Een Mazda CX-5 met zescilinder onder de kap. Mooier gaat het niet worden.
Mazda is een eigenwijs merk. Zeker de laatste tijd houden ze er een compleet eigen visie op na. Zo bestrijden ze CO2’s niet met piepkleine turbomotortjes, maar met grote relaxte tweeliters.
Daarnaast is het een van de merken dat nog echt flink lijkt te investeren in verbrandingsmotoren. Uiteraard komen er ook elektrische en geëlektrificeerde Mazda’s aan, waarvan de techniek met Toyota wordt ontwikkeld.
Mazda CX-5 met zescilinder
Maar Mazda gaat ook nog zijn eigen weg. Zo is het merk voornemens om een range zescilinder motoren te gaan leveren. De blokken zijn nu ontwikkeling en al aangekondigd door Mazda zelf. In eerste instantie werd gedacht dat de motor voor de nieuwe Mazda 6 was. Maar nu heeft het bericht ons bereikt dat de Mazda CX-5 met zescilinder ook eraan zit te komen.
Mazda 6 platform
Dat meldt het doorgaans prima geïnformeerde BestCarWeb. De nieuwe Mazda CX-5 komt een soortgelijk platform te staan als dat van de Mazda 6. Uiteraard wordt het model iets hoger geplaatst. De basis van de Mazda CX-5 is dus achterwielaangedreven, dus met een extra as naar de voorwielen. Inderdaad, net zoals BMW en Mercedes dat bijvoorbeeld toepassen. Alle huidige Mazda’s hebben het blok overdwars geplaatst met een Haldex-koppeling voor de versies met vierwielaandrijving.
2x Mazda CX-5 met zescilinder (meervoud!)
Er zijn ook al iets meer details bekend. Zo schijnen er twee verschillende benzinemotoren te zijn: een 3.0 en een 3.3 liter. Ook een diesel zit in de pijplijn. Deze motoren zullen vervolgens middels 48V-ondersteuning ‘zuinig’ gemaakt worden. Daarmee zal de Mazda een stukje hoger in de markt mikken met de auto dan dat ze op dit moment doen. Dus meer Mercedes-Benz GLC dan Kia Sportage.
Mazda CX-50
Maar dat is niet het enige. Naast de praktische Mazda CX-5 is het de bedoeling dat er een minder praktische CX-50 komt. Dit wordt dan een iets sportievere en minder praktische variant. Zie het een beetje als de concurrent voor de Mercedes-Benz GLC Coupé of BMW X4.
Mazda heeft aangegeven het ook even rustig aan te doen met introducties van nieuwe modellen. De komende twee jaar zal er heel erg weinig gebeuren, maar daarna staan er een hoop nieuwe modellen te popelen.
Op de afbeeldingen: een Mazda CX-5 van de huidige generatie, door Kenstyle onder handen genomen.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het leuk nieuws! Maar of het ook verstandig is, dat is een tweede.
kennone zegt
@dutchdriftking: jawel. Hun andere tegenwoordig relatief grote motoren gaan ook als warme broodjes over de toonbank.
PunicaOase zegt
Leuk, maar of ie ook naar NL komt betwijfel ik..
406_v6 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jensoffbutton zegt
Leuk, maar of de fiscus ook zo denkt.. ook al is dit blok dan zuinig en oké qua uitstoot.
911targa zegt
@jensoffbutton: ja, de fiscus juicht de komst van deze auto toe en glimlacht naar de koper. Rijdend NL zou plaats moeten maken voor deze belastingbetaler.
rotarypowah zegt
Ik las heel ff mx-5, ipv cx-5. Dat zou leuk zijn!
escort77 zegt
@rotarypowah: en dan een reclame met 6 springende kabouters. Oh nee, dat was de MX-3
Charles Taycan 4S zegt
Mazda vind ik een sympathiek merk en hoop dat ze dat ook in de toekomst zeker zullen blijven…. zelfs met hun soms aparte ideeën…?
Gulli zegt
Komt de 1.8 6-cilinder terug? Kunnen we weer genieten van reclames met kabouters erin :D
moveyourmind zegt
Weer een pluspunt erbij. Denk dat het een slimme strategie is om het merk iets hoger in de markt te zetten, tussen de doorsnee merken en de premium merken in.
dalmore zegt
M’n dag is weer goed! Dag BMW, hallo Mazda
mashell zegt
Mazda wil graag een premium merk (betere marges) zijn en richt zich vooral de op de VS en veel minder op Europa. Daarom zal een CX-5 met deze V6 motor (Audi, BMW en Mercedes hebben ze ook alleen nog maar in het uiterste einde van het spectrum) hier vanwege z’n uitstoot een daarmee samenhangende belastingen gewoon onverkoopbaar zijn. De importeur zal het waarschijnlijk gewoon laten zitten.
87tb zegt
@mashell: Volgemsmij ging het een 6 in lijn worden en geen V6
meetsysteem zegt
BMW en MB maken zesinlijn motoren. Mercedes sinds kort (weer). Audi is van de veezessen. De Mazda’s krijgen een lijnconfiguratie.
toyotafortuner zegt
Behoorlijk goed nieuws! Maar t zal vast nieuws voor Amerikanen zijn
EnthousiaST220 zegt
Is er bekend of dit een v- of lijnmotor wordt? Ik las namelijk laatst dat het een lijnmotor wordt maar dat zou betekenen dat de gehele architectuur van de cx5 om moet om een longitudinale blokplaatsing te faciliteren. Lijkt me een vrij heftige ontwikkeling…
pier zegt
Zoals nu bekend is zijn het allen zes in lijn motoren!
scrmeagle zegt
Tot 2030 is het toch geen probleem, daarna nog minimaal 15 jaar genieten. In mijn geval met een V8 Diesel( genoeg BPM betaald)
r525 zegt
Nog 2 jaar zonder nieuwe modellen? De 6 en CX 5 zijn toch wel een beetje aan vervanging toe
joel1987 zegt
De CX-5 is zeker nog niet oud, jaar of 4?
De Mazda 6 gaat inderdaad al 8 jaar mee, hoewel er tussentijds het nodige aangepast is.
tge2 zegt
Gaaf! Lepel die ook in de 3 aub!
ra-smit zegt
Mooie ontwikkeling! Hopelijk zonder deze afschuwelijke bodykit
jarnobakker zegt
Me want ? zet maar op de stoep. Beter als die 3 cilinders koffiemolens die hier rondrijden