Door Appeltje & DavkeG: De vorige keer Antwerpen was al redelijk succesvol, hoewel het meer kwaliteit dan kwantiteit was, afgelopen zaterdag was het allebei. Samen met Classiccar Addict DavkeG bezocht ik de Antwerp Classic Salon. En… De parkeergelegenheden. En we kwamen niet terug met een paar lullige MGB’tjes. Kijk mee naar zowel bijzondere moderne auto’s, als mede zeldzame klassiekers.
De dag begon met een Panhard 24BT, een apart gelijnde coupé uit de jaren 60 waarvan er destijds niet echt veel gemaakt zijn. Minder dan dertigduizend van alle uitvoeringen. 417 daarvan zijn in Brussel gebouwd, deze misschien? De T van BT stond voor Tigre, wat erop duidde dat de 850 cc tweecilinder – duurste tweecilinder ter wereld – er met 50 pk aan vermogen 8 meer heeft dan de standaardversie. Overigens zijn meer dan 25.000 exemplaren met deze motor geleverd. In de auto’s is de excentrieke stijl van Citroën herkenbaar, en dat is niet zo gek aangezien die er de scepter zwaaide.
ZwerverRoodbaard zegt
Wat een super spots :D Welke mij in het bijzonder erg in de trek vallen zijn de Panhard 24BT, de Alfa Montreal, de Volvo TP21 Hogster(bruut ding :D) de eerste en de laatste omdat ik die nog nooit gezien heb en de Alfa want dat is gewoon aardig Amerikaanse Styling op een Italiaanse bolide :)
lambofreak zegt
waaaaaaauuuuuw !!
Ik ben niet echt een fan van klassiekers, geef mij maar die Ford GT bijvoorbeeld :-D
vla zegt
Jezus!! die spots zijn dik als in PHAT!! en België spotten is tergend moeilijk!!! Chapeau!
Jan zegt
Ook de nummerplaten zijn vaak tof!
Je kan natuurlijk met zo’n lay out betere combinaties maken dan met de Nederlandse lay out
Wollie zegt
Mmmm, graag eens een volledig topic over Panhard?!?!
Giuly88 zegt
heb die panhar ook zien staan, had geen idee wat het was nu weetk et :p
VLS54 zegt
Fantastische spots wederom! Ga zo door en blijf ons verbazen met je encyclopedische kennis van auto’s!
Dink zegt
@ ZwerverRoodbaard: “de Alfa want dat is gewoon aardig Amerikaanse Styling op een Italiaanse bolide.”
Err, Marcello Gandini is zo italiaans als maar zijn kan . . . stunning!
Rik zegt
Echt: R-E-S-P-E-C-T! mooi hoor, vooral de GT blijft een magistraal mooie wagen…
En wat is die TP21 Hogster bizar man! Leuk inderdaad dat de kennis van automobielen ook beschikbaar wordt gesteld door middel van dit blog.
Niets dan goeds hierover.
carzz zegt
“niets eens iets” (zie ford gt) de zin klopt niet echt.
GWBoes zegt
M’n vader heeft ook nog een maserati biturbo te koop staan, de geodkoopste maserati van nederland. Stond op internet maar daar hebben we hem af gehaald omdat we teveel “prank-callers” kregen.
smoke zegt
@carzz
Kan prima hoor, maar ja wat weet ik ervan, ik bezig alleen maar paupertaal ;-)
Ben zelf geen klassiekerliefhebber maar moet toegeven dat het toch aardig speciaal is wat daar allemaal staat.
mercedesfan zegt
Ik heb die SE coupé in t’stat zien rondrijden, en die andere Mercedes is ook zalig.
lincoln zegt
@Appeltje .. leuk gedaan weer vriend ..
kan me helemaal voorstellen hoe jij daar mee bezig bent ..
achter auto,s aanrennen .. wachten tot de eigenaar komt .. hopen dat er nix onverhoed wegrijd ..
ook al zou ik er geen geduld voor hebben ..
en over die maserati .. niemand die zo,n ding gehad heeft zal je horen zeggen ..
zoooo daar heb ik goeie herinneringen aan .. wou dat ik dat nog een keer kon
beleven .. (nachtmerries) ..
goed werk boef .. meestal kijk en lees ik het effe door op woensdag ..
maar nu reageer ik effies ..
Dennis A. zegt
In de Ardeche, vlakbij Aubenas, weet ik nog zo´n Panhard te ehm… liggen. Langs de doorgaande weg staat er al zeker een jaar of 8 eentje te verpieteren. Ik gok dat ie gratis af te halen is, het is een oker-gele. :)
Cerbera zegt
Hhhmm….zitten idd leuke spots bij…
vooral de montreal is prachtig…..Wel van horen zeggen dat als je de waterpomp moet vervangen de hele motor eruit moet….
Maarten G zegt
één van je mooiste gespot-series omdat de afwisseling zelden zo groot is geweest. Prachtig!
carsofcoolhaven.nl zegt
Zo… dat is een mooie collectie voor op een dagje spotten! Het moderne dure spul is leuk om te zien, maar ik vind er bij het klassieke toch wel een hoop bijzonders tussen zitten! Jaloers!!!
smokin zegt
@lambofreak
Als je die Ford GT mooi vind ben je dus WEL een fan van klassieke auto’s.
sorry voor de wakeup call
ZwerverRoodbaard zegt
@ Dink
Dan mag de Designer van dit prachtwerk wel een Italiaan zijn, maar ik zie toch duidelijk de Cokebottle line en de daardoor breder lijkende heupen. De motorkap doet me meteen denken aan een amerikaan maar ik weet niet precies welke (in mijn hoofd komt meteen de Plymouth Barracuda naar voren maar is het niet, maar welke wel?)
Je kan natuurlijk niet zeggen waar Marcello Gandini zijn inspiratie vandaan had gehaald maar geef nou eerlijk toe er zitten wel wat amerikaanse styling elementjes in ;)
ZwerverRoodbaard zegt
Men ziet de lijn ja Dink
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Plymouth_Duster.jpg
wouteb zegt
Ik heb enkel een Lotus Exige S zien staan op de afgesloten parking. Maar ik was daar alleen voor de BMW’s op de beurs.
sander zegt
die panhard heeft achterlihten die lijken op die van de z8:P Mooie spots!Vooral de GT
smokin zegt
@ZwerverRoodbaard:
Ik denk dat je je moet afvragen waar Plymouth de inspiratie vandaan heeft gehaald.
De Duster is namelijk geintroduceerd in 1970 (prototype in 1969), terwijl de Alfa Romeo Montreal geintroduceerd is op de Expo in Montreal in 1967.
Arnoud zegt
Wat is die Montreal ook een mooie wagen zeg! Je ziet inderdaad duidelijk overeenkomsten met een Espada en Iso Grifo. Die sleuven boven de koplampen zijn ook geniaal. Dat soort dingen zie je tegenwoordig nooit meer. De lijn in de portieren vind ik ook prachtig. Van achteren vind ik ‘m dan niet zo mooi en ook de luchthapper in de motorkap kan me niet zo bekoren.
Die Mercedessen vind ik ook heel erg mooi.
Neluhz zegt
Lullige MGB’tjes?? houden we het wel een beetje netjes?
Neluhz zegt
Verder wel goede spots, montreal is moooi!
gijs zegt
mooi stukje jim! heerlijk die Volvo 262 C,alfa montreal en de e-type die exact op die van mijn oom lijkt zijn het lekkerst!
RenesisHP zegt
Er zit wel weer erg apart spul tussen. Mooie spots.
dekster zegt
Ik ben zaterdag ook geweest,viel eigenlijk wel dik tegen binnenin, op de parking was er idd meer te beleven…
Alwood zegt
geweldige serie! op de F430 en DB7 na auto’s waar weinig plaatjes van voorbij komen :D
érg mooie velgen onder de Mustang :o en kudos voor de volvo’s! :D alleen de 780 ontbreekt helaas, net nog een wat mooiere wagen dan de 262c. Terreinwagen is net voor de laplander gemaakt volgens mij en ik ben vergeten of het was om door zweedse bossen te rijden of met militaire verkoop in het achterhoofd…
Nicolas zegt
Wat een hoopje exoten op 1 dag!
Joost zegt
haha, ubervreet. ik was er op zondag en op die plek van de bentley, de 612 enz. stonden toen een audi s8, lotus exige, porsche carrera s en een ferrari 328. daartegenover een aston martin db7 cabrio en een porsche 996 turbo. de foto’s post ik nog op autojunk. het is elk jaar wel vet, ik was er voor de derde keer, maar zoveel vette wagens op de parking waren er nog nooit:P
Citrofiel zegt
Van mij had je het bij klassiekers mogen laten. Na die Panhard had ik helemaal geen zin meer in moderne wagens. :) Hoewel je (nou ja, ik) die klassiekers wel weer vaker ziet dan de moderne.
Marvin zegt
Ik heb nog wel wat plaatjes voor de montreal fans:
Rovvel zegt
Mooie reeks! Mijn favorieten zijn de Panhard, de E-type en de Daimler.
En dan nu wat mierenneuken: ik dacht dat de ‘250’ in Daimler V8 250 op de cylinderinhoud (2.5l) slaat en niet op het aantal pk’s (ongeveer 140).
smokin zegt
Oranje is wat mij betreft toch wel dè kleur voor de Montreal.
Joosth zegt
voor mij absoluut de Z8, de aston martin en de ford gt. ik heb trouwens net me foto’s geupt op autojunk.nl.
zie ik naast de F430 nou een M6 cabrio of niet, zijn daar ook foto’s van? leuk combootje, en die parkeerplaats waar op deze foto’s die 612 stond was het hele weekend gevuld met leuk spul, zeker een plekje voor belangrijke mensen van die beurs. de foto’s van binnen zal ik ook nog wel uppen.
Appeltje zegt
@ Rovvel
Jep, foutje, ik wist het ook stiekempjes wel want de Daimler SP250 was er een paar weken geleden, gewoon niet bij nagedacht toen ik het typte.
@ Joost
Was gewoon een 6 serie cabrio met andere velgen, niet eens het model van de M6
Bedankt voor de leuke reacties!
Joosth zegt
ok dan ik dacht het aan de velgen te zien en wat dikkere dorpels
Ben zegt
Mooie spots hoor!
Vooral die DB7 GT en Ford GT40 :D
Esprit_de_Flandre zegt
Wil niet moeilijk doen, maar hadden ze niet beter de nummerplaten geblurd? Denk dat dit (met nummerplaat zichtbaar) zelfs een overtreding is van de privacy-wetgeving.
Tombnolz zegt
Gohoho, wat is die Panhard mooi. Ik moest direct denken aan de achterlichten van de Z8 en kijk eens aan, die werd ook gespot!
P@ zegt
Zeer mooie spots en boeiende commentaar maar spijtig genoeg zitten er i.v.m de Panhard ernstige fouten tussen.
De “T” stond inderdaad voor de (nog) meer opgedreven “Tigre” motor met een vermogen van 60 pk, zijnde 10 meer dan de gewone versie die er al …50 had! Dit liet trouwens snelheden toe gaande van 145 tot 160 km/uur.
De auto werd volledig getekend door Panhard, daar had Citroën totaal niets mee te maken. Louis Bionier was de vaste tekenaar bij Panhard en hij tekende o.a de Panoramic, de dynamic, de Dyna X-reeks, de Dyna Z-reeks, de 17-reeks, de 24-reeks en als ultieme creatie de … Dyane voor Citroën. De 24-reeks sluit trouwens perfect aan bij de 17-reeks qua model en mechaniek.
Nadien copieerde Citroën de ingebouwde lichten van de 24 voor de face-lift van de ID/DS reeks.
In totaal werden er 28.651 24-ers gebouwd waarvan 24.830 met Tigre-motor (14.181 C-types met korte wielbasis en 10.649 B-types met lange wielbasis).