Het mag dan wel oud nieuws zijn, maar hem voor je neus hebben blijft geweldig. Het mag dan wel geen echte spot zijn, maar een auto die 10-15 miljoen dollar kan op gaan brengen… Blijft ook geweldig!
Shelby Cobra Daytona Coupé
Eveneens tegenover de befaamde FAO Schwartz, en dus voor The Plaza, stond 28 april deze waanzinnig mooie klassieker. Vanuit de verte was m’n eerste gedachte:”Gaaf! Een Superformance, uit Zuid Afrika!” Dat is een bedrijf dat momenteel replica’s maakt van zowel de Cobra (meest gerepliceerde auto ooit… Welke was nou ookalweer de echte) als de GT40, en ook van de Shelby Daytona Coupé. Maar al gauw bleek het om een echte, originele Daytona Coupé te gaan, inclusief startnummer. Er zijn er maar zes van gebouwd. Een dergelijke auto reed Enzo’s team in 1965 helemaal zoek, en dat is een begerenswaardige titel. Afgebeeld is nummer 4, met chassisnummer CSX2601. Gezien de geschatte veilingwaarde zou dit wel eens de meest waardevolle auto in de Verenigde Staten kunnen zijn. Dus Jay Leno, begin maar vast met sparen. Althans, ik neem aan dat hij zo’n auto geweldig zou vinden. Maar ik weet niet zeker of hij hoeft te sparen om hem aan te kunnen schaffen.
Deze auto wordt trouwens aangedreven door een 4,7 liter V8 met een maximumvermogen van 385 pk, uiteraard allemaal voor de achteras bestemd. Met een massa van iets meer dan duizend kilo betekent dat een topsnelheid van meer dan 300 km/u, iets dat ook tegenwoordig nog maar weinig auto’s met dat vermogen halen.
SupercarFan zegt
mooie wagen :P ik wil hem ook es zien…
tt zegt
das nu nog eens porno op wielen….
Blitz zegt
Echt een HEERLIJKE auto… die lijn van de zijkant is echt ontzettend mooi in mijn ogen….
frank zegt
is dat binnen in nitro of een brandblusser?
:-)
Joost1 zegt
Prachtig!
Vanquish zegt
Ik vind die achterkant zo gruwelijk.. :O
Arnoud zegt
Dat de top ondanks het vermogen boven de 300km/h ligt kon ook wel eens van doen te hebben met de Kamm-tail. (Afgekapte achterzijde) Dat wordt nu niet echt meer getolereerd op het esthetische vlak. Tegenwoordig zijn looks veel belangrijker dan aerodynamisch gunstige ontwerpen. Gevolg is wel dat je (veel) meer vermogen nodig hebt om een fatsoenlijke top te halen.
tim--> zegt
@frank…
Is dat een serieuze vraag?
Dowdoon zegt
Zijn er ook foto’s met een resolutie van 1680×1050 kwil ze nl als achtergrond doen:$
JanC zegt
@Orginal_Arnoud:
C6_R zegt
Schitterende bak! Mag trouwens wel een 18+ warning bij!
@ Original Arnoud: Kamm-tail, ik wist niet dat het een naam had! Valt de kont van een Corvette C6 er ook niet onder?
Type-R zegt
Zelfde lijnen als een 250 GTO > altijd goed
Stefan-Venema zegt
Geweldig mooie wagen, fantastisch :!:
Arnoud zegt
@ C6_R:
Jazeker! En de achterzijde van een Prius ook. En de Insight, de A2 en nog wel meer auto’s. Dat is om de turbulentie achter de auto te verminderen. Deze zijn namelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor de luchtweerstand.
JanC zegt
Kortom: Het is dus wel getolereerd… relatief nieuwe auto’s die je noemt.
frans zegt
Kom op JanC, niet zo aanstellen. Hij zegt dat het ‘niet echt meer’ getolereerd wordt. De modellen waarvan hij zegt dat zij die Kamm tail hebben, staan nu niet direct positief bekend omdat het pareltjes van ontwerpen zouden zijn.
Klassiekerrally zegt
Elk excuus om deze auto te tonen is een goed excuus!
Pure automotive porn! Nu nog geluid er bij…
StijnB zegt
Kleine opmerking wel, de Cobra Daytona Coupé reed de Ferrari’s zoek in de GT-klasse (in 1964!). Maar Ferrari won wel nog steeds het algemene klassement (met een prototype; Ferrari 275P). In 1965 waren immers de belgen van Ecurie Francorchamps met hun Ferrari 275 GTB in de GT-klasse opnieuw sneller. Toen werd de Shelby zelfs voorbijgesneld door een viercilinder Porsche 904/4 GTS…
Voor een echte afstraffing van Ferrari moesten we wachten tot 1966 (en volgende) met de GT40. Enja dan het genadeschot van Porsche in ’70 en ’71…
Arnoud zegt
@ Frans:
Thanks! Je ziet zulke achterzijdes niet op een Mclaren SLR, Aston Martin, Veyron, Ferrari of welke supercar van tegenwoordig ook maar.
StijnB zegt
Mijn excuses, lees nu pas dat je niet enkel Le Mans bedoelde. In ’65 won de Daytona Coupé inderdaad nogal wat wedstrijden (behalve dan zijn categorie op Le Mans).
1965 24 Hours of Daytona
1965 12 Hours of Sebring
1965 World Manufacturers Championship
1965 Italian Grand Prix at Monza (GT class win)
1965 German Grand Prix at Nürburgring (GT class win)
1965 French Grand Prix at Reims (GT class win)
1965 Enna-Pergusa (GT class win)
1965 23 land speed records at Bonneville
FarmerFORCE zegt
Kleine bedenking van mijnentwege over die ‘kamm-tail’:
Een alfa 8c heeft dit ook een beetje, denk ik, en die wordt door de meeste ook als bloedmooi ervaren.
En twee, moest die kamm-tail zo spectaculair veel beter zijn voor de aero-dynamica dan zou je die ook op de veyron moeten gezeten hebben aangezien bij die wa
Joe_van_Burik zegt
Prachtige wagen, zonder twijfel de mooiste Amerikaan aller tijden voor mij. Jammer dat ‘ie onbereikbaar is, maar ik hoop stiekem ooit nog eens in een Superformance Coupe te kunnen rijden.
FarmerFORCE zegt
om verder te gaan:
En twee, moest die kamm-tail zo spectaculair veel beter zijn voor de aero-dynamica dan zou je die ook op de veyron moeten gezeten hebben aangezien die wagen maar 1 doel heeft en dat is zo snel mogelijk rechtdoor rijden (in combinatie met luxe & degelijkheid enzo)!
JanC zegt
@frans: De Prius II maakte de hybride-auto toegankelijk voor een groot publiek, de eerste Prius werd niet verkocht vanwege zijn styling. Audi’s A2 kreeg ook designprijzen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het grote publiek dit mooie auto’s vindt… helemaal gelijk.
JanC zegt
@FarmerFORCE: De Bugatti Veyron is aerodynamisch niet zo goed als hij kon zijn. Volkswagen wou per sé de styling behouden, inclusief de “hoefgrille” en vandaar dat men de luchtrem/spoiler inzette om de auto in toom te houden op hoge snelheden.
JanC zegt
@Original_Arnoud: Maar wel op de Alfa-Romeo 8C (of, zoals Olav Mol zei: C8), Corvette C6, Vandenbrink GTO… niettemin op mainstreamauto’s en op de meeste sportwagens zien we het niet meer. Hoewel ik het proportioneel mooie auto’s vind.
M-lover zegt
echte dikke bak, maar om er nu ZOveel geld voor neer te tellen… dat is absurd.
het blijft een stuk ijzer weet je wel…
JanC zegt
Er worden soms miljoenen uitgegeven voor 4 stukjes hout, bespannen met linnen met wat klodders verf…
johnny t zegt
”Met een massa van iets meer dan duizend kilo betekent dat een topsnelheid van meer dan 300 km/u”
een verkeerde opmerking , de relatie is niet dat vooral de massa de topsnelheid bepaalt.
Jochempie zegt
De Ac Schnitzer ACS1 haalt met (min.) 365 pk en iets meer dan 510 Nm ook 300 km/u.
SimonMc zegt
@johnny t: zeer zeker waar.
GuidoBMW zegt
@ Jochempie
Maar die bak is aangepast op topsnel en niet specifiek op sprintjes neem ik aan?
emielwind zegt
op diverse fora wordt ernstig betwist of deze auto wel 10->15 m gaat opbrengen, alles kan natuurlijk, maar de prijs wordt als disproportioneel ervaren…
Cas zegt
Ook al had ik een miljard op de bank staan, dan nog in geen 10 miljoen jaar dat ik zo veel geld aan deze auto zou uitgeven!
Fortuna zegt
Massa van de wagen heeft niets met de topsnelheid te maken, aerodynamica dan weer wel. Voor de acceleratie speelt massa in het begin vooral een rol, later is het ook de aerodynamica.
En de Kamm-back komt terug, wees daar maar zeker van! De comeback van de Kamm-back!
KippieKnaus zegt
Leuke auto maar qua uiterlijk nogal overschat.
f-autogek zegt
De veiling wordt binnenkort live op discovery uitgezonden.
AMG Powerrr zegt
Wat een plaatje! Maar ik zou liever een 300SLR of een Ferrari 250 SWB willen hebben.
kowalsk zegt
Ik ben nog het meest onder de indruk van de achterruit…
e30s38b38 zegt
offtopic:
Laats hoorde ik dat auto’s na 1986 niet meer belastingvrij kunne worden, is dat waar? Is die regeling al doorgevoerd? Bedankt!
spykerboy zegt
lelijk….. zet maar een ferrari die hij dr uit reed voor de deur, is toch mooier dan zon american muscle dinges
Rutger Akster zegt
Was ook op American Sunday in zandvoort wel gaaf ding..
BmwMPower zegt
Je hebt jezelf overtroffen, Jim!
Een betere topspot krijg je niet!
Citrofiel zegt
Waarom staan al die auto’s voor dat hotel? Vast iets banaals als publiciteit… Maar goed, het zorgt ervoor dat bijzondere auto’s ineens op een armlengte afstand staan, dus niemand klaagt. (behalve mensen die daar graag willen parkeren en niets met auto’s hebben dan.)
Janneman zegt
Dit is echt een schitterende auto! Alleen de spoiler achterop had van mij iets korter gemogen.
Benz.. zegt
Heel leuk om strepen mee te trekken en er rechtuit mee te blazen, al zou ik(als ik het geld ervoor had tenminste) voor de Ferrari 250 GTO gaan. Ziet er toch rauwer uit, heeft een beter design, mooier ontwerp. Kortom straalt meer emotie uit en is nog snel ook! :)
super zegt
zo’n reservewiel is wel handig voor tijdens een race, verbaast me dat ze daar in de f1 nog niet aan gedacht hebben.
vla zegt
Bitchin’… Gewoon een echte auto. Elke foto schreeuwt het uit.
f1l1p zegt
Je moet echt een HELD zijn om daarmee over de 300 per uur te gaan !! STOER ;)
BananaFlip zegt
Wauw, echt een stukje geweldige techniek.
En een onvergetelijk design.
Leuke ‘spot’ weer.
Kevski Style zegt
Die top van 300 haalden ze alleen zonder de spoiler. Met die spoiler liep het beest 260km per uur. De spoiler hadden ze weer nodig omdat anders de achterant ging zweven. Als ik me niet vergis heeft Carrol Shelby dat ooit eens in een interview verteld….
BananaFlip zegt
Vanmiddag twee gezien op de A28 :shock: !