Als afwisseling op al het nieuw, nieuwer, nieuwst is de woensdag vrij vaak gevuld met oude spots. Geen ABS, geen EBD, geen ESP, geen airbags, geen hybridetechniek, en al helemaal géén zuinigheidslabels! En ook geen wegenbelasting.
Chevrolet Bel Air Sedan 1953
In 1953 en 1954 samen werden er miljoen gebouwd. Gigantische, wulps gelijnde, zware Amerikanen met vaak forse motoren zijn niet per se exclusieve luxebakken, waar afmetingen van menig Rolls-Royce af-en-toe overtroffen worden. Vroeger, en nu nog steeds een beetje, was dat in de VS heel gewoon. En eigenlijk had dat best wat, want de auto’s uit Europa en Azië uit die tijd zijn stukken minder spannend om te zien. Moderne Amerikaanse auto’s doen me vrij weinig, maar het overdadige chroom uit de jaren ’50 vind ik erg interessant om te zien. In de loop van de jaren ’50 kwamen daar staartvinnen bij, die in 1959 hun hoogtepunt bereikten. Deze Bel Air uit ’53 is wat dat betreft nog best beschaafd, een gigantische V8 is er dan ook niet bij, want dat kwam een paar jaar later pas. Deze grote neus herbergt een 3,9 liter zescilinder in lijn motor.
Laurens zegt
Weer niet gespot ;-)
rikkon zegt
Dank Appeltje, een SM en een echte Flachschnautser (da’s toch een veel mooiere term dan de Slantnose).
Harie zegt
Heeft die Pontiac z’n toerenteller in de motorkap verwerkt zitten? Dat is weer eens wat anders….
Combustion zegt
Dikke Porsche, die voorkant ziet er echt goed uit :D
John zegt
+1 voor de Pontiac Firebird. Echt een icoon! Als ik het goed zie zit de toerenteller op de motorkap of niet?
Burton821 zegt
Coole toerenteller!
Yeelen zegt
Zie de Bel Air liever in het lichtblauw.. Zeer mooie foto’s enz enz.. ;)
Volvo_440_turbo zegt
Ik weet hier in de buurt zo een Porsche staan, telkens als ik er passeer, vertraag ik even :p
Zo’n SM in Frankrijk al gezien, zalige auto!
jan1666 zegt
ach! een 1800, blijven mooie dingen he, alleen de ES (sneeuwwitjes kist als bijnaam) is mooier
trouwes, die porsche heeft een vage neus
Strating zegt
Hangt er nou een audi teken bij de achterruit van die p1800? Erg fijn die firebird trouwens, eens wat anders als al die camaro’s!
Bart_V zegt
@Strating: dat is de Q7 die de foto moet verpesten
Kevski-Style zegt
@ Appeltje:
Het is maar de vraag of dit een Bel Air is. et zou namelijk wel eens goed kunnen dat de auto een Deluxe Styleline is. Bel Air Werd pas in 1953 gevoerd, maar dit lijkt me een eind 52 model….
uA37 zegt
toerenteller op de motorkap, lekker exclusive
Stijn zegt
Die toerenteller op de motorkap is toch zo uniek niet? Andere muscle cars, zoals bv. ee GTO hadden dat bijvoorbeeld toch ook.
En bij de 1800 S stond de ‘S’ inderdaad voor ‘Sweden’, om aan te geven dat de wagens niet langer in de UK werden gemaakt…
RenJie zegt
Mooie combo van de Porsche samen met de R6!
ZwerverRoodbaard zegt
Het is P1800E :)
Voor de rest weer erg leuke spots :D
frans zegt
@Strating, het Audi-logo is er zeker, maar zit op de neus van de Q7 die achter de 1800 rijdt:)
Tomaaas zegt
Doe mij die ford imnpala maar of anders die pontiac firebird
KEV9 zegt
LOL zo’n flatnose heb ik gehad :) een grijze en wat een bruut ding was dat toch. De echte supersportauto. Niet zo’n ding dat je tegenwoordig ook door je demente opoe kan laten rijden
NiNja zegt
Die Firebird ziet er echt bruut uit! Damn.
Chevelle zegt
De Firebird viel onder de categorie ”Pony cars” alleen de Trans Am versie werd gezien als een Muscle Car.
Wessee zegt
@Chevelle: Ik zie je berichtje over pony cars nu pas haha. Great minds..
Maarre, ook een Trans Am is een pony car. Pony cars werden vooral ingezet in de Trans Am racing series en daar heeft die Firebird net zijn naam aan te danken. Dat is hetzelfde als zeggen dat een Shelby geen pony car is. Muscle cars zijn over het algemeen groter en zwaarder dan pony cars. Automerken hadden daarom vrijwel altijd een muscle car tegenover een pony car staan in hun line-up.
RickB zegt
Is het niet Flatnose ipv slantnose?!
Ralph zegt
Nee het is slantnose… kwam van origine uit California.
Al de mooiboys reden daar zo rond in hun 911!
En als ik dement ben wil ook zo’n 997 GT3-RS Opoe wagen.
floryn zegt
die toerenteller op de bonnet van de pontiac is echt uniek volgens mij. veel leuke spots appeltje. Gelukkig houd je van alle soorten auto’s als ze maar apart zijn.
Chevelle zegt
@floryn: Het was iets dat General Motors veel gebruikte voor hun modellen. De Pontiac Firebird en GTO hadden ze, maar ook de Buick Gran Sport en GSX. Volgens mij had de Ford Talladaga er ook een. Het ziet er in iedere geval zeker ”Bad Ass” uit
Chris zegt
Ik heb ook zo’n Chevrolet staan. Wel ééntje uit ’51.
markieanta zegt
Die Galaxie is prachtig.
Hoezo een Bel Air, of als Kevski gelijk heeft, een Stypeline is groot.
Een Galaxie is pas groot.
Mocht ik ooit nog eens ergens een Galaxie/Fairlane 500 voor niet te veel op de kop kunnen tikken dan wist ik het wel.
Fairlane 500 behorende tot de musclecar categorie van Chevelle ;)
pdebie zegt
zo’n 1800 heeft 3 jaar lang stil gestaan bij m’n overbuurman voor de deur. Ding was te slecht voor woorden. Hij wilde hem opknappen zei hij, maar nooit wat aan gedaan. Echt zonde van zo’n schitterende wagen :(
Zijn lak begon te barsten en dat wilde hij tijdelijk fixen met plakband :S
edgar zegt
ben ik hier nou echt de enige die die slantnose NIET mooi vind! zit er uit alsof hij gewoon een ongeluk heef gehad ofzo…
M-lover zegt
die impala station… ik bedoel die lijkwagen… is toch niet zo geslaagd.
De toerenteller van de pontiac is wel appart, maar ik heb hem liever in de auto staan.
Atomic Wedgie zegt
Nu ik die Porsche zie moet ik ineens aan de film Condor Man denken. De Bad Guy in die film had er ook zo een.
Kuukske zegt
Firebird blijft nog altijd een mooie amerikaan vinden, in tegenstelling tot alle anderen
Raymond zegt
Iets klopt er niet aan de slant-nose. Standaard zaten er toch echt neerklapbare koplampen op beide schermen. Bob de bouwer heeft deze denk ik maar dichtgelast. Misschien wel mooi, niet origineel en toegestaan???
Wessee zegt
Die Firebird en die Galaxie zijn echt mooi. Een Firebird is trouwens geen muscle car maar een pony car.
fant zegt
prachtige porsche :)
klein beetje off-topic, maar zag vandaag nog een Ferrari 575 maranello rijden in Emmen, maar zat op de fiets en reed de andere kant op, dus helaas geen foto’s kunnen maken :( Ohja, en laatste tijd 2 porsche 944’s gezien, maar die zijn niet zo spotwaardig toch? (heb er niet zo heel veel verstand van:))
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb 944’ers nooit echt porsches gevonden, ik spreek dan niet over hun kwaliteiten, dat zullen wel goede en snelle auto’s geweest zijn…
Wessee zegt
@Volvo_440_turbo: …voor een Audi. ;)
AudiQuatro zegt
doe mij de porsche maar:P
oetlul zegt
Die Volvo is echt prachtig…….
JK 733 zegt
is geen echte slantnose volgens mij
Lendox zegt
Alleen de Citroen SM is de mooiste van auto’s die hier zijn gepresenteerd
Rob USA zegt
@Appeltje:Eindelijk wat meer UScars,die Impala is zo te zien een ex-lijkenwagen (had niet verkeerd gestaan in je vorige topic). Die Firebird is heerlijk en ook erg functioneel die toerenteller op de hood. Zo kan je beter je ogen op de dragstrip houden!
Ik heb zelf ook een 400 maar dan van 2 jaar later maar wat een power zeker voor die tijd.
rebbels zegt
Oooooooooooooohhhhhhhhhhhhhh
Die Slantnose, wat is het toch een prachtige auto.
Mvg,
Remon
bozewolf zegt
Mooie spotserie.
schumi zegt
Binnenkort hier voor de deur: 1967 Ford Mustang fastback. Misschien kom ik hem hier nog wel eens tegen!
Maar elke auto hier is even prachtig! Oldtimers zijn gewoon geweldig :)
Neluz zegt
Die pontiac firebird is toch wel de mooiste spot van dit lijstje! :D En die impala… wat een lijkenwagen zeg :S
Mardec zegt
Pontiac Firebird Formula 400 Convertible 1968 :D Mooie kar!!
Die Volvo is ook erg speciaal. Lijkt haast wel een Aston Martin met die grill
Mardec zegt
@ Schumi
xD 1967 Ford Mustang fastback xD Maar de lekkerste mustang ooit!!! Daar heb je toch een mooie som voor mogen neerleggen niet?
Klassiekerrally zegt
Lekker afwisselend, leuk!
Die Porkers met die platgewalste neus heb ik altijd spuuglelijk gevonden…
Frankypanky zegt
Gave bak, die Pontiac Firebird Formula 400 Convertible uit 1968.
Maar waarom van die achterlijk brede achterbanden?!?
Meneer rijdt met grote regelmaat over de drag-strip?!
AMGJunk zegt
Wow, die slantnose is echt kneiter vet!
beetec zegt
Wat is zo’n SM toch een lelijk hok zeg! Ik dacht dat de DS lelijk was maar dit slaat alles..
sander_bossen zegt
Grappig, die Chevrolet Impala “Custom” Stationcar staat hier geregeld in de straat:P
Jeff zegt
Dit is zeker geen fabrieks slant nose, deze had alleszins pop up (klaplichten) en achter deze lichten waren “louvres” zichtbaar om de (hete) lucht van de voorste remmen te evacueren. De wegversie vd slant nose was een afgeleide van de Porsche 934/935 racewagens.
935 was de “Moby Dick” group5 racer, de 934 was een group4 racer (beiden ontzettend snel)
Rutger zegt
@strating
Er hangt geen aidi teken opDe achter ruit van die volvo dat is van die q7 er achter!
Doewap zegt
@rikkon: In het Duits heten die dingen Flachbau, Flachschnautser slaat nergens op, al was het alleen maar omdat Schnautzer met een Z geschreven wordt.
Het idee om ze zo te bouwen werd dankbaar gebruikt door tuner Rinspeed (tegenwoordig onderdeel van Mansory). Dit is dezelfde Rinspeed als die bouwer van bizarre show-auto’s.
Bij Rinspeed was zo’n neus goedkoper dan bij Porsche zelf.
Overigens weet ik niet wat dit moet voorstellen, want hij heeft geen klap-koplampen en die hadden originele Flachbauers en Rinspeed’s altijd wel.
Ze zijn echt wel mooier dan ‘gewone’ 911’s:
EJS zegt
Prachtige spots weer! Dat van die porsches wist ik niet.. Ben er nog niet uit of ik het nou mooi vind of niet, vind het vreemd staan bij de achterkant van de auto.. Die firebird is overigens prachtig!
Jos zegt
Waar vind ik die film over de SM?
Wessee zegt
In de XXX-sectie van de videotheek, naast bondage denk ik. :P
1NteNSe zegt
Wauw, stuk voor stuk prachtige klassiekers. Die Volvo is een van de mooiste Volvo’s ooit gemaakt naar mijn mening. Die Porsche is ook geweldig, maar die Amerikaanse bakken spannen voor mij toch echt de kroon :D
Ron zegt
die 911 is een 3.3!
HOOPVOLLE VRAGER zegt
weet iemand misschien hoe dit bodytype heet? een amerikaanse volvo s70 zeg maar?
http://l.yimg.com/g/images/spaceball.gif
HOOPVOLLE VRAGER zegt
deze link bedoel ik:
http://www.flickr.com/photos/lensmaster/4067613187/
Ron zegt
Die 930 lijkt me een 3.3 met Gemballa neus van de Cyrrus of iets in die richting, het kan ook best van Rinspeed zijn maar wel heel raar dat hij geen pop-up lampen heeft, en het is niet de straat versie van een 935, want die heeft een compleet andere neus en voorbumper, waar koplampen in verwerkt zitten en dus ook geen pop-up lampen nodig zijn, er zijn meerdere tuners die zo’n 930 deden in die tijd met zo’n neuws waaronder Rinspeed, Gemballa en DP-Motorsport de mees bekende zijn