Kleine merkjes kunnen vaak moeilijk overeind blijven, dan wel maken ze niet alle onderdelen zelf. Pagani haalt bijvoorbeeld motoren uit de schappen van Mercedes-Benz. In het verleden kwam zoiets wel vaker voor. Europese, kleine luxemerken klopten dan voornamelijk aan in Detroit, voor motoren van Ford, Chevrolet en Chrysler. Het zijn vrij zeldzame klassiekers waar deze blokken in werden gelepeld, dus ik heb ze niet allemaal kunnen vinden…
AC 428 Convertible
Misschien ken je de foto’s ergens van. Ze zijn niet recent, dit is een compilatieaflevering gezien de beperkte spotbaarheid van de relevante modellen. AC is een Brits merk dat al sinds 1908 auto’s bouwt, maar het werd pas echt bekend door de AC Cobra. Dit was een AC Ace die voor competitiedoeleinden onder handen was genomen door Caroll Shelby. Inmiddels is het de meest gerepliceerde auto ter wereld, van producenten over de hele wereld, maar vaak nog wel voorzien van een Amerikaanse motor. Oorspronkelijk was dit een V8 van Ford, small block dan wel big block, want er waren drie verschillende motoren beschikbaar voor de AC. De veel minder bekende 428 had een big block van 7,0 liter voorin, 350 pk krachtig. Deze Engelse auto had naast een Amerikaanse krachtbron een Italiaanse koets, die zeker in het geval van de coupé erg mooi is. Cabrio’s zijn meestal wat minder mooi door het ontbreken van een daklijn. Er zijn 51 coupé’s gebouwd, en slechts 29 cabrio’s. Daarvan is een deel alweer omgebouwd tot Cobra’s, die veel kostbaarder zijn. Deze spot is alweer van uit 2006, te Knokke.
papageno zegt
Die Bristol 411! Oh zo mooi had ik Bristols nog niet gezien.
Dan zegt
Mooie spots, en ook een leuk verhaal eromheen. Maar als ik me niet vergis bestaat Ginetta nog gewoon hoor. Dit is bijv. een bekende race-auto van hun:
cardesigner@USA zegt
@Dan, Lotus coachbuild? De Amerikaanse motoren zijn ook gewoon prima geschikt voor GT’s; Ze maken weinig toeren en zijn daarom perfect om mee te cruisen.
sven2 zegt
mooie verzameling
SHFT zegt
Damm die Jensen Interceptor is nice !!
Alwood zegt
okeeeee
http://www.youtube.com/watch?v=FryrpF8P9cQ
enneh, doe maar Jensen, lekker cabrio met een 7,2… wat een machine :D lekker veel verbruiken, zonder heel hard te gaan, met de kap open en die soundtrack… *zwijmel*
Shrike zegt
Nooit geweten dat er achter mijn hoek een Jensen dealer is geweest. Tja, lang voor mijn tijd…
mrB zegt
die interceptor coupe is wel heel stoer
Maikel zegt
inderdaad ik ga mee met mrB die interceptor ziet er wel heel erg stoer uit, en die cabrio is zeker niet verkeerd 8)
papageno zegt
@ Alwood: clip nooit gezien vond het nummer al gaaf. de clip nu ook. thanks.
Laurens zegt
Het meest gebruikte specials motorblok is waarschijnlijk de Rover 3500 V8, die het leven startte als een Buick. Als je daar alle varianten van wilt spotten…
Ik zegt
Bovenste auto is de AC 428 Frua. Mn pa heeft er ook 1 :)
Cerbera zegt
Nou voor mij is het duidelijk, De Facel Vega HK500 staat in mijn top drie dus das lekker makkelijk. :)
Voor de mensen die geinteresseerd zijn:
http://www.classicargarage.com/english/garages/amicale/frame/frame2.htm
Potver7 zegt
“Pagani haalt bijvoorbeeld motoren uit de schappen van Mercedes-Benz.” – Hahaha, uit de schappen, alsof er een 320CGI in zo’n Zonda ligt…
Maar goed, mooie spots weer, en zo’n Jensen Interceptor blijft toch wel een hele brute bak hoor.
Tombnolz zegt
Wat een onwaaschijnlijk mooie auto is die Detomaso Deauville wel niet! Echt on-ge-loof-lijk. Zo-een wil ik dus écht graag hebben… later… eerst maar eens de avondschool automechanica aanvatten :)
@ Alwood: waarmee ben je precies je km’s aan het maken? is dat met een 740?
Alwood zegt
@Tombnolz: yes sir :D een 740, 2.3 8V die nog best houdt van een beetje beschaafd autobahnen…
floryn zegt
die bristols zijn wel de meest nutteloze auto’s die ik ken. Ongelofelijk duur, verouderd en ook niet bepaald mooi. Enkel geschikt voor chauvinistische nostalgisten
WinZ zegt
@Cerbera: Thnx voor de link! :d Interessante site.
OT: Die Facel en die Jensen zien er erg gaaf uit. Mooie spots. :) De bijgaande info is ook leuk om te lezen.
yanktank zegt
ondanks dat Bristol gewoon een orlogs misdaad heeft gepleegd door bmw’s plannen te stelen vind ikde 411 echt een mooie auto. voornamelijk doordat ze zo exclusief zijn.
verder ben ik niet indruk wekkend eerder verdacht hoog.
maar ja fabrieks opgaves uit die tijd moet je niet sirieus nemen
slico zegt
Van de Longchamp werden er slechts 412 gebouwd en van de Longchamp zelfs maar 244?
lincoln zegt
Put your hands up for small apple ..
goed bezig boef ..
de Longchamp was een bijna vergeten jeugdliefde van me ..
Bob zegt
Montiverdi was trouwens de koetsbouwer die in 1980 de toenmalige 2 deurs Range Rover ombouwde voor een paar centen naar een 4 deurs model voordat Land Rover dat zelf deed.
http://picasaweb.google.no/vidaer/1980LR1306805M?authkey=Gv1sRgCKHR1LOz8633Jg&feat=directlink#5281252023741957122
SLR zegt
ze zijn mooi want ik vind bijna alle klassiekers mooi vind maar de Facel Vega HK500 vind ik toch het mooist
Klassiekerrally zegt
Zet de Bristols, DeTomaso’s en Jensens maar in mijn droomgarage!
Ginetta is een van de Britse merken die inderdaad nog springlevend zijn. Met name met de G50 hebben ze naar mijn mening een gat gevuld dat TVR met z’n overlijden (dat komt nooit meer goed…) open maakte.
Klassiekerrally zegt
Er zijn veel andere Europese merken en modellen die die gebruik maakten van Amerikaanse motorisering. Dit zijn de belangrijkste voorbeelden:
Als je de V8 meetelt die van oorsprong uit de schappen van het Amerikaanse Buick kwam, kom je nog wat verder!
– Rover (inclusief Land- en Range-)
– Morgan
– TVR
– MG
– Triumph
Vinny_93 zegt
Niet om het een of het ander, maar Pagani gebruikt toch de motor van Mercedes-AMG ipv Benz? Van de SL73 AMG dacht ik. Daar let ik weer op dan…
Mooie spots, perfect voor autoleken, dit filtert echt, sommige mensen kennen denk ik de helft van deze klassiekers niet.
Bob zegt
@klassiekerrally .. dat blok zat ook in de westfield voor een tijdje
zondagsrijder zegt
Ik heb laatst zo’n Bristol van onder kunnen bekijken. Daar zit een bijzonder veersysteem onder, links en rechts communiceren via lange draaiende stangen die lopen tot halverwege de auto en pas daar met elkaar in verbinding komen. Ik snapte er helaas niet zoveel van. Iemand hier die daar meer van weet?
Bob zegt
@zondagsrijder. De Bristol Mark 2 had een geavanceerde achterophanging die ‘self levelling’ was. Dit werd gedaan door zogenaamde ‘load-sensitive compensating struts’ die aangestuurd werden door een hydrolische pomp.
M’n Nederlands is een beetje ver te zoeken vandaag .. lange dag gehad hier op m’n werk.
Klassiekerrally zegt
Maar wellicht zijn de draaiende stangen die zondagsrijder beschrijft torsiestaven? Klinkt wel zo…
Bart zegt
Vergeet de Sunbeam Tiger niet, en de TVR Griffith, beide met een Ford 289.
Bart zegt
O ja, en Apollo. daarvan zijn er ook in Nederland (of geweest).