Het is één van de meest populaire merken. In de categorie “boven de anderhalve ton” althans, want het instapmodel kost momenteel al ruim honderdvierenzestigduizend euro. Vroeger waren ze minder populair, maar hadden ze alleszins een vergelijkbaar “Gentlemen” imago. Welke modellen waren dit allemaal? Het beperkt zich tot naoorlogse modellen aangezien vooroorlogse Astons haast niet op de straat te vinden zijn. Deel I gaat over de zescilinder modellen, aangezien dat over het algemeen de oudste categorie is.
Aston-Martin DB2
Waar de DB1 een oplage van veertien exemplaren bedroeg, wordt die alvast over geslagen. De DB2, die in 1949 het levenslicht zag, werd daarentegen een volwaardige en uitgebreide serie. De DB2 Coupé was het model zoals hij aanvankelijk op de markt kwam. Een tweezitter die aan werd gedreven door een 2,6 liter zescilinder die tussen de 105 en de 125 pk leverde. De donkergroene heeft 125 pk aangezien het een Vantage is. Kijk je niet blind op de 72 kW waar de RDW het over heeft, die zitten er ook wel eens naast. De DB2 was er vanaf 1950 ook als cabriolet, die acht keer zo weinig voorkomt als de coupé. Morgen meer over de cabriolet.
Alfablog.nl zegt
Prachtig dit soort merken…
gerjan zegt
die groene dbs! wat een super auto!
DTR zegt
bie-joetiful ^^
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Heeeeeeeeeeerlijk weer Appeltje!
Die DB4 is absoluut 1 van de mooiste auto’s ooit gemaakt…
Foto-technisch is die laatste foto ‘DB2/4 in de mist’ fan-tas-tisch!
Een betere ontwerper zegt
DB7 kende ik voor het eerst van NFS3, leuke auto al was het met de SL600 wel de sloomste met een wegligging van waar-moete-we-naartoe
jeroen zegt
mmhmm zijn niet echt mamma’s mooiste dit merk… ik vind de enige echt mooie die ze ooit gemaakt hebben de V8 vantage RS, maja de DB7 kan ook door hoor….
Marrrcel zegt
Nice… Heeft die DB7 de achterlichten van de Mazda 323F uit begin jaren ’90?
Bobel zegt
Volgens mij ben ik de enige ter wereld die Aston Martins gewoon niet mooi vind. Ik vind de grille niet mooi, de achterkant, het interieur vind ik niet mooi.
Nee, heb er helemaal niks mee, doe mij maar strak Duits.
august zegt
@Marcel; yup, dat heeft-ie.
Of ‘ze’. Dat heeft ze.
Cas zegt
Die DB2/4 heeft wel wat van de Jaguar E-Type.
carsofcoolhaven.nl zegt
Wat kan de wereld toch mooi zijn! De zon begint spontaan door de wolken te breken, hier.
Laurens zegt
Hier staat een DB2/4 MKIII te koop: http://bronclassics.nl/astonmartin.asp
Erg mooie auto!
JoostH zegt
Leuk stukje!
vin zegt
@ Appeltje: Die rode DBS stond enkele maanden geleden met exact deze foto’s te koop. Is dat je ware baan, verkoopfoto’s maken?
Jorrit zegt
@ Marrrcel:
Ssshhtt! Niet te hard! ;-)
Ik vind die pre-facelift velgen van de DB7 trouwens wel mooi, zeker de schijfvormige variant.
Marrrcel zegt
@Jorrit: LOL :D Zal wel te maken hebben met Ford. Toch een ‘beetje jammer’.
Bart zegt
Een andere ‘bekende’ DB S was de wagen van Brett Sinclair in The Persuaders. Dat was een goudkleurige DBS zes-cylinder maar met een V8-badge en V8-wielen. Deze had de kentekenplaat BS1, analoog aan de de ST1 plaat van The Saint. Mooie wagen, volledig gerestaureerd en onlangs in Londen van de handtekeningen van Roger Moore en Tony Curtis voorzien (aan de binnenkant van het kofferdeksel, dat dan weer wel).
Reinout zegt
@ Appeltje,
Die grijze “DB4”, hoe weet je zeker dat dat een DB4 is en niet gewoon een DB5. Want het grootste verschil aan de voorkant zijn de koplampen. Die van de grijze zijn indentiek aan de DB5 en niet de DB4…
Iemand een antwoord op dit raadsel.
(Ik denk stiekem toch een DB5)
Jorrit zegt
@ Reinout:
Ik denk de hogere luchthapper, die hetzelfde is als bij de eerdere DB4. Bij de DB5 is die een stuk lager.
Aston Martin Rapide zegt
Ik hou van zulke interessante verhalen. Top! Erg vermakelijk om te lezen!
Reinout zegt
@Jorrit
Das een hele goede, was mij nog niet opgevallen. Maar die spiegels zie je juist weer veel op de DB5. Bij de DB4 vaak niet of andere…
Appeltje zegt
@ vin
Jep, de Houtkampjes, die de rode DBS te koop hadden staan (maar ook alle afgebeelde DB2’s) hebben soms foto’s nodig voor hun website. En ik vind het zelf heel erg leuk om te doen. Een soort win-win situatie dus. Er zwerven op AB, EG, en binnenkort mijn eigen website veel meer foto’s rond van dergelijke uitstapjes :D
@Reinout
Destijds heb ik er uren naar gekeken omdat ik aanvankelijk aan een DB4 GT dacht. Een DB5 heeft een andere happer en andere achterlichten. Deze heeft de “Triumph” achterlichten en die zijn later in de DB4 serie vervangen voor de twee drievoudige units zoals ze ook ongeveer op de DB5 zitten. Later heb ik het nagevraagd (bij degene van de bovenstaan de DB2’s), en die vertelde dat het waarschijnlijk om een DB4 ging. Ook geen GT, want de afgebeelde auto heeft een achterbank. Het is denk ik een soort “ratjetoe” van onderdelen, want de late DB4’s hebben net zo goed plexiglas kappen over de koplampen. Maar zoals ik al zei, ik weet het allemaal niet zeker. De happer is alleen te klein voor een DB5.
Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat iemand me kan vertellen of het een DB4 of een DB5 is…
hupke zegt
Nice
Prachtige auto’s vind ik. Hoewel de DB3 (die james bond in het boek van goldfinger gebruikt) veel mooier is. Spijtig genoeg waren het geen weg auto’s van nature uit.
Vive la FRANCE! zegt
Mooie foto’s van mooie auto’s!
Reinout zegt
@ Appeltje
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zelf probeer er ook nog wel achter te komen. Maar ik denk dat we genoegen moeten nemen met wat je zelf zegt “ratjetoe”. Maar dan lijkt het mij nog altijd makkelijker om de achterlichten en motorkap te vervangen dan de twee voorschermen met lichten etc.
Ben benieuwd naar de uitkomst.
Hesp zegt
Wat is er eigenlijk gebeurd met de DB8 :)
Nielo zegt
sommige modellen lijken wel op een jaguar maarja lelijke auto aston martins
japp zegt
love it :$..
alleen jammer van die db7/jag.. zie je toch dat t bijna t zelfde is.. :(
maar mooi merk..
nu een compilatie met de 8 cilinders he :D
naja.. bye!
gr. japp
SjonnieTurk zegt
ookal ben ik overwegend amerikaner liefhebber
maar een stel britse klassiekers is toch een prachtig gezicht
WieAndersDasAuto zegt
Prachtige auto’s! Die zijn echt spotwaardig! Die DB4 is zo mooi…!! Ga zo door met je spots, hier zitten we op te wachten!
Citrofiel zegt
Prachtige auto’s, stuk voor stuk, maar ze lijken allemaal zo op elkaar… Eigenlijk is dat met de huidige Astons nog precies zo het geval.
Leuke foto van die DB7 met de XK trouwens.
VonStroke zegt
NIets gaat boven de DB4 GT Zagato, wat mij betreft misschien wel de mooiste AM.
Appeltje zegt
@ Hupke
Volgens mij was dat een DB2/4 MkIII, maar die wordt inderdaad DB MkIII genoemd. De DB3 was geen personenauto, dus vandaar dat ik dat aanneem. DB2/4 MkIII lijkt redelijk veel op de DB2/4 zoals hierboven.
@Hesp
De DB8 was een conceptcar waaruit naar ik aanneem de AMV8 uit is gekomen (?). Als je googlet op DB8 krijg je verwijzigen naar de AMV8. Vreemd is wel dat de DB8 conceptcar er eerder was dan de DB9, maar de AMV8 later. Anyway, het was geen serieproduct.
@japp
Tsja, zelfde man die het ontwerpt. Die V8 modellen komen eraan, nog 13 nachtjes slapen!
Ton zegt
SE-tje! (Spontane erectie)