Hierboven zie je de eerste duidelijke afbeelding van de nieuwe Prius (US Spec, klik voor grotere versie). In de loop van de dag zal er officiële info worden vrijgegeven, inclusief extra plaatjes. Spannund!
PS 1: de plaatjes zijn wederom gelekt via priuschat.com, maar die blijken nogal vatbaar voor embargo’s en boze pr-mensen.
PS 2: De verkopen van de Toyota Prius zijn in 2008 bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2007. Met 6.500 registraties (2007: 2.226) is de Prius veruit de best verkopende hybrideauto van Nederland. Die trend zet door: dankzij nieuwe fiscale regels is de auto dit jaar vrijgesteld van BPM, waardoor de Prius bijna duizend euro voordeliger is geworden.
Alibaba zegt
Ziet er schuin van voren nog best aardig uit vergeleken met de huidige prius, achterkant is wel weer prut.
alberto de piento zegt
“I really couldn’t care less”
jpoers zegt
Voorkant ziet er zeker aardig uit, maar waarom hebben ze dat rare achteruitje gehandhaafd?
Hadden ze niet meer naar de nieuwe avensis kunnen kijken?
Eibo zegt
Ik blijf lekker dieselen, want een caravan trekken mag dat ding toch niet. Wanneer komt men nou eens met een hybride die een caravan (netje) mag trekken. Kilotje of 1200 neem ik genoegen mee!
Enne, waar laat ik de hond? achterin de kofferruimte (nee, achterbank is geen optie) is een beetje zielig voor een normaal formaat hond.
Rutger zegt
Iets minder lelijk dan de andere xD
Lustigson zegt
Kan lelijker.
Wat ik nog steeds niet snap, is dat ze die hybride technologie niet gewoon in de Corolla, Avensis, Camry enzovoort stoppen. Rijd zelf een Avensis, maar zou een hybride versie serieus overwegen.
Autogek zegt
Ik wacht tot de Plugin komt met zonneceldak. Tot dan hou ik mijn huidige Prius. En wat betreft het volgende: Ik ga lekker met mijn Prius op vakantie en neem een hotel met de maandelijkse kosten die ik bespaar tegenover een “Diesel”. En wat betreft de hond: Er is genoeg ruimte voor een middelgrote hond weet ik uit eigen ervaring. Maar iets goeds neertrappen is altijd stoer.En dat achterruitje is superhandig en geeft veel zicht naar achter en heel handig bij inparkeren.
Jochempie zegt
Hmm… er zit wel een 1.8 aan die elektromotor vast, dus hij gaat wel als de brandweer. But I’d rather cut my left leg of and kick myself to death with it.
Sander zegt
Het is goedkoop rijden en minder schadelijk voor het milieu. In ruil daarvoor krijg je een spuuglelijk design en het geluid van een electrisch steekwagentje. Het is maar net wat je belangrijk vind.
RobertJ zegt
@eibo: los van dat hond verhaal: afhankelijk van hoe vaak je een caravan trekt, kan het soms lonen om voor de caravan een auto te huren.
Niet dat ik dat zou doen, omdat ik liever het hele jaar in een passat oid zou willen rijden dan een prius.
C30 T5 zegt
LE Lijk, hebben ze nu al nieuwe accu’s of blijft het zo’n milieuonvriendelijk kreng?
Lang leve de nederlandse overheid om dit soort zogenaamde milieuvriendelijke auto’s te promoten. Stelletje hypo……… ik zal het niet afmaken. Maar op het moment dat je een auto koopt die niet zo milieuvriendelijk is. dan moet je € 5.000- € 10.000 aftikken en mag je er alsnog in rond rijden, of dat hij dan in eens wel goed is voor het milieu. Nogaals stelletje h………
chef zegt
Er zijn al leaseclubs die voor de caravanfans een trekauto voor 3 weken per jaar in het lease contract verwerken.
Hond gaat idd meer dan prima in de Prius.
Henk zegt
Zal goeie wagen zijn, maar het kan mij niet bekoren, want hij ziet er niet uit.
Het milieu ten spijt, al wordt dat ook sterk overdreven, geef mij maar een dikke benzine of diesel, want rijden is ook deels plezier…..
Greg zegt
Waarom moeten hybrides zo lelijk zijnnnnnn??? Civic Hybrid is ook al een misbaksel.
Damnit….
Autojunkje zegt
Het is en blijft een lelijk gedrocht
alberto de piento zegt
Laat die * bliep* caravans thuis. Ga op reis naar een goedkoop hotel, en koop een VW polo diesel. 2 pluspunten: 1 – je zorgt ervoor dat mensen normaal kunnen rijden op de weg en niet allemaal aan 60km/u omdat ze achter een caravan zitten te sukkelen die nooit aan de kant gaat om mensen voorbij te laten. 2 – Je zal nog zien aan het einde van de maand dat je veeeeeeel goedkoper uitkomt, en je niet met een rampzalig slechte wagen moet rijden.
(weet waarover ik spreek, heb prius getest met mijn vrouw en vonden het echt abnormaal slecht)
badidea zegt
@Lustigson
De hybride technologie heeft alleen nut in de stad. Op de snelweg (zonder file) moet de prius het hebben van z’n stroomlijn (druppelvorm). Door die opgelegde stroomlijn is er voor het design minder vrijheid.
Stop je die hybride technologie in een Corolla, Avensis, Camry etc. dan zal het verbruik tegenvallen en is een diessel een veel betere keus.
kadett rijdt beter zegt
Jammer dat de reacties altijd hetzelfde zijn:
1)Is en blijft lelijk
2)Diesel is zuiniger
3)Geen mooi uitlaatgeluid
3)Het is een Toyota
Ad 1)
a)Tuurlijk, er zijn mooiere auto’s, maar is een BMW 1 serie zo mooi dan?
b)Het design heeft ook te maken met de stroomlijn, dat het in deze richting dwingt
2)Is gelul en dat weten we allemaal, maar het is natuurlijk stoerder om te
rijden in een dikke duitser met een TDI…
ZIELIG!
3)Tjsa, je hebt een petje op je kop en rijdt in een oude polo of een oude golf of BMW met een sportuitlaat…
4)Het is geen BMW, Audi, Mercedes of Volkswagen…
O, en kom nou niet aan met voorspelbare reacties over mijn naam, da’s pas echt zielig!
Beetje Verward zegt
Ziet er erg goed uit! Wel natuurlijk de goeie velgen eronder, maar dat geldt voor iedere auto. Wat hieronder zit is niet slecht.
Het fijne van een hybride als de Prius is dat het zo lekker rijdt. Snel, stil, soepel, trillingvrij. Het verbruik is over de hele linie 30% minder dan een vergelijkbare benzineauto en dan zonder de extra dieselvervuiling. De kleinste roetdeeltjes die geen enkel filter kan/mag tegenhouden zijn het schadelijkst voor de gezondheid. I do care about that. De lage kosten zijn mooi meegenomen.
Er is overigens genoeg ruimte voor 1 normale Labrador.
kawouter zegt
Ook mij lijkt het een heel fijne opvolger voor mijn huidige lease-auto, maar ja… Die trekhaak kan ik niet missen…
AM1boy zegt
MOOIE BAK!!!
@prius/jap haters
sorry voor al die jap haters… maar ze worden niet voor niks zoveel verkocht!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat het pas echt los gaat met hybride-auto’s als er een betaalbare MOOIE hybride op de markt komt…
Dan denk ik ook dat de Prius een probleem heeft, noem het de wet van de remmende voorsprong, maar dan zullen er weinig mensen nog voor ‘het origineel’ gaan.
peter zegt
kvind em niet zo lelijk, maarja ben dan ook bmw E90 rijder en dat vindt niemand hier mooi :-).
Kdenk dat de prius zeker zijn plaats heeft, maar voor een km vreter is het geen goeie oplossing
DRU zegt
Ik vind het eigenlijk wel heel slim van Toyota om de typische Priusvorm te handhaven. Hierdoor weet zelfs de niet autokenner dat het een frickin’ Prius is. Icon marketing. Not a bad way to do it.
Jordi zegt
Voorkant ziet er echt wel gaaf uit vergeleken met de huidige
Achterkant is minder.. maar dit is VS style, wie weet wordt EU-style beter…
Vroegwakker zegt
Beetje Verward, 12 January 2009 om 9:53. Je stelt dat een hybride zo fijn rijdt. En dat kun jij wel vinden, maar dat blijft persoonlijk. zo zijn er mensen die een VW polo diesel lekkerder vinden. Nou dat kan, ik denk dat deze mensen een spijkerbed ook fijn vinden, of fietsen op houten banden.
V.w.b. die lage kosten, dan is een hybride niet altijd goedkoper, dan een qua grootte vergelijkbare diesel. Wanneer je b.v. 80000 km per jaar rijdt is een diesel financieel gezien misschien wel beter.
Buyck zegt
Goed goed goed… maar in 2012 komen ze met een volledige electrische! Voor de rest niet mis maar andere velgen zouden al veel doen.
Vroegwakker zegt
Ik vind deze nieuwe Prius, prachtig.
Autogek zegt
Ja, dan heb je het weer over super uitzonderingen met 80.000 kilometer. Maar de gemiddelde Nederlander rijdt 15 a 20.000. en dan is een Prius weldegelijk goedkoper in totaal dan een auto uit dezelfde klasse met hetzelfde erop en eraan. En een Prius vind ik niet lelijk, zeker niet als de rest van zijn klasse-genoten. Je moet geen BMW 7-serie gaan vergelijken met een Prius. Maar een saaie Golf of een Astra, nee die zijn echt “prachtig”!!!
Beetje Verward zegt
@vroegwakker
Inderdaad, het is subjectief wat je lekker vindt rijden. Ik ben zelf misschien ook niet echt verwend: Opel Omega, Vento TDI, Passat TDI 110pk, Civic. Weet ook hoe een 530d aanvoelt. Super. En toch vind ik een Prius heerlijk rijden.
H zegt
Dan neem ik wel de fiets.
Deze wagen heeft echt alles wat een wagen nodig heeft om lelijk te zijn, sorry als het een cliché is. Trouwens meerdere kilo batterij is ook niet zo milieuvriendelijk.
het ding wordt vooral verkocht door de hype (net hetzelfde als bij een datsun gtr) en omdat het goedkoop is of omdat ze een ego hebben.
Designfreak zegt
Over 10 jaar worden er programma’s gemaakt over die bijzonder vormgegeven auto uit het eind van de vorige eeuw die op dat moment bijzonder vooruitstrevend was.
Wat mensen nu ‘spuuglelijk’ vinden, noemen ze 20 jaar later ‘klassiek’ of ‘retro’. De Golf VI vind iedereen over 20 jaar saai (dat is ‘ie nu al natuurlijk).
Dat er verder allerlei mensen zijn die het nodig vinden om te roepen dat een Diesel veel beter is, is natuurlijk gewoon kortzichtigheid. Een diesel hybride is ook mogelijk, de PSA groep heeft ze zelfs al gemaakt en ook het VW concert heeft een tijdje geroepen dat ze er 1 op de markt gaan brengen, maar de PSA groep heeft duidelijk aangegeven dat de auto te duur gaat worden en dat het economisch niet haalbaar voor ze is. Niemand gaat ze kopen met andere woorden. Dat Toyota en Honda het dus wel voor elkaar krijgen is een knappe prestatie en de Europese fabrikanten hebben het nakijken. En ook al is diesel energie-efficienter, het vervuilt ter dege meer en dan moet je niet naar CO2 uitstoot kijken, maar juist naar zwavelverbindingen en NOx. Alleen de PSA groep heeft dieseltechnologie die deze vervuiling het meest terugdringt, maar niet volledig. Ook wat dat betreft doet Toyota het goed, want de uitstoot van de Prius is ook nog eens een keer schoner dan een vergelijkbare benzine auto.
En ondanks het feit dat het verkeer maar een klein percentage van de wereldwijde uitstoot voor z’n rekening neemt, adem ik wel de lucht in van die auto’s in de stad. Dus hoe schoner het wagenpark, hoe prettiger voor mijn longen en de verwachte levensduur.
Arne zegt
“In deze auto ga je komende jaren rijden!”
Ach ja, het houdt je van de straat :P
Rossi zegt
Vind iemand dit vernieuwend? IMHO is dit gewoon een kleine face-lift…
Daarnaast maakt Toyota nog steeds gebruik van zeer oude accu techniek.
Vroegwakker zegt
Rossi schrijft. Je hebt gelijk, het is nog steeds de “zeer oude accu techniek”. De techniek waar Toyota al zo’n 12 jaar gebruik van maakt. Honda en Ford ook al enkele jaren maar de rest van de fabrikanten zijn er nog niet eens aan toe. Het is maar wat je “oud” vindt.
Sander zegt
@ kadett man.
Hier nog een lijstje met nadelen.
1) It’s too small for a family: There is absolutely no possible way that I could own one and transport my two young daughters. With the seat moved into position to accommodate my 6’4” frame, the only things that will fit in the back seat are groceries.
2) It’s ugly: U-G-L-Y it ain’t got no alibi, it’s ugly, yeah it’s ugly. I understand that beauty is in the eye of the beholder, but this beholder thinks that the proportions are all off. The Prius is as pretty as that daughter of your mother’s friend who isn’t married despite her “great personality”.
3) It’s loud inside: An amazing thing – when you take all the sound deadening material out, a car becomes really frigging loud at speed. A Prius seems to transmit more road noise to the cockpit than a 60’s Corvette with warped bias-ply tires. I’d hate to go cross country in one.
4) It’s uncomfortable: The seats are lousy and even in the rearmost position, there’s not enough room to extend my left leg into a position that doesn’t hurt after fifteen minutes.
5) The traction control can’t be disarmed: This is actually a problem with most Toyotas. Try taking a Prius up a snowy or icy incline, and you’ll find that the power cuts out the second the wheels start to spin. The only way a Prius makes it up a snowy hill is on a tow strap behind an old Land Rover.
6) There’s no secured storage area: This is a problem with hatchbacks, but the Prius’ expansive use of glass means that everything you own is on display. So much for bringing along anything like a laptop.
7) They handle poorly: Small, soft tires and numb steering translate to a car that is totally out of its element on winding back-country roads. The Prius is about as fun as two hours in an emergency room waiting area. It’s certainly one of the least entertaining cars made today.
They are SLOW: We’re talking four seconds slower to 60 mph than a Toyota Avalon sedan! Entering a highway in one can be downright dangerous, especially if there is a passenger and some luggage.
9) They are cheaply made: The interior materials are hard and shiny. The seats are of low-grade cloth. The paint is so cheap and thin that it makes 1950s British cars look like Pebble Beach Concours restorations. Paint on a Prius can chip from a bug splatting on the hood.
10) The fuel economy isn’t that great for the price: For all the technology and hype, the Prius isn’t any better than imports from the early 1980s. One certainly must take into consideration that cars today have 800-pounds of extra weight required to meet safety standards, but for a car that has mpg as its main focus, the Prius doesn’t do significantly better than top-tier non hybrids. When you factor in the additional cost of a Prius, you’d have to drive quite a bit in the city to make up the difference against some traditional gas-powered vehicles.
bron: http://fourwheeldrift.wordpress.com/2008/08/04/ten-things-i-hate-about-the-toyota-prius/
PS: mooi geluid is niet alleen iets waar ‘petjes’ van houden. Er zit bovendien een wereld van verschil tussen een tokkie-remus-uitlaat en een electrische buzz. Maar ik snap je punt verder wel ;)
Vroegwakker zegt
Sander 12 January 2009 om 11:17. Ten eerste is dit stukje tekst geschreven door iemand die duidelijk niet objectief is. Het druipt ervan af. Wanneer een Prius te klein is voor een gezin, dan zijn alle middenklassers dat. Of iemand hem wel of niet mooi vindt, is totaal niet interessant. Een Prius is gewoon stiller binnenin dan andere middenklassers, waarom zou je de geluidisolatie eruit halen, zoals deze man stelt. Of je de stoelen al dan niet lekker vindt zitten is persoonlijk, maar idd voor een lang persoon zijn ze niet goed, zoals zoveel autostoelen trouwens. Een Prius, stuurt overigens juist heel goed, de bocht uitvliegen kan eigenlijk niet door de “ESP”. De CVT werkt ideaal, juist ook op gladde wegen. Een Prius doet van 0 tot 100 in ca 10,5 sec, heel netjes, maar de tussensprint is juist heel sterk, het tussenvoegen op de snelweg gaat juist heel snel. En tot slot is het verbruik afhankelijk van de rijstijl en route, maar t.o.v. een qua gewicht vergelijkbare wagen, is het verbruik een derde zuiniger.
Gotty zegt
Even de i functie uitproberen
Clint zegt
bahhh
Salami zegt
Allemachtig, het is hun gelukt.
Het ding is nog lelijker dan de vorige. Zie die winkelwagenwieltjes!
911gt2 zegt
@ Vroegwakker.
Raar. Ik vond de prius ook te klein, te luidruchtig en te traag. En ontdanks de lagere bijtelling heb ik dus uiteindelijk gekozen voor een combi uit de VAG stallen met een TDI voorin. Kost iets meer in bijtelling, maar ik kan ook echt van meer auto spreken.
Na 20 minuten rijden was bij mij de electrische motor niet één keer alleen aan het werk, altijd moest dat 1.4tje huilend bijspringen, om de prius een beetje van zijn plaats te krijgen.
Jammer, want ik wilde het wel graag.
Interieur vind ik idd om te huilen, Dramatische ergonomie, en alle knoppen op het stuur zorgen ervoor dat je altijd je ogen van de weg af moet halen om in die knoppenwinkel te gaan zoeken naar de funtie die je nodig hebt.
Nee ik denk dat de prius overrated is door milieuhippies
Esprit_de_Flandre zegt
Achterkant lijkt niet veranderd. Is het niet gewoon een facelift? Laat ze er eens een break van maken, dat zou mooier zijn.
Vroegwakker zegt
911gt2 schrijft, Natuurlijk een Combi is groter, da’s duidelijk. De ervaring die je beschrijft, dat de (1,5 l) benzine motor na 20 minuten steeds aan is, begrijp ik niet. Juist de eerste zoveel minuten, afhankelijk van de buitentemperatuur, is de benzinemotor steeds aan, daarna kan bij lagere snelheden vanaf pakweg 80 km per uur de electromotor het kilometers lang alleen af. Je argument van alle knopen aan het stuur, is een kwestie van wennen, na enkele dagen is dit geen enkel probleem. Maar gelukkig wil nog lang niet iedereen een hybride, dan zou het financiele voordeel er snel af zijn.
Gotty zegt
Heb je weer iemand met zo’n lelijk hok .
@ kadett man.
Hier nog een lijstje met nadelen.
1) It’s too small for a family: There is absolutely no possible way that I could own one and transport my two young daughters. With the seat moved into position to accommodate my 6’4” frame, the only things that will fit in the back seat are groceries.
De Prius is te klein voor een gezin? Dat is niets van waar, je kunt prima 2 volwassenen achterin hebben zitten. Dus ook 2 kleine meisjes… Met een normaal gewicht.
2) It’s ugly: U-G-L-Y it ain’t got no alibi, it’s ugly, yeah it’s ugly. I understand that beauty is in the eye of the beholder, but this beholder thinks that the proportions are all off. The Prius is as pretty as that daughter of your mother’s friend who isn’t married despite her “great personality”.
Dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken, ik vind hem mooi omdat hij zo zuinig is en goed voor het milieu. En als iemand liever meer gaat betalen om de doodsimpele reden om van A naar B te komen moet hij/zij dat lekker doen joh, zolang de benzine voor een ander net zo duur is als voor mij lach ik me rot. En daarbij zal ik van mijn langzalze leven niet warm worden van een dikke duitser of een bugatti of een rolls of wat dan ook.
3) It’s loud inside: An amazing thing – when you take all the sound deadening material out, a car becomes really frigging loud at speed. A Prius seems to transmit more road noise to the cockpit than a 60’s Corvette with warped bias-ply tires. I’d hate to go cross country in one.
Ik weet niet waarom je het “geluid-dodende materiaal” uit de Prius zou halen, maar ik heb pas geleden nog op de autobaan gereden en het is prima te doen, dus geen irriterende herrie.
4) It’s uncomfortable: The seats are lousy and even in the rearmost position, there’s not enough room to extend my left leg into a position that doesn’t hurt after fifteen minutes.
Over het algemeen is hij niet oncomfortabel te noemen. De stoelen zitten heerlijk, ik heb bewust stoffen bekleding genomen omdat het zo lekker zacht zit. Het voetenplankje aan de links van het rempedaal is inderdaad niet gemaakt voor iemand met maat 42, maar ik krijg er geen pijn van.
5) The traction control can’t be disarmed: This is actually a problem with most Toyotas. Try taking a Prius up a snowy or icy incline, and you’ll find that the power cuts out the second the wheels start to spin. The only way a Prius makes it up a snowy hill is on a tow strap behind an old Land Rover.
Dat heb ik inderdaad ook gehad een paar dagen geleden, ’t was zo dat men een uitrit had gecombineerd met een drempel, ik stond achter iemand te wachten, wou optrekken en ik bleef achter de drempel wiebelen, dus dan ga je iets naar achteren, neemt een aanloopje en je bent erover heen. En als je naar de Alpen gaat is het zowieso verstandig om sneewkettingen mee te nemen, ook als je een conventionele auto hebt.
6) There’s no secured storage area: This is a problem with hatchbacks, but the Prius’ expansive use of glass means that everything you own is on display. So much for bringing along anything like a laptop.
Er is genoeg bergruimte achterin, en dan bedoel ik onder het raam, en dan te bedenken date r nog een grote accu onder ligt.
7) They handle poorly: Small, soft tires and numb steering translate to a car that is totally out of its element on winding back-country roads. The Prius is about as fun as two hours in an emergency room waiting area. It’s certainly one of the least entertaining cars made today.
Dat moet iedereen weer voor zichzelf uitmaken, en als je lol wil dan koop je toch gewoon een Supra :P
They are SLOW: We’re talking four seconds slower to 60 mph than a Toyota Avalon sedan! Entering a highway in one can be downright dangerous, especially if there is a passenger and some luggage.
Met passagiers en baggage erin kan ik er niet over meepraten, maar als je het pedaal op de bodem trapt is hij snel, nog niet zo lang een bmw (ik schat uit ongeveer ’97) eruit getrokken.
9) They are cheaply made: The interior materials are hard and shiny. The seats are of low-grade cloth. The paint is so cheap and thin that it makes 1950s British cars look like Pebble Beach Concours restorations. Paint on a Prius can chip from a bug splatting on the hood.
Nergens last van, ik irriteer me nergens aan.
10) The fuel economy isn’t that great for the price: For all the technology and hype, the Prius isn’t any better than imports from the early 1980s. One certainly must take into consideration that cars today have 800-pounds of extra weight required to meet safety standards, but for a car that has mpg as its main focus, the Prius doesn’t do significantly better than top-tier non hybrids. When you factor in the additional cost of a Prius, you’d have to drive quite a bit in the city to make up the difference against some traditional gas-powered vehicles.
Misschien wordt dat gedacht omdat ze in amerika geen “EV”-knop hebben.
Gotty zegt
@911gt2: Dan moet je die EV-knop ook indrukken. + Dat de accu vol moet zijn en de verwarming moet niet te veel vragen, maarja je kunt ook met een winterjas in de auto gaan zitten als het toch voor woon-werkverkeer is zoals deze milieuhippie dat doet. het gewicht van de jas weegt best wel op tegen de lagere temperatuur die je vraagt.
Gotty zegt
Je moet trouwens ook vooruit denken met zo’n Prius. Je moet de accu niet leegrijden in een 50 km-gebied als je weet dat je over een paar minuten in 30 km-gebied rijd. Maar goed. Daar heb ik het al eens over gehad en het wil er toch niet in bij de sportieve autoblogger, dus ik houd er maar over op.
paul zegt
@ Eibo
RX400H (H van huiswerk doen)
SPK zegt
Nog minder belasting? Dus gemiddeld kost een prius de overheid iets van 6000 euro terwijl niet eens bekend is wat effect van het totaal pakket op het milieu precies is. Bovendien heeft de rijstijl en het soort gebruik een bovengemiddeld groot effect op de verbruikscijfers van een prius, waardoor het lage verbruik wel eens flink tegen kan vallen.
Ik vind best dat nieuwe techniek een beetje gestimuleerd mag worden, maar 6000 euro voor iets waavan niemand weet wat het effect precies lijkt mij een beetje teveel van het goede.
Jaapschaap zegt
Ik weet niet waarom jullie die Prius zo afkraken, het is nu de mooiste budget hybride en dus ook leider in de markt, dus iedereen koopt hem, maar mensen blijven de Prius afkraken.
en ik denk dat de titel juist is :P
Beetje Verward zegt
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom de Prius (zelfs nu de III er zo goed uit gaat zien) afgekraakt wordt:
Het bestaan van de Prius stelt dat het anders kan. Dat roept de angst op dat het straks ook anders moet. En dat je dan niet meer mag dromen van een dikke diesel of iets in die geest. En dat doet pijn. En dan ga je meppen en dingen roepen die niet waar zijn. Dan ga je kwetsen.
Heel menselijk. Dat wel.
Brokkenpiloot zegt
Ik hou van mooie auto’s, ik heb net 5 dagen proef gereden in een Passat CC, maar denk toch ook met m’n portemonnee. Deze zomer kies ik een nieuwe leaseauto en op de keuzelijst staan A4, Mondeo en Passat. Maar als je kijkt wat het per maand netto scheelt, ben ik niet goed bij het hoofd als ik niet tenminste ook een proefrit in de Prius maak.
Als zo’n wagen niet geschikt is voor mijn werk, dan is het wat anders. Maar ik heb geen hond en kampeer nooit dus wat let me?
Vroegwakker zegt
Beetje Verward, Ik denk dat je gelijk hebt, de meesten weten helemaal niet waar ze het over hebben, bv diegenen roepen dat een hybride luidruchtig is. Overigens, nu ik een Prius gewend ben, is een droom over een dikke diesel voor mij hetzelfde als een nachtmerrie.
Prius zegt
@ Gotty, VroegWakker, Geef het toch op jongens. het niveau hier is nu al zo ver afgezakt dat mensen niet eens meer de moeite nemen om hun eigen mening te vormen (dus niet alleen maar te hebben) maar simpelweg een blog gaan kopieren als reactie. Het is moeite niet waard.
Savipe zegt
Voorkant is stuk verbetert, maar de achterkant ‘schokt’ me^^
Siss' zegt
@Savipe:
Hou toch op met dat geëmmer over de achterkant; daar hebben toch alleen de anderen ‘last’ van.
Jaap zegt
Zelfs met een V8 motor ga ik er niet in rijden.
Benjamin1 zegt
Koop gewoon een leuke diesel leasert.
Dat is een stuk sneller en uiteindelijk milieu vriendelijker dan een Prius die constant vol aan de bak moet om mee te kunnen komen in het verkeer…
Gotty zegt
Prius die constant vol aan de bak moet om mee te kunnen komen in het verkeer… Leg dat eens verder uit als je kunt.
Beetje Verward zegt
@ gotty
Dat bedoel ik dus met dingen roepen die niet waar zijn. Willen kwetsen. Heel menselijk, maar niet bedoeld om een serieus gesprek aan te gaan.
Eibo zegt
@paul,
Huiswerk is af, de lexus RX400H (wat overigens WEL een mooie hybride is!) staat niet op mijn lease lijst en dus geen optie. Over huiswerk gesproken, nu heb ik wel eens gehoord dat de accu’s van de Prius uit Canada komen via de scheepvaart. Wat is nu de totale uitstoot van de GEHELE levenscyclus van de prius t.o.v. een vergelijkbare auto met “normale” motorisering, diesel EN benzine voor pak ‘m beet 30.000 tot 40.000 km per jaar? Dus inclusief de bouw en recycling van de auto.
Voor het dagelijks gebruik van de Prius issie heel mileu bewust als je verder kijkt dan naar CO2 alleen…
Dus, weet iemand hier het antwoord op?
Dan kan ik dat in mijn verslag verwerken zodat ik mijn huiswerk weer af heb ;)
Autogek zegt
Echt totale onzin dat de Prius niet mee kan in het verkeer. Ik trek zelfs menig TDI eruit. Omdat die gasten alleen maar rechtdoor hard kunnen rijden, maar bij een stoplicht of rotonde? Ho maar. En ik kon een veel duurdere leaseauto nemen. En heb juist gekozen voor de Prius omdat deze zo heerlijk rijdt en alles erop en eraan zit. De baas belde zelfs of ik het zeker wist, want ik zat nog 400 euro per maand onder het leasebedrag.Dat gezeik hier is inderdaad pure haters van verandering. Geen mens kan een Prius afkraken als hij/zij er een tijdje in gereden heeft. En mijn vent is 190 en pas makkelijk in de Prius en dan kunnen er nog gemakkelijk 2 gasten achterin zitten met ruimte genoeg. En collega’s verklaarde mij ook voor gek met hij VW Passats, Astra’s en dergelijke. Maar ik heb nog geen klachten over mijn Prius en hun wel over hun auto. En dat nu de bijtelling is verlaagt, lach ik mij in mijn “stomme, herriemakende, lelijke” Prius helemaal in het rond. Priushaters: bluijf zelf vooral in jullie Vwtjes met grote uitlaatpijpen ( die niets doen) rondkarren. En laat het echte genieten van autorijden maar over aan de Priusrijders.
Autogek zegt
Eibo: Je moet je huiswerk opnieuw doen. Een Prius is in zijn productie, levensloop en eindverwerking veel schoner dan een gemiddelde auto uit zijn klasse. Dus die keer een 1 voor je rapport. ;)
thegreencowboy zegt
Prius mooi? Geen ruimte voor je labrador? Geen trekhaak voor je caravan? Prestaties?
Kom op zeg! Een auto mag, nee moet, ook wel gewoon een beetje leuk zijn. En een prius is dat niet. Er is niets leuks aan die hele auto behalve de bijtelling. Op zich prima argument, maar zeg dat dan ook gewoon.
Wees sterk. Zeg tegen je vrouw dat jij bepaalt wat voor auto er komt; jij rijdt er het grootste gedeelte van de tijd in. En anders wordt het dus weer gewoon een busje (MPV). Of een prius. En dan rij je gewoon lekker voor lul. Iets wat je met een caravan zowiezo doet. Ik begrijp dan ook wel dat sommigen het jammer vinden dat je niet zo’n hok achter een prius kan hangen.
Cas zegt
@ de topictitel
Dat dacht ik niet. Over mijn dode lijk dat ik daar ooit in ga rijden.
Eibo zegt
autogek, jij krijgt een 1 voor begrijpend lezen. Ik geef aan dat ik wel eens gehoord heb dat… hier ben ik dus aan het vissen naar een bevestiging danwel ontkenning hiervoor. Jij geeft mij met volle overtuiging een ontkenning. En gelukkig heb ik nog even voordat ik mijn rapport weer krijg ;) net met de kerst de laatste versie gekregen he;) beetje op blijven letten, niet alleen op de prius ;)
SPK zegt
@ Autogek
Een Prius is in zijn productie, levensloop en eindverwerking veel schoner dan een gemiddelde auto uit zijn klasse.
Waar haal je die wijsheid vandaan? kan je het even voorrekenen?
thegreencowboy zegt
@ autogek
Je least een prius en je zit 400 euro onder je leasebudget? Dat betekent dat bijvoorbeeld een lekker aangeklede bmw 320d had kunnen rijden maar dat je voor een prius hebt gekozen omdat die zo lekker rijdt.
Grappig.
SPK zegt
Vind deze uitspraak van Jay Leno over de reden waarom mensen een prius rijden wel een aadige:
“Everybody needs to know about the good work we do anonymously.””
Vroegwakker zegt
Eibo, Waar jij van gehoord hebt is waarschijnlijk het “Dust-to-dust” rapport. Dat is een rapport met de conclusie, dat een Hummer beter voor het milieu is dan een Prius. Het rapport is geschreven in opdracht van Hummer. In het rapport worden belachelijke uitgangspunten genomen. Zo was in 2005 nog niet bekend hoeveel km een Prius mee kan. Daarom is het rapport uitgegaan van de garantie die Toyota op de Hybride-delen geeft van 160000 km, de Hummer zou 3 maal zolang meegaan. Ook is het vervoer van de ca 50 kg nikkel per Prius van Canada naar Azie en het vervoer van de hele hybride van Azie naar Amerika uitvoerig meegeteld. Immers de Hummer is al in Amerika. Het vervoer van de duizenden liters olie die de Hummer meer verbruikt, is niet meegeteld. Ook is de vervuiling van de nikkelmijn in Canada, die al sinds 1890 in gebruik is en waarvan Toyota ca 1 % van gebruikt, ook voor de gewone accu’s van alle andere modellen, volledig op het conto van de Prius geschreven. Dat de accu’s gerecycled gaan worden, is bovendien vergeten. Dan zouden de banden van een Prius ook nog eens slechts 20.000 km meegaan. Totale onzin, er zitten normale banden onder die net zo lang meegaan als onder een andere auto. Wat dan weer vergeten wordt in het rapport, is dat in 1 Hummer band meer rubber zit verwerkt dan in 4 gewone banden. Het hele rapport is gewoon belachelijk.
Beetje Verward zegt
@thegreencowboy,cas,spk
Dat bedoel ik dus met willen kwetsen. Prima als je dat wil doen, maar zeg het dan gewoon.
Sander zegt
@Prius schrijft, 12 January 2009 om 14:05
Die post reflecteert mijn mening/bevindingen gewoon goed. Tuurlijk, het is enigszins overtrokken (en zeker niet objectief nee), maar het nodigt wel uit tot discussie (zoals je hier kunt lezen ;))
Het is bovendien ook opvallend dat volgens een aantal ‘fans’ de mensen die tegen een Prius zijn allemaal kinderachtig en niet-rationeel zijn. Je rijdt toch gewoon een Prius omdat het in eerste instantie zo goedkoop is? Geen probleem, ieder zijn ding. (nee, Autogek ‘En laat het echte genieten van autorijden maar over aan de Priusrijders’, dit is gewoon onzin).
Een Prius is qua uiterlijk vrij saai (smaak is persoonlijk, ik weet het) en qua rijden kan het voor velen niet tippen aan een benzine/diesel. Ik heb af en toe de indruk dat Prius-rijders in eerste instantie voor de kostenbesparing zijn gegaan, maar vervolgens ook nog stellen dat het qua rijden/image/whatever beter is dan andere auto’s. En dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Emile_Benz zegt
Goeie grap die titel…
Vroegwakker zegt
Sander, Of je iets fijn vindt of niet is idd persoonlijk. Dat een Prius anders rijdt dan andere auto’s, mag je van me aannemen. Of je dat “anders” fijn vindt of niet, si persoonlijk. Ik heb nu bijna 3 jaar een Prius en voel nog iedere dag dat ik erin rij, hoe fijn dat ding rijdt. Dat het ook nog kosten bespaart, verhoogt mijn plezier alleen maar. Ik ben het helemaal met “autogek” eens, laat het genieten maar over aan de Prius rijders.
Eibo zegt
@ vroegwakker,
Idd, dat begint er op te lijken. vanavond even google erop loslaten voor een linkje. Ik lees graag opgeblazen onzinverhalen, dus dit lijkt me wel een leuke!
Eibo zegt
@vroegwakker
Genieten begint met een lekker geluidje (en ja dat heeft een diesel vaak niet, maar ik ben nu eenmaal verplicht diesel te leasen) en ook daarom is een hybride niets voor mij. Het motorgeluid moet je kunnen horen werken!
Voor mij begint de echte lol pas vanaf pak ‘m beet 300gram/km ;)
Sander zegt
Maar dat genieten is dan toch heel objectief ;-) ? Ik wil niemand aanvallen op zijn keuze en ik snap best dat het voor een Prius rijder onbegrijpelijk is dat anderen honderden euro’s per maand meer uitgeven, puur en alleen om in een bepaalde auto te rijden. Laten we het genieten van de Prius rijder dan maar interpreteren als zijnde de extra vakanties en goede wijnen die je kan kopen van het geld dat je bespaart :-)
Vroegwakker zegt
Eibo, Wanneer jij graag veel auto-geluid hoort, dan is een hybride voor jou niet ideaal. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk auto-geluid, ik hoor liever alleen maar muziek.
Roger zegt
Effe kijken:
– doet 1 op 23, 1 op 19 als je gek doet
– zelfde wielbasis als een Passat
– geen BPM
– bijtelling 14%
– wegenbelasting 1/4 van gebruikelijk tarief
– standaard vol met toeters en bellen die een duitser 10k duurder maken
Goed, ik weet al wat ik in 2010 ga bestellen…
Gotty zegt
@ Eibo: Het motorgeluid moet je kunnen horen werken!
Dat moet je over 100 jaar zeggen, dan lachen ze je uit.
Vroegwakker zegt
Roger, Wanneer voor jou de 14 % bijtelling van toepassing is, dan heb je niets aan die andere financiele voordelen. En omgekeerd ook, wanneer die andere zaken jou voordeel opleveren, dan heb je geen lease auto en dus ook geen bijtelling.
Eibo zegt
@Gotty,
Dat gebeurd al dagelijks, dus ik ben er al aan gewend. Maar idd, mensen die dat roepen zullen ooit een uitstervend ras worden! ;)
thegreencowboy zegt
@ Beetje Verward
Heb je soms een caravan en een labrador?
Het is helemaal niet m’n bedoeling mensen te kwetsen. Vind gewoon dat je voor lul rijdt in een prius. En met een caravan. En in een busje. Trouwens ook met een herrie-uitlaat. En ik vind een prius een inspiratieloze auto waar niets leuks aan zit.
Een prius is gewoon lelijk. Ben er overigens van overtuigd dat die slimmerikken bij toyota dat ding opzettelijk zo lelijk hebben vorm gegeven. De ultieme milieu statement. Zonder die vormgeving kan geen hond een toyota van willekeurig welke andere japanner onderscheiden. Briljante marketing actie overigens.
Kortom; voel je alsjeblieft niet gekwetst omdat ik vind dat je in een prius voor lul rijdt.
Vroegwakker zegt
thegreencowboy. Ik kan me niet voorstellen dat “Beetje Verward” zich gekwest voelt door iemand die reacties geeft als een kip zonder kop. Maak je daar maar niet druk om.
SPK zegt
@ Beetje Verward
Wat vind je precies kwetsend aan mijn reactie?
@ Vroegwakker
Van dat dust-to-dust rapport klopt idd vrij weinig, maar net zo als dat niet bekend dat andere auto’s milieuvriendelijker zijn dan een prius, is ook inet bekend dat een prius milieuvriendelijker is dan andere auto’s. (Persoonlijk twijfel ik ten sterkste of een prius over zijn levensloop milieuvriendleijker is dan bv een Ford Focus Econetic.) Mijn belangrijkste punt is dan ook dat ik vind dat de overheid veel te veel geld weggeeft aan iets waar het effect helemaal niet van bekend is.
Beetje Verward zegt
We komen tot de kern. Of het nu zo bedoeld is of niet, iedereen (en zelfs mensen als thegreencowboy) weten dat een bepaald taalgebruik mensen kwetst. Als je het dan toch gebruikt kwets je bewust.
Wat mij interesseert is de reden van dit gedrag. Want je verlaagt je niet voor niets. En daar heb ik al eerder een verklaring voor gegeven. Blader maar even terug.
Vive la FRANCE! zegt
Nog lelijker dan de huidige Prius! Vooral die voorkant, lijkt net een afgehakte voorkant van een Aygo! Jammer, verder is er eigenlijk weinig nieuws aan te zien. Waarom zijn er nog geen auto’s op waterstof (zoals bij Top Gear uitgelegd, die Honda Clarity is trouwens lelijk, maar wel beter voor het milieu dan deze Prius!), maar dan met een normaal design?
@ Kadett
Ik houd ook niet van BMW’s en draag echt geen petjes, toch vond ik de Prius lelijk!
Vroegwakker zegt
SPK. Dat de overheid geld weggeeft, klopt niet echt, je hoeft minder te betalen, maar dat is iets anders. En of dat terecht is of niet, weet ik niet, bepaal ik ook niet. Kan me er wel iets bij voorstellen dat een goede ontwikkeling gestimuleerd wordt. Ondertussen neem ik als persoon, het voordeel graag aan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ SPK: precies, DAT is het voornaamste!
Als er IEMAND is die feitelijk kan bewijzen (beetje dubbel, i know…) dat een Prius al-dan-niet beter is voor het milieu, prima. Dan is al het gezwets hierboven het waard.
Maar dat weet gewoon NIEMAND!!!!
Hoe vreemd is dat????????????????
6.000,- euri van de overheid per Prius, minder bijtelling, in andere landen financiële ondersteuning.
‘Maar is het eigenlijk wel goed voor het milieu?’
‘Ja, dat weten we eigenlijk niet’…
Er zijn al zoveel van die heilige milieu-huisjes omver gekegeld:
– Windmolens (zelfs kolencentrales zijn beter voor het milieu)
– CO2 bos Limburg (bijv. van Volvo, word top dit moment gekapt voor hardhout, daarbij komt zoveel CO2 vrij)
– Spaarlampen
– Vliegtaks
– etc.
Terug naar de Prius: die rij je dus, totdat bewezen is dat het beter is voor het milieu maar voor 1 reden: geld!
Elke andere reden is hypocriet…
SPK zegt
@ Beetje Verward
Je geeft nog geen antwood op mijn vraag, over welke zinsnede heb je het precies?
Cas zegt
@Beetje Verward 12 January 2009 om 15:39:
Ik geef alleen maar aan dat ik nooit van mijn leven in deze auto zal rijden. Om dit nou kwetsen te noemen, gaat mij wat ver…
Cas zegt
De topictitel: “In deze auto ga je komende jaren rijden!”. Over kwetsen gesproken…. ;-)
Autogek zegt
Op verzoek: Een Prius( Toyota) wordt in een fabriek geproduceerd die voor een grrot deel op zonne-energie draait. Toyota heeft ( geloof ik) het grootste zonne-energiedak te wereld. Daarnaast worden er voornamelijk matrialen gebruikt de gerecycled kunnen worden. En ja, ACCU’S kunnen ook bijna volledig gerecycled worden. Dan tijdens zijn levensverloopt in gebruik is hij veel schoner dan alle andere auto’s in zijn klasse. En aan het einde wordt de auto voor meer dan 95% gerecycled. Dat is voor elke auto die in 2015 weer ingeleverd wordt. Dus ook de Prius. Als je een Prius koopt wordt er al aangegeven dat je aan het eind van het totale levensduur van de Prius je hem naar een dealer kan brengen. En Toyota gaat hem dan bijna volledig recyclen. Welke andere automaatschappij doet dan ook? Daarom is de Prius de schoonste auto in zijn productie, levensloop en einde.
Begin maar alvast te gillen dat het onzin is, maar het is wel zo. ;)
Autogek zegt
Elke auto vanaf 2015 ;)
Sietses zegt
Ik ben het volledig eens met ‘Beetje Verward’.
Het valt me iedere keer weer op hoeveel haat er ontstaat als er weer een nieuwsbericht op internet verschijnt van de Prius of andere hybride.
Want ‘oh de Prius is zo lelijk’, ‘ik ga liever met de trein’ en ‘ik wil er niet dood in gevonden worden’. Zielig gewoon dat je met zoveel negativiteit de Prius benadert. Dat getuigt alleen maar van kortzichtigheid en enorme statusgevoeligheid.
Ik had ook een BMW 3-serie kunnen leasen als ik dat zou willen; en ja inderdaad, ik vertikte het om 25% bijtelling te betalen. Desalniettemin ben ik na 32000 kilometer in 5 maanden uitermate tevreden (komende uit een probleemloze Grand Scenic Dci). Lekker veel power (400nm), stil, zuinig, ruim en luxe. Wat wil je nog meer!
Tot slot wil ik me nog even specifiek richten op de Prius haters. Jongens; het is maar een auto…..
Ps. Hier nog even nog wat foto’s van mijn Prius..(zo lelijk vind ik ‘m niet!)
http://www3.picturepush.com/photo/a/948041/img/948041.jpg
http://www2.picturepush.com/photo/a/948055/img/948055.jpg
thegreencowboy zegt
Begrijp niet dat wanneer ik m’n mening geef bepaalde mensen dit als kwetsend ervaren en zelfs menen te moeten zeggen dat ik me verlaag. Dit bevestigt mijn gevoel dat juist deze mensen hard schreeuwen dat ze prius rijden omdat ze die zo mooi vinden en omdat die zo goed rijdt, terwijl ze prius rijden voor de knaken.
Misschien beslissen ze samen met hun partner. Misschien beslist hun partner wel helemaal. Misschien kan ze het totaal niet schelen en laten ze hun partner wel kiezen. Misschien hebben ze wel een labrador en misschien gaan ze zomers wel 2 weken op reis met de caravan. En kijken ze naar SBS6. En wat dan nog? Mag je toch best een geintje over maken. Misschien doen ze leuke dingen met de kids van het geld dat het oplevert. Misschien geven ze het wel aan het goede doel of steken het in de restauratie van een prachtige klassieker. Hoop oprecht dat ze heel gelukkig zijn. Persoonlijk zou ik niet zo gelukkig worden van een prius. Ik denk ook niet dat het aan je geluk bijdraagt om hard te schreeuwen dat je die auto hebt gekozen omdat je die zo mooi vindt terwijl het om iets heel anders gaat. Stoor je niet aan m’n mening over je auto. Je bent echt niet leuker of minder leuk doordat je in een bepaalde auto rijdt. Laat de alfa rijders lekker op bmw rijders afgeven, en vice versa, enz, op dit soort fora. Autoliefhebbers onder elkaar. Beetje dollen.
Een goede vriend van me rijdt civic hybride. “die auto rijdt prima en weet je hoeveel me dat scheelt per maand…” Hij heeft groot gelijk. Ik mag alleen diesel leasen… Niet dat ik anders een prius of civic hybride had genomen hoor.
Fijne avond allemaal!
Bob zegt
In Nederland heeft een Prius zin omdat je toch altijd in de file staat en maar 20km rijdt. In de VS zijn er buiten de grote stad nooit files .. dus dan haal je er geen rendement uit
Prius zegt
@ thegreencowboy. Het verschil zit ‘m in de toon. Om een of andere reden zijn er meer mensen die een idee denken te hebben van waarom mensen een Prius kiezen. Meer dan welke andere auto ook. En helaas, jij ook weer: “Ik denk ook niet dat het aan je geluk bijdraagt om hard te schreeuwen dat je die auto hebt gekozen omdat je die zo mooi vindt terwijl het om iets heel anders gaat.” Doen alle Prius-rijders dat dan? Nee, net zo min als alle BMW-rijders. Maar daarover zie ik zulke reacties nooit.
Ik rij een Prius omdat-ie minder bijtelling heeft, een automaat, ruimte zat op de achterbank voor 2 kinderen, plek voor een Airedale terrier achterin. En dat alles voor 25k. Niet omdat ik m zo mooi vind. Zo rij ik ook een Pontiac Sunbird. Niet omdat ik m zo mooi vind, maar omdat het dak er af kan in de zomer… Wist je niet van me, he.
Innokenty zegt
Met US-specs ziet er best mooi uit.
Dev zegt
“In deze auto ga je komende jaren rijden!”
Dacht het niet. Het hele verhaal achter de prius is nog steeds een hoax. Het enige dat de auto met zich mee heeft is de geldklopperij met BPM. Maar ook dat valt uiteindelijk door de mand, de consument is niet ZO stom. Het is een trend, waait vanzelf wel over totdat milieubewust rijden ook leuker en daadwerkelijk goedkoper wordt.
Citrofiel zegt
Wat een Prius-haters weer. Mensen zijn bang voor verandering, bang voor de toekomst misschien. Ik heb niets met Toyota, ik vind hybride niet dé oplossing, maar ik vind de Prius niet verkeerd. (dat ik dat nog zou zeggen)
@ DRU; Alleen is het dan weer jammer dat Honda met een auto met net zo’n vorm komt…
Vroegwakker zegt
thegreencowboy. Klopt wel een beetje wat je daar zegt, over die knaken. Voor mij wel in ieder geval. Wanneer geld geen rol zou spelen, dan nam ik een Lexus hybride. Maar geld speelt voor mij wel een rol en dan zijn Prius of een Honda Civic de enige betaalbare alternatieven. Al het andere is voor mij niet meer interessant.
Brokkenpiloot zegt
@Sietses: inderdaad een fraaie auto aan de binnenzijde. De buitenkant is minder maar dat zie je toch niet van achter het stuur.
Het is inderdaad wel opvallend hoeveel reacties een topic over de Prius los maakt. Vatten waarom doe ik het niet helemaal.
Beetje Verward zegt
@brokkenpiloot
Gewoon angst. Om te moeten inleveren. Waarop? Op het mogen dromen van een klein aandeel in de glamour world van maserati’s en panamera’s in de vorm van een 2e hands golfje gti of hooguit een nieuw 3tje.
En verontwaardiging. Omdat de Prius gezien wordt als een veroordeling van de al jaren gemaakte keuze voor dik en/of diesel.
Dus heel verklaarbaar, maar wel in en in triest.
Peerke zegt
Ik rijd al 5 jaar in de Prius en wacht nu met smart op de opvolger. Ik lease dus rijd goedkoop. Verder zit ik iedere dag 2 uur in de file en daar is hij echt perfect voor. Alle comfort, rijdt heerlijk. Voor de vakanties pak ik een koffer op t dak. Een tevreden rijder dus. Mi goed voor t milieu, dus das mooi meegenomen en hij is echt zuinig, 800km op een tank dus dat scheelt geld en tijd. Wel minder dat je nogal wordt uitgelachen door je vrienden, maar goed, ze draaien wel bij. Er rijden nu een stuk meer dan 5 jaar geleden, dus t went.
Vroegwakker zegt
Peerke. Jouw vrienden lachen jou uit? Ik lach alle niet-hybride rijders uit.
Flappie zegt
Ben ik blij dat begin 2010 mijn lease contract van mijn huidige prius afloopt! Dan komen waarschijnlijk de eerste P3’s in Nederland op de weg…… Mooi op tijd om mijn P2 in te ruilen voor een P3. Wordt er nu al opgewonden van!! Waarom? Omdat ik het gewoon een prachtige, betaalbare, heerlijk rijdende auto vind!!!! En wat de “buren” er van vinden……. het zal me een worst wezen…..
Flappie zegt
Roger schrijft,
12 January 2009 om 16:02
Effe kijken:
– doet 1 op 23, 1 op 19 als je gek doet
– zelfde wielbasis als een Passat
– geen BPM
– bijtelling 14%
– wegenbelasting 1/4 van gebruikelijk tarief
– standaard vol met toeters en bellen die een duitser 10k duurder maken
roegwakker schrijft,
12 January 2009 om 16:10
Roger, Wanneer voor jou de 14 % bijtelling van toepassing is, dan heb je niets aan die andere financiele voordelen. En omgekeerd ook, wanneer die andere zaken jou voordeel opleveren, dan heb je geen lease auto en dus ook geen bijtelling.
Blijkbaar weet je niet hoe de leaseprijs wordt opgebouwd. Hoe minder kosten voor de leasemaatschappij, hoe lager de leaseprijs. Lagere leaseprijs houd in dat je over houd van het lease budget. 9 van de 10 leasers krijgen dit gewoon bij het salaris gestort. Of je betaal minder zelf bij aan het lease bedrag. Of ipv een klein autootje een middenklasser voor hetzelfde bedrag…….
Vroegwakker zegt
Flappie. Heb jij gelijk in, wist ik niet dat dit voor 9 van de 10 zo is. In het bedrijf waar ik werk is dit niet zo. Zelf heb ik geen lease auto. Maar dan is het
financiele voordeel van een hybride voor de meeste lease rijders nog een stuk groter dan voor anderen.
Autogek zegt
Hier zie ik ook niets van het leasebedrag. Dat zou mooi zijn als ik het budget gestort zou krijgen en dan zelf de lease kon betalen. Zit hier zo’n 3 a 400 euro onder het maximale leasebedrag. ;)
Het is echt niet te geloven hoeveel negatieve reactie’s hier zijn. En dan druft men het hier nog om te draaien ook dat Prius rijders altijd lopen te preken. Ik heb een beetje naar alle Prius-artikelen gekeken. En het is niets anders dan afblaven. Echt zielig.
Vroegwakker zegt
Autogek. Dat er zoveel negatieven zijn heeft ook wel zijn voordeel. Stel dat iedereen net zo onder de indruk van de Prius waren als jij en ik. Dan zou iedereen alleen nog maar daarin willen rijden. Dat zou ten eerste pas saai zijn en ten tweede hadden wij dan geen voordeel meer ten opzichte van die anderen. Bovendien hoelang zou de levertijd dan worden? Laat ze voorlopig nog maar lekker blaffen, over enkele jaren worden er heus geen simpele auto’s meer gemaakt die hun rem-energie gewoon weggooien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Vroegwakker: precies!
En dat is nu precies waarom ik een klassieker rij…
Daar is nagedacht over rij-plezier, comfort, stoelen en dergelijke.
Dat vind ik persoonlijk trivialer dan ‘rem-energie opvangen’
Vroegwakker zegt
Svenska Aeroplan AB. Mooi, lekker klassieker blijven rijden. Als jou dat goed bevalt, kan ik alleen maar zeggen, veel plezier.
hYbrid zegt
In deze auto ga je de komende jaren rijden.. De kop van dit artikel. Hoe is het mogelijk dat ze het weten? ~-=LOL=-~ hahahaaaaaa Ik kan niet wachten ik wil er een in het blauw met open dak en zonnecellen….. Vandaag het eerste filmpje gezien rijdend Supercool nee Uber COOL!!
–edit: deze dus http://www.autojunk.nl/clips/view/150928 –
hYbrid zegt
Ik wilde eigenlijk een ander filmpje linken, kan dat?
kijk op nl.truveo.com/ASToyota-Prius-2010/id/2886039221
DIRK DE VOS zegt
schitterend nieuw ontwerp.
Aan de druppelvorm kan weinig veranderen omdat het de meest aerodynamische vorm is. wel ben ik benieuwd naar de prestaties en besparingen van de nieuwe motor die fiscaal niet meer zo gunstig is voor verzekering en taxen.
Priuslover zegt
Het is supereenvoudig.
Mijn blauwe (reflective Blue)Prius 2008 is de mooiste auto die ooit op de weg heeft gereden. Rijdt waanzinnig lekker, is fel en al dat plezier levert nog knaken op ook.
In het begin keken vrienden en kennissen wat vreemd op. Maar na één rit waren ze overtuigd en daar zitten nu overtuigde Prius bezitter bij.
Zolang als hij gemaakt wordt blijf ik Prius rijden.