Even kijken, hoe ziet mijn woensdag eruit… Wiskunde, Nederlands, Duits, Economie, en… Geschiedenis. Welke van de vijf is nou het allerstomste? Eigenlijk zit er zelfs een vak bij dat echt leuk is, wonder boven wonder is het geschiedenis. Deze keer gaat het niet over dat suffe Pleistoceen of de industriële revolutie, hoewel dit wel degelijk gerelateerd is aan het laatste. Deze les gaat namelijk over auto’s uit het verleden!
AC Bristol
Tegenover een Porsche 356 Cabriolet stond ditmaal een echte AC geparkeerd. Niet de zoveelste cobra, maar een èchte Bristol. En anders is iemand zo geraffineerd geweest om een model te repliceren dat verder nooit wordt gerepliceerd, daar is de Cobra namelijk voor. Zo zitten hier zelfs AC pedalen in. De Bristol is een Ace met een krachtigere motor. De Ace werd vanaf 1953 geproduceerd met een 2 liter zescilinder die 75 pk leverde, maar in 1956 werd de Bristol met verbeterde motor aan het gamma toegevoegd. Het vermogen was nu gestegen tot 120 pk, een enorme toename die de auto een stuk sneller maakte. Zo haalde de lichte auto 200 km/u en deed hij 9 seconde over de 0-100 sprint. Nog belangrijker was de goede wegligging die de auto had, wat meer invloed op het rijden heeft dan de weinig zeggende secondes. De AC Ace werd in de laatste drie jaar ook nog geleverd met een 2,6 liter motor die 170 pk leverde. Van al die varianten was de Bristol de meest populaire, want 463 exemplaren is vrij veel voor AC-begrippen.
RenJie zegt
EM-pakket -1
Verder heb ik niet zoveel met classics, maar wel mooie foto’s zoals altijd! :)
joep zegt
Doe mij die Aurelia dan maar! Als ik toch moet kiezen….
LJ zegt
erg mooie foto’s:D(H)
tt zegt
wat doet dit me smachten naar reproducties van deze wagens, Mooi eigenwijze lijnen.. wat anders dan sommige hedendaagse eenheidsworst…. Blijf me afvragen waarom niemand zo een model niet gewoon opnieuw durft uit te brengen, net zoals toen, alleen met andere motor en aanpassingen aan modern comfort.. Zou beter zijn dan sommige moderne versies van oude modellen….
Een betere ontwerper zegt
Dat wordt voor mij of de Lambo of de 190SL.
Superflip zegt
Zo’n 190SL kost toch anders wel wat duiten. Volledig in orde (nieuwstaat) en electronische injectie moet je toch 150.000 euro rekenen.
F. zegt
Doe mij de Aurelia maar. Ik betwijfel wel of ik er het drukke verkeer mee zou induiken, het zou toch doodzonde zijn mocht er een of andere mafkees of wegpiraat tegen knallen…gewoon onvervangbaar!
Edgar zegt
mooie foto van die AC! reed die R8 toevallig in het plaatje? ;-)
maar die lancia is net iets uit verhouding lijkt het wel
zorro zegt
Allemaal prachtig auto’s!!!
zorro zegt
prachtigE
herke zegt
Citroen SM ???
Alfa Corse zegt
Toen waren BMW’s al lelijk…
Sven zegt
Van de ace(bristol) bestaan zeker wel replica’s.
Maar die replica’s zijn volgens mij nog zeldzamer dan de originele modellen.
Chris zegt
Appeltje,
er is een replica van de 289 (ace),
http://bra-cars.com/html/289.html
Alfa Corse zegt
Excuses voor die vervelende reactie. Het was niet de bedoeling mensen te kwetsen :P
Joost zegt
Die Lancia rijdt wel vaker daar in Laren, ik heb hem ook al eens daar gespot.. Ik had toen gezocht op internet en was er achter gekomen dat het een Aurelia Vignale was, maar er stond dat er minder dan 10 gemaakt waren? Weer iemand iets meer daar over?
DDay zegt
Wat doen die planken onder de Giulia? Probleempje met de ophanging?
Lustigson zegt
‘k Zie het al, een middagje posten op de Brink in Laren. :)
JzAero zegt
Prachtig man die klassieke wagens :O
Sven zegt
@chris, die bedoel ik
Die zijn inderdaad zeldzamer dan het origineel (260 tegenover 463)
Jordyttjuh zegt
Ik wou dat mijn geschiedenis hier meer over ging
had ik ook veel betere cijfers erop :)
M Freak zegt
Ik heb ook niet zoveel met classics, maar er zitten wel leuke auto’s tussen.
MR2 20V zegt
In het stukje over de AC Bristol, moet “Dan al die varianten…” natuurlijk “Van al die varianten…” zijn. :)
-edit: gefixt, dank-
trommelt zegt
Die 190SL blijft toch één van de allermooiste wagens aller tijden.
Schitterend met white-wall-tires in dat pastelkleur met rode interieur : pure charme.
Dus wèg met al die Pk’s en tuners van tegenwoordig, leve het design pur sang.
F. zegt
@ Joost (en andere Lancia liefhebbers) Nog meer zeldzame Aurelia’s:
B52 Ghia: http://lanciacollection.skyblogs.be/tag/1/Ghia
B20 Pichon-Parat : http://lanciacollection.skyblogs.be/tag/1/Pichon-Parat
Deefeketje zegt
mist die alfa nu een wiel? :)
Sjaakmeister zegt
Hmmm, Nederlands zat zeker niet bij je in het pakket….
Spellen en grammatica schijnen daar een belangrijk deel van uit te maken, maar blijkbaar leren ze dat tegenwoordig niet meer :p
In ieder geval wel mooie auto’s!
peekaa zegt
die alfa’s zijn zooo mooi
Willem zegt
hehe, ik heb een sl300 onder het doek hehe
:: lacht stiekem ::
Citrofiel zegt
Helemaal super, deze serie! :D Zo is GS toch nog leuk.
H zegt
Waarom worden de interieurs niet meet gemaakt zoals in de AC Bristol (behalve dat rood dan). Veel mooier dan al dat plastiek en aluminium van nu.
Solstice zegt
Die 190 SL plus bestuurster is een prachtige combo. Die Alfa (zoals bijna alle Alfa’s uit die tijd) is onwerelds mooi. En dan heb ik ’t nog niet eens gehad over de Lancia, de Islero en de rest.. Ik ben gewoon een jaartje of 30 te laat geboren.. :)
MATSS zegt
Na tienduizend exemplaren werden er van de TD ook nog eens 29.664 gebouwd van de TD.(???) da klopt nie helemaal he
mooie spots verder,kheb die Continental R op de allerlaatste foto zelf nog gespot,die buurt krioelde van de Bentleys
slk zegt
Die 190 sl is echt in een schitterende staat.
Klassiekerrally zegt
De AC is een AC en geen Bristol. De aanduiding ‘Bristol’ duidt op de motor, die afkomstig is van dat merk. Waarschijnlijk bedoel je dat ook, maar het komt niet helemaal goed uit de verf in je artikel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bristol_Cars
Fraaie spots overigens!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die 190SL is echt heeeeeerlijk!!!
STIJL met een hoofdletter S…
Appeltje zegt
@ Klassiekerrallye
“Geen Cobra maar een Bristol”—>model is dus ‘Bristol’, suggereert de zin, net als dat hij een krachtigere motor heeft etc., maar inderdaad ben ik wel vergeten te noemen waar de naam Bristol vandaan kwam.
@Sjaakmeister
Tegen mij? Ik typ gewoon slordig, maar Nederlands beheers ik wel hoor… Iets waar dat niet uit blijkt dan? Of heb je gewoon zin om lekker azijn te pissen?
Brian zegt
Ik zag vrijdag 10 oktober in Berlijn nog een puike Corvette C1! Heb jammer genoeg alleen geen foto’s..
EnRiCo zegt
sorry..
maar die lompe rolls royce’s vind ik niet in het rijtje thuis horen. daar gaat het alleen om prestige luxe, niet om design
Jerry zegt
Wat betreft de AC, op de foto’s is geen Ace Bristol te zien maar een Ace 2.6, de laatste versie van de Ace met getunede Ford Zephyr motor waar er maar 37 van zijn gebouwd als roadster en slechts 8 als coupé (Aceca). Daarmee de meest zeldzame uitvoering. Uiterlijk is deze uitvoering te herkennen is de gemodificeerde neus met kleinere grille t.o.v. de eerdere versies met AC en Bristol motor. Dat geldt dan weer niet voor de 8 Aceca 2.6. In deze uitvoering heeft hij uiterlijk al veel gelijkenis met de eerste Cobra’s (alhoewel natuurlijk eigenlijk het omgekeerde geldt). Voor de kenners: de uitlaat zit hier links, bij AC en Bristol motor zit ie rechts.
Zelf heb ik een Ace Bristol.
jan zegt
Doe mij die 190 sl maar, die is het mooiste (superflip dat is wel heel erg duur hoor!)
gijs571 zegt
Eigenlijk haat ik geschiedenis maar voor dit hoofdstuk word ik wel wakker ;)
Alfarobert zegt
Ik ga voor de Giulia SS en de prachtige Lancia.Had wel verwacht dat de GiuliaSS veel meer waard zou zijn als(dan)40.000euro.