaring met de bureaucraten, niet! – staan fabrikanten van motoren ineens wel te trappelen om te leveren. Het is dan ook mooie omzet.
Laten we hopen dat dit gedonder snel achter de rug is, want de Karma en ook de kleinere Nina (die echt geweldig mooi schijnt te zijn) hebben het in zich om het te gaan maken en om samen met Tesla Model S te laten zien dat elektrisch rijden niet suf en muesli-achtig hoeft te zijn. De belangstelling in de VS voor de Karma is overweldigend nu Ashton Kutcher hem rijdt in Two and a Half Men en ook de presentatoren van de Amerikaanse variant van Top Gear er erg positief over waren.
robbie zegt
@mattraket: ik help het je hopen mbt die EPA-goedkeuring, maar ik ben nog géén positief nieuws tegen gekomen. Zojuist nog even wat Amerikaanse bronnen/ personen geraadpleegd en die vertellen mij dat de auto’s in de VS nog steeds worden vastgehouden.
Het lijkt mij dat als Fisker zou gaan uitleveren ze dit van de daken zouden schreeuwen.
mattraket zegt
@robbie: Enkele ‘lotgenoten’ en ik hebben het gehoord via diverse dealers. Maar dat Fisker het zelf nog niet van de daken schreeuwt is inderdaad vaag, daar heb je gelijk in.
robbie zegt
@mattraket: ik help het je hopen! En die dealers waar je dat van gehoord hebt zijn Amerikaanse dealers neem ik aan? Zijn er wellicht bepaalde fora etc die te volgen zijn? Het uiteraard wel interesse om dit te volgen. Of zitten jullie meer underground ;)
mattraket zegt
@robbie: Yep, Amerikaanse dealers.
Goed dat je het zo uitspit, Robbie. Een journalist waardig. Fiskerbuzz.com is the place to be.
robbie zegt
@mattraket: thnx! Heb dit draadje ff doorgelezen (neem aan dat je daar op doelt?):
http://fiskerbuzz.com/forums/Thread-Production-Dates-Holding-Steady
Wat ik daar uit op kan maken is dat er waarschijnlijk 37 demoauto’s (of 100 klantauto’s) zijn aangekomen in de VS, maar er zijn voor zover ik het begrijp nog geen auto’s daadwerkelijk afgeleverd aan eindgebruikers (consumenten).
Dat lijkt (ook in de VS) nog minimaal tot half november te gaan duren.
Wel schijnt er op 6 november gezegd te zijn dat er een EPA certificaat verkregen is.
robbie zegt
@mattraket: PS Heb uiteraard ook even de EPA website uitgespit, maar daar kan ik nog geen certificaat voor de Karma vinden. Wellicht dat ze een beetje traag met updaten zijn.
http://www.epa.gov/greenvehicles
mattraket zegt
@robbie: Ja, in die thread. En in een andere zegt een klant: ‘My dealer sent out an email saying the epa has approved’.
Als de certificering rond is maar de EPA-site vermeldt het nog niet, dan kan dat twee redenen hebben: er is pas een voorlopige EPA-certificering (dan kunnen de auto’s al wel verkocht worden in afwachting van de definitieve certificering, maar staat het nog niet op de site) of ze zijn gewoon niet zo snel met het updaten van de site.
Dat Fisker er nog geen ruchtbaarheid aan geeft, is wel een veeg teken. Het zou erop kunnen duiden dat de certificering door de EPA rond is, maar dat die door de CARB (Californië) nog niet. Die is strenger. En zonder die certificering kun je nog niets verkopen in Californië, de belangrijkste afzetmarkt ter wereld. Maar nu ben ik even hardop aan het speculeren.
Ruben00 zegt
Prachtige wagen, prachtige krachtbon.
robbie zegt
@Ruben00: die vieze vervuilende GM motor?
mattraket zegt
@robbie: Nope, de zon! :-) Ik ga de mijne opladen met zonnepanelen (installaties van 11.500 Wp op werk en 4.000 Wp thuis), en de ritten zijn vrijwel altijd korter dan 70 km dus dat is echt geheel emissieloos rijden. Moeten de bureaucraten wel meewerken natuurlijk…
xdoctorx zegt
@mattraket: haha ik las emotieloos in plaats van emissieloos ;’)
Padummm pitsss
mattraket zegt
@xdoctorx: Als emotie gelijk staat aan roffelen en walmen, ja dan is de Karma emotieloos (hoewel ik de futuristische synthesizer-dreun die hij produceert erg mooi vind). Maar voor mij ligt emotie ook in techniek, uiterlijk en de X-factor.
lincoln zegt
Karma is a bitch ..
sdk16420 zegt
@lincoln: not bad
DennisS65B40 zegt
@lincoln: hehehe helemaal gelijk! Uitgerekend dit model.. [proest]
mattraket zegt
@audir8v10: Ik kan me anders herinneren dat Audi R8 V10 uit jouw avatar in het begin behoorlijk goed kon fikken, omdat de turbo’s te heet werden ;-)
Zo zie je maar, kinderziektes horen erbij, bij vrijwel elk merk…
DennisS65B40 zegt
@mattraket: Supercars die fikken leveren mooie artikelen op ab.. Verder schort het nogal aan je geheugen want er zitten geen turbo’s op een 5.2V10 ook niet op de 4.2 overigens.
mattraket zegt
@audir8v10: mijn geheugen vertelt me dat ze aanvankelijk een twin turbo V10 erin stopten, maar dat die twee turbo’s te veel hitte produceerden en de (test)auto’s in de fik vlogen. Dus toen moest er een andere V10 komen.
DennisS65B40 zegt
@mattraket: aarghh Verdammt noch mal! Gratuliert
zakar36 zegt
@audir8v10:
Yep geloof het of niet maar ze hadden eerst de 5.0 V10 Twin-turbo er in geschroeft die ook in de RS6 ligt :D. Alleen werd het een beetje heet :(
norge zegt
Geloof dat ik al zei dat het verbruik ongeloofwaardig was in een eerder topic.Maar we zullen wel zien als ze ooit geleverd gaan worden.
robbie zegt
@norge: die GM motor is sowieso EuroIV (als ik het goed heb) dat zal ook niet meehelpen lijkt mij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: In de 9-5 is het Euro 5. Of is het niet deze schitterende Twin Turbo?
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: dat is een andere motor volgens mij. Deze motor is alleen in de VS geleverd (en de Opel GT).
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Saab gebruikt de LDK (220 pk) & LHU (220 pk, E85).
Fisker gebruikt de LNF versie met 260 pk. Die is alléén gebruikt in de Opel GT & zijn broertjes, Chevrolet HHR SS en Cobalt SS.
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Broertjes??
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: ooit van de Pontiac Solstice en Saturn Sky gehoord? Zijn allemaal auto’s op hetzelfde platform en met dezelfde motoren en techniek. Dat noem ik broertjes.
mattraket zegt
@norge: dit hele verhaal heeft niks met het totale verbruik van de Fisker te maken, maar alleen met de uitstoot tijdens een kort moment direct na de start van de koude motor (range-extender). Het zegt dus niks over jouw eerdere vermoedens.
norge zegt
@mattraket:Jep ,maar de hele auto begint nu ongeloofwaardig te worden .
mattraket zegt
@norge: Bij de doorsnee eigenaar zal hij 80-90% van de ritten volledig elektrisch rijden. En alleen tijdens het eerste stukje met de generator aan voldoet de uitstoot schijnbaar niet aan de norm, en de rest van de tijd wel. Geen idee waarom je op basis daarvan concludeert dat de HELE auto ongeloofwaardig begint te worden.
dawwg zegt
@mattraket: Omdat die ‘groene auto van de toekomst’ tijdens de start stiekem even een ‘oude vieze milieu-vervuilende bak’ is, hoe ironisch wil je het hebben ? Foutje … bedankt zeg maar !
mattraket zegt
@dawwg: Ironisch is het zeker!
mashell zegt
Straks gaat Tesla er met de klanten vandoor. Fisker moet maar eens snel hulp van een echte fabrikant gaan inroepen.
Freewarefreak zegt
@mashell: Als alles goed gaat stapt BMW aan boord. BMW is het meest groene premium volumemerk ter wereld. Ze hadden toch weer een prijs laatst? Die gaan schone technologie leveren, om te beginnen de nieuwe 1.6
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Daimler heeft er toch al een poot binnen? Denk niet dat die zich gaan laten voorbijsteken…
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Oeps, waar zit ik met mijn gedachten. Daimler heeft een poot in Tesla, niet in Fisker…
Laat maar zitten.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dennisr zegt
nou die hoef ik dus echt niet! CO2 uitstotend monster dat het is..
wel lekker voor die klanten :lol:
jolig zegt
Dat krijg je nu van al die verschillende wetgevingen. Ik denk dat er nog wel wat meer van zulke verhalen komen de komende jaren. Laat ze gewoon eerlijk concurreren met ‘gewone’ auto’s, zonder al die idiote regels of idioot verhogen van accijnzen op brandstof.
lincoln zegt
@jolig:
je snapt waarschijnlijk geen hol van “milieu” ..
cijfertjes abacadara uber alles ..
bureaucratie is de money-maker ..
anyway .. ik begrijp er ook geen hol van ..
jolig zegt
@lincoln: Met milieu heeft het niks te maken. De regels zijn zeer selectief. Dit is bureaucratie in de zuiverste vorm. Het is gewoon het modewoord. Feit is in ieder geval, dat deze hype een belangrijke financiele sector op losse schroeven heeft gezet.
Megakix zegt
@jolig: één sector..ja. Tevens zijn er 100 voor teruggekomen; keurmerkinstituutjes, milieubedrijfjes, recycleraffinaderijtjes etc.. ;-)
baasbas zegt
Eindelijk. Nu moeten ze die baggermotor van GM wel dumpen voor iets beters…
Freewarefreak zegt
Zie mijn comment van 1 september..
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/01/fisker-gaat-bmw-motoren-gebruiken#comment-2758403
Naast lawaai en trillingen nu ook nog emissie sh*t.. En bedankt GM voor uw sh*tblok. En bedankt VW voor het NIET leveren van uw blokken. En bedankt BMW voor dat het met Nina in de toekomst beter mag gaan.
robbie zegt
@Freewarefreak: als het ooit zover gaat komen. Als de Karma niet van de grond komt (of nog meer vertraging oploopt) is de kans groot dat er wellicht nooit een Nina gaat komen.
Megakix zegt
@robbie: is BMW zó afhankelijk van een Americo-flop ? Daggetnie…
robbie zegt
@Megakix: volgens mij begrijp je mij niet. Dit heeft geen (of iig nauwelijk) gevolgen voor BMW, maar wel enorme gevolgen voor Fisker!
Als de Karma flopt, of pas véél later op de markt kan komen dan is de kans heel groot dat die Nina (met BMW motoren) er nooit gaat komen. Het businessplan zal ongetwijfeld zo in elkaar zitten dat ze een X-aantal Karma’s moeten verkopen om die Nina op de markt te kunnen brengen.
Megakix zegt
@robbie: de door jouw genoemde mogelijkheid in de opzetstructuur van de Nina zal volledig worden herpakt door BMW ism Fisker om hun eerdere doelstelling simpelweg te halen. Een ‘BMW-concern’ laat niet een gekozen weg zomaar verprutsen door een ‘kleinigheidje’ of ‘schoonheidsfoutje’ bij partners of ‘detailwetgeving’ door mindere overheden. Ik begrijp jouw punt helemaal, maar zie geen enkele onoverkomelijkheid. Persoonlijk dan.
robbie zegt
@Megakix: BMW heeft er een neus voor om slechte klanten voor hun motoren te kiezen:
– Carbon Motors (Amerikaanse politieauto’s)
– Saab
– Fisker
Zijn allemaal dealers voor 100.000en motoren met bedrijven die grote plannen hebben die nooit van de grond gaan komen.
BMW levert overigens alléén motoren aan Fisker. Het is puur een klant en geen partner oid. BMW zal niet extreem veel moeite doen om Fisker (of Saab) te laten overleven.
lincoln zegt
als ze nu alle battery-power gebruiken om instant het blok gloeiend heet te bakken vlak voordat je de brandstof-motor gebruikt ..
o.k. dan heb je nix gewonnen ..
en een zwik energie verspilt ..
maar emissie gewijs klopt het hele verhaaltje dan wel ..
kom maar op met je certificaat .. suckers ..
w0o0dy zegt
@lincoln: je hebt een briljant eenvoudige oplossing aangedragen (wellicht zonder het te weten…). Katalysator VOOR-verwarmen, koelwater voorverwarmen indien alleen de kat opwarmen niet genoeg is…. Problem solved. Thanx dude.
lincoln zegt
@w0o0dy:
nope .. ordinairy common sense ..
ik hoop niet dat je weet wat voor een energie verspilling er nodig is om uberhaupt aan de milieu normen in het algemeen te voldoen ..
want dan blijken de milieu-organisaties ineens de vulgair gore multinatonals te zijn ..
verschrikkelijk smerige handel iig ..
lincoln zegt
@w0o0dy:
volgens mij had het 6.6 pontiac blok ook zoiets voor de Zwitserse markt in 1977 of 1978 ..
of het waar is weet ik niet maar het is mij ooit eens ter oren gekomen ..
w0o0dy zegt
@lincoln: Dat weet ik niet en beperkt online dus zoek het voor woensdag ook niet ff op. Wat ik wel weet is dat BMW ooit een “trommel” met barium-zout had als optie (ik meen op de 5serie) die verwarmd werd door koelwater maar er daarna voor zorgde dat iedere start binnen 72 uur geloof ik GEEN koude start was. Voordelen te over… snel warme motor/katalysator, snel warm interieur, minder motorslijtage en het mooiste… gevoed met overtollige warmte… waarom dat nooit is aangeslagen???
tstile zegt
@w0o0dy:
Het is inderdaad heel vreemd dat er nooit iets is gedaan met warmte(behalve het interieur verwarmen).
Een dieselauto zou de warmte heel goed op kunnen slaan in de brandstof (is gewoon olie).
Of extra koelwater wat in een geisoleerd reservoir gaat.
Maargoed ik kan wel wat raden, als auto’s te lang meegaan verdienen de fabrikanten zo weinig…
Overigens kan je wel zelf een motorvoorverwarmer inbouwen of een standkachel. Heb je ook geen koude starts meer
zdev zegt
Ik weet de oplossing. Je hebt eerst een snijbrander nodig en daarna voeten met eelt:
Megakix zegt
@zdev: hahahaha ROFL !!
mrdj zegt
ik heb die langs mn school zie rijden met platen van kroymans erop
Esprit_de_Flandre zegt
Wat vreemd dat een Bestaande Gekeurde Motor plots Niet voldoet bij een Koude Start. Al die GM-modellen met zo’n motor maken natuurlijk Nooit een Koude Start, die blijven gewoon dag en nacht draaien…
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre: het is een motor die slechts voldoet aan de Euro4 norm. Auto’s met zo’n motor mogen in Europa niet meer verkocht worden omdat ze te vies zijn.
Wellicht dat er voor range extenders iets minder strenge eisen gelden, maar feit blijft dat het naar huidige maatstaven een “vieze” motor is. GM gebruikt deze motor zelf ook niet meer.
Den zegt
Heel vaag verhaal. Wat zijn die emissieproblemen dan. Ik begrijp best dat er blijkbaar teveel wordt uitgestoot door een Fisker, maar wat het precies is en hoeveel kom je niet te weten. Ook niet duidelijk of dit alleen VS is of ook Europa. En hoezo kan zo’n auto dan niet op kenteken worden gezet? Een Opel Astra heeft toch ook een 2.0 T?
Snap er niets van, maar dat zal wel aan mij liggen
lincoln zegt
@Den:
zal zijn om aanspraak op de subsidies te kunnen maken ..
zoals je weet zit het pro-milieu enthousiasme louter in de portomonee ..
robbie zegt
@Den: in Europa kunnen ze ook niet op kenteken gezet worden.
En als je goed leest zie je dat de motor te vies is bij een koude start.
Je vergelijking met een Astra slaat nergens op, want dat is een hele andere motor. En die motor voldoet aan de moderne Euro5 norm. De motor die Fisker gebruikt voldoet slechts aan de Euro4 norm. Deze motor zat voorheen in de Opel GT. En op dit moment zijn Euro4 motoren verboden voor nieuwe auto’s in Europa.
josh1983 zegt
Mensen mensen, ff serieus , ik moet er echt niet aan denken dat ik mij helemaal uit de naad heb gewerkt om eindelijk is een mooie sportwagen te kopen later, en ik hoor de moter niet!!!! dhu welke echte auto liefhebber wilt een auto hebben zonder grom grom van de motor, mooie auto die fisker, maar als we van de benzine af willen alsjeblieft kom dan met waterstof. zie je het al voor je kijk ik heb een dikken 8 cilinder gekocht wat hoor je de krekel vanuit de bosjes haha nee ik ben zeer anti elektro troep, formula 1 elektrische hahaha
josh1983 zegt
elektrische auto’s zijn voor mensen die lid zijn van greenpeace en sokken dragen van geitenwol beetje geitenwollen typetjes, echte mannen houden van geweld onder de motorkap
ik kan er gewoon niet bij dat veel mensen zo enthousiast zijn hierover die elektrische rommel